Oorlog in Oekraine

Cyrillus
Verbannen

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Cyrillus »

huisman schreef: 16 dec 2023, 11:56
Cyrillus schreef: 16 dec 2023, 11:31
huisman schreef: 16 dec 2023, 11:23
DDD schreef: 16 dec 2023, 10:55 https://www.trouw.nl/opinie/het-westen- ... ~bf6b68c8/

Een heel terechte observatie, wat mij betreft. Het is hoog tijd om in Europa harder te mobiliseren. Een meer centrale oorlogseconomie voor te bereiden, voordat Rusland niet alleen Oekraïne, maar de hele Balkan onder de voet loopt.
Ik ben het met je eens maar het gaat niet gebeuren. De steun aan Oekraïne gaat langzaam eroderen. Jammer en dom!
Je bent het eens zeg je, maar Rusland heeft geen plannen om de Balkan te veroveren. Dus waarom worden er problemen gesuggereerd die niet bestaan?
De plannen van Poetin zijn duidelijk. Hij wil terug naar een groot-Rusland (Dat is dus inclusief de Oekraïne en de Baltische staten) en hij wil om dat Rusland een stevige buffer van staten die sterk onder zijn invloed staan.
……en hij neemt daar de tijd voor.
Gebaseerd op wat vind jij dat de plannen van Poetin duidelijk zijn? Hiervoor werd zelfs een aanval de Balkan genoemd.
DDD

Bericht door DDD »

Sterker nog, heel Europa is wel eens genoemd.

Je moet wel ontzettend weinig van de Tweede Wereldoorlog weten, om de parallellen niet te zien.
huisman

Bericht door huisman »

Cyrillus schreef: 16 dec 2023, 12:00
huisman schreef: 16 dec 2023, 11:23

Ik ben het met je eens maar het gaat niet gebeuren. De steun aan Oekraïne gaat langzaam eroderen. Jammer en dom!
Je bent het eens zeg je, maar Rusland heeft geen plannen om de Balkan te veroveren. Dus waarom worden er problemen gesuggereerd die niet bestaan?
De plannen van Poetin zijn duidelijk. Hij wil terug naar een groot-Rusland (Dat is dus inclusief de Oekraïne en de Baltische staten) en hij wil om dat Rusland een stevige buffer van staten die sterk onder zijn invloed staan.
Gebaseerd op wat vind jij dat de plannen van Poetin duidelijk zijn? Hiervoor werd zelfs een aanval de Balkan genoemd.
Op Poetin zelf: Hij citeert nogal eens Catharine de Grote: De enige manier om de grenzen van Rusland te beveiligen is door ze te verleggen. Dat is in één zin Poetins strategie.

Hier wat artikelen.

https://nos.nl/l/2418406

https://www.nemokennislink.nl/publicati ... ir-poetin/

https://www.historischnieuwsblad.nl/poe ... koloniaal/
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

huisman schreef: 16 dec 2023, 12:48
Op Poetin zelf: Hij citeert nogal eens Catharine de Grote: De enige manier om de grenzen van Rusland te beveiligen is door ze te verleggen. Dat is in één zin Poetins strategie.

Hier wat artikelen.

Ik lees niets over de Balkan of over West-Europa, behalve dat de NAVO steeds meer een bedreiging vormt voor Rusland en daar heeft hij nog een punt ook. Dus wat is nu de dreiging voor ons?
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

DDD schreef: 16 dec 2023, 12:01 Sterker nog, heel Europa is wel eens genoemd.

Je moet wel ontzettend weinig van de Tweede Wereldoorlog weten, om de parallellen niet te zien.
Vertel maar over WOII dan. Ik zie wel een parallel tussen zowel Napoleon als Hitler (als West-Europeanen) en de uitbreiding van de NAVO richting Rusland. Ik zie een parallel met de Cuba crisis, waarbij niemand het erg vond dat president Kennedy ingreep.
DDD

Bericht door DDD »

De Navo breidt voor zover ik weet, alleen op dringend verzoek van een land uit.

Ik weet niet zoveel van de Napoleontische tijd, maar ik heb nooit meegekregen dat de Nederlanden zich vrijwillig bij Napoleon aansloten. Bij welke landen was dat dan?
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

DDD schreef: 16 dec 2023, 13:34 De Navo breidt voor zover ik weet, alleen op dringend verzoek van een land uit.

Ik weet niet zoveel van de Napoleontische tijd, maar ik heb nooit meegekregen dat de Nederlanden zich vrijwillig bij Napoleon aansloten. Bij welke landen was dat dan?
Uhm, denk je nu echt dat het onderwerp van deze discussie is hoe Rusland reageert op de expansiedrift van Nederland?
DDD

Bericht door DDD »

Nee. Ik wil graag weten wat volgens jou de Navo verkeerd doet en wat vergelijkbaar is met wat Napoleon deed. Dat is toch een heel normale vraag als je zegt dat de Navo zich gedraagt als Napoleon?
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

DDD schreef: 16 dec 2023, 14:12 Nee. Ik wil graag weten wat volgens jou de Navo verkeerd doet en wat vergelijkbaar is met wat Napoleon deed. Dat is toch een heel normale vraag als je zegt dat de Navo zich gedraagt als Napoleon?
West-Europa zegt al eeuwen hetzelfde: wij willen uitbreiding naar het oosten (logisch in het westen ligt de oceaan). Napoleon deed dat, Hitler deed dat en de NAVO/EU doet dat. En dat ziet Rusland als een bedreiging, logisch. Met name de vreemde rol van het westen/USA in 2014 Oekraine is veelzeggend. Minsk wordt terzijde geschoven. Nergens lees ik over plannen van Rusland om West-Europa aan te vallen, wel dat ze graag een buffer willen tussen Rusland en de NAVO.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

De EU zal vallen, zeker nu het rechts-populisme overal met vlag en wimpel verkiezingen weet te winnen. Het voordeel is dat we dan wel weer enigszins soevereine staten zullen worden, het nadeel is dat het economisch zeer ernstige gevolgen kan hebben. Maar ook agressors als Rusland en Turkije zullen baat hebben bij een verzwakt Europa.

Daarom ben ik voor een hernieuwing van de EU. Laten we de EU louter hebben voor economische belangen, zonder al het verdere bemoeizuchtige gedrag, want dat word men nou eenmaal zat.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Cyrillus schreef: 16 dec 2023, 14:23
DDD schreef: 16 dec 2023, 14:12 Nee. Ik wil graag weten wat volgens jou de Navo verkeerd doet en wat vergelijkbaar is met wat Napoleon deed. Dat is toch een heel normale vraag als je zegt dat de Navo zich gedraagt als Napoleon?
West-Europa zegt al eeuwen hetzelfde: wij willen uitbreiding naar het oosten (logisch in het westen ligt de oceaan). Napoleon deed dat, Hitler deed dat en de NAVO/EU doet dat. En dat ziet Rusland als een bedreiging, logisch. Met name de vreemde rol van het westen/USA in 2014 Oekraine is veelzeggend. Minsk wordt terzijde geschoven. Nergens lees ik over plannen van Rusland om West-Europa aan te vallen, wel dat ze graag een buffer willen tussen Rusland en de NAVO.
Maar wat zou West Europa moeten hebben aan Rusland? Wat hebben ze aan die grond? Ik zie het belang nog niet echt eigenlijk. Volgens mij zijn dat de leugens die de Russische bevolking ook word voorgehouden. Het Westen wil ons komen veroveren. Laat me niet lachen, wij zijn totaal niet geïnteresseerd in alles ten oosten van Polen zegmaar, ook niet in Oekraïne. Zie referendum van een paar jaar geleden.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

HersteldHervormd schreef: 16 dec 2023, 14:35
Cyrillus schreef: 16 dec 2023, 14:23
Maar wat zou West Europa moeten hebben aan Rusland? Wat hebben ze aan die grond? Ik zie het belang nog niet echt eigenlijk. Volgens mij zijn dat de leugens die de Russische bevolking ook word voorgehouden. Het Westen wil ons komen veroveren. Laat me niet lachen, wij zijn totaal niet geïnteresseerd in alles ten oosten van Polen zegmaar, ook niet in Oekraïne. Zie referendum van een paar jaar geleden.
De EU neemt zelfs haar ideologische doelstellingen op in handelsakkoorden met Afrika. Hiermee verklaart de EU haar ideologieën aan andere landen te willen opleggen, dat heet expansie. Het gaat niet om grond, het gaat om macht. Het referendum is juist terzijde geschoven dus een bevestiging van wat ik zeg.
Laatst gewijzigd door Cyrillus op 16 dec 2023, 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

Ik heb nog steeds niet gehoord waarom Rusland een bedreiging voor ons zou vormen.
huisman

Bericht door huisman »

Cyrillus schreef: 16 dec 2023, 13:14
huisman schreef: 16 dec 2023, 12:48

Hier wat artikelen.

Ik lees niets over de Balkan of over West-Europa, behalve dat de NAVO steeds meer een bedreiging vormt voor Rusland en daar heeft hij nog een punt ook. Dus wat is nu de dreiging voor ons?
O, nu begrijp ik jouw standpunt. Geen directe dreiging voor ons dus laat Poetin de Baltische staten maar met geweld innemen.

Dat nadat Poetin zijn ware gezicht heeft laten zien er nog steeds een paar verwarde geesten hem zien als een redelijk staatsman is voor mij onbegrijpelijk. Je zult Baudet zijn standpunten wel delen maar ik vind ze hypergevaarlijk. Vind het woord hyper hier meer op zijn plaats dan in dat andere topic. :)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
parsifal

Bericht door parsifal »

Oekraine kan met Ierland strijden om welk stukje Europa het zwaarst geleden heeft in het verleden. Een groot deel van het lijden kwam vanuit Rusland, net als voor de Baltische staten, Polen, Tjechie, Hongarije. Laat de mensen daar zelf maar hun politieke richting bepalen en geef ze militaire hulp als een ander land met geweld de grenzen wil aanvallen. Wat Rusland in de Balkan moet weet ik niet, maar de Baltische staten, Kazachstan, Armenie en Georgie zullen zich echt wel wat zorgen maken.

En weet je welk land in de tijd van het Napoleon en net daarna zich hard uitbreidde?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie