Ennuhhh....wie lust er nu geen stoofpeertjes

Mijn ouders houden niet van stoofperen. Mijn oma maakte ze altijd voor ons. Het heeft mij een jaar of wat gekost, maar het is mij eindelijk gelukt om stoofperen te krijgen zoals mijn oma ze altijd maakte. Aan haar kon ik het niet meer vragen ivm dementie en mijn moeder wist het niet. Afgelopen kerst smakten ze precies als vroeger.Orchidee schreef:De kinderen zijn er niet heel dol op maar we eten vanavond "hutspot" met een ouderwets balletje gehakt![]()
Een tip die ik van mijn vader kreeg was, laat op iedere peer steeds een paar piepkleine stukjes schil zitten. Dat schijnt echt een hele oude tip te zijn.merel schreef:Mijn ouders houden niet van stoofperen. Mijn oma maakte ze altijd voor ons. Het heeft mij een jaar of wat gekost, maar het is mij eindelijk gelukt om stoofperen te krijgen zoals mijn oma ze altijd maakte. Aan haar kon ik het niet meer vragen ivm dementie en mijn moeder wist het niet. Afgelopen kerst smakten ze precies als vroeger.Orchidee schreef:De kinderen zijn er niet heel dol op maar we eten vanavond "hutspot" met een ouderwets balletje gehakt![]()
Jaaaa ook lekker. Alleen zijn ze niet alom meer verkrijgbaar helaas.helma schreef:Geef mij maar gekookte appeltjes.
Is dit een streekgerecht of een familierecept?emigrant schreef: Vanavond andijvie met gekookte grutten en zure room, met een jus van de gebakken spek (roomboter), sojasaus, kerrie en trappistenbier.
Mijn ouders aten vaak op zaterdag gekookte witte rijst met boter, kaneel en suiker en knapperig gebakken vis erbij. Poontjes of schol of schar.Orchidee schreef:Grutten doet mij denken aan vroeger dat mijn grootouders dat aten met een klontje roomboter en stroop, elke zaterdagmiddag
Ik vond het er altijd uitzien als behangstijfsel maar dan wel heel erg geconcentreerd en stij
Is dit een streekgerecht of een familierecept?Mara schreef:emigrant schreef: Vanavond andijvie met gekookte grutten en zure room, met een jus van de gebakken spek (roomboter), sojasaus, kerrie en trappistenbier.
Sorry emigrant, maar ik kom niet bij je eten.emigrant schreef:Is dit een streekgerecht of een familierecept?Mara schreef:emigrant schreef: Vanavond andijvie met gekookte grutten en zure room, met een jus van de gebakken spek (roomboter), sojasaus, kerrie en trappistenbier.
Een oerhollands gerecht van vóór de komst van de aardappel in Holland. Met een jus van trappistenbier.