seuter schreef:seuter schreef:De ceremoniele wet heeft dan afgedaan, alleen de zedelijke wet blijft dan intact. Wat dan nu te doen met de invulling van de viering van de eerste dag van de week = Opstandingsdag van de Heiland ?
Geeft dan aub antwoord op : Alleen viering s(j)abbet van vrijdagavond tot zaterdagavond of ook 1e dag van de week = zondag = Opstandingsdag ?
Hebben jullie inmiddels na jouw / uw vakantie al een antwoord op mijn bovenstaande vraag geformuleerd ?
Seuter, ik denk dat de interpretatie die de Dordtse Synode gaf over het 4e gebod, als antwoord kan dienen op het meeste wat je hierboven aanroert. Verder bewijs dat de Dag des Heeren onderhouden is vanaf de tijden der apostelen kun je onder meer vinden in mijn eerdere postings.
Dordtse Synode schreef:De 164ste ZITTING.
Den 17 Mei des Vrijdags, des namiddags.
De regelen, aangaande de onderhouding van den Sabbat, of Dag des Heeren, bij de Heeren Professoren, met toestemming van de broederen van Zeeland, ontworpen, zijn voorgelezen en goedgekeurd, en zijn deze navolgende:
I. In het vierde Gebod der Goddelijke Wet is iets ceremonieels en iets zedelijks.
II. Ceremonieel is geweest de rust van den zevenden dag na de schepping en de strenge onderhouding van denzelven dag, het Joodsche Volk bizonder opgelegd.
III. Zedelijk, dat een zekere en gezette dag den Godsdienst zij toegeëigend, en waartoe zoowel rust als tot den Godsdienst eene heilige overdenking er van noodig is,
IV. De Sabbat der Joden afgeschaft zijnde, moet de dag des Heeren door de Christenen plechtig geheiligd worden.
V. Deze dag is sedert de tijden der Apostelen in de eerste Katholieke Kerk altijd onderhouden.
VI. Dezelve dag moet alzoo den Godsdienst toegeëigend worden, dat men op denzelven ruste van alle slaafsche werken, uitgenomen die de liefde en tegenwoordige noodzakelijkheid vereischen, mitsgaders van alle zoodanige vermaken, die den Godsdienst verhinderen.
(...)
De Dordtse Synode heeft besloten om de zondagskwestie in de volgende nationale synode nader te onderzoeken. (Een nationale synode is er echter nooit meer gekomen.) Hierboven staan de zaken waarover reeds eenstemmigheid bestond.