Marnix zegt:
Overigens vraag ik me af of het nou zo'n belangrijke discussie is. Waar gaat het om, om de dag zelf, het tijdstip, of dat God van ons vraagt om 1 dag in de week aan Hem te wijden? 6 dagen werken, 1 dag rusten en aan Hem wijden. Volgens mij is dat de essentie.
Marnix is het niet zo: Gehoorzaamheid uit liefde.
De liefde tot God is in het Christelijk Geloof het basis element. Dit is het eerste en het grootste gebod. En het tweede, daaraan gelijk is: U zal uw naaste liefhebben als uzelf. [Mat. 22: 38-39].
Maar wat betekent dat eigenlijk: Liefde tot God? De liefde tot God vloeit voort uit het feit, dat God ons eerst heeft liefgehad. Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven, opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebben. [Joh 3:16, I Joh 4:9-10-19].
Alleen diegene die dit in Geloof aanvaarden en het op zichzelf toepast, wordt in staat gesteld God echt lief te hebben. Jezus zegt: Wanneer u Mij liefheeft, zal u mijn Geboden bewaren, wie mijn Geboden heeft en ze bewaart, die is het, die Mij liefheeft. [Joh. 14: 15-21].
Dat wil zeggen: Wanneer ik Jezus liefheb, dan leef ik naar zijn Geboden.
De Christen houdt de Tien Geboden dus niet, omdat hij gelooft God daarmee gunstig te stemmen en gered te worden, maar zijn motivatie voor het houden van de Geboden is de liefde voor Christus. Want dit is de liefde Gods, dat wij Zijn Geboden bewaren, en zijn Geboden zijn niet zwaar. [Joh. 5: 3]. De Tien Geboden drukken de zorgzame liefde van God uit en Zijn bedoeling met de mensen.
De Zondag.
De betekenis van de zondag is echter een geheel andere. De zondag, als eerste dag van de week, is noch een gedenkdag aan de Schepping, noch aan de beloofde rust van God. Daaruit blijkt dat de zondagvierder het sabbatsgebod uit de Tien Geboden niet houdt. God zegende en heiligde de zevende dag tot een eeuwig gedenkteken, en niet de eerste dag. Het gaat God hierbij om het gedenken van Hem als Schepper en Verlosser uit de slavernij van de zonde, zowel als van de dood [Ex. 20: 8-11, Deut. 5: 12-15], en niet om de Opstanding. De Sabbat is gegrondvest op een bijzonder goddelijk Gebod.
Voor velen is de zondagsheiliging een vanzelfsprekendheid. U heeft ook nooit anders meegemaakt of het in twijfel getrokken, omdat bijna de totale Christelijke wereld vooral de nadruk legt op deze dag. Maken wij juist niet de laatste tijd een discussie mee op het niveau van de vakvereniging en de politiek over de wekelijkse rustdag, waarbij het gaat om het invoeren of juist het verhinderen van de arbeid op de zondag? Hierbij strijden de kerken vastbesloten voor de vrije zondag. Zij bogen op de traditionele verworvenheden en beweren het vierde Gebod te houden.
Kruisverhoor op Zondag
D.J. Bolt Gereformeerd Kerk vrijgemaakt
28-06-08
Discussie tussen D.J.Bolt en ds.Wieringa op de site
www.ééninwaarheid.nl
Het was de bedoeling dat ds. Wierenga en ik over de betekenis van het vierde gebod voor nú zouden discussiëren. Maar daarvoor is eerst door hem de betekenis en de geldigheid van de Tien Geboden als geheel aan de orde gesteld. Binnen dat kader wil hij verder spreken over het sabbatsgebod voor onze tijd.
Maar het is in de voorgaande wederzijdse bijdragen gebleken dat wij op het punt van de Tien Geboden al een groot verschil van inzicht hebben. Voor ds. Wierenga, zo zullen de lezers weten, zijn de Tien Geboden niet meer geldig, ze hebben afgedaan. Ze behoren niet meer tot "de papieren van het Nieuwe Verbond".
Voor mij ligt dat geheel anders. De wet van Here, op de Sinaï is nog voluit geldig ook al moet je de voortgang van de heilshistorie in rekening brengen. Dat heeft ook belangrijke consequenties als we verder zouden discussiëren over het vierde gebod. Onze verschillende uitgangspunten zullen steeds een discussie over aspecten van dat gebod frustreren. Het voelt alsof je iemand de gebiedende betekenis van de witte strepen op de snelweg wilt duidelijk maken terwijl het wegenverkeersreglement is vervallen.
Dat is niet zinvol, lijkt mij. Ik heb daarom besloten deze discussie niet voort te zetten.