Mijn tegenwoord kwam tot stand, vanwege de vraag wat de gewone man-met-de-pet in dezen aan kerkelijke schuld heeft. Ik denk niets. En dat blijf ik denken. Die oorlog vindt namelijk op micro-niveau vooral plaats tussen mensen die dicht bij elkaar in de buurt staan, en niet naar een kerkelijke gemeente een x-aantal kilometers. Dat los je dan ook binnen familieverband op, en niet via kerkelijke bombarie.Tiberius schreef: Ik ben het in dezen niet met je eens, Herman, maar juist met Refo.
Misschien komt dat omdat ik (evenals Refo) deze scheuring actief meegemaakt hebt.
Bovendien is die oorlog nog steeds niet over, getuige sommige reacties hier op het forum.
Wel ben ik het eens dat een dergelijke verzoening op classicaal niveau diepgaander moet gebeuren. Maar ook daar zijn slechts enkele kerkelijke vertegenwoordigers, en dan mogelijk niet dezelfde van 28 jaar terug. Er is sprake van formele schuld, en dat lijkt me een gradatie anders dan het woord schuld waar we wekelijks over horen in de kerk.
Niettemin lijkt me dit een goede aanleiding om eens het formulier over de ban en wederopneming in de gemeente te lezen zoals achter in het kerkboek is opgenomen