Hoe was je zondag [2]?

-DIA-

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door -DIA- »

GerefGemeente-lid schreef: 12 aug 2024, 13:33
-DIA- schreef: 12 aug 2024, 13:20
-DIA- schreef: 12 aug 2024, 10:31 2 leesdiensten, morgen van van ds. D. de Wit (Genesis 1:1-5) en 's middags van ds. A. Schot Hebreeën 11:31), en 's avonds ging ds. A.B. van der Heinden voor. Preek over Israël te Mara (Exodus 15:23-25a)
Correctie: Pas nu valt mijn oog op een hinderlijke fout. De naam van de predikant die gisteravond bij ons voorging was dus ds. van der Heiden. Mijn excuses voor de fout.
Hoe was deze preek?
En waar preekte ds. Huijser?
Ds. Huijser is een paar weken in Randburg (South Africa)
Preken waren wel goed, de thema's en punten wil er nog wel even bij vermelden

Morgendienst, leesdienst, preek van ds. D. de Wit
GENESIS 1:1-5
Thema en punten:
DE GROTE SCHEPPER
1. Zijn scheppen
2. Zijn spreken
3. Zijn herscheppen

Middagdienst, preek van ds. A. Schot
HEBREEËN 11:31
Thema en punten:
HET GELOOFSLEVEN VAN RACHAB
1. De inhoud van haar geloof
2. De werkzaamheid van haar geloof
3. De vruchten van haar geloof

Avonddienst, ds. A.B. van der Heiden
EXODUS 15:23-25a
Thema en punten:
ISRAËL TE MARA
1. De weg naar Mara
2. De bitterheid van Mara
3. Het wonder te Mara
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
MGG

Bericht door MGG »

-DIA- schreef: 12 aug 2024, 13:42
GerefGemeente-lid schreef: 12 aug 2024, 13:33
-DIA- schreef: 12 aug 2024, 13:20
-DIA- schreef: 12 aug 2024, 10:31 2 leesdiensten, morgen van van ds. D. de Wit (Genesis 1:1-5) en 's middags van ds. A. Schot Hebreeën 11:31), en 's avonds ging ds. A.B. van der Heinden voor. Preek over Israël te Mara (Exodus 15:23-25a)
Correctie: Pas nu valt mijn oog op een hinderlijke fout. De naam van de predikant die gisteravond bij ons voorging was dus ds. van der Heiden. Mijn excuses voor de fout.
Hoe was deze preek?
En waar preekte ds. Huijser?
Ds. Huijser is een paar weken in Randburg (South Africa)
Preken waren wel goed, de thema's en punten wil er nog wel even bij vermelden

Morgendienst, leesdienst, preek van ds. D. de Wit
GENESIS 1:1-5
Thema en punten:
DE GROTE SCHEPPER
1. Zijn scheppen
2. Zijn spreken
3. Zijn herscheppen

Middagdienst, preek van ds. A. Schot
HEBREEËN 11:31
Thema en punten:
HET GELOOFSLEVEN VAN RACHAB
1. De inhoud van haar geloof
2. De werkzaamheid van haar geloof
3. De vruchten van haar geloof

Avonddienst, ds. A.B. van der Heiden
EXODUS 15:23-25a
Thema en punten:
ISRAËL TE MARA
1. De weg naar Mara
2. De bitterheid van Mara
3. Het wonder te Mara
Het lijkt erop dat steeds meer dominees de schoonheid van Zuid-Afrika ontdekken. Fijn voor de kleine gemeente daar.
huisman

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef: 12 aug 2024, 09:18
Groot Blankenstein schreef: 12 aug 2024, 08:16 Ik moest gisteren nog aan dit bericht denken. Ik ben het er mee eens dat de volmacht om te geloven in het Evangelie zelf ligt en de Doop geen extra voorrang geeft. De Doop onderstreept de waarheid van het Evangelie.

Maar ik denk wel dat leven onder het Evangelie / het Evangelie horen, je IN het verbond plaatst. Jakob en Ezau waren ook beide in het verbond. Hadden beide hetzelfde Woord en Teken.

Maar al ben je in het verbond. Dan wil het niet automatisch zeggen dat je de verbondszegen ontvangt. Want bij ongeloof ontvang je de verbondsvloek.

Zoals het volk Israël in de woestijn. Aan alle was het land Kanaän toegezegd. En dat was een oprechte belofte aan iedereen. Maar velen konden niet ingaan vanwege hun ongeloof.
Mooi dat je het eerste onderschrijft. Wat het verbond betreft, laten we voorop stellen 'het' verbond niet bestaat in de Bijbel. Het genadeverbond is een theologische constructie die als zodanig niet in de Bijbel voorkomt. Het is dan ook belangrijk om te kijken over wélk verbond je het hebt.
In het OT was het inderdaad zo dat je in het verbond was en dat een van de voorrechten daarvan was dat de woorden Gods je waren toebetrouwd. Maar in het NT heeft dit verbond een vernieuwing en een verdieping gekregen. Daarom kunnen we wat onder het OT gold, niet zomaar overbrengen op het NT. Dat is denk het hele probleem waar het om draait. In het NT kom je in het verbond door geloof en bekering, uitgedrukt in de doop. Niet door geboorte, denk maar aan Joh. 1:12,13.
Je weet heel goed dat voorstanders van de geloofsdoop deze redenatie nodig hebben. Een grote knip maken tussen het O.T. en het N.T. Terwijl de voorstanders van de kinderdoop heel duidelijk een eenheid zien tussen het Oude en het Nieuwe Testament.
God heeft zich geopenbaard als Verbonds-God. Bij jou is het verbond in het N.T. versmalt tot alleen de uitverkorenen. Jij noemt dat een verdieping maar het is natuurlijk een beperking en verschraling t.o.v. het O.T.
Het teken van het verbond (besnijdenis) werd bij de instelling aan al de mannelijke ingezetenen van een huis gegeven. Heer,slaaf,ouder,kind. (Genesis 17 : 9 - 13) Zo ook in het N.T. met de doop. Lydia en haar huis, Stokbewaarder en zijn huis, huisgezin van Stefanas..

Mooi om te zien dat de verbondslijn van het O.T. doorgetrokken wordt in het N.T. en ook de heidenen mag bereiken (dus geen beperking maar een uitbreiding ) maar dan niet meer met een bloedig teken maar zonder bloedstorting.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
helma

Bericht door helma »

Wij hadden een goede zondag

In de morgendienst was het lezen.
Een preek van ds AJT Ruis over de Samaritaanse vrouw.

Christus in Zijn alles overtreffende liefde

1. Wanneer Hij Zich bekend maakt
2. Hoe Hij Zich bekend maakt
3. Waarom Hij Zich bekend maakt

We zongen
Psalm 118 : 13
Psalm 119 : 29
Psalm 72 : 6, 10
Psalm 36 : 3, 2
Psalm 52 : 7

We lazen Johannes 4

De middagdienst werd gehouden door ds WE Klaver over Fil.4:19
We lazen vers 10-19

Gods overvloed
- is een onverdiende beloning
- zorgt voor rijke verzadiging
- weerspiegelt Zijn deugden

We zongen
Ps. 78:1
Ps. 103:4
Ps. 112:1,3,4
Ps. 36:2,3
Ps. 27:7
Arja

Bericht door Arja »

Ik had ook een goede zondag, door de preek die ik online hoorde. Je kunt hem hier naluisteren: https://kerkdienstgemist.nl/stations/60 ... 6320000604

Citaat uit de preek Vlissingen GerGem:
Wij moeten het nu doen met Gods beloften. En de belofte luidt: opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verderve maar het eeuwige leven hebbe. Er staat echt niet: opdat ieder die uitverkoren is, niet zal verderven. maar dat een ieder die in Hem gelooft... gemeente, hoe ellendig u bent, hoe zwaar U gezondigd hebt, hoe donker uw leven ook is, er is altijd licht en hoop in Gods beloften. Daarom moet je je Bijbel lezen, daar moet je je troost in zoeken, daar vind je de woorden Gods, de woorden van Jezus, daar vind je de beloften in...

Is er bij u behoefte aan wat God belooft? Onderzoek daar nu je hart eens naar. Of er behoeft is naar vergeving, aan verzoening, aan vrede met God, ben je tot in je diepste binnenste bedroefd over je zonden? Verlang je met je ganse hart om God lief te hebben en te dienen? En besef je je verlorenheid en je schuldigheid? Honger en dorst je ziel naar Christus? Want dan alleen zijn de beloften geen lege beloften meer. De ontdekking van onze verloren staat maakt de beloften dierbaar, en zonder dit blijven ze leeg. De puriteinen, als ze spreken over de beloften, komen dan meestal tot één heel belangrijk gezegde. Zij zeggen: het is een gezegende ontmoeting wanneer onze nood en God belofte elkander ontmoeten. Ja, dat is een gezegende ontmoeting: je grote zielenood en Gods beloften, wanneer die elkaar ontmoeten. Hoe dierbaar zijn voor zulke mensen bijvoorbeeld de belofte "Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoedi en belast zijt, en Ik zal je rust geven." Als u zo vermoeid bent, door het zoeken van vrede en redding in de werken van de wet, als je zo zwaar geleden bent als een last van zonden zo zwaar op je geweten drukt, en je met David zegt: zulke een last van zonde en plagen, drukt mijn schouders naar beneden. Wat wordt dan die belofte een dierbare belofte. Voor een verslagen hart, voor een verwonde ziel, zijn de beloften van God dierbaar. Ze schatten ze hoog, ze maken hen werkzaam, mijn ziel is bezweken, zegt David, naar Uw Woord. Ik hoop op Uw heil.

Toch hebben juist deze mensen moeite om...
Luister zelf maar verder
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Het Evangelie = de belofte

Wie het Evangelie gelooft, eigent zich die belofte toe. Het geloof rust op de “de belofte der genade, waardoor Hij (God) ons betuigt, dat Hij een goedgunstig Vader is” (Calvijn).

Een oud boekje uit de tijd van de hervorming zegt het zo: Het “geloof houdt in dat men zijn vertrouwen schenkt aan het evangelie, (dat is) de blijde boodschap die van Godswege in de gehele wereld is verkondigd, namelijk dat God de strengheid van Zijn gerechtigheid heeft toegepast tegen Christus, door al onze zonden te straffen in Hem. Al wie deze goede boodschap aanvaardt en waarlijk gelooft, heeft het ware geloof, geniet de vergeving der zonden en is met God verzoend.” (Benedetto van Mantua, De weldaad van Christus).
JvW

Bericht door JvW »

Arja schreef: 13 aug 2024, 16:05 Ik had ook een goede zondag, door de preek die ik online hoorde. Je kunt hem hier naluisteren: https://kerkdienstgemist.nl/stations/60 ... 6320000604

Citaat uit de preek Vlissingen GerGem:
Wij moeten het nu doen met Gods beloften. En de belofte luidt: opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verderve maar het eeuwige leven hebbe. Er staat echt niet: opdat ieder die uitverkoren is, niet zal verderven. maar dat een ieder die in Hem gelooft... gemeente, hoe ellendig u bent, hoe zwaar U gezondigd hebt, hoe donker uw leven ook is, er is altijd licht en hoop in Gods beloften. Daarom moet je je Bijbel lezen, daar moet je je troost in zoeken, daar vind je de woorden Gods, de woorden van Jezus, daar vind je de beloften in...

Is er bij u behoefte aan wat God belooft? Onderzoek daar nu je hart eens naar. Of er behoeft is naar vergeving, aan verzoening, aan vrede met God, ben je tot in je diepste binnenste bedroefd over je zonden? Verlang je met je ganse hart om God lief te hebben en te dienen? En besef je je verlorenheid en je schuldigheid? Honger en dorst je ziel naar Christus? Want dan alleen zijn de beloften geen lege beloften meer. De ontdekking van onze verloren staat maakt de beloften dierbaar, en zonder dit blijven ze leeg. De puriteinen, als ze spreken over de beloften, komen dan meestal tot één heel belangrijk gezegde. Zij zeggen: het is een gezegende ontmoeting wanneer onze nood en God belofte elkander ontmoeten. Ja, dat is een gezegende ontmoeting: je grote zielenood en Gods beloften, wanneer die elkaar ontmoeten. Hoe dierbaar zijn voor zulke mensen bijvoorbeeld de belofte "Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoedi en belast zijt, en Ik zal je rust geven." Als u zo vermoeid bent, door het zoeken van vrede en redding in de werken van de wet, als je zo zwaar geleden bent als een last van zonden zo zwaar op je geweten drukt, en je met David zegt: zulke een last van zonde en plagen, drukt mijn schouders naar beneden. Wat wordt dan die belofte een dierbare belofte. Voor een verslagen hart, voor een verwonde ziel, zijn de beloften van God dierbaar. Ze schatten ze hoog, ze maken hen werkzaam, mijn ziel is bezweken, zegt David, naar Uw Woord. Ik hoop op Uw heil.

Toch hebben juist deze mensen moeite om...
Luister zelf maar verder
Het was inderdaad een prachtige en bemoedigende preek!
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Dit wordt mijn zondag:

Dorpskerk van Luzy. Ds. J. van Vulpen.

Dienst van 12.00u, Schriftlezingen Lev. 9: 18-22; Rom. 8: 31-39 & Num 6: 22-27
Preektekst: Num. 6: 22-27
Thema: De Zegen van de HEERE
1. Grond
2. Inhoud
3. Adres

Dienst van 17.00u, Schriftlezing Gen. 13
Preektekst Gen. 13: 10
Thema: Vloek of Zegen?
1. Kijven
2. Kijken
3. Kiezen
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Het waren goede diensten, het meest nog de middagdienst.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
HHR

Bericht door HHR »

Bijzonder mooie preek die ik gisteravond hoorde: https://kerkdienstgemist.nl/stations/24 ... 9320002406
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

J.C. Philpot schreef: 19 aug 2024, 06:42 Het waren goede diensten, het meest nog de middagdienst.
Laat het hem weten.
Het is voor een voorganger lastig inschatten hoe een preek op een vakantiepark landt.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

'S ochtends onze eigen dominee. Bijzonder goed en vertroostend.

Schriftlezing: Openb. 3:1-6

Thema: Christus’ boodschap voor een dode gemeente

1. De analyse van Christus: Jullie zijn dood
2. De opdracht van Christus: Word wakker en keer terug
3. De belofte van Christus: Nieuwe kleding en een eeuwige naam

In de middag dominee Buth:

Schriftlezing: 1 Kon. 18: 21-40

Thema: ‘Op de berg Karmel komt het overtuigende antwoord op de vraag wie de ware God is’
1. Het antwoord op deze vraag verzwegen [vs. 21]
2. Het antwoord op deze vraag gevraagd [vs. 22-37]
3. Het antwoord op deze vraag gegeven [vs. 38-39]
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Gisterenmorgen een leerzame en praktisch toepasbare preek van onze eigen predikant. Ik heb erg goed kunnen en mogen luisteren.

Gisterenmiddag een doopdienst in de eigen gemeente, kon niet erg in de preek inkomen. Voor mijn gevoel ook veel herhaling. Maar kan ook door mijzelf komen. Een stampvolle kerk met veel gasten die volstrekt een eigen tempo en inzet wenste aan te houden met zingen, warm en zoals gewoonlijk zijn deze diensten niet in ons eigen gebouw. Ingrediënten die het luisteren soms belemmeren.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
huisman

Bericht door huisman »

Een heel goede zondag in GG Rijssen zuid.

Ds. S.W. Janse.
Morgendienst:
Tekst 1 Koningen 10 : 1-13
Koning Salomo en de koningin van Scheba.

1. Komen tot de Koning
2. Onderwezen door de Koning
3. Verwonderd over de Koning

Punt 1 was vorige week behandeld maar dat haalde hij voor o.a, vakantiegangers in samenvatting terug. In deze preek werden punt 2 en 3 bepreekt.

Middagdienst:
Tekst: 1Tim 1 : 15

Een getrouw woord

1. De aanleiding tot dit woord
2. De inhoud van dit woord
3.De vastheid in dit woord.

Een ruim aanbod van genade voor alle hoorders. Dat is trouwens te cliché gezegd besef ik. Christus Jezus werd zeer dicht aan het hart van alle hoorders gebracht.

Onze 4 kleinkinderen tussen 4 en 12 konden ook veel terug vertellen.

Vriendelijke koster groette ons vriendelijk en zei dat de plaatsen natuurlijk vrij waren. In de bank gezeten door vele mensen begroet.

Beide diensten zat deze grote kerk vol.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Gisterochtend ds Folkers
Schriftlezing Mat 20:17-28 & Joh 21:15-19
Tekst Petr 5:1-4
Leidinggeven aan de lijdende gemeente
1. Bereiheid om te lijden
2. bijbels leiderschap
3. beloning in de toekomst

Gisteravond onze eigen predikant
Jesaja 61 - hc zondag 12
Christus de gezalfde van God
1 Christus de Profeet als verkondiger van de blijde boodschap
2 Christus als de volkomen Middelaar

Gisterochtend in de kerk goed kunnen luistern
Gisteravond thuis, tussen voedende moeder en jengelende peuter, niet bevordelijk voor je aandacht
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie