Rechtvaardigmaking door het geloof ALLEEN

Bert Mulder
Contacteer:

Re: Rechtvaardigmaking door het geloof ALLEEN

Bericht door Bert Mulder »

DWW schreef:@ Bert Mulder,

Wanneer je geen zin hebt om mee te doen, of niets zinnigs meer kan zeggen, ga dan lekker hengelen of zo. Maar wees een ander op deze wijze niet tot een last, Bert.
:offtopic :offtopic :offtopic :offtopic :offtopic

Geachte DWW, je zit hier op het verkeerde onderwerp.

Dit ging over

heb je de moeite bespaard, door een onderwerp voor je te openen:

http://refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=17&t=8528
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Bert Mulder schreef:
DWW schreef:@ Bert Mulder,

Wanneer je geen zin hebt om mee te doen, of niets zinnigs meer kan zeggen, ga dan lekker hengelen of zo. Maar wees een ander op deze wijze niet tot een last, Bert.
:offtopic :offtopic :offtopic :offtopic :offtopic

Geachte DWW, je zit hier op het verkeerde onderwerp.

Dit ging over

heb je de moeite bespaard, door een onderwerp voor je te openen:

http://refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=17&t=8528

Bert,

Volgens mij hebben ze het ook over de manier waarop dat geloof gewerkt wordt in de harten van mensen. Maar ik weet niet of ik het er verder mee eens ben, dus ik houd verder mijn mond:)
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

DWW schreef:
Wilhelm schreef:
DWW schreef:. Maar wanneer dan, dat zwakgerechtvaardigde volk, dat in het geloof nog een beetje wiebelig op hun benen staat, weer eens een bezoekje krijgt van zo'n farizeeische Judaist uit behoudend kerkelijk Nederland, die zo'n ziel dan vervolgens verteld dat het nog niet ver genoeg is gekomen, of nog niet diep genoeg is doorleefd geworden, dan raken ze die verkregen vrijheid om niet, weer kwijt. Kijk Luther, dat houd die zielen niet uit de hemel vandaan, maar zeker wél de troost des hemels uit hun harten vandaan. Daartoe schreef Paulus in Gal. 5 : "Sta dan in die vrijheid, waarmede Christus u heeft vrijgemaakt etc....." Ik hoop dat me nog kan volgen.

Toch vreemd, juist wat jij een "farizeeische Judaist uit behoudend kerkelijk Nederland" verwijt, is nu net het gevoel wat velen, ook op dit forum, zie de div postings, bij jou en ook bij je tweeling broer Dhr Burggraaf' schrijfsels hebben.

Hoe komt dat nou, terwijl jullie het zo gemeend bedoelen ?
Is het dan misschien toch de toon die de muziek maakt ?
Dag Wilhelm,

Een ziel die ontdekt is geworden door de bearbeiding van Gods Heilige Geest, waarbij de Geest hem heeft laten zien wie hij is én wat zijn bestaan is voor God, is niet meer zo fijngevoelig als dat jij hier wil doen laten geloven. Wanneer die wenende zondares uit Lukas 7 daar lag te wenen aan de voeten van de Heere Jezus, destijds voor HOER uitgescholden had geworden, had ze er van harte 'amen' op gezegd, en wellicht gezegd dat het nog veel erger is, dan dat. 'Mijnheer', had ze dan wellicht gezegd, 'u kunt het maar half zo slecht nog niet voorstellen, als hoe het nu vanbinnen bij mij is voorgesteld.' Kijk Wilhelm, dit lieve vrouwtje was niet zo kittelachtig als dat velen in onze dagen juist wél helaas zijn geworden. Hoe zou dat toch komen, denk jij....?

@Bert, doe niet zo kinderachtig, er doen er velen mee , incl mods , en die hebben geen problemen met dit topic.

@DWW, zonder verder inhoudelijk er op in te gaan, het is al vele malen gebeurd : je slaat te eenzijdig op een en hetzelfde aambeeld.

Juist predikers als Veldman, Stelwagen ea, in wiens lijn je graag wenst te staan, spreken gelukkig veel evenwichtiger over deze zaken , en je proeft daarin de bewogenheid met de hoorder. Ik heb in dit topic al naar een preek van Ds Stelwagen verwezen, en ook vandaag heb ik nog een preek van hem gehoord. Ook hij wijst zaken scherp en eerlijk aan , maar het gaat op een pastorale toon vol van liefde.
Het punt is menigmaal , dat we dat helaas in veel van jou postings niet proeven, of je het er nu mee eens bent of niet.
En kom nu niet met kittelachtigheid of vijandschap, want als het recht ligt dan maakt honger het zure zoet, en als Gods Woord dan geopend wordt zijn we wel wat terughoudender in onze oordelen, hoewel we uiteraard op dwalingen moeten reageren, maar dan wel vanuit een grondhouding die komt uit de laagte en de liefde en niet uit de hoogte vol van hardheid.

En hiermee wil ik je absoluut niet in een hoek zetten, maar ik wil je hiermee wel graag aan het denken zetten, dat het misschien zaak is om jou eenzijdige manier van vertolken van de Boodschap eens grondig onder de loep te nemen.
We mogen elkaar toch opscherpen , toch ?
Bert Mulder
Contacteer:

Wilhelm schreef:

@Bert, doe niet zo kinderachtig, er doen er velen mee , incl mods , en die hebben geen problemen met dit topic.
Ik doe helemaal niet kinderachtig.

Maar ik meen, vooral als autheur van dit onderwerp, wel enige zeggenschap te hebben over de discussie in dit onderwerp.

Vooral ziende dat mijn openings post zo ongeveer helemaal genegerd wordt, en dit onderwerp nu alleen gaat over voorwaarden hoe we tot Christus en het geloof komen kunnen....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Bert Mulder schreef:
Wilhelm schreef:

Maar ik meen, vooral als autheur van dit onderwerp, wel enige zeggenschap te hebben over de discussie in dit onderwerp.

Vooral ziende dat mijn openings post zo ongeveer helemaal genegerd wordt, en dit onderwerp nu alleen gaat over voorwaarden hoe we tot Christus en het geloof komen kunnen....
Het gaat hier niet over voorwaarden, maar om de vraag hoe God het geloof en de rechtvaardigmaking werkt.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Luther schreef:Vraag: Zou het niet zo kunnen zijn dat degenen die jij omschrijft als zwakgerechtvaardigden, precies dezelfde mensen zijn als de bekommerden, van wie gezegd wordt dat ze Christus nog niet kennen (terwijl ze Hem natuurlijk wel kennen, al was het maar in Zijn profetische bediening)?
Wat bedoel je daarmee?
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

Afgewezen schreef:
Luther schreef:Vraag: Zou het niet zo kunnen zijn dat degenen die jij omschrijft als zwakgerechtvaardigden, precies dezelfde mensen zijn als de bekommerden, van wie gezegd wordt dat ze Christus nog niet kennen (terwijl ze Hem natuurlijk wel kennen, al was het maar in Zijn profetische bediening)?
Wat bedoel je daarmee?
De broers van Jozef werden alrede vanuit zijn volheid, het koren, bediend, zonder dat ze Jozef kenden. Maar Jozef kende hen wél, en zocht niet naar hun vrome werken of hun financiële goederen, want die bracht hij hen telkens terug. Hij kon geen gemeenschap met hen hebben, c.q. zich niet bekend maken, c.q. zich niet openbaren, vanwege de breuk en schuld die er nog lag tussen hen. Deze schuld moest eerst worden weggenomen, daartoe zocht Jozef als een gestreng heer naar het recht in hun harten, c.q. de ongerechtigheid die ze hem hadden aangedaan. Plaats dit geestelijk over, en je hebt de zgn. bekommerde die Luther hier geestelijk bedoeld.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

DWW schreef:
Afgewezen schreef:
Wat bedoel je daarmee?
De broers van Jozef werden alrede vanuit zijn volheid, het koren, bediend, zonder dat ze Jozef kenden. Maar Jozef kende hen wél, en zocht niet naar hun vrome werken of hun financiële goederen, want die bracht hij hen telkens terug. Hij kon geen gemeenschap met hen hebben, c.q. zich niet bekend maken, c.q. zich niet openbaren, vanwege de breuk en schuld die er nog lag tussen hen. Deze schuld moest eerst worden weggenomen, daartoe zocht Jozef als een gestreng heer naar het recht in hun harten, c.q. de ongerechtigheid die ze hem hadden aangedaan. Plaats dit geestelijk over, en je hebt de zgn. bekommerde die Luther hier geestelijk bedoeld.
Maar dit is dan toch geen zaligmakende kennis!
Bert Mulder
Contacteer:

DWW schreef:
Afgewezen schreef:
Wat bedoel je daarmee?
:offtopic :offtopic
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Bert, dit heeft álles met het onderwerp te maken. Hou dus op met je kinderachtige interrupties.
::please
Bert Mulder
Contacteer:

Zonderling schreef:
Bert Mulder schreef:
Wilhelm schreef:

Het gaat hier niet over voorwaarden, maar om de vraag hoe God het geloof en de rechtvaardigmaking werkt.
Precies, Zonderling,

dit onderwerp gaat over onze rechtvaardigmaking door het geloof alleen, zonder enige voorwaarden of voorbereiding, inclusief zondekennis, van onze kant.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Bert Mulder schreef:
Zonderling schreef:
Bert Mulder schreef:
Wilhelm schreef:

Precies, Zonderling,

dit onderwerp gaat over onze rechtvaardigmaking door het geloof alleen, zonder enige voorwaarden of voorbereiding, inclusief zondekennis, van onze kant.
Inderdaad zonder voorwaarden en voorbereiding van ONZE kant.
Maar dat sluit niet uit dat GOD de mens VOORBEREIDT, INTEGENDEEL.
Zoals ook de Leidse professoren (zelf deelnemers aan de Synode van Dordrecht) zoals je weet geleerd hebben, we hebben het hier eerder over gehad.
En niet alleen zij, maar vele anderen onder Reformatoren, puriteinen, enzovoort.
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

Afgewezen schreef:
DWW schreef:
Afgewezen schreef:
Wat bedoel je daarmee?
Maar dit is dan toch geen zaligmakende kennis!
Zéér goed, helder en Bijbels opgemerkt...!!
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

DWW schreef:
Erasmiaan schreef:
DWW schreef:Ja maar, zeggen dan velen, zo'n ziel is wel degelijk levend gemaakt aan Gods kant, anders zou hij niet gaan vluchten, toch? Kijk dit is nu de ontzaggelijke dwaling die alom heerst. Wat doet hem dan vluchten, en wat drijft die ziel dan voort? Dat is de vloekeis van Gods heilige wet tot een volkomen betaling. Paulus leert het ons, dat de werking der wet, c.q. de overtuigingen der Wet niet uit het geloof (in Christus) is, en dat de Wet ook niet machtig is om levend te maken. En waar de wet dus nog leeft in het hart van de zondaar, daar kan het Evangelie geen kracht doen. Daar is die vluchtende zondaar dus nog niet levend gemaakt, en nog NIET door het geloof in Christus ingelijfd. Waarom niet? Om de reden dat die zondaar daar al vluchtende nog besloten is tot op het geloof, en dus niet kan geloven! Maar hoevelen beweren middels hun schrijven toch steeds het omgekeerde.
Ik kan je wel volgen. We moeten mensen niet te snel de handen opleggen en niet te snel rust gunnen buiten Christus.

Maar ik heb nu toch nog een vraagje. Een mens in zijn natuurstaat gelooft niet dat hij zonder Christus eeuwig om moet komen. Maar iemand die naar de vrijstad op weg is wél, het geloof is in oefening, want hij gelooft dat sterven zijn eeuwige dood betekend. Dus hoe kun je nou zeggen dat hij niet gelooft? Het geloof heeft alleen, op dat moment, Christus nog niet als voorwerp.

En nog wat, als u daar zelf geen vreemdeling van bent geweest, dat vluchtende leven, dan zult u weten dat het daar niet alleen maar de wet is. Maar er is ook een liefde gekomen, tot een God die u nog niet kende. Als dat niet zo was geweest dan was u in de wanhoop terecht gekomen.

En ook ds. Fraanje heeft het zo niet anders geleerd.
Wat zegt Paulus hierover in zijn brief aan de Romeinen? Of weet gij niet dat het de goedertierenheden des Heeren zijn, die een ziel tot bekering leiden, Rom. 2:4? Vroeger zeiden de oudjes dan weleens: daar in die trekkende liefde gevoelt de ziel dat God tiert van goedheid. Een simpele, eenvoudige, en kernachtige uitleg van hoe het is en gaat. Maar hiermee loopt de ziel nog wel immer in de overtuigingen, welke afkomstig zijn uit de geestelijke bediening der Wet. En deze Wet baart geen geloof noch leven, Gal. 3:12-21. De ziel krijgt inderdaad een onbekend God lief, en moet tenslotte aan het einde van zijn bidden, van zijn goede en vrome werken gebracht worden voor God. "Want, deze is Mijn geliefde Zoon, in Dewelke Ik Mijn welbehagen heb." Hier staat de ziel nog buiten, want hij kent Christus nog niet. Waarom niet, omdat die ziel nog verlost moet worden van de heerschappij van zijn eerste man, de Wet in Adam. De ziel kan wel veel van Hem geproefd, gesmaakt en gezien hebben, maar is nog niet met Hem verenigd door het zaligmakende geloof. Hiertoe moet die ziel dus eerst zijn eerste man afsterven, opdat hij door het geloof ingelijfd kan en mag worden in zijn Tweede Man, lees Rom. 7:1-6. Hiertoe brengt God die ziel in Zijn gericht, om hem aan het einde der Wet te brengen, dat is Christus verwoord in Rom. 10:4.
En als "die ziel" nu in de dadelijkheid in Christus is ingelijfd, geloof je dan dat hij al die genade daarvóór taxeert als niet-zaligmakend? Dat, mijn beste DWW, is God verdacht houden. Als "zo'n ziel" terugleidend licht krijgt zal hij zien waar God begonnen is, waar "die ziel" de wereld de scheidbrief moest geven, waar hij Christus zag door de tralieën van het Woord, waar hij lag te schreeuwen omdat hij tegen zo'n goeddoend Wezen gezondigd had, etc. Ach, de geestelijke keurmeesters van tegenwoordig achten dit alles ongeloof, ongelovigheid, maar Gods ware volk weet dit op de juiste waarde te schatten.
Bert Mulder
Contacteer:

Zonderling schreef: Inderdaad zonder voorwaarden en voorbereiding van ONZE kant.
Maar dat sluit niet uit dat GOD de mens VOORBEREIDT, INTEGENDEEL.
Zoals ook de Leidse professoren (zelf deelnemers aan de Synode van Dordrecht) zoals je weet geleerd hebben, we hebben het hier eerder over gehad.
En niet alleen zij, maar vele anderen onder Reformatoren, puriteinen, enzovoort.
Dus wat ik in dit onderwerp zeggen wil:

Iedereen mag tot Christus komen, zoals hij is.

Wij mogen nooit zeggen, van ons zelf niet, maar vooral niet over iemand anders:

Hoe durft hij nu te zeggen, dat hij tot Christus gaan kan, zo'n groot vuil beest als hij is. Hij ziet helemaal zijn zonden niet in. Voor dat hij tot de Zaligmaker mag gaan, moet hij eerst maar eens diep beseffen hoe totaal waardeloos hij wel is. En dat hij maar eerst eens met Christus gekruisigd worden moet. En 3 dagen in de walvis verkeren. Een mens moet eerst eens op heel lage pit gedrukt worden.

En zo wordt men door God Christus waardig gemaakt....

Dat is niet de leer van vrije genade. Dat is de roomse leer, met een gereformeerd jasje omhangen. Zo stort men de mens weer in de roomse twijfel over de zaligheid.
Plaats reactie