Waar denk je op dit moment aan? [4]

Arja

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Arja »

:blabla Nou, ik denk al de reacties op mijn ballonverhaal.
@refo, bedankt voor jouw reaktie, dat was wijs.

Mijn citaat komt uit de tijd van Dwight L. Moody (1837-1899). Toen waren de (water)gasballonnen meer dan een halve eeuw oud. Hoogtecontrole was primitief en gebeurde vooral door ballast (zoals zandzakken) te lozen of gas te laten ontsnappen. Dat waterstofgas laten ontsnappen was riskant, vandaar dat met liever koos voor het zandzakken.

Dit gebeurde vaak door de zakken met een touw naar buiten te trekken en ze overboord te gooien. In stedelijke gebieden werd geprobeerd dit zorgvuldig te doen, bijvoorbeeld door op veilige plaatsen te lozen als dat mogelijk was, maar ze hadden niet de moderne systemen die we nu hebben om ballast veilig en gecontroleerd te beheren.

Het ballonvoorbeeld hoort bij deze tekst:
"Indien gij dan met Christus opgewekt zijt, zo zoekt de dingen, die boven zijn, waar Christus is, zittende aan de rechterhand Gods. Bedenkt de dingen, die boven zijn, niet die op de aarde zijn. Want gij zijt gestorven, en uw leven is met Christus verborgen in God."
Ik heb geprobeert om de preek op te zoeken, waarin iemand anders Moody's voorbeeld aanhaalde, maar dat is me niet gelukt. Ik schreef dit citaat in 2015 op, dus dat is best een poosje geleden. Het voorbeeld heb ik wel onthouden.

De ballast staat niet model voor bevinding maar voor "het zoeken van de dingen die op de aarde zijn". Dat zijn de grote hinderpalen voor hen, die met Christus opgewekt zijn. Daarom: de ballast moet weg uit het levensmandje en dat is een dagelijkse strijd (opdracht). Matthew Henry zegt het zo: "Onze beste Vriend, ons Hoofd is daar verheven tot de hoogste waardigheid en eer in de hemel, en is ons voorgegaan om ons de hemelse gelukzaligheid te verzekeren; en daarom moeten wij zoeken en machtig worden hetgeen Hij ons tot zo dure prijs gekocht heeft, en waarvoor Hij zoveel zorg draagt."

"Zo zoekt de dingen, die boven zijn, waar Christus is, zittende aan de rechterhand Gods. Bedenkt de dingen, die boven zijn."
helma

Bericht door helma »

Arja schreef:Dat mijn tomaat een beetje rood kleurt. Ik mag zelf geen tomaat. En de anderen houden niet van tomaat hier. @helma, wil jij over een week wat tomaten :love
Ja, graag! Had een weekje forumvakantie Afbeelding
Arja

Bericht door Arja »

helma schreef: 31 aug 2024, 12:28
Arja schreef:Dat mijn tomaat een beetje rood kleurt. Ik mag zelf geen tomaat. En de anderen houden niet van tomaat hier. @helma, wil jij over een week wat tomaten :love
Ja, graag! Had een weekje forumvakantie Afbeelding
Aaaah, ik haalde hem eraf en toen was tie vanonder helemaal rot. De anderen zijn voor jou. Hoe beviel je forumvakantie? Wat is je ervaring?
aggieoudje

Bericht door aggieoudje »

Sinds zondag in gedachten veel bij een oud predikant van onze gemeente zijn.
Zijn vrouw van 63 jaar moet worden opgenomen in verpleeghuis Salem in Ridderkerk. Ze heeft alzheimer en het ging niet langer thuis, zo verdrietig.
10 jaar was ze onze predikantsvrouw, een spontane vrouw met oog voor de gemeente en haar naaste, met een goede opleiding en een leuke baan. En vooral steun voor haar man en trotse mama van haar 4 kinderen.
En daar is nu in best wel korte tijd weinig meer van over.
Hij is nog dienstdoend predikant en zal het nu "alleen"(met Gods hulp) moeten doen.
Zondag werd er voorbede voor ze gedaan bij ons en sindsdien zit het steeds in mijn hoofd.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

aggieoudje schreef: 03 sep 2024, 15:08 Sinds zondag in gedachten veel bij een oud predikant van onze gemeente zijn.
Zijn vrouw van 63 jaar moet worden opgenomen in verpleeghuis Salem in Ridderkerk. Ze heeft alzheimer en het ging niet langer thuis, zo verdrietig.
10 jaar was ze onze predikantsvrouw, een spontane vrouw met oog voor de gemeente en haar naaste, met een goede opleiding en een leuke baan. En vooral steun voor haar man en trotse mama van haar 4 kinderen.
Hij is nog dienstdoend predikant en zal het nu "alleen"(met Gods hulp) moeten doen.
Zondag werd er voorbede voor ze gedaan bij ons en sindsdien zit het steeds in mijn hoofd.
https://vrouwtotvrouw.nl/actueel/artike ... n-omkleed/ dit interview was anderhalf jaar geleden. Wat is ze dan snel achteruit gegaan!
aggieoudje

Bericht door aggieoudje »

Zita schreef: 03 sep 2024, 17:31
aggieoudje schreef: 03 sep 2024, 15:08 Sinds zondag in gedachten veel bij een oud predikant van onze gemeente zijn.
https://vrouwtotvrouw.nl/actueel/artike ... n-omkleed/ dit interview was anderhalf jaar geleden. Wat is ze dan snel achteruit gegaan!
Ja ik ken dat interview, twijfelde om het te delen. Maar wilde toch geen namen noemen.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Terri

Bericht door Terri »

aggieoudje schreef: 03 sep 2024, 18:39
Zita schreef: 03 sep 2024, 17:31
Ja ik ken dat interview, twijfelde om het te delen. Maar wilde toch geen namen noemen.
Snap ik, maar nu ik er een gezicht bij heb en dit verhaal, merk ik dat er ook gebed geboren wordt voor dit echtpaar en gezin.
Lastig he, wel of niet iets delen. Maar het is vanwege betrokkenheid en niet om te praten.
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

Verbazing misschien?
Ik begrijp het i.e.g. niet
Ik kreeg op een tijdlijn afgelopen zaterdag een uitnodiging om een Vesperdienst bij te wonen. Ik dacht eerst zal wel op een zaterdag zijn ofzo..... maar het was voor zondagmiddag.

De uitnodiging kwam vanuit onze "gezindte". Ik was verbaasd.

1) De eigen 2e thuisdienst bijwonen zou onmogelijk zijn.
2) Voor leden van zo'n koor en orkest ook .(Ars Musica)
3) Meewerken aan een dienst met een vrouwelijke voorganger?
4) Ik ben er altijd vanuit gegaan dat het koor van Patrik v/d Linden een refo achtergrond heeft. En had dit dus niet verwacht. ( teleurstellend?)
5) al met al heb ik hier grote moeite mee. Wat maakt dat "we" hier wel aan meedoen. Maar ons nog wel reformatorisch noemen. Tegen vrouwen in ambt zijn etc. En tegelijkertijd meewerken aan een dienst waar alles behalve Luthers gedachtengoed klinkt. ( Ik heb de "preek" beluisterd). En de voorganger vrouw is.
6) Wordt zo'n concertkoor gratis uitgenodigd of " verdienen" ze daar geld aan als koor?

Ik geef toe dat ik sowieso wat sceptisch ben op dit moment om te zien en merken dat de eigen gemeentelijke samenkomsten in kerkdiensten en of Bijbelstudiekring etc op de tweede plaats komen ten gunste van allerlei zgn. interkerkelijke activiteiten. Van Vespers tot mannenpsalmzangavonden ( waar gewoon vet geld wordt verdiend? ) . Alleen omdat het zo goed "voelt?". ( Katwijk. 9 avonden in een jaar... Brengt al gauw zo'n 80.000 euro op ten gunste van wie? )
DDD

Bericht door DDD »

Deze dienst was niet van de bondsgemeente. Ik ken een van de koorleden. Ik zal er eens naar vragen. Het had wellicht meer voor de hand gelegen om een bondsvoorganger te vragen, gezien het koor, inderdaad.

Maar lang niet alle refo's zijn natuurlijk tegen de openstelling van de ambten voor vrouwen. Daar wordt heel verschillend over gedacht.
refo

Bericht door refo »

Ik weet niet wat precies je probleem is, maar de middagdienst was gisteren een avonddienst om 19uur.

Het was geen vesper, want die zijn door de week, woensdag, geloof ik.
Het was een Goudse glazendienst. Zie hier: https://www.protestantsekerkgouda.nl/st ... -diensten/
Lilian1975

refo schreef: 21 okt 2024, 12:27 Ik weet niet wat precies je probleem is, maar de middagdienst was gisteren een avonddienst om 19uur.

Het was geen vesper, want die zijn door de week, woensdag, geloof ik.
Het was een Goudse glazendienst. Zie hier: https://www.protestantsekerkgouda.nl/st ... -diensten/
Inderdaad Goudse glazendienst in de vorm van een dienst met een wat liturgisch karakter en cantate . Zie liturgie in de link die ik plaatste. S middags om 17 uur. Met een vrouwelijke predikant.
Waardoor mensen die uitgenodigd werden maar ook de koor en musici van Ars Musica niet naar hun eigen gemeente konden gaan.
Mijn probleem is dat een reformatorische koor daar deel aan neemt. Dan kan je zeggen we zingen geen rk missen... etc. Maar als je ondertussen wel aan dit soort diensten meedoet. Of ze nu protestants zijn of niet vind ik dat op zijn minst verbazingwekkend.

En dan hebben we het nog niet eens over de inhoud van de preek. ( is via YouTube na te kijken)
Lilian1975

DDD schreef: 21 okt 2024, 12:23 Deze dienst was niet van de bondsgemeente. Ik ken een van de koorleden. Ik zal er eens naar vragen. Het had wellicht meer voor de hand gelegen om een bondsvoorganger te vragen, gezien het koor, inderdaad.

Maar lang niet alle refo's zijn natuurlijk tegen de openstelling van de ambten voor vrouwen. Daar wordt heel verschillend over gedacht.
Klopt andere wijkgemeente.
Wanneer je vrouwelijke ambtsdragers prefereert sta je ver van de reformatorische kerken. Vind ik.
Daarnaast het gemak waarmee dus mensen niet in hun eigen gemeente zijn voor een "concert".
Wanneer ze dat vanwege de inhoud eraan meedoen. ( theologisch en praktisch) ga ik me echt zorgen maken over onze gezindte....
Henk J

Bericht door Henk J »

Lilian1975 schreef: 21 okt 2024, 11:36 Verbazing misschien?
Ik begrijp het i.e.g. niet
Ik kreeg op een tijdlijn afgelopen zaterdag een uitnodiging om een Vesperdienst bij te wonen. Ik dacht eerst zal wel op een zaterdag zijn ofzo..... maar het was voor zondagmiddag.

De uitnodiging kwam vanuit onze "gezindte". Ik was verbaasd.

1) De eigen 2e thuisdienst bijwonen zou onmogelijk zijn.
2) Voor leden van zo'n koor en orkest ook .(Ars Musica)
3) Meewerken aan een dienst met een vrouwelijke voorganger?
4) Ik ben er altijd vanuit gegaan dat het koor van Patrik v/d Linden een refo achtergrond heeft. En had dit dus niet verwacht. ( teleurstellend?)
5) al met al heb ik hier grote moeite mee. Wat maakt dat "we" hier wel aan meedoen. Maar ons nog wel reformatorisch noemen. Tegen vrouwen in ambt zijn etc. En tegelijkertijd meewerken aan een dienst waar alles behalve Luthers gedachtengoed klinkt. ( Ik heb de "preek" beluisterd). En de voorganger vrouw is.
6) Wordt zo'n concertkoor gratis uitgenodigd of " verdienen" ze daar geld aan als koor?

Ik geef toe dat ik sowieso wat sceptisch ben op dit moment om te zien en merken dat de eigen gemeentelijke samenkomsten in kerkdiensten en of Bijbelstudiekring etc op de tweede plaats komen ten gunste van allerlei zgn. interkerkelijke activiteiten. Van Vespers tot mannenpsalmzangavonden ( waar gewoon vet geld wordt verdiend? ) . Alleen omdat het zo goed "voelt?". ( Katwijk. 9 avonden in een jaar... Brengt al gauw zo'n 80.000 euro op ten gunste van wie? )
Ik begrijp je verbazing en gemengde gevoelens wel. Ars Musica heeft wel wortels in de reformatorische gezindte maar is geen reformatorisch koor o.i.d. De zangers daar zullen wel vrijheid hebben om hier wel of niet aan mee te willen werken. Ik vermoedt dat in dit geval Ars Musica alleen een onkostenvergoeding heeft gekregen.
Hoezeer ik de cantates van Bach ook waardeer, een invulling als deze heeft mijns inziens niet veel meer met gereformeerde eredienst te maken, nog los van het gegeven dat een eredienst niet meer gereformeerd is als er een vrouw voorgaat. Helaas zie ik een tendens onder mensen die vanuit onze kring serieus met goede muziek aan de gang gaan dat dit leidt tot het losweken van de reformatorische gezindte. Hoeveel professionele organisten komen er wel niet uit de GG maar zijn daar nu geen lid meer.
Je laatste opmerking kan ik wat moeilijker plaatsen. Ben jij van mening dat je geen enkele kerkelijke activiteit mag overslaan omdat je ook graag een concert bijwoont? Maar ik onderstreep je punt dat het verdrietig is als de tweede dienst, de leerdienst, vervalt in dit soort diensten. Overigens wordt een kerk als de Sint-Jan natuurlijk voor heel veel verschillende diensten gebruikt op één zondag.
Mistig

Bericht door Mistig »

Henk J schreef: 21 okt 2024, 13:26
Ik begrijp je verbazing en gemengde gevoelens wel. Ars Musica heeft wel wortels in de reformatorische gezindte maar is geen reformatorisch koor o.i.d. De zangers daar zullen wel vrijheid hebben om hier wel of niet aan mee te willen werken. Ik vermoedt dat in dit geval Ars Musica alleen een onkostenvergoeding heeft gekregen.
Hoezeer ik de cantates van Bach ook waardeer, een invulling als deze heeft mijns inziens niet veel meer met gereformeerde eredienst te maken, nog los van het gegeven dat een eredienst niet meer gereformeerd is als er een vrouw voorgaat. Helaas zie ik een tendens onder mensen die vanuit onze kring serieus met goede muziek aan de gang gaan dat dit leidt tot het losweken van de reformatorische gezindte. Hoeveel professionele organisten komen er wel niet uit de GG maar zijn daar nu geen lid meer.
Je laatste opmerking kan ik wat moeilijker plaatsen. Ben jij van mening dat je geen enkele kerkelijke activiteit mag overslaan omdat je ook graag een concert bijwoont? Maar ik onderstreep je punt dat het verdrietig is als de tweede dienst, de leerdienst, vervalt in dit soort diensten. Overigens wordt een kerk als de Sint-Jan natuurlijk voor heel veel verschillende diensten gebruikt op één zondag.
Moet ons dat ook niet aan het denken zetten? Want het is natuurlijk zonde dat deze 'kunstenaars' zich niet goed kunnen ontwikkelen binnen onze gezindte. Hoe mooi zou het zijn als er wat meer ruimte komt in de eredienst voor goede muzi(e)k(anten)?

Respect trouwens voor degenen die wel zijn oorspronkelijke gemeente trouw blijft.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Mistig schreef: 21 okt 2024, 13:55
Henk J schreef: 21 okt 2024, 13:26
Moet ons dat ook niet aan het denken zetten? Want het is natuurlijk zonde dat deze 'kunstenaars' zich niet goed kunnen ontwikkelen binnen onze gezindte. Hoe mooi zou het zijn als er wat meer ruimte komt in de eredienst voor goede muzi(e)k(anten)?

Respect trouwens voor degenen die wel zijn oorspronkelijke gemeente trouw blijft.
De eredienst draait niet in de eerste plaats om goede muziek of goede muzikanten, maar vooral om het Woord Gods. De zang heeft wel een belangrijke plaats, maar die moet niet gelijkgesteld worden aan de prediking. Ik zie het meer als muzikale omlijsting van het gesproken Woord. En dan hoeven we niet allerlei conservatoriumgeschoolde organisten te hebben, maar kan de eenvoudige begeleiding een 14-jarige soms nog meer tot stichting zijn.
Plaats reactie