Toelatingsbeleid reformatorische scholen

Luther
Contacteer:

Re: Toelatingsbeleid reformatorische scholen

Bericht door Luther »

Willem schreef:Maar om e.e.a. samen te vatten:

Wat als een reformatorische school nu gewoon van de ouders verwacht:

1. Dat ze instemmen met de grondslag, bestaande uit de Bijbel en de 3 FvE - of wat mij betreft onderschrijven -
2. Dat ze de schoolregels respecteren (kledingcode etc.)
3. Dat de ouders lid moeten zijn van b.v. HHK, CGK, GG, GGiN of OGG.

De kerkenraden van de onder punt 3 genoemde kerken hebben het opzicht over leer en leven. Dat hoeft de school niet meer te doen. Hebben we tegelijkertijd een heel stuk van de buitenlesgeefste activiteiten gedecimeerd.

Lijkt me eenvoudig en prima werkbaar.

De vraag is natuurlijk: Waarom doen de reformatorische scholen het niet op deze manier?
Dat gebeurt nog steeds hoor op bepaalde scholen.
Het voldoen aan de eisen 1-3 (je vergeet de GB binnen de PKN...) is echter in de praktijk geen enkele garantie voor het werkelijk schragen van de identiteit van de school; sterker nog: ik denk dat de uitholling van binnenuit (ouders én docenten) sneller gaat dan de aanvallen van buitenaf.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

rekcor schreef:
Tiberius schreef: Wat ook Bijbels is: "Jeruzalem, Jeruzalem! gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn! hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens bijeenvergadert onder de vleugelen; en gijlieden hebt niet gewild".
Juist, in de voltooid verleden tijd.
Voltooid tegenwoordige tijd.
Voor die mensen wel, ja. Voor ons is het nog de genadetijd.
rekcor schreef:Dat is wat anders dan zeggen - en zeer vaak herhalen - dat een mens het van nature niet kan en niet wil.
Dat is inderdaad wat anders; dat staat weer op vele andere plaatsen in de Bijbel: velen zijn geroepen en weinigen uitverkoren.

Maar inderdaad: offtopic.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:... velen zijn geroepen en weinigen uitverkoren.
Wat staat daar in de grondtekst?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:
"polloi gar eisin kleetoi oligoi de eklektoi"
woord voor woord vertaling:
polloi=velen
gar=want
eisin=zijn
kleetoi=geroepen
oligoi=weinigen
de=maar
eklektoi=uitverkoren
Hansie

Bericht door Hansie »

Tiberius schreef:
Luther schreef:
polloi=velen
gar=want
eisin=zijn
kleetoi=geroepen
oligoi=weinigen
de=maar
eklektoi=uitverkoren
Er staat ook dat wij onze verkiezing vast moeten maken.
Want onder geen beding kunnen of mogen we zeggen, dat het God's wil was, dat we verloren gaan.(Want hij heeft geen behagen in de vernietiging der goddelozen, maar wil dat iedereen behouden wordt)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Hansie schreef:
Tiberius schreef:
Luther schreef:
polloi=velen
gar=want
eisin=zijn
kleetoi=geroepen
oligoi=weinigen
de=maar
eklektoi=uitverkoren
Er staat ook dat wij onze verkiezing vast moeten maken.
Want onder geen beding kunnen of mogen we zeggen, dat het God's wil was, dat we verloren gaan.(Want hij heeft geen behagen in de vernietiging der goddelozen, maar wil dat iedereen behouden wordt)
Dat kunnen en mogen we niet alleen, dat moeten we zelfs zeggen, omdat de Bijbel er ook zo over spreekt. Voor het Bijbels evenwicht moeten we altijd met 2 woorden spreken, gelijk de Dordtse leerregels dat ook doen.
Willem

Bericht door Willem »

Luther schreef:
Willem schreef:Maar om e.e.a. samen te vatten:

Wat als een reformatorische school nu gewoon van de ouders verwacht:

1. Dat ze instemmen met de grondslag, bestaande uit de Bijbel en de 3 FvE - of wat mij betreft onderschrijven -
2. Dat ze de schoolregels respecteren (kledingcode etc.)
3. Dat de ouders lid moeten zijn van b.v. HHK, CGK, GG, GGiN of OGG.

De kerkenraden van de onder punt 3 genoemde kerken hebben het opzicht over leer en leven. Dat hoeft de school niet meer te doen. Hebben we tegelijkertijd een heel stuk van de buitenlesgeefste activiteiten gedecimeerd.

Lijkt me eenvoudig en prima werkbaar.

De vraag is natuurlijk: Waarom doen de reformatorische scholen het niet op deze manier?
Dat gebeurt nog steeds hoor op bepaalde scholen.
Het voldoen aan de eisen 1-3 (je vergeet de GB binnen de PKN...) is echter in de praktijk geen enkele garantie voor het werkelijk schragen van de identiteit van de school; sterker nog: ik denk dat de uitholling van binnenuit (ouders én docenten) sneller gaat dan de aanvallen van buitenaf.
Oke. We constateren dus dat de kerkenraden van onderhavige kerken hun opzicht over leer en leven niet goed genoeg uitvoeren. Deze hiaten vullen dus de scholen - met hun aanvullende regels aan de ouders op. De vraag blijft waarop de scholen hun mandaat baseren gegrond op de bijbel. Dit om het opzicht wat blijkbaar de kerken - in hun ogen - niet afdoende doen "over te nemen". Het lijkt een variant van "eigen rechter spelen".

Dat geld zowel voor de eerder genoemde "gesloten" vragen aan de ouders (welke vertaling aan tafel gelezen wordt, welke provider men heeft) als de open vragen die eerder door jouw werden voorgesteld. (b.v. Wie is Christus voor u). Waarop baseert een school het recht om dit soort vragen te stellen en aan de antwoorden consequencies te verbinden t.b.v. de toelating van het kind.*

*. Een bijbels gefundeerd mandaat is er nog niet geweest. Ander heeft een poging gewaagd door te referen aan het "overheidsambt" van de onderwijzer maar dit is uiteraard - iig sinds de schoolstrijd waarin juist voor autonomie werd gestreden - geen valide argument.
nb. Er zijn wat woorden onderstreept omdat ik bemerk dat de neiging bestaat nogal af te wijken van de kernvraag, het opleggen van huisregels aan ouders.
ps. GB binnen de PKN hoort er idd ook bij.
Laatst gewijzigd door Willem op 15 aug 2011, 10:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Willem

Bericht door Willem »

Ander schreef:
Willem schreef:Het gaat ook niet over regels die aan het "personeel" worden gesteld of aan de "leerlingen" maar over regels die aan de ouders van de leerlingen worden gesteld. Dus om bij het voorbeeld te blijven: Een schilder komt pas schilderen als de eigenaar van het huis - of z'n vrouw - kliksafe heeft. De ongerijmdheid hiervan begrijpt iedereen. Toch redeneren bepaalde reformatorische scholen op deze manier en als men niet "luistert" wordt het kind niet toegelaten.
De vrouw van de huiseigenaar is zelf mans zat om te doen wat ze wil. Een kind staat onder het gezag van de ouder. Dus als je eisen stelt aan het kind, stel je die direct aan de ouders.
Het probleem is nu juist dat de school de eisen niet aan het kind stelt maar ook aan de ouders en hun leven - van de ouders - buiten school.
Ander schreef:
Willem schreef:Het lijkt erop dat niet helemaal duidelijk is waar we het - m.b.t. tot de regels - over hebben. Maar het gaat over de eisen die de reformatorische school aan de ouders van de kinderen stelt. Dus niet over de regels en eisen die aan personeel worden gesteld. Of over de regels waaraan de kinderen op school zich hebben te houden.
Zie hierboven. Wanneer je de visie hanteert dat gezin-kerk-school (driestar?) een eenheid dient te zijn is het belangrijk om die eenheid te bewaren en te bewaken(!).
Hier zien we het gevaar van logische redeneringen n.a.v "visies". De uitkomst van deze logica dient altijd bijbels getoetst te worden. En dan is het opzicht over leer en leven aan de kerk opgelegd en niet aan de school ook al meent de school dat de kerk er een potje van maakt. (zie posting hieronder).
Ander schreef:
Willem schreef:En zo'n vetgedrukte opmerking lezende kan ik dus niet rijmen met een eerdere opmerking dat "onderwijzers geroepen zijn de kinderen tot Jezus te brengen"'.
Dat is gemeen. Wanneer je op een zwarte school gaat werken zeg je ook niet: Je vind het zeker niet belangrijk dat blanke kinderen onderwijs krijgen. Het is oneigenlijk om de roeping om kinderen tot Jezus te brengen te verbinden met de regel over het lezen van een vertaling.
Dit voorbeeld klopt niet. Als deze zwarte school blanke kinderen niet accepteert of zwarte kinderen met blanke adoptieouders weigert dan zou men idd wel kunnen stellen dat de school het niet belangrijk vindt dat blanke kinderen of kinderen met blanke (adoptie)ouders onderwijs krijgen. Laten we zuiver blijven redeneren.

En voor wat betreft het woordje "gemeen", ik begrijp dat het confronterend is. Maar waarom men geen vragen mag stellen over de uitwerking van de "visie" in praktische regels ontgaat me.
Ander schreef:
Willem schreef:Dit is onjuist. De overheid heeft het opzicht en de "macht" nu juist gedelegeerd aan het bestuur. En het bestuur reflecteert - als het goed is - de ouders. En is geen op zichzelf staande macht. Overigens kan ik - vanuit verenigingsoogpunt in het NL recht - best leven met allerlei regels en de opmerking: "Als het niet bevalt, zoek een ander". Ik zal een vereniging ook nooit die vrijheid willen ontzeggen. Maar dat is hier ook niet waar het om gaat. Het gaat erom of het bijbels gelegitimeerd is. En dan heeft de school simpelweg geen bevoegdheid om ouders te bekritiseren op hun manier van leven. Dat opzicht is aan de kerk opgedragen.
Er wordt inderdaad niets bekritiseerd. Wanneer je je niet wenst te conformeren aan de regels die de school heeft opgesteld zijn er andere scholen waar je naar toe kunt. Maar jij isoleert die regels als zijn het een soort inquisitie-afspraken. Bewust gebruik je die term omdat het een negatieve klank heeft. Ik vind dat niet terecht. De school stelt regels om de eenheid tussen kerk, school en gezin zoveel mogelijk te behouden. Je zou dat ook positief kunnen duiden. En wanneer je afwijkt van regels die de school van jouw keuze stelt kan dat wellicht leiden tot zelfreflectie. Waarom die regel en waarom heb ik daar moeite mee. Je noemt volgens mij een aantal keren de internetprovider en het gebruik van andere bijbelvertalingen naast de SV. W.b. de internetprovider: ik vind het onbestaanbaar dat er in onze gezindte gezinnen met opgroeiende kinderen gebruik maken van open internet. Dus vind ik het ook logisch dat de school daar vragen bij heeft. Het is, en dat is ook mijn ervaring, erg vervelend dat sommige kinderen vrijuit op internet mogen en op school 'zeuren' dat bepaalde spelletjes niet mogen en andere kinderen beïnvloeden.
W.b. het gebruik van de vertaling: Wanneer de school gebruik maakt van de S.V. kan het bevreemdend werken wanneer thuis een andere vertaling gelezen wordt.
Andersom zeker ook. Ik vind dit naast andere bezwaren een groot bezwaar van het bestaan van de HSV.
Laten we de inhoud van de regels - en in de inhoudelijke problematiek van verschillende vertalingen of internet spelletjes - even loskoppelen van het recht om deze regels aan anderen - onder dwang op te leggen. Dat maakt e.e.a nodeloos verwarrend.

Verder is het argument: "En wanneer je afwijkt van regels die de school van jouw keuze stelt kan dat wellicht leiden tot zelfreflectie. Waarom die regel en waarom heb ik daar moeite mee" uiteraard een hele gevaarlijke. Ik stel me zo voor dat ook de RK kerk in het verleden regels op deze manier heeft verdedigd. b.v. Waarom heb je zoveel moeite om de "zonden" te belijden? Is dat niet enkel je zondige hart? De vraag of open internet bijbels te legitimeren valt is een juiste en goede vraag. Deze vraag met "nee" beantwoorden en vervolgens "huisgenoten des geloofs" dwingen - met geweld* - deze mening te volgen is m.i. niet bijbels te legitimeren.
Met andere woorden: Ik kan thuis kliksafe hebben en toch op het formulier voor aanmelden van kinderen bij de vraag: "Heeft u kliksafe"? als antwoord geven: Het gaat u helemaal niets aan. U hebt niet het recht - op grond van de bijbel - mij deze vragen te stellen. Past u a.u.b. dit onbijbelse formulier aan.
De suggestie dat als men moeite heeft met een bepaalde regel men dus wel allerlei verboden dingen wil doen doet de discussie geen goed.

*. Met geweld, Uiteindelijk wordt het "luisteren of wat anders zoeken". Dat is een vorm van geweld.
Hansie

Bericht door Hansie »

Nog een opwindend nieuwtje in het christelijk onderwijs:
http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Neder ... eisjes.htm
Willem

Bericht door Willem »

GJdeBruijn schreef:@Willem: Een reformatorische school wordt door de ouders gesticht, veelal in samenwerking met één of meerdere kerkenraden.
Het onderscheid school-ouders dat jij maakt zou niet mogen bestaan. Als het al wel zou bestaan is dat veelal gevolg van vervlakking van de eigen (door de ouders bepaalde) grondslag. Dat er grenzen zijn in het vragenstellen van school richting ouders in het kader van aanmelden is duidelijk.
Als de school een bestuur heeft van ouders die invloed kunnen uitoefenen gaat idd mijn betoog - deels - niet op. Dan beslist het bestuur en de ouders kunnen invloed uitoefenen op het bestuur. Daarom mijn eerdere opmerking dat het m.i. met name fout gaat bij besturen die vrij "autonoom" zijn. En b.v. ook een ontheffing hebben voor een MR en in het aanmeldingsformulier wensen dat men onderschrijft ook principieel tegen een MR te zijn.

Mijn betoog gaat dan - deels - niet op, want ik blijf me afvragen of een bestuur van gekozen ouders het recht heeft om eisen te stellen aan de levenswijze van de ouders naast het onderschrijven van de grondslag.
GJdeBruijn schreef:Maar jouw principiele stellingname gaat verder en mist mijns inziens elke aansluiting bij de noodzaak die de generatie voor ons zag om tot het stichten van het reformatorisch onderwijs te komen.
Ik vraag me af om mijn principiele stellingname anders is dan ten tijde van de oprichting van de reformatorische scholen. Ik heb eerder het idee dat er nogal wat reformatorische scholen zijn die de oorspronkelijke principiele stellingname zijn vergeten en voor het bereiken van het doel bepaalde middelen gelegitimeerd acht die men oorspronkelijk niet zou gebruiken.
GJdeBruijn schreef:Het lijkt me niet meer dan logisch dat ouders die vanuit een bepaalde situatie tot de stichting van een eigen school komen het eigene ook willen bewaren.
Uiteraard. Maar dat is ook het verschil van inzicht niet.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
Luther schreef:
polloi=velen
gar=want
eisin=zijn
kleetoi=geroepen
oligoi=weinigen
de=maar
eklektoi=uitverkoren
Mattheüs 20: 16 en 22: 14
polloi gar eisin kletoi, oligoi de eklektoi

velen | want | zijn | geroepen, speciaal opgeroepen, ontboden, uitgenodigd | weinigen | maar | uitverkorenen, uitgelezenen

Ofwel: Ik las eens een verklaring, waarin gesteld werd dat het in deze tekst niet ging over verkiezing en verwerping, maar over wie God roept, namelijk het verachte en onedele. Er zijn er vele geroepen, maar onder die velen zijn er slechts weinigen die een voorname positie in de wereld hebben, die eer en aanzien hebben.
De stelling was dat deze tekst dus niets zegt over de verkiezing, maar alles over de roeping.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Willem schreef:Met andere woorden: Ik kan thuis kliksafe hebben en toch op het formulier voor aanmelden van kinderen bij de vraag: "Heeft u kliksafe"? als antwoord geven: Het gaat u helemaal niets aan. U hebt niet het recht - op grond van de bijbel - mij deze vragen te stellen. Past u a.u.b. dit onbijbelse formulier aan.
Of dat direct gekoppeld moet worden met de term 'onbijbels formulier', dat vraag ik me af. Verder ben ik het wel met je eens.

Maar nu een stapje verder: Mag de school regels stellen, die de toeleverende kerken aan hun (doop)leden niet stellen?
Hansie

Bericht door Hansie »

Luther schreef:
Tiberius schreef:
Luther schreef:
polloi=velen
gar=want
eisin=zijn
kleetoi=geroepen
oligoi=weinigen
de=maar
eklektoi=uitverkoren

velen | want | zijn | geroepen, speciaal opgeroepen, ontboden, uitgenodigd | weinigen | maar | uitverkorenen, uitgelezenen

Ofwel: Ik las eens een verklaring, waarin gesteld werd dat het in deze tekst niet ging over verkiezing en verwerping, maar over wie God roept, namelijk het verachte en onedele. Er zijn er vele geroepen, maar onder die velen zijn er slechts weinigen die een voorname positie in de wereld hebben, die eer en aanzien hebben.
De stelling was dat deze tekst dus niets zegt over de verkiezing, maar alles over de roeping.
Zou het kunnen, beschouwende waar het in Mattheus 22 over gaat, kunnen zijn, dat de joden de uitverkorenen zijn, en wij de geroepenen, in deze vooruitziende gelijkenis?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:
Tiberius schreef:
Luther schreef:
polloi=velen
gar=want
eisin=zijn
kleetoi=geroepen
oligoi=weinigen
de=maar
eklektoi=uitverkoren

De uitverkorenen zou dan edelen betekenen?
Nee, dat kan dus niet. Eklektoo wijst echt op kiezen.
rekcor

Bericht door rekcor »

Luther schreef:
Willem schreef:Met andere woorden: Ik kan thuis kliksafe hebben en toch op het formulier voor aanmelden van kinderen bij de vraag: "Heeft u kliksafe"? als antwoord geven: Het gaat u helemaal niets aan. U hebt niet het recht - op grond van de bijbel - mij deze vragen te stellen. Past u a.u.b. dit onbijbelse formulier aan.
(...) Maar nu een stapje verder: Mag de school regels stellen, die de toeleverende kerken aan hun (doop)leden niet stellen?
Natuurlijk mag een school dat. En als je dat - net als Willem - niet zint, dan zoek je maar een andere school (of richt je er eentje op). Van mij mag een school eisen dat leerlingen iedere ochtend om 8:30u in pimpelpaarse kledij op één been de aula komen binnenhinkelen. Ik verwacht niet dat een dergelijke school veel leerlingen gaat trekken, maar dat is een ander verhaal.
Plaats reactie