merel schreef:Maanenschijn schreef:merel schreef:Dat is wel heel positief gesteld. Ik zie in de landbouwgebieden om mij heen geen insect meer vliegen. Laat staan weidevogels. Er zijn maar zeer weinig boeren die de weidevogels beschermen door later te maaien of mooie heggen tussen de weilanden hebben waar vogels en andere dieren kunnen schuilen.
Dit is werkelijk aantoonbaar onjuist. Als je niks meer ziet vliegen, lijkt het met beter om goed te kijken of om vaker rond te fietsen.
Aantoonbaar onjuist?
https://www.naturetoday.com/intl/nl/nat ... ?msg=25504
Het aantal insecten is drastisch afgenomen. In de regio waar ik ben opgegroeid en met mijn vader ging jagen aan het Veluwe meer zie je eindeloze weilanden zonder enige diversiteit van bloemen en planten. Bloemen en kruiden weg, insecten weg, hazen en weidevogels weg. Het is daar troosteloos. En dit is zeker niet de enige regio waar het speelt.
Ja, aantoonbaar onjuist. Collectief Veluwe heeft de afgelopen zes jaar meer dan 14 miljoen euro geïnvesteerd in het agrarisch natuurbeheer met goede resultaten, toename van weidevogels (overigens niet alle jaren), plantensoorten en landschapselementen. Het gaat in kleine stapjes, maar wel vooruit.
En als ik over Gelderland praat: Collectief Rivierenland heeft vergelijkbaar geïnvesteerd, met resultaat. Ik heb de verantwoording van dit collectief beschikbaar, ik weet niet of die online staat. Idem voor VALA (Achterhoek).
Hier de landsbrede evaluatie van de afgelopen zes jaar:
https://www.boerennatuur.nl/actueel/col ... en-succes/
Ik ben zeker met je eens dat er meer moet en kan. Hiervan zijn vaak de Natuurbeheerplannen van de Provincies beperkend. Want die betalen een deel van de extra kosten maar hebben daarin de locaties begrenst. Een agrarische bedrijfsvoering die extensiveert maakt minder inkomsten en meer kosten. Dit kan deels opgevangen worden door het bedienen van niche-markten, maar dit gaat niet voor de gehele agrarische sector. Daarom is een systeemverandering hard nodig, waarbij vanuit de opbrengst van de producten extensivering en een bio-diverse bedrijfsvoering betaald kan worden. Daarin is er nog een hele weg te gaan.
Als je in de buurt bent doe ik graag een rondje met je door deze omgeving

. In mij bestuurlijke leven doe ik iets met dit onderwerp, ontzettend interessante materie waar ik graag mensen mee laat kennis maken.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.