ex-GerGem topic

huisman

Re: ex-GerGem topic

Bericht door huisman »

MGG schreef: 18 jan 2025, 18:24
Tiberius schreef: 18 jan 2025, 13:59
Posthoorn schreef: 18 jan 2025, 12:19
Evangelist schreef: 18 jan 2025, 10:52
Wat maakt de kwaliteit matig?
Dat weet ik niet precies. Geen echte uitleg van de Bijbel of verkondiging van het Evangelie? Feit is dat de meeste preken mij enorm vervelen, hoewel er soms iets gezegd wordt waaraan ik wel wat heb.
Volgens mij komt het omdat het raster van de theologie vaak over de exegese wordt gelegd, in plaats van andersom.
Verder zijn het vaak bloedeloze preken: ze zijn meer cognitief dan affectief van aard.
Het komt denk ik door de opleiding (maar dat zeggen is hier niet zo populair).
Volgensmij is kritiek op de TS en het curatorium op dit forum zeer populair. Broeder Jan gaf wat tegengas, maar helaas horen we zijn geluid niet meer.
Wat @Tiberius zegt is ook veel te algemeen. Ik heb de afgelopen maanden GG preken beluisterd waar de kritiek van @Tiberius zeker niet voor geldt. Ga toch wat namen noemen. Ds. W. Visscher, ds. S.W, Janse, ds. P.G. Heijkamp, ds. A. Huijser ds. G.J. Baan en ds. G.J. van Aalst. Natuurlijk hoorde ik in de preken soms ook ‘GG klanken’ die je in de CGK niet hoort. Maar ja het zijn GG predikanten. Dus logisch toch? De preken waren aansprekend, appellerend en exegetisch was er werk van gemaakt en ik ben dankbaar dat er nog zo gepreekt wordt in ons land. In (grote) delen van mijn kerkverband gebeurt dat helaas niet meer.

Natuurlijk herken ik ook bij sommige GG predikanten wat @Posthoorn zegt. Zeer voorspelbaar, weinig tot geen uitleg. Toepassing die iedereen wel kan dromen enz. En nee nu ga ik geen namen noemen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Er zijn inderdaad wat uitzonderingen, ik kan er nog wel een paar extra noemen dan die 6 die jij opsomt.
Ik zeg ook niet 'altijd' maar 'vaak' (wordt een raster over de exegese gelegd).
Daardoor komen mensen als Posthoorn en Floppy tot hun ervaring.

Daar komt nog bij dat veel mensen een slechte of geframede exegese niet eens horen.
Bovendien nemen predikanten meestal hun beste preken mee naar hun gastgemeenten.
DDD

Bericht door DDD »

Dat laatste lijkt me ook een prima keuze natuurlijk.
GG links

Bericht door GG links »

huisman schreef: 17 jan 2025, 20:08
DDD schreef: 17 jan 2025, 20:04 Er zijn zeker wel Gereformeerde Gemeenten waar dit een thema is. Ik denk zelfs dat in minstens de helft van de GG er over gepraat zou worden als de vrouw van een ouderling of predikant in broek over straat gaat.
Ik schat het op 99%.
Wij vallen dan onder die 1%
GG links

Bericht door GG links »

Michaels schreef: 17 jan 2025, 13:31 De topicstarter had het over die-hard GerGemmers. Wat ik hier toch ook wel wil benoemen is de vraag of vrouwen een broek mogen dragen wat een onderwerp in de Gereformeerde Gemeenten en sommige christelijke denominaties en gemeenschappen gevoelig ligt. Vaak wordt deze overtuiging gebaseerd op bepaalde Bijbelteksten die worden geïnterpreteerd als richtlijnen voor kledingvoorschriften. Laten we de kwestie zorgvuldig bekijken vanuit een bijbels perspectief en rekening houden met de context.

1. De tekst die vaak wordt gebruikt om te beargumenteren dat vrouwen geen broeken mogen dragen, is Deuteronomium 22:5:
"Een vrouw mag geen mannenkleding dragen, en een man mag geen vrouwenkleding aantrekken, want ieder die dit doet, is de HEERE, uw God, een gruwel."

Uitleg van deze tekst:
Culturele context: In de tijd van het Oude Testament droegen zowel mannen als vrouwen lange gewaden, en het verschil tussen mannen- en vrouwenkleding zat vooral in de stijl, kleur en accessoires. De tekst benadrukt dus niet specifieke kledingstukken (zoals broeken of jurken), maar eerder het principe dat mannen en vrouwen hun eigen identiteit moeten respecteren zoals God die bedoeld heeft.
Intentie van de wet: Het doel van deze wet lijkt te zijn om duidelijke onderscheidingen tussen mannen en vrouwen te bewaren in een tijd waarin kleding ook rituele of religieuze betekenissen kon hebben. Het had niets te maken met moderne kledingstukken zoals broeken of rokken, die toen niet eens bestonden.
2. Zijn broeken specifiek "mannen" kleding?
Moderne context: Broeken zijn tegenwoordig zowel voor mannen als vrouwen een gebruikelijk kledingstuk. Er zijn duidelijke verschillen in snit, stijl en ontwerp tussen mannen- en vrouwenbroeken. Het dragen van een broek door een vrouw hoeft dus niet te betekenen dat zij "mannen kleding" draagt.
Culturele verschillen: Kledingnormen verschillen sterk per cultuur en tijdperk. Wat in één tijd of plaats als "mannen kleding" wordt gezien, kan elders volkomen normaal zijn voor vrouwen (denk aan traditionele klederdracht of werkoutfits).
3. Bijbelse principes over kleding
De Bijbel geeft geen specifieke regels over welke kledingstukken mannen en vrouwen moeten dragen, maar benadrukt wel enkele algemene principes die ook vandaag de dag nog relevant zijn:

a. Eerbaarheid en bescheidenheid
1 Timotheüs 2:9: "Evenzo wil ik dat de vrouwen zich tooien met eerbare kleding, bescheidenheid en ingetogenheid."
Dit principe geldt voor zowel mannen als vrouwen: kleding moet niet provocerend of overdreven zijn, maar bescheidenheid en respect voor God en anderen uitstralen.
b. Geen oordeel over uiterlijk
1 Samuël 16:7: "Want de mens ziet aan wat voor ogen is, maar de HEERE ziet het hart aan."
God kijkt naar ons innerlijk, niet naar onze uiterlijke verschijning. Het dragen van een broek of rok is ondergeschikt aan onze houding en ons karakter.
c. Vrijheid in Christus
Galaten 3:28: "Daarbij is het niet van belang of men Jood is of Griek, slaaf of vrije, mannelijk of vrouwelijk, want u bent allen één in Christus Jezus."
In Christus is er geen plaats voor uiterlijk onderscheid dat leidt tot oordeel of onderdrukking. Kleding mag geen aanleiding zijn tot onnodige verdeeldheid binnen de kerk.
4. Waarom sommige denominaties dit verbieden
Sommige conservatieve denominaties verbieden vrouwen om broeken te dragen vanuit:

Traditie: de Ger.Gem. volgen een strikte interpretatie van Bijbelse principes die door de jaren heen in hun gemeenschap zijn doorgegeven.
Rolpatronen: Deze gemeenschappen hechten veel waarde aan traditionele onderscheidingen tussen mannen en vrouwen, ook in kleding.
Bewustzijn van getuigenis: In sommige culturen of gemeenschappen kan bepaalde kleding als een struikelblok worden ervaren. Hierdoor kiezen ze ervoor om voorzichtig te zijn om aanstoot te vermijden.
5. De waarheid volgens de Bijbel
Er is geen Bijbelse basis om het dragen van een broek door vrouwen categorisch te verbieden. De kernboodschap van de Bijbel over kleding is dat het bescheiden, respectvol en eerbiedig moet zijn. Het dragen van een broek die ontworpen is voor vrouwen voldoet hieraan, en het is geen schending van Bijbelse principes. Wat belangrijker is dan de keuze van een kledingstuk, is het hart en de intentie achter hoe iemand zich kleedt.

6. Samenvatting
De waarheid is dat de Bijbel geen specifiek verbod geeft op vrouwen die broeken dragen. Wat telt, is of de kleding:

Bescheiden is.
Niet bedoeld is om gendergrenzen te vervagen op een manier die tegen Gods scheppingsorde ingaat.
Een respectvolle houding naar God en anderen uitstraalt.
Elke gemeenschap of denominatie kan zijn eigen tradities hebben, maar deze mogen niet worden opgelegd als universele, Bijbelse wetten. Christenen worden geroepen om in vrijheid en liefde te leven, zonder elkaar te oordelen over uiterlijkheden zoals kleding.
100% mee eens
Forummer

Bericht door Forummer »

In een ander topic wordt nog wel eens geroepen dat de doofpot ingezet moet worden. De GG staat niet bekend om een sterke gesprekscultuur, en ik kom nogal eens ex-GGers tegen die daardoor beschadigd zijn.

Hebben jullie daar ervaring mee? Maar wat ik een nog belangrijkere vraag vind: hebben we het ook kunnen vergeven?

Omdat ik de tweede vraag belangrijker vindt dan de eerste, geef ik bewust geen voorbeelden. Het is ook niet de bedoeling om gal te gaan spuwen, maar pijn mag wel gedeeld worden. Ik heb van een naast familielid mogen leren dat het delen van je pijn van een significant andere orde is dan negatief doen. Dit wil ik alvast benoemd hebben.

Het kan zijn dat er kwetsbare dingen langs komen, aan de omstanders het verzoek om kwalificaties als 'onzin' of 'framing' of 'nestbevuiling' achterwege te laten. Zelfs een mededeling als 'ik herken dit totaal niet' voegt eigenlijk niets toe. Wees voor jezelf dankbaar dat je het niet herkent, maar erken andermans ervaringen en gevoelens.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
helma

Bericht door helma »

Misschien kan je de vraag losmaken van een Ger Gem topic. Ik ben ervan overtuigd dat kerkelijke pijn in alle kerkverbanden voorkomt. Alle kerken staan buiten het paradijs.

MGG

Bericht door MGG »

Forummer schreef: 29 jan 2025, 07:33 In een ander topic wordt nog wel eens geroepen dat de doofpot ingezet moet worden. De GG staat niet bekend om een sterke gesprekscultuur, en ik kom nogal eens ex-GGers tegen die daardoor beschadigd zijn.

Hebben jullie daar ervaring mee? Maar wat ik een nog belangrijkere vraag vind: hebben we het ook kunnen vergeven?

Omdat ik de tweede vraag belangrijker vindt dan de eerste, geef ik bewust geen voorbeelden. Het is ook niet de bedoeling om gal te gaan spuwen, maar pijn mag wel gedeeld worden. Ik heb van een naast familielid mogen leren dat het delen van je pijn van een significant andere orde is dan negatief doen. Dit wil ik alvast benoemd hebben.

Het kan zijn dat er kwetsbare dingen langs komen, aan de omstanders het verzoek om kwalificaties als 'onzin' of 'framing' of 'nestbevuiling' achterwege te laten. Zelfs een mededeling als 'ik herken dit totaal niet' voegt eigenlijk niets toe. Wees voor jezelf dankbaar dat je het niet herkent, maar erken andermans ervaringen en gevoelens.
Als ik zo vrij mag zijn om een 3e vraag toe te voegen. Hoe kan de GG de gesprekscultuur die regelmatig als onvoldoende wordt ervaren verbeteren?

Zijn er kerken waar het aanzienlijk beter gaat die als voorbeeld kunnen dienen en kunnen concrete punten veranderd worden?
MGG

Bericht door MGG »

helma schreef: 29 jan 2025, 08:09 Misschien kan je de vraag losmaken van een Ger Gem topic. Ik ben ervan overtuigd dat kerkelijke pijn in alle kerkverbanden voorkomt. Alle kerken staan buiten het paradijs.
Hij heeft niet voor niks dit draadje gestart. Zolang het niet respectloos verwoord wordt, heb ik er als betrokken GG'er geen moeite mee. We zijn niet van suiker en dat er zaken verbeterd kunnen worden, is duidelijk zoals je al zij staan alle kerken buiten het paradijs.
Mistig

Bericht door Mistig »

De afgelopen jaren zijn er best heel wat mensen vertrokken uit de gereformeerde gemeente, waar ik kerk.
Zeker in de periode van 2017-2021. Ik denk toch wel een kleine 150 personen.

Wat mooi is om terug te horen van deze vertrekkers, sommigen spreek ik nog regelmatig, dat ze heel netjes behandeld zijn door de kerkenraadsleden in die tijd.
Vaak was er begrip, soms niet, maar altijd wel respect. Eén zei zelfs: "Als ik ooit besluit om terug te keren, dan voel ik daar de ruimte voor". Overigens zijn er zelfs mensen teruggekomen, die tijdelijk lid zijn geweest in een andere gemeente. Maar dat zijn maar enkelingen.

In het verleden was dit (ook bij ons) helaas nog wel eens anders. En daar zit soms inderdaad een hoop boosheid, frustratie en vooral verdriet.
Ik ben er wel van overtuigd dat voor bijna niemand die de GG verlaat dit ook een keuze is die hen gemakkelijk valt.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
helma

Bericht door helma »

Ik vind het relevante vragen om te bespreken maar niet alleen voor (ex)Ger Gemmers.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Forummer schreef: 29 jan 2025, 07:33In een ander topic wordt nog wel eens geroepen dat de doofpot ingezet moet worden. De GG staat niet bekend om een sterke gesprekscultuur, en ik kom nogal eens ex-GGers tegen die daardoor beschadigd zijn.
M.i. zijn het twee verschillende dingen: de doofpot en de zich-beschadigd voelen van (ex-)GG'ers.

In deze maand werden op dit forum de misstappen van twee overleden (ex-)GG-predikanten besproken, waar in beide gevallen de roep om de doofpot klonk (niet door iedereen trouwens).
Ik denk inderdaad dat andere kerkverbanden daar veel opener mee omgaan, zoals HHK, CGK, PKN, enz. waardoor het gesprek vanzelf uitdooft. Juist door zaken in de doofpot te willen houden, gaan mensen op onderzoek uit.

Wat het 2e betreft, het zich-beschadigd voelen, komt volgens mij meer door een stuk sociale uitsluiting van mensen die een kerkverband verlaten. Hoe dieper de ware-kerk-gedachte geworteld is (zoals in de GG, GGiN en vroeger de GKv), hoe meer die uitsluiting gevoeld wordt.
MGG

Bericht door MGG »

Tiberius schreef: 29 jan 2025, 09:07
Forummer schreef: 29 jan 2025, 07:33In een ander topic wordt nog wel eens geroepen dat de doofpot ingezet moet worden. De GG staat niet bekend om een sterke gesprekscultuur, en ik kom nogal eens ex-GGers tegen die daardoor beschadigd zijn.
M.i. zijn het twee verschillende dingen: de doofpot en de zich-beschadigd voelen van (ex-)GG'ers.

In deze maand werden op dit forum de misstappen van twee overleden (ex-)GG-predikanten besproken, waar in beide gevallen de roep om de doofpot klonk (niet door iedereen trouwens).
Ik denk inderdaad dat andere kerkverbanden daar veel opener mee omgaan, zoals HHK, CGK, PKN, enz. waardoor het gesprek vanzelf uitdooft. Juist door zaken in de doofpot te willen houden, gaan mensen op onderzoek uit.

Wat het 2e betreft, het zich-beschadigd voelen, komt volgens mij meer door een stuk sociale uitsluiting van mensen die een kerkverband verlaten. Hoe dieper de ware-kerk-gedachte geworteld is (zoals in de GG, GGiN en vroeger de GKv), hoe meer die uitsluiting gevoeld wordt.
Kwestie veroordeelde dominee vergeten en wat kinderen zeide over hoe door de kerk gehandeld was?

Ware kerk gedachte herken ik totaal niet. Mogelijk leeft het bij een enkeling maar ik hoor breed gebeden worden voor andere kerken. Aan de interkerkelijke samenwerkingen en contacten zie je dat het bij het kerkbestuur niet leeft. Natuurlijk kan het bij leden totaal anders zijn, maar dat zou wel merkwaardig zijn.
Inwoner

Bericht door Inwoner »

Tiberius schreef: 29 jan 2025, 09:07

Ik wil hier toch even op inhaken. Ik heb namelijk niet één keer geroepen om een doofpot. Dat is ook helemaal mijn punt niet. In beide gevallen is de vraag welk belang je als lezer of reageerder hebt bij deze kwestie, en/of waarom je als lezer zo graag de kwestie besproken wilt hebben.
merel

Bericht door merel »

MGG schreef: 29 jan 2025, 08:15
Forummer schreef: 29 jan 2025, 07:33 In een ander topic wordt nog wel eens geroepen dat de doofpot ingezet moet worden. De GG staat niet bekend om een sterke gesprekscultuur, en ik kom nogal eens ex-GGers tegen die daardoor beschadigd zijn.

Als ik zo vrij mag zijn om een 3e vraag toe te voegen. Hoe kan de GG de gesprekscultuur die regelmatig als onvoldoende wordt ervaren verbeteren?

Zijn er kerken waar het aanzienlijk beter gaat die als voorbeeld kunnen dienen en kunnen concrete punten veranderd worden?
Zou het kunnen dat de mensen die verstrekken door de GG worden afgeschreven als gelovigen? Ik ben zelf een outsider, maar heb wel onprettige verhalen gehoord van mensen die de overstap maakten. Variërend van 'als jij door huwelijk overstapt naar CGK BhP, dan ben je niet welkom meer' tot 'met dit makkelijke geloof, ga je naar de hel'
Plaats reactie