En waarom dan niet januari 1996 of december 1994?DDD schreef:Ik denk bij de GKV rond 1995.
Overigens vermoed ik dat Brakel zich meer thuis zou voelen bij de Gereformeerde Gemeenten vanaf de eeuwwisseling...
En waarom dan niet januari 1996 of december 1994?DDD schreef:Ik denk bij de GKV rond 1995.
Hier hebben we het al: Men is dus nu al een extremist als men het gedachtengoed van ds. Ledeboer probeer te verdedigen? En fel afwijzen kan op twee manieren: Je voelt jezelf tekort gedaan/gekwetst of er is een hogere drijfveer. De vraag moet dan gesteld worden: Bedoel ik mezelf (dat moet ik ook vanzelf) of mogen we door genade de eer van God hoger achten dan onszelf? Sterk gezegd: Hebben we ons leven er voor over? Kunnen we er een brandstapel mee op? Van nature toch niet.DDD schreef:Extremisten zijn er altijd al geweest. Fel afwijzen is over het algemeen geen teken van de heilige Geest. En als het over de drieverbondenleer gaat, bovendien geen teken van een helder verstand.
Heb jij de eerste twee links wel gelezen? Vooral de tweede bewijst jouw ongelijk. De nadere reformatie en de puriteinen waren en zijn niet in beeld bij de GKV. Zelfs (puriteinen) verdacht volgens link 2.DDD schreef:Vooruit dan.
Een begin van bewijs. Gewoon via google.
http://www.josdouma.nl/index.html?/diss ... %20RD.html
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 720db8cd07
http://forum.gkv.nl/index.php?topic=6306.0
Daarmee is in ieder geval bewezen dat jouw bijdrage niet klopt
En wat betreft het tweede punt: ik weet wel wat de verschillen en overeenkomsten zijn. Bij wie denk je dat Brakel zich het beste thuis zou voelen? Ik denk bij de GKV rond 1995.
Als het gaat over gemeentebeschouwing en geloofsbeleving vraag ik mij echt af of jij ooit wel één bladzijde van de redelijke godsdienst gelezen hebt.DDD schreef:Ze zijn niet onjuist, maar wel beperkt. Maar in dit geval zijn ze vooral erg uit hun verband gelicht. Maar dat krijg je als je prikkelende opmerkingen maakt, dus dat heb ik ook aan mijzelf te wijten.
Ik blijf er vooralsnog bij dat de invloed van Brakel (en breder de Nadere Reformatie) binnen de Gereformeerde Gemeenten maar klein is. Zowel qua geloofsbeleving als qua gemeentebeschouwing zijn er weinig overeenkomsten.
Ik zat zo wat te denken. Misschien woon je wel in Steenenkamer... Of in Posterenk, of in Wilp-Achterhoek...Erik1960 schreef:’Meister Heuvel’, zoals hij aan deze kant van de A1 genoemd wordt, wordt in zijn biografie ook omschreven als ‘zeer betrokken bij het kerkelijk werk en de drankbestrijding. Hij was zeer belezen en had belangstelling op allerlei gebied.’ Ik vermoed dat hij de gereformeerde gezindte wel -van de buitenkant- kende, maar er niet zo’n positief beeld bij had. Hij schreef een studie over de Achterhoekse dominee Willem Sluiter en een boek over Volksgeloof en Volksleven in de Achterhoek. Hier in de regio is hij nog altijd een begrip.
Steenenkamer ligt aan dezelfde kant van de A1 als Rijssen… Maar je moet nog verder richting de Wijzen..-DIA- schreef:Ik zat zo wat te denken. Misschien woon je wel in Steenenkamer... Of in Posterenk, of in Wilp-Achterhoek...![]()
Maar ja dat gaat mij ook verder niets aan.
Nee hoor, Steenenkamer ligt aan echt de overkant, je steekt daar (liefst per brug) de IJssel over bij Deventer. We hebben daar in de buurt vorige week nog gewandeld...Erik1960 schreef:Steenenkamer ligt aan dezelfde kant van de A1 als Rijssen… Maar je moet nog verder richting de Wijzen..-DIA- schreef:Ik zat zo wat te denken. Misschien woon je wel in Steenenkamer... Of in Posterenk, of in Wilp-Achterhoek...![]()
Ja, dat klopt; maar ik gebruikte de A1 als scheidslijn… Steenenkamer en Rijssen allebei links van de A1..-DIA- schreef:Nee hoor, Steenenkamer ligt aan echt de overkant, je steekt daar (liefst per brug) de IJssel over bij Deventer. We hebben daar in de buurt vorige week nog gewandeld...Erik1960 schreef:Steenenkamer ligt aan dezelfde kant van de A1 als Rijssen… Maar je moet nog verder richting de Wijzen..-DIA- schreef:Ik zat zo wat te denken. Misschien woon je wel in Steenenkamer... Of in Posterenk, of in Wilp-Achterhoek...![]()
https://www.google.com/maps/place/Steen ... d6.1489797
Digibron geeft 1808 hits op Brakel en Saambinder, tegen bijvoorbeeld een kleine 500 in de Wekker en een kleine 200 in Bewaar het Pand. De laatste heeft natuurlijk een andere frequentie van verschijnen, maar je kunt uit de relatie tussen de aantallen de invloed moeilijk kleineren.DDD schreef:Ik blijf er vooralsnog bij dat de invloed van Brakel (en breder de Nadere Reformatie) binnen de Gereformeerde Gemeenten maar klein is.