Dat vind ik ook serieus een goede optie.MGG schreef: ↑Gisteren, 23:05Op basis hiervan is de kerk opheffen en (gezamenlijk) bij een andere kerk aansluiten een goed idee.Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 23:03Omdat we één lichaam zijn. En omdat eenheid een Bijbelse opdracht is die we met al die verschillende kerken wel heel gemakkelijk naast ons neerleggen; Joh. 17: 20-23, Ef. 4: 2-3, Psalm 133, etc.Refojongere schreef: ↑Gisteren, 22:35 Toch snap ik het niet. Een gereformeerde bonder uit Elspeet voelt zich echt niet thuis in de Jacobikerk in Utrecht en andersom? Dat zal in de CGK ook zo zijn. Waarom dan toch zo hangen aan die breedte?
Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
-
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
-
JajaMiddenrefo schreef: ↑Gisteren, 23:03Omdat we één lichaam zijn. En omdat eenheid een Bijbelse opdracht is die we met al die verschillende kerken wel heel gemakkelijk naast ons neerleggen; Joh. 17: 20-23, Ef. 4: 2-3, Psalm 133, etc.Refojongere schreef: ↑Gisteren, 22:35 Toch snap ik het niet. Een gereformeerde bonder uit Elspeet voelt zich echt niet thuis in de Jacobikerk in Utrecht en andersom? Dat zal in de CGK ook zo zijn. Waarom dan toch zo hangen aan die breedte?
Maar de term eenheid is nooit bedoeld geweest als een vrome dekmantel om alle zonden en onBijbelse zaken te bedekken
Dus zeker, eenheid is belangrijk,maar niet ten koste van de Bijbelse waarheid
Wie heeft die eenheid gebroken? De CGK gemeenten die in al hun diversiteit zich vrijwillig houden aan de besluiten van de G.S. of de niet zo diverse linkerkant gemeenten die G.S. besluiten naast zich neer leggen?Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 23:03Omdat we één lichaam zijn. En omdat eenheid een Bijbelse opdracht is die we met al die verschillende kerken wel heel gemakkelijk naast ons neerleggen; Joh. 17: 20-23, Ef. 4: 2-3, Psalm 133, etc.Refojongere schreef: ↑Gisteren, 22:35 Toch snap ik het niet. Een gereformeerde bonder uit Elspeet voelt zich echt niet thuis in de Jacobikerk in Utrecht en andersom? Dat zal in de CGK ook zo zijn. Waarom dan toch zo hangen aan die breedte?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
De gemeenten die zich niet houden aan de regels als eerste. Maar de synode die geen roepende kerk benoemt, wat mij betreft, ook.
Verstuurd vanaf mijn SM-X900 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-X900 met Tapatalk
-
Als je samengaat met de richting die vrouwen in het ambt toelaat, ruimte wil voor homorelaties, kinderen aan het avondmaal, evolutietheorie, dan kan dat steeds verder gaan. Dat zie je in de NGK. Die willen het liefst zo snel mogelijk de PKN in en in gesprek zijn met vrijzinnigen.DDD schreef: ↑Gisteren, 22:56 Ik denk ook dat juist de diversiteit de CGK maakt wat hij is. Het is ook niet zeker dat alle behoudende gemeenten de linkerflankbroeders en -zusters kwijt willen. Dus het kan best zijn dat een groot deel van de middengemeenten meegaat als ook andere behoudende middengemeenten meegaan met Dordrecht Zuid, of juist met een hypothetische eigen keuze van een andere roepende kerk naar smaak.
Als je samengaat met de richting die de bewegingsvrijheid wil inperken, dan kan dat steeds verder gaan. Dat zie je in de GG. Die zijn een voorbeeld van een ander uiterste. Daar zijn predikanten die het liefst nog regels uitvaardigen voor de kleding van ambtsdragers in een buurgemeente.
-
Ja, dat is mooi. Maar die eenheid is een farce als de kansels gesloten zijn voor elkaar. In Elspeet geen dominees uit de grote steden en in de grote steden geen dominees uit Elspeet.Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 23:03Omdat we één lichaam zijn. En omdat eenheid een Bijbelse opdracht is die we met al die verschillende kerken wel heel gemakkelijk naast ons neerleggen; Joh. 17: 20-23, Ef. 4: 2-3, Psalm 133, etc.Refojongere schreef: ↑Gisteren, 22:35 Toch snap ik het niet. Een gereformeerde bonder uit Elspeet voelt zich echt niet thuis in de Jacobikerk in Utrecht en andersom? Dat zal in de CGK ook zo zijn. Waarom dan toch zo hangen aan die breedte?
Dan wordt de ernstige belijdenis: we willen elkaar niet kwijt ongeloofwaardig.
Wat zien we als eerste kleine stapjes in de oecumene? Kanselruil.
-
Veel middengemeenten vinden die vraag niet zo relevant. Het is een discussie die vooral aan de rechterflank gevoerd wordt.huisman schreef: ↑Gisteren, 23:40Wie heeft die eenheid gebroken? De CGK gemeenten die in al hun diversiteit zich vrijwillig houden aan de besluiten van de G.S. of de niet zo diverse linkerkant gemeenten die G.S. besluiten naast zich neer leggen?Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 23:03Omdat we één lichaam zijn. En omdat eenheid een Bijbelse opdracht is die we met al die verschillende kerken wel heel gemakkelijk naast ons neerleggen; Joh. 17: 20-23, Ef. 4: 2-3, Psalm 133, etc.Refojongere schreef: ↑Gisteren, 22:35 Toch snap ik het niet. Een gereformeerde bonder uit Elspeet voelt zich echt niet thuis in de Jacobikerk in Utrecht en andersom? Dat zal in de CGK ook zo zijn. Waarom dan toch zo hangen aan die breedte?
-
Waar baseer je dat op?Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 00:38Veel middengemeenten vinden die vraag niet zo relevant. Het is een discussie die vooral aan de rechterflank gevoerd wordt.huisman schreef: ↑Gisteren, 23:40Wie heeft die eenheid gebroken? De CGK gemeenten die in al hun diversiteit zich vrijwillig houden aan de besluiten van de G.S. of de niet zo diverse linkerkant gemeenten die G.S. besluiten naast zich neer leggen?Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 23:03Omdat we één lichaam zijn. En omdat eenheid een Bijbelse opdracht is die we met al die verschillende kerken wel heel gemakkelijk naast ons neerleggen; Joh. 17: 20-23, Ef. 4: 2-3, Psalm 133, etc.Refojongere schreef: ↑Gisteren, 22:35 Toch snap ik het niet. Een gereformeerde bonder uit Elspeet voelt zich echt niet thuis in de Jacobikerk in Utrecht en andersom? Dat zal in de CGK ook zo zijn. Waarom dan toch zo hangen aan die breedte?