ex-GerGem topic
Re: ex-GerGem topic
Als er op cat geen vragen worden gesteld, is er een probleem:
- Ongeinteresseerde catechisanten (quasi of echt)
- Een catecheet die bewust of onbewust geen ruimte biedt voor vragen óf niet capabel is ze te beantwoorden.
Meestal een combinatie van beide. Jongeren die geen vragen hebben, dat bestaat niet.
- Een catecheet die bewust of onbewust geen ruimte biedt voor vragen óf niet capabel is ze te beantwoorden.
Meestal een combinatie van beide. Jongeren die geen vragen hebben, dat bestaat niet.
Wat is cat?Job schreef: ↑29 jan 2025, 18:46 Als er op cat geen vragen worden gesteld, is er een probleem:
Een (quasi of echt) ongeïnteresseerde uitdrukking voor catechisatie 

- Niet meer zo actief -
Hellenbroek komt uit een tijd dat we een andere visie hadden op kennisoverdracht. De leermeester vertelde en de leerling luisterde. Ik zou op zich best graag terug willen naar die hiërarchische vorm van onderwijs. Alleen al om te voorkomen dat medeleerlingen de les kapen om hun zienswijze naar voren te brengen, waardoor waardevolle tijd verloren gaan aan nutteloze vragen of nog vervelender, antwoorden op vragen waar de feiten 5 minuten eerder zijn gegeven toen de leerling druk was mijn zijn of haar telefoon of ander geklier.Job schreef: ↑29 jan 2025, 18:46 Als er op cat geen vragen worden gesteld, is er een probleem:
In Gouda heb je een catecheet die 'antwoorden' heeft van 10 minuten, maar dan niet het antwoord geeft op de vraag. Dan laat je het tenslotte wel om vragen te stellen.Job schreef: ↑29 jan 2025, 18:46 Als er op cat geen vragen worden gesteld, is er een probleem:
Hellenbroek, die is totaal aan mij voorbij gegaan als hervormde. Jij zult dat vast aanmerken als een groot gemis.pierre27 schreef: ↑29 jan 2025, 15:26 Ik weet niet of je dan ongeschikt bent voor huisbezoeken, wellicht was het beter geweest dat je vader je vermanend aansprak. Ik denk nu aan het voorwoord in het catechisatieboekje van Hellenbroek, hier staat een mooie luisterhouding voor (oudere) puber en volwassene beschreven. Natuurlijk ook toepasbaar bij een huisbezoek:)
Punt is dat een ambtsdrager competenties moet bezitten om zijn ambt uit te kunnen oefenen. Dus niet enkel voldoen aan de Bijbelse eisen. Gekscherend typeerde ik dat als het hebben van een zwart pak en scheiding in het haar.
- Delftenaar
Prachtig idee, dit zijn werkelijk goede initiatieven.Delftenaar schreef: ↑30 jan 2025, 16:57Er is een hervormde predikant die catechisatie geeft middels Hellenbroek maar dat in een zelf gemoderniseerde vorm doorgeeft aan de catechisanten.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
- J.C. Philpot
In de kerk die Ambtenaar in '87 - '92 bezocht, gebruikt men ook nu nog Hellenbroek (nu in de PKN).Delftenaar schreef: ↑30 jan 2025, 16:57Er is een hervormde predikant die catechisatie geeft middels Hellenbroek maar dat in een zelf gemoderniseerde vorm doorgeeft aan de catechisanten.
En terecht. Hellenbroek was predikant in de vaderlandse kerk. Het is dus onterecht om hem in een afgescheiden hoek te plaatsen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Het klopt dat meerdere, sowieso Hersteld Hervormde kerken, Hellenbroek gebruiken voor de catechisaties. Bij ons, in onze Hersteld Hervormde gemeente, hebben we de methode Leer Mij, en daar hebben we ook de boekjes van, maar die worden weinig gebruikt.J.C. Philpot schreef:In de kerk die Ambtenaar in '87 - '92 bezocht, gebruikt men ook nu nog Hellenbroek (nu in de PKN).Delftenaar schreef: ↑30 jan 2025, 16:57Er is een hervormde predikant die catechisatie geeft middels Hellenbroek maar dat in een zelf gemoderniseerde vorm doorgeeft aan de catechisanten.
En terecht. Hellenbroek was predikant in de vaderlandse kerk. Het is dus onterecht om hem in een afgescheiden hoek te plaatsen.
Verstuurd vanaf mijn SM-A145R met Tapatalk
-
Aan welke vragen moet ik dan denken die je dan aan de desbetreffend kerkenraadslid stelde?Ambtenaar schreef: ↑30 jan 2025, 15:53Hellenbroek, die is totaal aan mij voorbij gegaan als hervormde. Jij zult dat vast aanmerken als een groot gemis.pierre27 schreef: ↑29 jan 2025, 15:26 Ik weet niet of je dan ongeschikt bent voor huisbezoeken, wellicht was het beter geweest dat je vader je vermanend aansprak. Ik denk nu aan het voorwoord in het catechisatieboekje van Hellenbroek, hier staat een mooie luisterhouding voor (oudere) puber en volwassene beschreven. Natuurlijk ook toepasbaar bij een huisbezoek:)
Punt is dat een ambtsdrager competenties moet bezitten om zijn ambt uit te kunnen oefenen. Dus niet enkel voldoen aan de Bijbelse eisen. Gekscherend typeerde ik dat als het hebben van een zwart pak en scheiding in het haar.
Goede vraag MGG!MGG schreef: ↑29 jan 2025, 08:15Als ik zo vrij mag zijn om een 3e vraag toe te voegen. Hoe kan de GG de gesprekscultuur die regelmatig als onvoldoende wordt ervaren verbeteren?Forummer schreef: ↑29 jan 2025, 07:33 In een ander topic wordt nog wel eens geroepen dat de doofpot ingezet moet worden. De GG staat niet bekend om een sterke gesprekscultuur, en ik kom nogal eens ex-GGers tegen die daardoor beschadigd zijn.
Hebben jullie daar ervaring mee? Maar wat ik een nog belangrijkere vraag vind: hebben we het ook kunnen vergeven?
Omdat ik de tweede vraag belangrijker vindt dan de eerste, geef ik bewust geen voorbeelden. Het is ook niet de bedoeling om gal te gaan spuwen, maar pijn mag wel gedeeld worden. Ik heb van een naast familielid mogen leren dat het delen van je pijn van een significant andere orde is dan negatief doen. Dit wil ik alvast benoemd hebben.
Het kan zijn dat er kwetsbare dingen langs komen, aan de omstanders het verzoek om kwalificaties als 'onzin' of 'framing' of 'nestbevuiling' achterwege te laten. Zelfs een mededeling als 'ik herken dit totaal niet' voegt eigenlijk niets toe. Wees voor jezelf dankbaar dat je het niet herkent, maar erken andermans ervaringen en gevoelens.
Zijn er kerken waar het aanzienlijk beter gaat die als voorbeeld kunnen dienen en kunnen concrete punten veranderd worden?
Ik denk dat het vooral van belang is dat men écht luistert. Uit eigen ervaring en om me heen hoor ik vaak dat het luisteren stopt en het oordelen begint als je niet de juiste bewoordingen gebruikt. Ik ben ervan overtuigd dat als men blijft luisteren ipv een raster te leggen, men elkaar toch herkent in geestelijke zaken. Men (en dan bedoel ik vooral ambtsdragers) haakt te snel af.
Als er -wederzijds- écht geluisterd wordt, kan men elkaar vinden in Gods oneindig grote genade.
Ik wil wel gezegd hebben dat, ondanks verschil van inzicht en ondanks dat er fouten gemaakt zijn door de kerkenraad, het contact met de ambtsdragers wel altijd goed gebleven is en we op een goede manier afscheid genomen hebben.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Dat was niet het geval toen ik de catechisatie bezocht in '92-'93. Het boekje staat nog ergens in de kast.J.C. Philpot schreef: ↑30 jan 2025, 19:36 In de kerk die Ambtenaar in '87 - '92 bezocht, gebruikt men ook nu nog Hellenbroek (nu in de PKN).
- J.C. Philpot
Dan is er blijkbaar sinds '93 veel verbeterdAmbtenaar schreef: ↑31 jan 2025, 10:32Dat was niet het geval toen ik de catechisatie bezocht in '92-'93. Het boekje staat nog ergens in de kast.J.C. Philpot schreef: ↑30 jan 2025, 19:36 In de kerk die Ambtenaar in '87 - '92 bezocht, gebruikt men ook nu nog Hellenbroek (nu in de PKN).

Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield