Ik heb de hele speech beluisterd. In de eerste plaats moet ik zeggen dat Vance eloquent is: rustig en welsprekend en daarom komt hij voor velen geloofwaardig over.
Maar als je gaat kijken naar wat hij precies zegt, dan is het een verzameling van halve waarheden en hele leugens, net zoals zijn baas bijna dagelijks doet.
Ik kan niet alle voorbeelden aflopen, maar ik zal er op 3 ingaan:
1. Vance zei dat EU commissarissen dreigen om sociale media plat te leggen ten tijde van sociale onrust. Dat is een verdraaiing van de EU regels (die kun je hier lezen). Een provider van een social media account mag alleen gedwongen worden om zijn site tijdelijk plat te leggen als er criminele activiteiten plaatsvinden waarbij mensen met de dood bedreigd worden en als hij er niets tegen doet. Tot nog toe is dat middel bij mijn weten nog nooit ingezet, het geldt alleen in extreme situaties.
2. Vance zei ook dat de Duitse politie invallen had gedaan (op 7 maart 2024) omdat mensen anti-feministische uitingen op sociale media hadden gedaan. Ook niet waar. Het ging om invallen van de Duitse politie omdat mensen dreigden vrouwen te verkrachten, naaktfoto's verspreidden evenals video's waarop vrouwen werden gemarteld. Nogal wiedes dat de politie dan ingrijpt.
3. Vance zei ook dat iemand in Groot-Brittannie een boete kreeg omdat hij bij een abortuskliniek stond te bidden en ook dat de Schotse regering brieven had verstuurd naar burgers waarin gewaarschuwd werd dat bidden in je eigen huis strafbaar kan zijn als dat huis binnen een bepaalde zone staat rondom een abortuskliniek. Ook hier is niets van waar. Die brieven zijn nooit verstuurd (uiteraard!), bidden is geen strafbaar feit in Groot-Brittannie en de man die een boete kreeg, kreeg die omdat hij niet wilde vertrekken toen hem dat door de politie werd geboden.
Als je het niet zo nauw met de feiten neemt, zoals Vance doet, dan kunnen onwetenden dit natuurlijk toejuichen omdat ze iets horen wat ze aanstaat, maar dat heeft niets met de werkelijkheid te maken.
Wat hier aan de hand is, is dat de regering Trump het trumpisme naar Europa wil exporteren. Dat is dus inclusief al het gelieg dat daarvan deel uitmaakt. Daarom ging de speech van Vance over Europese politiek (wat hem feitelijk niet aangaat) en niet over de Europese veiligheid, wat het onderwerp van de conferentie in Munchen is. Daarom steunt Vance ook de AfD (een partij waar ook neo-nazis deel van uitmaken) en heeft hij wel met Alice Weidel (de lijsttrekker van die partij) gesproken en niet met de Duitse premier Scholz.
Ik zou degenen die Trump en Vance zo toejuichen willen oproepen om allereerst trouw te zijn aan de waarheid en niet aan de partijpolitieke cultuuroorlog waar deze politici aan deelnemen.