Sabbat op zondag?
Re: Sabbat op zondag?
Ik bedoelde dat ds. Ben Zvi zei: 'Op de zondag kerkdiensten houden i.p.v. op sabbat.' Sorry voor dit foutje!
- Bert Mulder
- Contacteer:
Dan heeft hij meer inzicht dan de kerk van alle tijden, wil je zeggen?claus schreef:Ik ben het helemaal met Toeschouwer eens. Trouwens, even tussendoor, geloven wij wel allemaal met ons hart in de Heere Jezus? Maar ook de Messiasbelijdende dominee Ben Zvi houdt met zijn joodse Messiasbelijdende leden altijd twee keer een dienst op de zaterdag. Voor groepen toeristen uit Nederland houdt hij, desgewenst, diensten op de zondag, uitmuntend vertaald door zijn vrouw. Ook aan hem heb ik de vraag voorgelegd. Hij is dezelfde mening toegedaan als de rabbi's. 'Nergens wordt er, ook niet in het Nieuwe Testament,' zo zei hij tegen onze groep, ,,een directe opdracht gegeven door de Heere tot het gaan dienst houden op de sabbat.' Als je komt in de meest orthodoxe wijk van Jeruzalem bij Mea Shearim, zie je op sabbatdag de meest ultra-orthodoxe joden. Ze zijn herkenbaar aan gewaad, gelaat, het niet hebben van radio en t.v. Men heeft een eigen nieuwsdienst, die het 'goedgekeurde' wereldnieuws aanplakt op aanplakborden e.d. Indrukwekkend als je deze wijk doorloopt. Maar, op de zondag, dan zie je ook deze mensen werken en hun duidelijk herkenbare kinderen, naar de scholen gaan. Onze groep noemde deze mensen 'de SGP' ers onder de joden'.
Verder is het zo, dat al degenen die de gereformeerde praktijk van het zien als zondag als de 'dag des Heeren' of sabbat, afkeuren, in wezen niet op dit forum thuishoren, en gelogen hebben toen ze lid werden van dit forum.
Belijd uw zonde daarin, en bekeerd u!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
-
Dus in de kerk van alle tijden is altijd onomstotelijk het standpunt aangehangen dat de zondag in plaats van de sabbat is gekomen?Bert Mulder schreef: Dan heeft hij meer inzicht dan de kerk van alle tijden, wil je zeggen?
Ik zie de zondag ook niet als sabbat, maar als zondag. Bovendien is het waar dat God nergens uitdrukkelijk de opdracht heeft gegeven op zondag samen te komen. Het is zo ontstaan.Verder is het zo, dat al degenen die de gereformeerde praktijk van het zien als zondag als de 'dag des Heeren' of sabbat, afkeuren, in wezen niet op dit forum thuishoren, en gelogen hebben toen ze lid werden van dit forum.
Belijd uw zonde daarin, en bekeerd u!
-
Seuter, ik denk dat de interpretatie die de Dordtse Synode gaf over het 4e gebod, als antwoord kan dienen op het meeste wat je hierboven aanroert. Verder bewijs dat de Dag des Heeren onderhouden is vanaf de tijden der apostelen kun je onder meer vinden in mijn eerdere postings.seuter schreef:seuter schreef:De ceremoniele wet heeft dan afgedaan, alleen de zedelijke wet blijft dan intact. Wat dan nu te doen met de invulling van de viering van de eerste dag van de week = Opstandingsdag van de Heiland ?
Geeft dan aub antwoord op : Alleen viering s(j)abbet van vrijdagavond tot zaterdagavond of ook 1e dag van de week = zondag = Opstandingsdag ?
Hebben jullie inmiddels na jouw / uw vakantie al een antwoord op mijn bovenstaande vraag geformuleerd ?
De Dordtse Synode heeft besloten om de zondagskwestie in de volgende nationale synode nader te onderzoeken. (Een nationale synode is er echter nooit meer gekomen.) Hierboven staan de zaken waarover reeds eenstemmigheid bestond.Dordtse Synode schreef:De 164ste ZITTING.
Den 17 Mei des Vrijdags, des namiddags.
De regelen, aangaande de onderhouding van den Sabbat, of Dag des Heeren, bij de Heeren Professoren, met toestemming van de broederen van Zeeland, ontworpen, zijn voorgelezen en goedgekeurd, en zijn deze navolgende:
I. In het vierde Gebod der Goddelijke Wet is iets ceremonieels en iets zedelijks.
II. Ceremonieel is geweest de rust van den zevenden dag na de schepping en de strenge onderhouding van denzelven dag, het Joodsche Volk bizonder opgelegd.
III. Zedelijk, dat een zekere en gezette dag den Godsdienst zij toegeëigend, en waartoe zoowel rust als tot den Godsdienst eene heilige overdenking er van noodig is,
IV. De Sabbat der Joden afgeschaft zijnde, moet de dag des Heeren door de Christenen plechtig geheiligd worden.
V. Deze dag is sedert de tijden der Apostelen in de eerste Katholieke Kerk altijd onderhouden.
VI. Dezelve dag moet alzoo den Godsdienst toegeëigend worden, dat men op denzelven ruste van alle slaafsche werken, uitgenomen die de liefde en tegenwoordige noodzakelijkheid vereischen, mitsgaders van alle zoodanige vermaken, die den Godsdienst verhinderen.
(...)
-
Hoe kijken jullie dan tegen Romeinen 14 aan?
Gewoon allebei.seuter schreef:De ceremoniele wet heeft dan afgedaan, alleen de zedelijke wet blijft dan intact. Wat dan nu te doen met de invulling van de viering van de eerste dag van de week = Opstandingsdag van de Heiland ?
Geeft dan aub antwoord op : Alleen viering s(j)abbet van vrijdagavond tot zaterdagavond of ook 1e dag van de week = zondag = Opstandingsdag ?
Iemand heeft ooit eens gezegd dat er geen oplossing is voor het verschil tussen zondag en sabbatsviering. Het is een wond, die bij de breuk tussen synagoge en kerk is gaan bloeden en zal blijven bloeden tot de Messias terug komt.
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Romeinen 14 telt 23 verzen.Geborenomvrijtezijn schreef:Hoe kijken jullie dan tegen Romeinen 14 aan?
Welke tekst wil je nemen waar we tegen aan moeten kijken?
-
Eigenlijk is geheel Rom 14 geweldig maar ik doel nu toch op vers 5 en 6
De kanttekening bij Romeinen 14:5 luidt:Geborenomvrijtezijn schreef:Eigenlijk is geheel Rom 14 geweldig maar ik doel nu toch op vers 5 en 6
M.i. gaat het hier niet over de sabbat/zondag?acht wel den enen dag boven den anderen dag;
Grieks, oordeelt; dat is meent, dat de feestdagen des Ouden Testaments nog moeten onderhouden worden, en dat overzulks de ene dag heiliger is dan de andere.
Geborenomvrijtezijn schreef:Eigenlijk is geheel Rom 14 geweldig maar ik doel nu toch op vers 5 en 6
De een22 acht wel den enen dag boven den anderen dag;23 maar de ander24 acht al de dagen gelijk.25 Een iegelijk zij26 in zijn eigen gemoed27 ten volle verzekerd.28
6 Die den dag waarneemt,29 die neemt hem waar den Heere; en die30 den dag niet waarneemt, die neemt hem niet waar den Heere. Die daar eet,31 die eet zulks den Heere, want hij dankt God; en die niet eet,32 die eet zulks den Heere niet, en hij dankt God.33
22) De een Namelijk de gelovige Jood, die de Christelijke vrijheid nog niet recht verstaat.
23) acht wel den enen dag boven den anderen dag; Grieks, oordeelt; dat is meent, dat de feestdagen des Ouden Testaments nog moeten onderhouden worden, en dat overzulks de ene dag heiliger is dan de andere.
24) de ander Namelijk de gelovige heiden, die de Christelijke vrijheid verstaat.
25) acht al de dagen gelijk.
Grieks, allen dag, of een iegelijken dag; dat is, houdt dat het onderscheid der dagen nu ophoudt, en dat wij nu aan de feestdagen des Ouden Testaments niet verbonden zijn.
26) Een iegelijk zij Namelijk hetzij dat hij eet of niet eet, de dagen onderscheidt of niet onderscheidt.
27) in zijn eigen gemoed Of in zijn eigen verstand.
28) ten volle verzekerd. Namelijk dat hij, zulks doende, niet zondigt en niet voorheeft God te vertoornen, en wetens tegen zijnen wil te doen; en dat hij dienvolgens ook naarstiglijk onderzoeke, welk van beiden den Heere behaagt.
29) den dag waarneemt, Dat is, de feestdagen des Ouden Testaments, welke de zwakken uit de Joden meenden, ook in het Nieuwe Testament te moeten onderhouden worden.
30) den Heere; en die Dat is, heeft anders niets voor, dan daarmede den Heere dienst en ere te bewijzen. Zodat zij beiden, de zwakken en sterken enerlei doel en oogmerk voorhebben, en daarom elkander niet moeten veroordelen.
31) Die daar eet, Namelijk allerlei spijs, en gelooft dat zulks geoorloofd is, Rom. 14:2.
32) hij dankt God; en die niet eet, Namelijk de sterke voor deze vrijheid en voor de spijs, die hij met goede conscientie nuttigt.
33) hij dankt God. Namelijk de zwakke, hoewel hij meent sommige spijzen verboden te zijn, dat evenwel God hem verleent, waarmede hij met goede conscientie kan gevoed worden; 1 Tim. 4:5.
De kanttekenaars hebben er een duidelijke uitleg bij gegeven waar ik me wel in kan vinden.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
- Bert Mulder
- Contacteer:
Vraag ik even aan Tib de toestemming om dit hier even te plaatsen:Geborenomvrijtezijn schreef:Eigenlijk is geheel Rom 14 geweldig maar ik doel nu toch op vers 5 en 6
http://refoforum.nl/forum/viewtopic.php ... 49#p396249
Zou hier goed staan....
Overgenomen van PuritanBoard. Geschreven door 1 der moderators daar:
You've read it many times. Many of you agree, champion the same cause.
The Puritan Board is guided by Biblical, Confessional, Reformed, and Puritanesque principles. We are very stringent on "rules," because we like to keep that closeness that is preserved by having Confessional Standards. We're not here to go tiredly over and over defending that which we have already established as Confessional/Biblical. That's not what this board is for. There are multiple other boards to go to if you wish to engage in:
1. Bashing the Puritans
2. Bashing the Confessions
3. Asserting things contrary to the Confessions
4. Constantly trying to undermine the Confessions by constantly asking leading questions concerning the doctrines therein.
Now, if you want to ask genuine questions, please do. But be honest, and don't ask with some kind of agenda that seeks to undermine our guidelines here. This, simply, is prohibited. There's a forum called the Wading Pool. You can ask your questions there. We welcome you to do so, and hope that you can learn. But the questions are not supposed to be assertions.
So, please, by all means, if you're not really Reformed, Confessional, or Puritanesque, please stay and learn. But don't try to make this board's standards be something else. If you're just a Calvinistic guy, but don't go for the rest of it, that's fine ... but don't expect to have your every hobby-horse against a Confession to be tolerated or entertained. There are other boards where you can do this, but it's not here. No one is entitled to have their say here on the board about things that are contra-Confessional.
We believe that the Moral Law of God is perpetual. We believe that this Moral Law is summed up in 10 Commandments, which can then also be summed up in to 2 Commandments (2 Tables). These 10 also include the 2nd and 4th Commandments (the two most debated lately). If you don't like those Commandments, you can stay and learn, but you're not welcome to undermine the Historical, Reformed, and Puritanesque teachings on the matter. There are other boards for that, but not this one.
So, we're glad to have everyone here who is here. We're glad to be a discussion board that is centered around the Reformed Faith. But that's exactly what it is about. The Reformed faith ... and that's where it will stay.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Wat is hier nu de bedoeling van, Bert?
- Bert Mulder
- Contacteer:
Wat is de bedoeling van de OP, dat we weer eens ons moeten verdedigen, waarom we wel op zondag, en niet op zaterdag naar de kerk gaan....Mister schreef:Wat is hier nu de bedoeling van, Bert?
Eerder al viel het zelfde RF lid de kinderdoop aan...
Verder heeft hij niet veel (niets?) hier gepost....
-
Er is een verschil tussen aanvallen, een discussie uitlokken en serieuze vragen hebben. Als je nergens over kunt discussieren, behalve dan over wat geneuzel in de marge, twee of drie verbonden, etc., sluit dan dergelijke fora maar.Bert Mulder schreef:
Wat is de bedoeling van de OP, dat we weer eens ons moeten verdedigen, waarom we wel op zondag, en niet op zaterdag naar de kerk gaan....
Eerder al viel het zelfde RF lid de kinderdoop aan...
Verder heeft hij niet veel (niets?) hier gepost....
-
Inderdaad. Het achten van de ene boven de andere dag kwam voort uit de Joodse achtergrond van velen van de christenen in die tijd. Zij hadden moeite om de Joodse feestdagen en andere Joodse ceremoniën los te laten. Daartoe leert Paulus dat zij nog zwak zijn in het geloof en dat ieder in zijn geweten zelf verzekerd moet zijn. Daarvan leert ook Paulus in Galaten 4 wat nadrukkelijker dat degenen die deze dagen nog onderhielden dwaalden. Idem in Kolossenzen 2:16.Mister schreef:De kanttekening bij Romeinen 14:5 luidt:Geborenomvrijtezijn schreef:Eigenlijk is geheel Rom 14 geweldig maar ik doel nu toch op vers 5 en 6
M.i. gaat het hier niet over de sabbat/zondag?acht wel den enen dag boven den anderen dag;
Grieks, oordeelt; dat is meent, dat de feestdagen des Ouden Testaments nog moeten onderhouden worden, en dat overzulks de ene dag heiliger is dan de andere.
Het gaat hier dus zeker niet over de Dag des Heeren die door al de Evangelisten ('de eerste dag van de week') benadrukt wordt als opstandingsdag van de Heere Jezus Christus. Op deze dag waren de gelovigen gewoon samen te komen volgens Handelingen 20:7, 1 Korinthe 16:2, Ignatius ca 110 en Justinus ca 150 en werd de Dag des Heeren genoemd volgens Openbaring 1:10 vergeleken met de geschriften van de opvolgers van de apostelen tussen 110 en 150 (Ignatius aan de Magnesiërs, de z.g. 'brief van Barnabas', 'Het onderwijs van de twaalf apostelen').