Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Orchidee

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Orchidee »

De kinderen zijn er niet heel dol op maar we eten vanavond "hutspot" met een ouderwets balletje gehakt :langue
Ennuhhh....wie lust er nu geen stoofpeertjes :oO
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
helma

Bericht door helma »

Lasagne en nog een restant boerenkool.
emigrant
Verbannen

Bericht door emigrant »

Aardappelpuree, bloemkool met saus en een kip cordon blue
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
merel

Bericht door merel »

Orchidee schreef:De kinderen zijn er niet heel dol op maar we eten vanavond "hutspot" met een ouderwets balletje gehakt :langue
Mijn ouders houden niet van stoofperen. Mijn oma maakte ze altijd voor ons. Het heeft mij een jaar of wat gekost, maar het is mij eindelijk gelukt om stoofperen te krijgen zoals mijn oma ze altijd maakte. Aan haar kon ik het niet meer vragen ivm dementie en mijn moeder wist het niet. Afgelopen kerst smakten ze precies als vroeger.
helma

Bericht door helma »

Ik geef ook niet om stoofperen. Lust ze wel maar vind het niet heel lekker. Geef mij maar gekookte appeltjes.
Mara

Bericht door Mara »

merel schreef:
Orchidee schreef:De kinderen zijn er niet heel dol op maar we eten vanavond "hutspot" met een ouderwets balletje gehakt :langue
Mijn ouders houden niet van stoofperen. Mijn oma maakte ze altijd voor ons. Het heeft mij een jaar of wat gekost, maar het is mij eindelijk gelukt om stoofperen te krijgen zoals mijn oma ze altijd maakte. Aan haar kon ik het niet meer vragen ivm dementie en mijn moeder wist het niet. Afgelopen kerst smakten ze precies als vroeger.
Een tip die ik van mijn vader kreeg was, laat op iedere peer steeds een paar piepkleine stukjes schil zitten. Dat schijnt echt een hele oude tip te zijn.
Dan zouden de peertjes nog dieproder worden en met de kleine stukjes schil krijg je ook nog extra vezels binnen.
Verder doe ik een heel flesje bessensap erbij, 2 kaneelstokjes, dat blijkt toch lekkerder te zijn dan kaneelpoeder.
En zo laag mogelijk zetten, bij voorkeur op een sudderplaatje, hoe langer je ze laat trekken - tegen de kook aan - hoe smaakvoller ze zijn.
helma schreef:Geef mij maar gekookte appeltjes.
Jaaaa ook lekker. Alleen zijn ze niet alom meer verkrijgbaar helaas.
De Dijkmanszoet bijvoorbeeld, alleen nog hier en daar bij een boomgaard.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel

Bericht door merel »

Ik ben dol op stoofperen, vooral die ga oma. Oma gebruikte altijd vanillesuiker i.p.v. gewone suiker en deed er vaak een scheut bessenjenever door. Ik gebruik inderdaad ook kaneelstokjes i.p.v. poeder.

Vanavond kliekjes
Mara

Bericht door Mara »

Ik heb nooit kliekjes meer.
Ik weeg tegenwoordig de pasta, rijst e.d. af, weet precies hoeveel aardappelen ik moet schillen (voor stamppot altijd iets meer) en dat gaat vrijwel altijd op. Die ene aardappel of eetlepel rijst evt, gooi ik weg. (vogels)
Groenten blijft nooit over, die maak ik desnoods op.
emigrant
Verbannen

Bericht door emigrant »

Mijn vader vind kliekjes lekkerder dan het eten de eerste dag.

Vanavond andijvie met gekookte grutten en zure room, met een jus van de gebakken spek (roomboter), sojasaus, kerrie en trappistenbier.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Dat er nog mensen zijn die grutten lustten :oO
En dan die combinatie's :?

Grutten doet mij denken aan vroeger dat mijn grootouders dat aten met een klontje roomboter en stroop, elke zaterdagmiddag 8|
Ik vond het er altijd uitzien als behangstijfsel maar dan wel heel erg geconcentreerd en stijf! :deg

Ik ga zo rijst met kip/kerrie klaarmaken en een frisse salade erbij :super
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
helma

Bericht door helma »

Heb een paar dagen in de lappenmand gezeten en de deur niet uitgeweest...nu heb ik alleen maar sla in de koelkast
Dan maar frietjes eten met sla... (ik had ff eerder moeten kijken :? )
Dodo

Bericht door Dodo »

Een simpele pastaschotel met bacon en broccoli.
Er moesten een paar gedroogde chilivlokken doorheen, maar die waren op. Dus maar wat gedroogde chillies er doorheen gesnipperd.

Bij de eerste keer roeren schoten de tranen al in mijn ogen - kennelijk had ik de kracht van de chillies onderschat. Uiteindelijk was het eten best lekker maar ontzaglijk heet - we hebben kwark gebruikt om af te blussen.
Mara

Bericht door Mara »

emigrant schreef: Vanavond andijvie met gekookte grutten en zure room, met een jus van de gebakken spek (roomboter), sojasaus, kerrie en trappistenbier.
Is dit een streekgerecht of een familierecept?
Orchidee schreef:Grutten doet mij denken aan vroeger dat mijn grootouders dat aten met een klontje roomboter en stroop, elke zaterdagmiddag
Ik vond het er altijd uitzien als behangstijfsel maar dan wel heel erg geconcentreerd en stij
Mijn ouders aten vaak op zaterdag gekookte witte rijst met boter, kaneel en suiker en knapperig gebakken vis erbij. Poontjes of schol of schar.
Toen vond ik het heerlijk, dat smeltende klontje boter mmm, maar ik moet er nu niet meer aan denken.
Hebben jullie dat ook dat je bepaalde etenswaren die je vroeger heerlijk vond, nu niet meer door je keel kunt krijgen?
Mijn zoon nam onlangs een bord warme brinta met honing, ik at dat vroeger ook wel als ontbijt, net als broodpap (met veel suiker).
Voor mij geen warme pappen meer. :hum
emigrant
Verbannen

Bericht door emigrant »

Mara schreef:
emigrant schreef: Vanavond andijvie met gekookte grutten en zure room, met een jus van de gebakken spek (roomboter), sojasaus, kerrie en trappistenbier.

Een oerhollands gerecht van vóór de komst van de aardappel in Holland. Met een jus van trappistenbier.
Mara

Bericht door Mara »

emigrant schreef:
Mara schreef:

Een oerhollands gerecht van vóór de komst van de aardappel in Holland. Met een jus van trappistenbier.
Sorry emigrant, maar ik kom niet bij je eten. ;)
Bier in eten vind ik verschrikkelijk, het hele huis stinkt dan naar lauwe p**s.
Zelfs mijn man die best in de zomer wel eens een koud biertje drinkt, kon het niet wegkrijgen. (sudderlapjes in Belgisch bier)
Maar vóór de komst van de aardappel was er m.i. nog geen kerrie en sojasaus. :huhu
Plaats reactie