Verschillen tussen GG en GGiN

GerefGemeente-lid
Verbannen

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Ik denk bij de GKV rond 1995.
En waarom dan niet januari 1996 of december 1994?
Overigens vermoed ik dat Brakel zich meer thuis zou voelen bij de Gereformeerde Gemeenten vanaf de eeuwwisseling...
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Extremisten zijn er altijd al geweest. Fel afwijzen is over het algemeen geen teken van de heilige Geest. En als het over de drieverbondenleer gaat, bovendien geen teken van een helder verstand.
Hier hebben we het al: Men is dus nu al een extremist als men het gedachtengoed van ds. Ledeboer probeer te verdedigen? En fel afwijzen kan op twee manieren: Je voelt jezelf tekort gedaan/gekwetst of er is een hogere drijfveer. De vraag moet dan gesteld worden: Bedoel ik mezelf (dat moet ik ook vanzelf) of mogen we door genade de eer van God hoger achten dan onszelf? Sterk gezegd: Hebben we ons leven er voor over? Kunnen we er een brandstapel mee op? Van nature toch niet.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
KDD

Bericht door KDD »

::please … het is zaterdag avond…
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef:Vooruit dan.

Een begin van bewijs. Gewoon via google.

http://www.josdouma.nl/index.html?/diss ... %20RD.html

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 720db8cd07

http://forum.gkv.nl/index.php?topic=6306.0

Daarmee is in ieder geval bewezen dat jouw bijdrage niet klopt :)

En wat betreft het tweede punt: ik weet wel wat de verschillen en overeenkomsten zijn. Bij wie denk je dat Brakel zich het beste thuis zou voelen? Ik denk bij de GKV rond 1995.
Heb jij de eerste twee links wel gelezen? Vooral de tweede bewijst jouw ongelijk. De nadere reformatie en de puriteinen waren en zijn niet in beeld bij de GKV. Zelfs (puriteinen) verdacht volgens link 2.
Precies wat ik zei.

Die derde link is van een forum en op fora wordt regelmatig onzin beweerd wat jij vanavond weer bewezen hebt. :langue

Met een vader die het piëtisme in zijn aderen had zou Brakel zich nooit bij de voorwerpelijke GKV thuis hebben gevoeld. Lees bv zijn hoofdstuk 33 over de kenmerken van het zaligmakend geloof en het verschil in de zelfbeproeving van tijdgelovigen en ware gelovigen.
Die klanken heb je nooit gehoord in de GKV van het verleden, heden en de toekomst.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Zijn we ook preken bekend van Brakel?
Dat lijkt me een goede toets.
Als ik de preken van bv Hellenbroek’s keurstoffen lees denk ik niet dat hij bij één van de twee genoemde verbanden zou worden uitgenodigd
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Marck

Bericht door Marck »

Ik heb zelf ook een achtergrond in het neo-calvinisme, later GKV en NGK, maar weinig bevindelijks daarin ontmoet op de enkele bovengenoemde voorbeelden na. Maar dat leefde niet breed en die voorgestelde bevinding was nog niet Brakels te noemen.
Opbouw was trouwens een NGK blad en geen GKV. Daar was het de Reformatie vooral. Beide bladen zijn nu echter samen gegaan in het eenwordingsproces.

Maar toch weer terug naar het oorspronkelijke thema.
DDD

Bericht door DDD »

Ik weet natuurlijk dat Opbouw niet GKV is. Maar vooral de artikelen van ds. H. de Jong waren de moeite waard.

Verder heeft een dergelijk gesprek geen zin, omdat het er op lijkt dat het meer kerkpolitiek dan observerend van aard is.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Misschien zijn jouw observaties beperkt of onjuist DDD?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
DDD

Bericht door DDD »

Ze zijn niet onjuist, maar wel beperkt. Maar in dit geval zijn ze vooral erg uit hun verband gelicht. Maar dat krijg je als je prikkelende opmerkingen maakt, dus dat heb ik ook aan mijzelf te wijten.

Ik blijf er vooralsnog bij dat de invloed van Brakel (en breder de Nadere Reformatie) binnen de Gereformeerde Gemeenten maar klein is. Zowel qua geloofsbeleving als qua gemeentebeschouwing zijn er weinig overeenkomsten.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef:Ze zijn niet onjuist, maar wel beperkt. Maar in dit geval zijn ze vooral erg uit hun verband gelicht. Maar dat krijg je als je prikkelende opmerkingen maakt, dus dat heb ik ook aan mijzelf te wijten.

Ik blijf er vooralsnog bij dat de invloed van Brakel (en breder de Nadere Reformatie) binnen de Gereformeerde Gemeenten maar klein is. Zowel qua geloofsbeleving als qua gemeentebeschouwing zijn er weinig overeenkomsten.
Als het gaat over gemeentebeschouwing en geloofsbeleving vraag ik mij echt af of jij ooit wel één bladzijde van de redelijke godsdienst gelezen hebt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Erik1960 schreef:’Meister Heuvel’, zoals hij aan deze kant van de A1 genoemd wordt, wordt in zijn biografie ook omschreven als ‘zeer betrokken bij het kerkelijk werk en de drankbestrijding. Hij was zeer belezen en had belangstelling op allerlei gebied.’ Ik vermoed dat hij de gereformeerde gezindte wel -van de buitenkant- kende, maar er niet zo’n positief beeld bij had. Hij schreef een studie over de Achterhoekse dominee Willem Sluiter en een boek over Volksgeloof en Volksleven in de Achterhoek. Hier in de regio is hij nog altijd een begrip.
Ik zat zo wat te denken. Misschien woon je wel in Steenenkamer... Of in Posterenk, of in Wilp-Achterhoek... :tilt
Maar ja dat gaat mij ook verder niets aan.
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

-DIA- schreef:Ik zat zo wat te denken. Misschien woon je wel in Steenenkamer... Of in Posterenk, of in Wilp-Achterhoek... :tilt
Steenenkamer ligt aan dezelfde kant van de A1 als Rijssen… Maar je moet nog verder richting de Wijzen..
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Erik1960 schreef:
-DIA- schreef:Ik zat zo wat te denken. Misschien woon je wel in Steenenkamer... Of in Posterenk, of in Wilp-Achterhoek... :tilt
Steenenkamer ligt aan dezelfde kant van de A1 als Rijssen… Maar je moet nog verder richting de Wijzen..
Nee hoor, Steenenkamer ligt aan echt de overkant, je steekt daar (liefst per brug) de IJssel over bij Deventer. We hebben daar in de buurt vorige week nog gewandeld...
https://www.google.com/maps/place/Steen ... d6.1489797
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

-DIA- schreef:
Erik1960 schreef:
Nee hoor, Steenenkamer ligt aan echt de overkant, je steekt daar (liefst per brug) de IJssel over bij Deventer. We hebben daar in de buurt vorige week nog gewandeld...
https://www.google.com/maps/place/Steen ... d6.1489797
Ja, dat klopt; maar ik gebruikte de A1 als scheidslijn… Steenenkamer en Rijssen allebei links van de A1..
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

DDD schreef:Ik blijf er vooralsnog bij dat de invloed van Brakel (en breder de Nadere Reformatie) binnen de Gereformeerde Gemeenten maar klein is.
Digibron geeft 1808 hits op Brakel en Saambinder, tegen bijvoorbeeld een kleine 500 in de Wekker en een kleine 200 in Bewaar het Pand. De laatste heeft natuurlijk een andere frequentie van verschijnen, maar je kunt uit de relatie tussen de aantallen de invloed moeilijk kleineren.
Plaats reactie