Re: OpenAI, ChatGPT
Geplaatst: 27 jan 2025, 10:10
Ik gebruik ChatGPT en CoPilot inmiddels dagelijks. Geweldig.
Bij een lezing door een paramedisch, universitair geschoolde ziekenhuismedewerker stelde iemand een inhoudelijke vraag. Antwoord: "Dat weet ik niet, maar ik kan het zo wel voor je opzoeken. Sinds kort heb ik ChatGTP op m'n mobiel". Dat deed voor mij de deur dicht, ik ben weggegaan.
Zoveel mogelijk chat gpt.. Groot gelijk hebben ze. Het maakt je wel lui en soms ook echt onzin wat hij produceertZita schreef: ↑08 okt 2025, 19:30 Leerlingen: Natuurlijk laat ik iedere PO door ChatGPT maken. Iedere samenvatting ook. Ik ga toch niet dat hele hoofdstuk lezen? Wáát, zijn er mensen die zelf samenvattingen van lesstof maken? Die zijn echt niet wijs. Hij fixt ook alle boeken voor mijn leeslijst voor me, inclusief de mening die ik heb over die boeken.
Ik: nou jongens, de SO van vandaag is door ChatGPT in elkaar gezet.
Leerlingen: ooooh, neeeee, dat kan echt niet, tjonge zeg, dat horen docenten zelf te doen.
![]()
![]()
Was het een rekenkundige opgave? Is het voor jou als docent te herkennen?parsifal schreef: ↑Gisteren, 09:20 Ik had studenten een handgeschreven verklaring laten ondertekenen dat ze geen AI zouden gebruiken voor hun inleveropgave. Het idee is dat ze wel heel bewust valsspelen als ze het dan toch doen.
Ik denk dat zo'n 40% toch AI heeft gebruikt (heel hoog voor opdracht, heel beroerd bij tentamen).
Heel moeilijk. Dit waren eerstejaars niet-wiskunde studenten in statistiek vak. Dat is redelijk wat rekenwerk zonder veel woorden. Daar herken ik AI niet direct.Herman schreef: ↑Gisteren, 09:22Was het een rekenkundige opgave? Is het voor jou als docent te herkennen?parsifal schreef: ↑Gisteren, 09:20 Ik had studenten een handgeschreven verklaring laten ondertekenen dat ze geen AI zouden gebruiken voor hun inleveropgave. Het idee is dat ze wel heel bewust valsspelen als ze het dan toch doen.
Ik denk dat zo'n 40% toch AI heeft gebruikt (heel hoog voor opdracht, heel beroerd bij tentamen).
Het erover nadenken wel waard. Wiskunde docenten wilden ook de rekenmachine niet toen deze werd geïntroduceerd. Bij de introductie van schrijven zijn docenten destijds ws tegen geweest omdat dit het (leren) onthouden en memoriseren tot een onacceptabel niveau terugbracht. Kortom, het worstelen met nieuwe technieken en hulpmiddelen is van alle tijden en plaatsen.parsifal schreef: ↑Gisteren, 09:20 Ik had studenten een handgeschreven verklaring laten ondertekenen dat ze geen AI zouden gebruiken voor hun inleveropgave. Het idee is dat ze wel heel bewust valsspelen als ze het dan toch doen.
Ik denk dat zo'n 40% toch AI heeft gebruikt (heel hoog voor opdracht, heel beroerd bij tentamen).
Het hele doel van statistiek geven aan niet-wiskundigen is wat mij betreft niet dat ze berekeningen kunnen doen, maar dat ze begrijpen wat er gebeurt. Dat ze een grafiek kunnen interpreteren, dat ze gevoel krijgen voor wat betrouwbaarheidsintervallen zijn en wat p-waarden zijn. Wat het betekent dat een hypothese niet wordt verworpen. Kortom dat ze informatie die ze krijgen redelijk goed kunnen interpreteren. Ik vind het eigenlijk best als ze denken dat drie plus vier acht is, maar niet als ze ergens kans op A gegeven B interpreteren als kans op B gegeven A.Wim Anker schreef: ↑Gisteren, 10:29Het erover nadenken wel waard. Wiskunde docenten wilden ook de rekenmachine niet toen deze werd geïntroduceerd. Bij de introductie van schrijven zijn docenten destijds ws tegen geweest omdat dit het (leren) onthouden en memoriseren tot een onacceptabel niveau terugbracht. Kortom, het worstelen met nieuwe technieken en hulpmiddelen is van alle tijden en plaatsen.parsifal schreef: ↑Gisteren, 09:20 Ik had studenten een handgeschreven verklaring laten ondertekenen dat ze geen AI zouden gebruiken voor hun inleveropgave. Het idee is dat ze wel heel bewust valsspelen als ze het dan toch doen.
Ik denk dat zo'n 40% toch AI heeft gebruikt (heel hoog voor opdracht, heel beroerd bij tentamen).
Afspraken moet men, uiteraard, nakomen. Tegelijk denk ik dat dat het een heilloze weg is om studenten dit te vragen. Laat dan een opdracht op locatie maken met pen, papier, boeken en een calculator. En ja, dan moeten opdrachten worden herschreven en aangepast. (en ik denk niet dat dit de structurele route is).
De vraag is natuurlijk, wie zal nu later in "real life" het beste de maatschappij dienen? Degenen die de (maatschappelijke) opgave goed kunnen maar op het examen falen of degenen die geen idee hebben hoe zo'n (maatschappelijke) opgave uit te voeren (en welke middelen beschikbaar zijn en ingezet kunnen worden) maar wel op papier de wiskundige bewijzen voor een stelling prima kunnen opschrijven?
AI is er, AI blijft er en AI wordt - massaal - door iedereen gebruikt. (het gaat hier, vooral over GenAI, de LLM's (de ChatGPT's)).
Overigens we kunnen AI ook gebruiken om dusdanig opdrachten te genereren (foefjes in te bakken) waarmee studenten die het niet begrijpen en het AI laten doen toch door de mand vallen. Dat kan best, (ik wil wel een paar voorbeelden geven) maar er is onderzoek en creativiteit voor nodig. Mischien goed om dit als een thema te beleggen bij clubs als TNO en Universiteiten. Of maak er een paar promotietrajecten van.
De stelligheid in deze stellingname is, wat mij betreft voorbarig.
Dat klopt. Net zoals men, subtiel, andere dingen test als een examen met pen en papier wordt gedaan of op een lei. Of dat het examen digitaal is (invullen op de pc op locatie). De vraag is of het relevant is of dat juist ook testen aangepast moeten worden zodat ze passen binnen de context anno nu. Bij een rijexamen hoor ik geen geklaag dat ze zo weinig "rijdieren" op de "rijbaan" tegenkomen zodat ze "subtiel" iets anders testen dan voor de verregaande motorisering?
En als ze een medische encyclopedie erbij hadden gepakt had je het wel geaccepteerd?Hendrikus schreef: ↑08 okt 2025, 20:38Bij een lezing door een paramedisch, universitair geschoolde ziekenhuismedewerker stelde iemand een inhoudelijke vraag. Antwoord: "Dat weet ik niet, maar ik kan het zo wel voor je opzoeken. Sinds kort heb ik ChatGTP op m'n mobiel". Dat deed voor mij de deur dicht, ik ben weggegaan.
Eerder. Je wilt niet weten hoeveel onzin ChatGTP uitkraamt, zeker als het wat meer vaktechnisch wordt.Zeeuw schreef: ↑Gisteren, 14:50En als ze een medische encyclopedie erbij hadden gepakt had je het wel geaccepteerd?Hendrikus schreef: ↑08 okt 2025, 20:38Bij een lezing door een paramedisch, universitair geschoolde ziekenhuismedewerker stelde iemand een inhoudelijke vraag. Antwoord: "Dat weet ik niet, maar ik kan het zo wel voor je opzoeken. Sinds kort heb ik ChatGTP op m'n mobiel". Dat deed voor mij de deur dicht, ik ben weggegaan.
Toch is dit niet m.i. niet juist. Bij de juiste vragen komen er echt wel de goede antwoorden. Niet ChatGPT de schuld geven als men niet in staat is de juiste vraag te stellen. Dat is als een auto verwijten altijd de verkeerde kant op te rijden........Hendrikus schreef: ↑Gisteren, 18:32Eerder. Je wilt niet weten hoeveel onzin ChatGTP uitkraamt, zeker als het wat meer vaktechnisch wordt.Zeeuw schreef: ↑Gisteren, 14:50En als ze een medische encyclopedie erbij hadden gepakt had je het wel geaccepteerd?Hendrikus schreef: ↑08 okt 2025, 20:38Bij een lezing door een paramedisch, universitair geschoolde ziekenhuismedewerker stelde iemand een inhoudelijke vraag. Antwoord: "Dat weet ik niet, maar ik kan het zo wel voor je opzoeken. Sinds kort heb ik ChatGTP op m'n mobiel". Dat deed voor mij de deur dicht, ik ben weggegaan.