+1J.C. Philpot schreef: ↑28 sep 2023, 13:05 Jammer. Ik kon Refomart niet in alles 100% volgen, maar hij was in ieder geval wel een inhoudelijke poster. En uit een ander topic bleek dat we juist die inhoud vaak missen in vergelijking met vroeger.
Gereformeerde Gemeenten
-
- Verbannen
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ben benieuwd wat zo'n vrije stemming van ambtsdragers inhoudt en hoe dat gaat.GerefGemeente-lid schreef: ↑28 sep 2023, 08:34 https://www.rd.nl/artikel/1036227-nrc-i ... nstitueerd
Iemand een idee?
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
-
- Verbannen
Waar lees je dat?Mistig schreef: ↑28 sep 2023, 13:20Ben benieuwd wat zo'n vrije stemming van ambtsdragers inhoudt en hoe dat gaat.GerefGemeente-lid schreef: ↑28 sep 2023, 08:34 https://www.rd.nl/artikel/1036227-nrc-i ... nstitueerd
Iemand een idee?
Er worden dan geen dubbeltallen gesteld. Ik verwacht dat de kerkenraad van Norwich besluit dat er twee ouderlingen en twee diakenen gekozen worden en ieder aanwezig lid mag 4 namen op papier zetten.Mistig schreef: ↑28 sep 2023, 13:20Ben benieuwd wat zo'n vrije stemming van ambtsdragers inhoudt en hoe dat gaat.GerefGemeente-lid schreef: ↑28 sep 2023, 08:34 https://www.rd.nl/artikel/1036227-nrc-i ... nstitueerd
Iemand een idee?
Interessant, eigenlijk soort groslijst verkiezing maar dan met hele gemeente.gallio schreef: ↑28 sep 2023, 13:30Er worden dan geen dubbeltallen gesteld. Ik verwacht dat de kerkenraad van Norwich besluit dat er twee ouderlingen en twee diakenen gekozen worden en ieder aanwezig lid mag 4 namen op papier zetten.Mistig schreef: ↑28 sep 2023, 13:20Ben benieuwd wat zo'n vrije stemming van ambtsdragers inhoudt en hoe dat gaat.GerefGemeente-lid schreef: ↑28 sep 2023, 08:34 https://www.rd.nl/artikel/1036227-nrc-i ... nstitueerd
Iemand een idee?
Kan overigens alleen als er niemand onder stille censuur staat.
Vind het wel mooi eigenlijk.
Het lijkt me niet kies om onze gevoelens over een verdwenen (ik lees niet verbannen, maar inactief) forummer te uiten. Dit geldt dus ook voor de opvolgende berichten.
- Niet meer zo actief -
- J.C. Philpot
Ik zou niet weten waarom het niet kies zou zijn wat ik zeg.
Maar wat mij betreft is verder genoeg over gesproken. De uiterst capabele en zeer gewaardeerde moderators, zullen zonder twijfel de enige juiste beslissing hebben genomen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Is bij de instituering van NL'se gemeenten ook zo gegaan. Kesteren ben ik niet van op de hoogte, maar Ede en Sliedrecht zeker. Overigens wel door alleen mannen.gallio schreef: ↑28 sep 2023, 13:30Er worden dan geen dubbeltallen gesteld. Ik verwacht dat de kerkenraad van Norwich besluit dat er twee ouderlingen en twee diakenen gekozen worden en ieder aanwezig lid mag 4 namen op papier zetten.Mistig schreef: ↑28 sep 2023, 13:20Ben benieuwd wat zo'n vrije stemming van ambtsdragers inhoudt en hoe dat gaat.GerefGemeente-lid schreef: ↑28 sep 2023, 08:34 https://www.rd.nl/artikel/1036227-nrc-i ... nstitueerd
Iemand een idee?
Wedergeboorte, liever gezegd "geboren worden uit de Geest" waarbij dat ook een volwassen man als Nicodemus kan gelden, gezien het verhaal van Jezus in Johannes 3, is toch iets dat zonder omhaal als noodzaak geleerd wordt door Jezus zelf.GerefGemeente-lid schreef: ↑28 sep 2023, 10:03Wat jij nu schetst, gebeurt mijns inziens helemaal niet binnen onze gezindte. Dat is een frame wat door bepaalde mensen wordt opgelegd, die niet willen weten van een noodzaak van kennis van ellende en het buigen onder het eisende recht Gods. En juist daarom klinkt er nog een prediking die waarschuwt voor een veronderstelde wedergeboorte waarin alle beloften voor iedereen gelden, de doop wordt overschat en het verbondsautomatisme welig tiert.Ad Anker schreef: ↑28 sep 2023, 09:53Hoe zou je ze classificeren, was mijn vraag? Zijn zulke predikanten bedriegers?GerefGemeente-lid schreef: ↑28 sep 2023, 09:33Met een algemene verzoeningsleer kun je mensen bedriegen, die daardoor op valse gronden hun hoop voor de eeuwigheid kunnen bouwen. Bij een prediking die sterk de nadruk legt op de noodzaak van wedergeboorte en het eisende recht van God worden mensen minder snel bedrogen en is de verkondiging van het Evangelie, die daar ook zeker klinkt, al is het dan soms onder een deksel, de hoop in de enige grond voor de zaligheid, Jezus Christus alleen.
Dus dat maakt, mijns inziens, wel degelijk een aanzienlijk verschil.
Is het bij de focus op bevinding en op een voorgeschreven bekeringsweg ook niet mogelijk om mensen te bedriegen? Ze daarmee dus af te houden van het heil?
Zie Johannes 3:5-8: "Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Als iemand niet geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk van God niet binnengaan. Wat uit het vlees geboren is, is vlees; en wat uit de Geest geboren is, is geest. Verwonder u niet dat Ik tegen u gezegd heb: U moet opnieuw geboren worden. De wind waait waarheen hij wil en u hoort zijn geluid, maar u weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat; zo is het met iedereen die uit de Geest geboren is."
Nicodemus was een theoloog. Tegen andere mensen heeft Jezus dat nooit gezegd.
Dat is ook het probleem van de gergem: veel te veel theologie in de preek.
Dat is ook het probleem van de gergem: veel te veel theologie in de preek.
-
- Verbannen
In de Heilige Scgrift is sprake van schriftgeleerden, Farizeeën, die het wagen tegen Jezus in opstand te komen. Verschillende confrontaties vinden plaats in de synagogen, een plaats die ik zou willen vergelijken met het kerkgebouw, de plaats waar men de Schrift opent en daarover spreekt en leert.Psalm schreef: ↑28 sep 2023, 09:04 Ja, dat is een andere houding van Petrus. Maar toch is het evident dat er sprake is van een zeer ongezonde situatie in de rechterflank van de gereformeerde gezindte. Kerken die vol zitten met mensen die zeggen dat ze Jezus niet kennen. Kerken die vol zitten met mensen die jaren (of hen hele leven) worstelen met de vraag: wil God mij wel genadig zijn? Kerken die vol zitten met mensen die vragen en denkbeelden hebben over bekeringen die niet terug zijn te vinden in de Bijbel. Dit is niet het werk van de Heilige Geest. Dit moet het werk van een verderver zijn. Van iemand die er op uit is om Gods koninkrijk klein te houden. Iemand die wil dat mensen geen goed godsbeeld hebben. Dat is de duivel! En als we dan kijken naar de oorzaken. Hoe wordt deze situatie in stand gehouden? Hoe komen de mensen aan deze denkenbeelden? Dan komen we uit bij de prediking en de predikers. Predikers die functioneren als gezanten van de duivel.
Voor de goede orde. Inactief is wat anders als verbannen.J.C. Philpot schreef: ↑28 sep 2023, 13:05 Jammer. Ik kon Refomart niet in alles 100% volgen, maar hij was in ieder geval wel een inhoudelijke poster. En uit een ander topic bleek dat we juist die inhoud vaak missen in vergelijking met vroeger.
- J.C. Philpot
Het begint tot me door te dringenHerman schreef: ↑28 sep 2023, 14:40Voor de goede orde. Inactief is wat anders als verbannen.J.C. Philpot schreef: ↑28 sep 2023, 13:05 Jammer. Ik kon Refomart niet in alles 100% volgen, maar hij was in ieder geval wel een inhoudelijke poster. En uit een ander topic bleek dat we juist die inhoud vaak missen in vergelijking met vroeger.

Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield