Gereformeerde Gemeenten

CvdW

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

@johannes123, goed dat je dit aankaart. Op deze wijze kan er in andere gemeenten gebeden (ook persoonlijk) worden voor deze gemeente.
Van belang is wel dat er dan zuivere gegevens verstrekt worden. Geef wat cijfers: aantal leden/doopleden, hoeveel zijn er dit jaar vertrokken, hoeveel zijn erbij gekomen, hoeveel geboorten, hoeveel overledenen. Een begrip als gigantisch is rekbaar.
Sinds 2000 zie ik een dalende lijn. Gemeente is aan het vergrijzen. 517 leden 298 doopleden, totaal is dit 815. In 2000 was dit 1171.
Job

Bericht door Job »

DDD schreef: 09 dec 2023, 13:48 Dat kun je gewoon zelf nazoeken in de anbi-gegevens. Als je geen vreemdeling in kerkelijk Jeruzalem bent, weet je dat zelf ook wel.

Alleen het verband hiertussen is een veronderstelling. Dat ontken ik niet. Maar ook veronderstellingen kunnen erg aannemelijk zijn. Overigens beweer ik niet dat predikanten altijd daarvoor kiezen hoor. Ds. Verschuure ging naar Capelle en zou daar verdienen als in een middengemeente, terwijl hij ook voor een veel beter betalende zware gemeente had kunnen kiezen.

Dus nu ik het nog eens nalees, zal ik ervan maken 'kunt worden'.
DDD, leuk dat je mijn aandacht vestigde op de button 'ANBI' op GGinfo. Was me nooit opgevallen die knop. Wat zitten grasduinen, vooral de jaarverslagen zijn best wel aardig voor de liefhebber van de kleine kerkgeschiedenis. Zeker wanneer je dit jaarlijks een beetje volgt. Lang niet alles bekeken maar de geboortecijfers vallen me op. In sommige gemeenten echt heel minimaal of helemaal geen geboorten. En dat vergeleken met De Valk-Wekerom: meer dan 70 dopelingen in 2022! De meeste jaarverslagen zijn geschreven volgens een vast stramien, in een enkel geval een onvervalst stukje proza. Hardinxveld-Giesendam vond ik erg leuk om te lezen.
Inwoner

Bericht door Inwoner »

Bertiel schreef: 12 dec 2023, 14:41 moet dat hier?
ik zou op je knieën gaan voor deze gemeente. Ik hoop het vanavond niet te vergeten
Dat is de beste weg. Totaal niet relevant om dit in de openbaarheid te brengen. We laven ons aan roddel en achterklap en vergeten het ene nodige!
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Inwoner schreef: 12 dec 2023, 15:17
Bertiel schreef: 12 dec 2023, 14:41 moet dat hier?
ik zou op je knieën gaan voor deze gemeente. Ik hoop het vanavond niet te vergeten
Dat is de beste weg. Totaal niet relevant om dit in de openbaarheid te brengen. We laven ons aan roddel en achterklap en vergeten het ene nodige!
Bericht weggehaald. Verder discussieren we er niet over
Bertiel

Bericht door Bertiel »

wel over taalfouten? :D
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Bertiel schreef: 12 dec 2023, 15:30 wel over taalfouten? :D
Ach, zelfs het nieuwe Informatieboekje 2023 van de Gereformeerde Gemeenten Rijssen maakt fouten...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DDD

Bericht door DDD »

Boekjes maken geen fouten. Ze kunnen fout zijn, vaak slechts gedeeltelijk.

Maar goed. Dat geheel terzijde.
Psalm

Bericht door Psalm »

Dat informatieboekjes uberhaupt nog bestaan. Ik denk dat je veel beter via websites kunt werken. Heb je ook nog eens actuele informatie.

En een app lijkt me ook wel een goed idee. Je zou dat vanuit Gereformeerde Gemeenten kunnen ontwikkelen en dat de plaatselijke gemeentes dan eigen variant kunnen aanbieden.
DDD

Bericht door DDD »

Die is er al, de church app. In de GG loopt alles wat langzamer. Er zijn ook maar weinig gemeente waar je via qr-code kunt bijdragen aan de collecte. Er zijn er zelfs nog zonder collectebonnen, althans, dat was tot voor kort nog zo.

Geen idee waarom dat is.
Psalm

Bericht door Psalm »

Ja, zou die terughoudendheid met de QR-code te maken kunnen hebben met zondagsrust? Ik heb ook wel eens gehoord dat mensen daarom tegen zijn op digitale collecte.
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef: 12 dec 2023, 18:57 Die is er al, de church app. In de GG loopt alles wat langzamer. Er zijn ook maar weinig gemeente waar je via qr-code kunt bijdragen aan de collecte. Er zijn er zelfs nog zonder collectebonnen, althans, dat was tot voor kort nog zo.

Geen idee waarom dat is.
Mogelijk vanuit praktische (vooral tijd) bezwaren? Het zijn vaak kleine gemeente die geen collectebonnen gebruiken.
Henk J

Bericht door Henk J »

Psalm schreef: 12 dec 2023, 19:09 Ja, zou die terughoudendheid met de QR-code te maken kunnen hebben met zondagsrust? Ik heb ook wel eens gehoord dat mensen daarom tegen zijn op digitale collecte.
Er zijn er nog velen die geen gebruik maken van hun mobiel op zondag dus dan heeft een QR-code niet zoveel nut.
Verder hoor ik als argument tegen collectebonnen/munten nog wel eens dat je je kinderen dan niet meer opvoedt met het geven van geld maar ze geven een, voor hen, waardeloos muntje. En het voordeel is ook niet zo groot meer omdat meer dan de helft van de inkomsten toch vaak bankoverschrijvingen zijn. Dus die kun je al aftrekken.
DDD

Bericht door DDD »

Ik ken niemand die geen gebruik maakt van zijn mobiel op zondag. Alleen op dit forum weet ik van iemand die geen stroom gebruikt op zondag en ik vermoed dat hij dan ook geen internet gebruikt.

Maar er is natuurlijk helemaal niets op tegen om geen mobiel te gebruiken op zondag. Alleen denk ik niet dat er mensen zijn die hun mobiel gaan gebruiken omdat ze dan met een qr-code kunnen betalen tijdens de collecte. Zo'n code is voor mensen die niet zo goed voorbereid door het leven gaan en op zondag ontdekken dat ze geen collectegeld of bonnen hebben voor de kerk of voor mensen die als gast aanwezig zijn.
Psalm

Bericht door Psalm »

DDD schreef: 12 dec 2023, 21:02 Ik ken niemand die geen gebruik maakt van zijn mobiel op zondag. Alleen op dit forum weet ik van iemand die geen stroom gebruikt op zondag en ik vermoed dat hij dan ook geen internet gebruikt.

Maar er is natuurlijk helemaal niets op tegen om geen mobiel te gebruiken op zondag. Alleen denk ik niet dat er mensen zijn die hun mobiel gaan gebruiken omdat ze dan met een qr-code kunnen betalen tijdens de collecte. Zo'n code is voor mensen die niet zo goed voorbereid door het leven gaan en op zondag ontdekken dat ze geen collectegeld of bonnen hebben voor de kerk of voor mensen die als gast aanwezig zijn.
Huh, wie gebruikt er geen stroom op zondag dan?

Ten aanzien van de de QR-code is het argument dat je dan de banksystemen gebruikt op zondag.
DDD

Bericht door DDD »

Dat is iets waar diegene niet mee te koop loopt, dus ik voel me niet geroepen om er een naam bij te noemen. Maar het komt wel voor.
Plaats reactie