Oorlog in Oekraine

Ambtenaar

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Ambtenaar »

elbert schreef: 05 sep 2023, 14:13 Allereerst het bereiken van de Zee van Azov door Oekraïense troepen waardoor het door de Russen gecontroleerde gebied in 2-en wordt gesplitst. Op dat moment wordt de Krim geïsoleerd en valt dat cruciale gebied niet meer te behouden voor de Russen. Donbas en Luhansk zijn van minder strategisch belang voor Oekraïne, hoewel het deze regio's ongetwijfeld ook graag terug wil.
Het doorbreken van de Russische linies in de Zaporizhia regio is dus cruciaal. Of dat Oekraïne gaat lukken, is nog niet duidelijk, hoewel het land wel vooruitgang boekt.
Ik help het je hopen, maar ik heb nog geen deskundige gehoord die dit op dit moment reëel acht.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Ambtenaar schreef: 05 sep 2023, 15:45Ik help het je hopen, maar ik heb nog geen deskundige gehoord die dit op dit moment reëel acht.
2 Amerikaanse ex-generaals (Ben Hodges en Mark Hertling) vinden het wel reëel, al zeggen ze er ook bij dat het lastig is. Verder lees ik deskundigen als Phillips P. OBrien (professor strategische studies) en analysten als Michael Kofman die het ook mogelijk vinden, al sluiten ze hun ogen niet voor de moeilijkheden.
Er zijn dus experts die het mogelijk achten, maar gemakkelijk is het zeker niet, daar is iedereen het over eens.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

elbert schreef: 06 sep 2023, 07:30 2 Amerikaanse ex-generaals (Ben Hodges en Mark Hertling) vinden het wel reëel, al zeggen ze er ook bij dat het lastig is. Verder lees ik deskundigen als Phillips P. OBrien (professor strategische studies) en analysten als Michael Kofman die het ook mogelijk vinden, al sluiten ze hun ogen niet voor de moeilijkheden.
Er zijn dus experts die het mogelijk achten, maar gemakkelijk is het zeker niet, daar is iedereen het over eens.
Het is mogelijk, maar niet reëel op dit moment. En Hodges is heel erg opportuun.
Profesto

Bericht door Profesto »

Als ik deze Tweet van Zelensky (pas op, schokkende beelden) zie, hoop ik dat Rusland heel snel verslagen wordt. Laat het Westen alsjeblieft zo snel mogelijk zo veel mogelijk ondersteuning bieden aan Oekraïne om hen in staat te stellen de Russen van hun grondgebied te verwijderen.
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

Profesto schreef: 06 sep 2023, 15:03 Als ik deze Tweet van Zelensky (pas op, schokkende beelden) zie, hoop ik dat Rusland heel snel verslagen wordt. Laat het Westen alsjeblieft zo snel mogelijk zo veel mogelijk ondersteuning bieden aan Oekraïne om hen in staat te stellen de Russen van hun grondgebied te verwijderen.
Het is aandoenlijk dat je zo solidair bent. Een goed begin zou zijn dat de 650.000 Oekraiense mannen die Oekraine niet mochten verlaten, maar wel in de EU van onze steun leven (zie RD vandaag), gedwongen worden om terug te keren naar hun eigen land. Wellicht kunnen zij zo laten zien dat ook zij solidair zijn.
DDD

Bericht door DDD »

Eens.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Ambtenaar schreef: 06 sep 2023, 08:24Het is mogelijk, maar niet reëel op dit moment. En Hodges is heel erg opportuun.
Toch is men van officiele Amerikaanse zijde optimistischer geworden. Volgens de baas van de Amerikaanse militaire inlichtingendienst (DIA) Trent Maul is er weldegelijk een realistische mogelijkheid om door de overgebleven Russische linies te breken aan het eind van 2023, hoewel het extreem moeilijk zal zijn. "Als we hier 2 weken geleden over gesproken zouden hebben, zou ik hier pessimistischer over zijn. De recente Oekraiense doorbraak door de tweede defensielinie is echter behoorlijk belangrijk", zo zegt hij in "The Economist".
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

elbert schreef: 07 sep 2023, 14:13
Ambtenaar schreef: 06 sep 2023, 08:24Het is mogelijk, maar niet reëel op dit moment. En Hodges is heel erg opportuun.
Toch is men van officiele Amerikaanse zijde optimistischer geworden. Volgens de baas van de Amerikaanse militaire inlichtingendienst (DIA) Trent Maul is er weldegelijk een realistische mogelijkheid om door de overgebleven Russische linies te breken aan het eind van 2023, hoewel het extreem moeilijk zal zijn. "Als we hier 2 weken geleden over gesproken zouden hebben, zou ik hier pessimistischer over zijn. De recente Oekraiense doorbraak door de tweede defensielinie is echter behoorlijk belangrijk", zo zegt hij in "The Economist".
Dat heeft hij nooit verteld dat hij daar de baas was...@DIA verklaar je nader? :langue
parsifal

Bericht door parsifal »

De afgelopen dagen wat geluisterd naar de Empire podcast serie over de geschiedenis van Rusland.
https://twitter.com/EmpirePodUK
Wel interessant, en zo af en toe onsmakelijk als je kijkt naar hoe wreed heel belangrijke leiders als Ivan de Verschrikkelijke en Peter de Grote waren (maar ook hoe wreed de mongolen waren naar de Moskovi toe.)
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD

Bericht door DDD »

https://www.trouw.nl/opinie/het-westen- ... ~bf6b68c8/

Een heel terechte observatie, wat mij betreft. Het is hoog tijd om in Europa harder te mobiliseren. Een meer centrale oorlogseconomie voor te bereiden, voordat Rusland niet alleen Oekraïne, maar de hele Balkan onder de voet loopt.
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

DDD schreef: 16 dec 2023, 10:55 https://www.trouw.nl/opinie/het-westen- ... ~bf6b68c8/

Een heel terechte observatie, wat mij betreft. Het is hoog tijd om in Europa harder te mobiliseren. Een meer centrale oorlogseconomie voor te bereiden, voordat Rusland niet alleen Oekraïne, maar de hele Balkan onder de voet loopt.
Kun je een samenvatting geven van deze observatie - ik kan trouw artikelen niet lezen? Ik ben benieuwd naar de argumenten.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef: 16 dec 2023, 10:55 https://www.trouw.nl/opinie/het-westen- ... ~bf6b68c8/

Ik ben het met je eens maar het gaat niet gebeuren. De steun aan Oekraïne gaat langzaam eroderen. Jammer en dom!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

huisman schreef: 16 dec 2023, 11:23

Ik ben het met je eens maar het gaat niet gebeuren. De steun aan Oekraïne gaat langzaam eroderen. Jammer en dom!
Je bent het eens zeg je, maar Rusland heeft geen plannen om de Balkan te veroveren. Dus waarom worden er problemen gesuggereerd die niet bestaan?
huisman

Bericht door huisman »

Cyrillus schreef: 16 dec 2023, 11:31

Je bent het eens zeg je, maar Rusland heeft geen plannen om de Balkan te veroveren. Dus waarom worden er problemen gesuggereerd die niet bestaan?
De plannen van Poetin zijn duidelijk. Hij wil terug naar een groot-Rusland (Dat is dus inclusief de Oekraïne en de Baltische staten) en hij wil om dat Rusland een stevige buffer van staten die sterk onder zijn invloed staan.
……en hij neemt daar de tijd voor.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Cyrillus schreef: 16 dec 2023, 11:31

Op grond waarvan weet je dat zo zeker? De huisfilosoof van Poetin heeft heel andere dingen gezegd en Poetin noemt de strijd tegen Oekraïne consequent een strijd tegen het Westen. Dus erg geheimzinnig is het ook niet.
Plaats reactie