Re: Pleiten op je doop
Geplaatst: 03 jun 2025, 10:02
Nee, ik lees hoe Valcke de Schrift uitlegt. Dat is net wat anders.
Nee, ik lees hoe Valcke de Schrift uitlegt. Dat is net wat anders.
Kijk, ik probeer met Genesis te laten zien dat het initiatief bij God ligt. In Genesis 15 zie je dat de HEERE het verbond bekrachtigt vóórdat Abraham geloofde (vers 17-18). Abrahams geloof (vers 6) is een antwoord op iets wat God al gaf. Dat is de lijn in de hele Bijbel: het verbond begint niet bij ons, maar bij God.Posthoorn schreef: ↑03 jun 2025, 09:25Nee, maar wat zegt dat over de doop? Dat er geen geloof nodig is? Zei Filippus het dan verkeerd tegen de moorman? Of wil je ermee suggereren dat kinderen geen geloof nodig hebben, omdat ze al eenzijdig in het verbond zijn? Welke kant wil je ermee op?Lilian1975 schreef: ↑03 jun 2025, 09:17Als antwoord. Maar de tekst uit Genesis laat juist zien dat voor dat antwoord van Abraham kwam de HEERE dat verbond bekrachtigd heeft. Het stond er. En dan staat er pas... dat Abraham geloofde. Of staat er en Abraham geloofde. En toen liep de HEERE door de rij dieren en daarna Abraham?
Tenzij iemand wederom geboren worde… In het OV kwam je door de geboorte van vlees en bloed, in het NV kom je daarin door wedergeboorte. Door het OV kon je niet zalig worden, daarom moest er een NV komen. Daardoor kun je wél zalig worden. Je kon wel onder het OV zalig worden, omdat dit de komst van het NV beloofde!Lilian75 schreef:Wat de geloofsdoop doet, is die verbondslijn doorknippen. Het maakt het geloof een individuele voorwaarde om pas toegelaten te worden tot het verbond. Het past wel bij een moderne, individualistische manier van denken – niet hoe God in de Bijbel werkt.
Je zegt dat ik bij God moet zijn als ik het heb over het doorknippen van de verbondslijn. Maar juist daarin zie ik het misverstand? God knipt die lijn helemaal niet door – dat doe je juist met de geloofsdoop m.i.Posthoorn schreef: ↑03 jun 2025, 14:18Tenzij iemand wederom geboren worde… In het OV kwam je door de geboorte van vlees en bloed, in het NV kom je daarin door wedergeboorte. Door het OV kon je niet zalig worden, daarom moest er een NV komen. Daardoor kun je wél zalig worden. Je kon wel onder het OV zalig worden, omdat dit de komst van het NV beloofde!Lilian75 schreef:Wat de geloofsdoop doet, is die verbondslijn doorknippen. Het maakt het geloof een individuele voorwaarde om pas toegelaten te worden tot het verbond. Het past wel bij een moderne, individualistische manier van denken – niet hoe God in de Bijbel werkt.
Als je dat een doorknippen van de verbondslijn noemt, moet je daarvoor niet bij mij wezen, maar bij God Zelf, Die het zo ingesteld heeft.
En werden ze toen meteen gedoopt? Nee, alleen degenen die Petrus' woord gaarne aannamen.Lilian1975 schreef: ↑03 jun 2025, 14:44 “Want voor u is de belofte, en voor uw kinderen…” (Handelingen 2:39).
Hij herhaalt hier de verbondslijn – zonder hem te doorbreken.
Een menselijke voorwaarde, door Gods Geest gewerkt.Als jij nu zegt dat iemand pas door wedergeboorte tot het verbond mag behoren, dan verleg je de ingang van het verbond van Gods genadige belofte naar een menselijke voorwaarde. Dan komt de doop niet als teken van Gods belofte, maar als bevestiging van jouw geloofservaring. Dát is precies wat ik bedoel met het doorknippen van de lijn:
Je maakt geloof een voorwaarde om pas ín het verbond te mogen komen,
terwijl de Bijbel geloof ziet als het antwoord binnen het verbond.
Ik lees hier niets over een verbond. Dat leg jij erin, en velen met jou....... 1 Korinthe 7:14, waar staat:
Want de ongelovige man is geheiligd door de vrouw, en de ongelovige vrouw is geheiligd door den man; want anders waren uw kinderen onrein, maar nu zijn zij heilig.Waarom heilig? Niet omdat ze al wedergeboren zijn, maar omdat ze door hun ouders tot Gods verbondsgemeente behoren.
Ja, zij die het woord gaarne aannamen, werden gedoopt – dat staat er inderdaad. Maar wat zegt Petrus daarvoor ( en die woorden neemt hij niet terug) “Want u komt de belofte toe, en uw kinderen.” Die woorden zijn niet willekeurig gekozen.Posthoorn schreef: ↑03 jun 2025, 15:14En werden ze toen meteen gedoopt? Nee, alleen degenen die Petrus' woord gaarne aannamen.Lilian1975 schreef: ↑03 jun 2025, 14:44 “Want voor u is de belofte, en voor uw kinderen…” (Handelingen 2:39).
Hij herhaalt hier de verbondslijn – zonder hem te doorbreken.
De belofte was toen voor de Joden en hun nakomelingen, de belofte is nu voor iedereen die het Evangelie hoort. Maar DAT is niet genoeg om IN het verbond te zijn of iemand te DOPEN.Een menselijke voorwaarde, door Gods Geest gewerkt.Als jij nu zegt dat iemand pas door wedergeboorte tot het verbond mag behoren, dan verleg je de ingang van het verbond van Gods genadige belofte naar een menselijke voorwaarde. Dan komt de doop niet als teken van Gods belofte, maar als bevestiging van jouw geloofservaring. Dát is precies wat ik bedoel met het doorknippen van de lijn:
Je maakt geloof een voorwaarde om pas ín het verbond te mogen komen,
terwijl de Bijbel geloof ziet als het antwoord binnen het verbond.Ik lees hier niets over een verbond. Dat leg jij erin, en velen met jou....... 1 Korinthe 7:14, waar staat:
Want de ongelovige man is geheiligd door de vrouw, en de ongelovige vrouw is geheiligd door den man; want anders waren uw kinderen onrein, maar nu zijn zij heilig.Waarom heilig? Niet omdat ze al wedergeboren zijn, maar omdat ze door hun ouders tot Gods verbondsgemeente behoren.
Duidelijker?Posthoorn schreef: ↑03 jun 2025, 15:24 Een citaat van uit het artikel van ds. R.J. Jansen: "Doop en avondmaal zijn de sacramenten van het nieuwe verbond. Zoals Christus de wijn „het nieuwe testament in Mijn bloed” (Lukas 22:40) noemt, zo geldt dat ook de doop. In dit verbond delen we niet door geboorte, maar door wedergeboorte. De baptist heeft zicht op het Bijbelse spreken over het nieuwe verbond, waarin allen „van God geleerd zijn” en tot Christus komen (Johannes 6:45, Hebreeën 8:6-13)." Duidelijker kan het niet.
Het raakt me toch een beetje dat je zegt dat onze woorden elkaar niet raken, langs elkaar heen praten. Want ik heb geprobeerd echt naar je te luisteren, je punten serieus te nemen en vanuit de Schrift inhoudelijk te antwoorden – niet om te overtuigen, maar om elkaar te verstaan. Maar staan verschillend 't.o.v. het verbond. Dat denk ik wel.
Wat betekent dan dit 'heilig' zijn van de kinderen?Posthoorn schreef: ↑03 jun 2025, 15:14Ik lees hier niets over een verbond. Dat leg jij erin, en velen met jou....... 1 Korinthe 7:14, waar staat:
Want de ongelovige man is geheiligd door de vrouw, en de ongelovige vrouw is geheiligd door den man; want anders waren uw kinderen onrein, maar nu zijn zij heilig.Waarom heilig? Niet omdat ze al wedergeboren zijn, maar omdat ze door hun ouders tot Gods verbondsgemeente behoren.
Posthoorn schreef: ↑04 jun 2025, 08:42 Een mooie samenvatting:
https://www.rd.nl/artikel/1109758-kinde ... taansrecht
Hoezo vertrekpunt vanaf Reformatie? Begint daar de kerkgeschiedenis pas? Dit kan je alleen op opvoeren als je inderdaad beide naast elkaar wil laten staan. Alsof dat Bijbels gezien überhaupt mogelijk is...In dat geval komt de vroege kerkgeschiedenis niet zo goed uit, om je standpunt te verdedigen! Maar of het recht doet aan de werkelijkheid?Het blijkt dat geloofsdoop en kinderdoop onmogelijk geheel met elkaar te verzoenen zijn, maar dat beide gelegitimeerd worden door het Nieuwe Testament. Als we ons vertrekpunt in de Reformatie nemen, dan bestaan beide reeds 500 jaar naast elkaar. Vooral wil ik benadrukken dat beide gezegend zijn in de geschiedenis van de kerk. Kerkscheuringen en kerkstichtingen vanwege het standpunt aangaande de doop versterken het Lichaam van Christus niet.