Gereformeerde Gemeenten

GerefGemeente-lid
Verbannen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Herman schreef: 28 sep 2023, 14:40
J.C. Philpot schreef: 28 sep 2023, 13:05 Jammer. Ik kon Refomart niet in alles 100% volgen, maar hij was in ieder geval wel een inhoudelijke poster. En uit een ander topic bleek dat we juist die inhoud vaak missen in vergelijking met vroeger.
Voor de goede orde. Inactief is wat anders als verbannen.
Kun je dat uitleggen? Wat is het verschil?
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Herman schreef: 28 sep 2023, 14:40
J.C. Philpot schreef: 28 sep 2023, 13:05 Jammer. Ik kon Refomart niet in alles 100% volgen, maar hij was in ieder geval wel een inhoudelijke poster. En uit een ander topic bleek dat we juist die inhoud vaak missen in vergelijking met vroeger.
Voor de goede orde. Inactief is wat anders als verbannen.
Hoewel de 1e reactie van Tiberius toch deed vermoeden aan 'verbanning'. Maar dat zal er wel aan liggen dat mijn begrip van Brabantse uitdrukkingen onvoldoende is. Ik ken de uitdrukking ook, maar zal deze anders opvatten dan in Brabant gebruikelijk is
Job

Bericht door Job »

Job schreef: 22 sep 2023, 12:25
Erskinees schreef: 22 sep 2023, 10:55 De verscheidenheid in de GG is in een paar dagen nu wel heel vaak in het RD uitvergroot. Door CSL Janse, ds Hoogerland etc.
Het is opvallend ja, en iets waar al heel lang op dit forum om wordt gevraagd. Immers: er wordt hier best wel regelmatig gezegd dat de GG krampachtig eenheid proberen uit te stralen danwel te forceren. Kortom: een nieuw hoofdstuk.
Ook vandaag weer. Een werkelijke trendbreuk of misschien kun je al zeggen: een nieuwe trend om openlijk te benoemen dat de Gereformeerde Gemeenten gemeleerd zijn.

Ik was en ben aanvankelijk blij met die eerlijke reflectie en nieuwe openheid, maar nu het in korte tijd zoveel gebeurt, slaat de twijfel bij me toe. Volgens mij moet je dit gedoseerder benoemen en misschien ook niet via de krant. Eerst maar eens persoonlijk met elkaar in gesprek (ik ga er vanuit dat dat gebeurt) en daarna maar eens de zaken open gooien in ons eigen kerkelijk blad.
Mistig

Bericht door Mistig »

HHR schreef: 28 sep 2023, 13:35
gallio schreef: 28 sep 2023, 13:30
Mistig schreef: 28 sep 2023, 13:20
Ben benieuwd wat zo'n vrije stemming van ambtsdragers inhoudt en hoe dat gaat.
Iemand een idee?
Er worden dan geen dubbeltallen gesteld. Ik verwacht dat de kerkenraad van Norwich besluit dat er twee ouderlingen en twee diakenen gekozen worden en ieder aanwezig lid mag 4 namen op papier zetten.
Interessant, eigenlijk soort groslijst verkiezing maar dan met hele gemeente.
Kan overigens alleen als er niemand onder stille censuur staat.

Vind het wel mooi eigenlijk.
Ik had er nog nooit van gehoord. Maar ik vind het ook iets moois.
Jammer eigenlijk dat dit beperkt blijft tot bij de instituering van een nieuwe gemeente. Anderzijds zal dat wel z’n goede redenen hebben.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Mistig schreef: 28 sep 2023, 18:00

Iemand een idee?
Er worden dan geen dubbeltallen gesteld. Ik verwacht dat de kerkenraad van Norwich besluit dat er twee ouderlingen en twee diakenen gekozen worden en ieder aanwezig lid mag 4 namen op papier zetten.

Jammer eigenlijk dat dit beperkt blijft tot bij de instituering van een nieuwe gemeente. Anderzijds zal dat wel z’n goede redenen hebben.
Maar waar lees jij dan over een vrije stemming?
Job

Bericht door Job »

Nog even een nadere toelichting op mijn post hierboven over het dubbelinterview met ds. Roos en ds. Schreuder van vandaag.

Als iets eenmaal de krant heeft gehaald ("Het staat in de krant, dus..."), zij het dat het artikel niet de status van een nieuwsbericht heeft, geef je er toch min of meer de lading aan van een voldongen feit. Ik zeg niet dat het niet al een voldongen feit is dat we verschillen van ligging hebben in de GG. Dat is nl. wel gewoon zo. Maar wil je er nog aan kunnen werken en met elkaar in gesprek blijven, mwa, dan is dat uitgangspunt misschien niet het meest wenselijk.

Ik zal het illustreren met een voorbeeld. Er is hier al meerdere keren besproken dat ds. Al-Chalabi tijdens heel wat diensten benoemt dat er kerkenraden zijn binnen ons kerkverband die kerktelevisie toestaan. Ik denk zelf dat dat binnenskamers uitgepraat moet worden, en niet via kansels. Nu in de krant staat dat sommige preekstoelen gesloten zijn voor diverse predikanten, lijkt het me maar een kleine stap voor hem of broeder-predikanten om dat ook vanaf de kansel te gaan benoemen. Dat lijkt me helemaal niet in het belang van meer toenadering.

Een vraag die verder mijn interesse heeft na het lezen van het artikel van vandaag: hoe komt het dat de GG hun predikanten na de opleiding blijkbaar niet allemaal in het gareel kunnen houden? Een beetje gechargeerd (door mij) hoor ik ds. Schreuder die zorg toch wel uitspreken.

Tenslotte: ik hoop dat dit het laatste dubbelinterview was over dit thema en dat er pas weer dubbel-geinterviewd wordt wanneer de eenwording een feit is. Want dit voegt m.i. niets nieuws toe aan wat er al in eerder jaren gepubliceerd is.
gallio

Bericht door gallio »

GerefGemeente-lid schreef: 28 sep 2023, 18:08

Maar waar lees jij dan over een vrije stemming?
Dat lees je op gergeminfo.nl:

https://www.gergeminfo.nl/nieuwsbericht ... nstitueerd

De kerkenraad is verkozen conform de kerkorde door middel van een zogenaamde vrije stemming en bestaat voornamelijk uit dezelfde ambtsdragers die voorheen de afdeling van Courtland ook gediend hebben.
MGG

Bericht door MGG »

Iemand een idee?

Alleen vanuit praktisch oogpunt is het al lastig.
- Stemmen tellen kost veel meer tijd.
- Mensen moeten duidelijk schrijven en heel concreet zijn. Dus naam + adres.
- De kans op meerdere rondes lijkt mij levensgroot.
Gerardus2

Bericht door Gerardus2 »

Job schreef: 28 sep 2023, 18:11 Nog even een nadere toelichting op mijn post hierboven over het dubbelinterview met ds. Roos en ds. Schreuder van vandaag.

Als iets eenmaal de krant heeft gehaald ("Het staat in de krant, dus..."), zij het dat het artikel niet de status van een nieuwsbericht heeft, geef je er toch min of meer de lading aan van een voldongen feit. Ik zeg niet dat het niet al een voldongen feit is dat we verschillen van ligging hebben in de GG. Dat is nl. wel gewoon zo. Maar wil je er nog aan kunnen werken en met elkaar in gesprek blijven, mwa, dan is dat uitgangspunt misschien niet het meest wenselijk.

Ik zal het illustreren met een voorbeeld. Er is hier al meerdere keren besproken dat ds. Al-Chalabi tijdens heel wat diensten benoemt dat er kerkenraden zijn binnen ons kerkverband die kerktelevisie toestaan. Ik denk zelf dat dat binnenskamers uitgepraat moet worden, en niet via kansels. Nu in de krant staat dat sommige preekstoelen gesloten zijn voor diverse predikanten, lijkt het me maar een kleine stap voor hem of broeder-predikanten om dat ook vanaf de kansel te gaan benoemen. Dat lijkt me helemaal niet in het belang van meer toenadering.

Een vraag die verder mijn interesse heeft na het lezen van het artikel van vandaag: hoe komt het dat de GG hun predikanten na de opleiding blijkbaar niet allemaal in het gareel kunnen houden? Een beetje gechargeerd (door mij) hoor ik ds. Schreuder die zorg toch wel uitspreken.

Tenslotte: ik hoop dat dit het laatste dubbelinterview was over dit thema en dat er pas weer dubbel-geinterviewd wordt wanneer de eenwording een feit is. Want dit voegt m.i. niets nieuws toe aan wat er al in eerder jaren gepubliceerd is.
Ik pleit ervoor om ieder vrij te laten in de liggingsverschillen en niet krampachtig proberen elkaars wil en gedachten op te leggen. Ook in andere kerkverbanden komen liggingsverschillen voor. Dat hoeft niet voor verwijdering te zorgen. Vaak ontstaat verwijdering door persoonlijke zaken helaas. Jezus sprak zelf: opdat wij allen één zullen zijn opdat de wereld zal geloven dat U Mij gezonden hebt. De wereld (en de duivel) lachen alleen maar om ons gekissebis.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

"Dat is een stukje breedte dat zich ontwikkelt, waar je niet altijd even gelukkig mee bent". Ik vind dat wat negatief van ds. Schreuder. Dan vind ik het jammer dat ds. Schreuder niet zegt: "De GG is breed en verscheiden, maar die verscheidenheid omarmen we en heb ik lief". Stel je bent lid van een linkerflank-GG, dan voel je jezelf toch ook (weer) wat verwijderd van nota bene de voorzitter van het curatorium. Juist het curatorium zou het geheel van de gemeenten op het oog moeten hebben, en geen persoonlijke voorkeur moeten etalleren. Wellicht is dat ook het probleem binnen de GG: het streven naar eenheidsworst i.p.v. eenheid. Al lees ik het wellicht te negatief, dat kan ook.
Gerardus2

Bericht door Gerardus2 »

Erskinees schreef: 28 sep 2023, 19:36 "Dat is een stukje breedte dat zich ontwikkelt, waar je niet altijd even gelukkig mee bent". Ik vind dat wat negatief van ds. Schreuder. Dan vind ik het jammer dat ds. Schreuder niet zegt: "De GG is breed en verscheiden, maar die verscheidenheid omarmen we en heb ik lief". Stel je bent lid van een linkerflank-GG, dan voel je jezelf toch ook (weer) wat verwijderd van nota bene de voorzitter van het curatorium. Juist het curatorium zou het geheel van de gemeenten op het oog moeten hebben, en geen persoonlijke voorkeur moeten etalleren. Wellicht is dat ook het probleem binnen de GG: het streven naar eenheidsworst i.p.v. eenheid. Al lees ik het wellicht te negatief, dat kan ook.
Ben het geheel met je eens!
MGG

Bericht door MGG »

Erskinees schreef: 28 sep 2023, 19:36 "Dat is een stukje breedte dat zich ontwikkelt, waar je niet altijd even gelukkig mee bent". Ik vind dat wat negatief van ds. Schreuder. Dan vind ik het jammer dat ds. Schreuder niet zegt: "De GG is breed en verscheiden, maar die verscheidenheid omarmen we en heb ik lief". Stel je bent lid van een linkerflank-GG, dan voel je jezelf toch ook (weer) wat verwijderd van nota bene de voorzitter van het curatorium. Juist het curatorium zou het geheel van de gemeenten op het oog moeten hebben, en geen persoonlijke voorkeur moeten etalleren. Wellicht is dat ook het probleem binnen de GG: het streven naar eenheidsworst i.p.v. eenheid. Al lees ik het wellicht te negatief, dat kan ook.
Ik interpreteer het als: de GG wordt breder en ik (ds. Schreuder) vind dit soms jammer. Waarom jij het toepast op de linkerflank is mij onduidelijk.
HHR

Bericht door HHR »

Job schreef: 28 sep 2023, 18:11

Eerlijk gezegd vind ik het interview helemaal niet zo mooi.
Er wordt wel erg ingezoomd op een smaldeel uit de NL theologie. (Laat staan wereldwijd)
En dan te doen of dat de enige waarheid is en het bestaansrecht van een kerk van de dogmatiek en leer van Kersten afhangt zijn wel erg grote worden.
Je zegt daarmee nogal wat over de overgrote meerderheid van alle andere christenen wereldwijd.
DDD

Bericht door DDD »

In het gareel houden lijkt me sowieso geen bijbelse manier om de ander uitnemender te achten dan jezelf.

Hoe stel je je dat voor?
newton

Bericht door newton »

Misschien dat het door de synode uitgesproken streven naar eenheid hier meespeelt. Juist van ds. Schreuder hoor ik dat hij heel goed om kon gaan met de verscheidenheid en eigenheid van de gemeenten, bv GG Arnhem waar hij consulent was.
Plaats reactie