Gouda (bv) wil terug naar GGiN

Wilhelm

Re: Gouda (bv) wil terug naar GGiN

Bericht door Wilhelm »

refo schreef:
astroguy schreef:
Jan schreef:Wat mij inzake de GGiN binnen en buiten verband opviel is het volgende:

Sinds 1980 is er in de binnenband een predikantentekort. Dit tekort is pas sinds een jaar of vijf aan het 'bijtrekken'. Precies op het moment dat de 3 buitenbanden oud worden en overlijden. Zou dit geen duidelijk signaal bij God vandaan zijn dat Hij de twee verbanden als één is blijven zien? Immers, waren ze bij elkaar gebleven, dan was er nooit een zo groot tekort geweest als rond het jaar 2000 bij de binnenbanden en nu geen problemen bij de buitenbanden!
Wanneer is er sprake van een predikanten tekort? Ik denk dat er altijd een tekort is, ook al zijn er 10 predikanten in een verband van 50 gemeenten.
En bovendien moet er met respect gesproken worden. Een kerkverband is geen fiets.
hahaha
Ik ben het meestal hartelijk met je oneens, maar hier moet ik hartelijk om lachen !
Barmhartigheid

Bericht door Barmhartigheid »

refo schreef:
astroguy schreef:
Jan schreef:Wat mij inzake de GGiN binnen en buiten verband opviel is het volgende:

Sinds 1980 is er in de binnenband een predikantentekort. Dit tekort is pas sinds een jaar of vijf aan het 'bijtrekken'. Precies op het moment dat de 3 buitenbanden oud worden en overlijden. Zou dit geen duidelijk signaal bij God vandaan zijn dat Hij de twee verbanden als één is blijven zien? Immers, waren ze bij elkaar gebleven, dan was er nooit een zo groot tekort geweest als rond het jaar 2000 bij de binnenbanden en nu geen problemen bij de buitenbanden!
Wanneer is er sprake van een predikanten tekort? Ik denk dat er altijd een tekort is, ook al zijn er 10 predikanten in een verband van 50 gemeenten.
En bovendien moet er met respect gesproken worden. Een kerkverband is geen fiets.

:gni
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Tiberius schreef: Ik ben het in dezen niet met je eens, Herman, maar juist met Refo.
Misschien komt dat omdat ik (evenals Refo) deze scheuring actief meegemaakt hebt.

Bovendien is die oorlog nog steeds niet over, getuige sommige reacties hier op het forum.
Mijn tegenwoord kwam tot stand, vanwege de vraag wat de gewone man-met-de-pet in dezen aan kerkelijke schuld heeft. Ik denk niets. En dat blijf ik denken. Die oorlog vindt namelijk op micro-niveau vooral plaats tussen mensen die dicht bij elkaar in de buurt staan, en niet naar een kerkelijke gemeente een x-aantal kilometers. Dat los je dan ook binnen familieverband op, en niet via kerkelijke bombarie.

Wel ben ik het eens dat een dergelijke verzoening op classicaal niveau diepgaander moet gebeuren. Maar ook daar zijn slechts enkele kerkelijke vertegenwoordigers, en dan mogelijk niet dezelfde van 28 jaar terug. Er is sprake van formele schuld, en dat lijkt me een gradatie anders dan het woord schuld waar we wekelijks over horen in de kerk.

Niettemin lijkt me dit een goede aanleiding om eens het formulier over de ban en wederopneming in de gemeente te lezen zoals achter in het kerkboek is opgenomen
jvdg

Bericht door jvdg »

Herman schreef: Niettemin lijkt me dit een goede aanleiding om eens het formulier over de ban en wederopneming in de gemeente te lezen zoals achter in het kerkboek is opgenomen
Zou dat helpen als partijen niet in de schuld eindigen?
Veelal, als men meent dat het recht ligt, leest men deze formulieren door de eigen gekleurde bril.

Eenieder moet buigen in eigen schuld, anders komt er van een echte vereniging niets terecht.
Guppy3

Bericht door Guppy3 »

jvdg schreef:
Herman schreef: Niettemin lijkt me dit een goede aanleiding om eens het formulier over de ban en wederopneming in de gemeente te lezen zoals achter in het kerkboek is opgenomen
Veelal, als men meent dat het recht ligt, leest men deze formulieren door de eigen gekleurde bril.

Eenieder moet buigen in eigen schuld, anders komt er van een echte vereniging niets terecht.

Christus heeft de apostelen de voeten gewassen.
Wat zien we daar nu van terug?
In de hele discussie mis ik het 'de minste willen zijn', ware nederigheid.
Als we dat toepassen zijn we geen kemphanen tegenover elkaar.

In de discussie die liep over Nieuwerkerk heb ik dat gemist. In de lopende discussie over Gouda lees ik er niets over.

Op dit moment weggaan als BV gemeente is niet netjes.
Er is een predikant, as zondag hoopt hij de doop te bedienen.
Dan moeten de gemeenten gewoon de kerkelijke weg bewandelen en wachten op de classis, de kerkelijke weg.

De situatie in Nieuwerkerk ligt wel iets anders, daar was de stemming eensluidend.
In Gouda was bij de laatste stemming 40% tegen terugkeer (op dit moment) en moet je er over denken of het dan wel respectvol is om dit toch door te voeren.

Ik ben bang dat er nu teveel menselijke uitwegen gezocht worden, en dat is zowel voor degenen die terugkeren
als voor degenen die ds AP vd Meer met open armen ontvangen.
claus

Bericht door claus »

Wie van jullie weet hoe een en ander in Gouda vorm zal krijgen? Blijven de nu bestaande GGinNed's allebei voortbestaan als zelfstandige gemeente of komt er D.V. te zijner tijd mogelijk weer één gemeente?
freek

Bericht door freek »

claus schreef:Wie van jullie weet hoe een en ander in Gouda vorm zal krijgen? Blijven de nu bestaande GGinNed's allebei voortbestaan als zelfstandige gemeente of komt er D.V. te zijner tijd mogelijk weer één gemeente?
Misschien komen er wel drie.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Guppy3 schreef:
jvdg schreef:

Christus heeft de apostelen de voeten gewassen.
Wat zien we daar nu van terug?
In de hele discussie mis ik het 'de minste willen zijn', ware nederigheid.
Als we dat toepassen zijn we geen kemphanen tegenover elkaar.

In de discussie die liep over Nieuwerkerk heb ik dat gemist. In de lopende discussie over Gouda lees ik er niets over.

Op dit moment weggaan als BV gemeente is niet netjes.
Er is een predikant, as zondag hoopt hij de doop te bedienen.
Dan moeten de gemeenten gewoon de kerkelijke weg bewandelen en wachten op de classis, de kerkelijke weg.

De situatie in Nieuwerkerk ligt wel iets anders, daar was de stemming eensluidend.
In Gouda was bij de laatste stemming 40% tegen terugkeer (op dit moment) en moet je er over denken of het dan wel respectvol is om dit toch door te voeren.

Ik ben bang dat er nu teveel menselijke uitwegen gezocht worden, en dat is zowel voor degenen die terugkeren
als voor degenen die ds AP vd Meer met open armen ontvangen.
Inderdaad is de kerkelijke weg bewandelen het netst, maar volgens mij was dat inzake Nieuwerkerk en Gouda niet zo makkelijk.
Ik volg alles van dichtbij en ik merk dat sommigen redelijk snel zowel de zittenblijvers als de mensen die zijn gegaan beoordelen of veroordelen.
Laten we ervan uitgaan dat de mensen die hebben gemeend stappen te moeten ondernemen dit in biddend opzicht hebben gedaan, ik realiseer me ook dat Ds Wink dit heeft gedaan inzake de diensten geleid door Ds vd Meer.
Laatst gewijzigd door pierre27 op 09 dec 2008, 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Jean le Fontain
Contacteer:

Bericht door Jean le Fontain »

freek schreef:
claus schreef:Wie van jullie weet hoe een en ander in Gouda vorm zal krijgen? Blijven de nu bestaande GGinNed's allebei voortbestaan als zelfstandige gemeente of komt er D.V. te zijner tijd mogelijk weer één gemeente?
of vier...
astroguy

Bericht door astroguy »

Jean le Fontain schreef:
freek schreef:
of vier...
Waarom vier?
Atze
Jean le Fontain
Contacteer:

astroguy schreef:
Jean le Fontain schreef: of vier...
Waarom vier?
1. GGN 1 (was binnen verband, volgt de beslissing tot samenvoeging)
2. GGN 2 (was buiten verband, volgt de beslissing tot samenvoeging, wordt als kerk opgenomen in kerkverband
3. GGN 3 (was buiten verband, is tegen het besluit tot samenvoeging, blijft buitenverband)
4. GGN 4 (was binnen verband, is tegen het besluit tot samenvoeging, verlaat het kerkverband)

tis niet te hopen, maar je weet het nooit... Gouda heeft op dit punt een reputatie:
:barbare :paladin :pan :baton :dispute :insulte :bombe :mad :banghead +1:(( :fouet :rules :banni :garde
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Jean le Fontain schreef:
tis niet te hopen, maar je weet het nooit... Gouda heeft op dit punt een reputatie:
:barbare :paladin :pan :baton :dispute :insulte :bombe :mad :banghead +1:(( :fouet :rules :banni :garde
Zijn dit de wapens dan waamee men elkaar moet bestrijden? Ze spreken niet bepaald van een broederlijke omgang met elkaar... :)

-DIA-
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Jean le Fontain schreef:
astroguy schreef:
Jean le Fontain schreef: of vier...
Waarom vier?
1. GGN 1 (was binnen verband, volgt de beslissing tot samenvoeging)
2. GGN 2 (was buiten verband, volgt de beslissing tot samenvoeging, wordt als kerk opgenomen in kerkverband
3. GGN 3 (was buiten verband, is tegen het besluit tot samenvoeging, blijft buitenverband)
4. GGN 4 (was binnen verband, is tegen het besluit tot samenvoeging, verlaat het kerkverband)

En hoe kom je aan die 4e dan?
(Want 1 en 2 worden dus 1).
Jean le Fontain
Contacteer:

Tiberius schreef:
Jean le Fontain schreef: 1. GGN 1 (was binnen verband, volgt de beslissing tot samenvoeging)

Nee, nee 1 en 2 blijven in dit model afzonderlijke gemeenten in een kerkverband.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Jean le Fontain schreef:
Tiberius schreef:
Jean le Fontain schreef: 1. GGN 1 (was binnen verband, volgt de beslissing tot samenvoeging)

Nee, nee 1 en 2 blijven in dit model afzonderlijke gemeenten in een kerkverband.
Gouda op zijn smalst dus.
Gesloten