Maar dat is niet hetzelfde als het laten overheersen in de prediking.huisman schreef:Het is ons geopenbaard @DDD! Dan moet het ook meegenomen worden in de verkondiging. Je weet wel Tota Scriptura!
Als we gaan knippen in de Schrift zijn we verloren.
Hyperdordt
Re: Hyperdordt
Re: Hyperdordt
Wat denk je dat ik bedoel met de zin ‘geloof is Gods gave’? Vergeet jij misschien dat geloof uiteindelijk een daad is van de mens? Wel de hele DL blijven gebruiken hoor.huisman schreef: ↑29 dec 2023, 00:41Je slaat de wedergeboorte over . Lees DL 3 en 4 art 11-13 . Geloof ontstaat niet zonder wedergeboorte, In ons, zonder ons. Dit is voor Farizeeën een ergenis en voor tollenaren achter in de tempel een vreugde.tja schreef: ↑28 dec 2023, 23:46Geloof is een gave van God en tegelijk een daad van de mens. Dat is wat de DL leren.Thea schreef: ↑28 dec 2023, 22:19 Thea schreef:
"dat ben ik met je eens. Ik bedoel te benadrukken dat de Heilige Geest door het geloof werkt. Niet los van het geloof."
@Cyrillus, het 'wonderlijke' van deze discussie vind ik dat jij, en dat zie ik ook bij ds vd Brink, dogmatische uitgangspunten met je woorden beamen, maar in de uitwerking niet meenemen. Dat vind ik ook heel listig. Als iemand iets zegt, van dat is de leer etc, zeg je dat je dat ook vindt, maar in de praktijk vind je het niet, getuige je uitlatingen. Dat is toch de boel 'voorliegen' of 'draaien. Zo ervaar ik dat.
Cyrillus schreef:
Wat bedoel je met de praktijk in dit verband?
@Cyrillus, ik zal met een paar citaten van jou illustreren wat ik bedoel.
Je zegt: 'we hebben alleen het bevel om te geloven te gehoorzamen'. Ergens anders: ' maar zie op Hem, alles is al volbracht. Je mag rusten in Hem. Je hoeft niets mee te brengen en zeker geen bevinding. De remedie tegen op zichzelf zien, is op Hem zien dus'.
Je suggereert hiermee m.i. dat je het kunt, want het is een bevel om te geloven, je moet op Hem zien etc. Het zijn allemaal werken van de mens. Terwijl de Heilige Geest dit moet werken.
Re: Hyperdordt
Men is in de loop der eeuwen de wedergeboorte als probleem gaan zien. Vandaar dat de kleine lettertjes zijn ontstaan.tja schreef: ↑29 dec 2023, 08:06Wat denk je dat ik bedoel met de zin ‘geloof is Gods gave’? Vergeet jij misschien dat geloof uiteindelijk een daad is van de mens? Wel de hele DL blijven gebruiken hoor.huisman schreef: ↑29 dec 2023, 00:41Je slaat de wedergeboorte over . Lees DL 3 en 4 art 11-13 . Geloof ontstaat niet zonder wedergeboorte, In ons, zonder ons. Dit is voor Farizeeën een ergenis en voor tollenaren achter in de tempel een vreugde.tja schreef: ↑28 dec 2023, 23:46Geloof is een gave van God en tegelijk een daad van de mens. Dat is wat de DL leren.Thea schreef: ↑28 dec 2023, 22:19 Thea schreef:
"dat ben ik met je eens. Ik bedoel te benadrukken dat de Heilige Geest door het geloof werkt. Niet los van het geloof."
@Cyrillus, het 'wonderlijke' van deze discussie vind ik dat jij, en dat zie ik ook bij ds vd Brink, dogmatische uitgangspunten met je woorden beamen, maar in de uitwerking niet meenemen. Dat vind ik ook heel listig. Als iemand iets zegt, van dat is de leer etc, zeg je dat je dat ook vindt, maar in de praktijk vind je het niet, getuige je uitlatingen. Dat is toch de boel 'voorliegen' of 'draaien. Zo ervaar ik dat.
Cyrillus schreef:
Wat bedoel je met de praktijk in dit verband?
@Cyrillus, ik zal met een paar citaten van jou illustreren wat ik bedoel.
Je zegt: 'we hebben alleen het bevel om te geloven te gehoorzamen'. Ergens anders: ' maar zie op Hem, alles is al volbracht. Je mag rusten in Hem. Je hoeft niets mee te brengen en zeker geen bevinding. De remedie tegen op zichzelf zien, is op Hem zien dus'.
Je suggereert hiermee m.i. dat je het kunt, want het is een bevel om te geloven, je moet op Hem zien etc. Het zijn allemaal werken van de mens. Terwijl de Heilige Geest dit moet werken.
Re: Hyperdordt
@KDD
Het is mij niet duidelijk waarom je de verwerping der dwalingen aanhaalt in reactie op mij? Kun je dat uitleggen?
Het is mij niet duidelijk waarom je de verwerping der dwalingen aanhaalt in reactie op mij? Kun je dat uitleggen?
Wie gelooft hier? Is dat de mens of de Geest of Christus?KDD schreef:
Vraag 21. Wat is er het onmiddellijke gevolg van, dat de Geest van Christus, Die lijdelijk ontvangen wordt, de dode ziel levend maakt?
A. Het onmiddellijke gevolg daarvan is een dadelijk geloven: Als Christus door Zijn Geest inkomt, wordt de dode ziel daardoor levend gemaakt en het onmiddellijke gevolg daarvan is, dat zij Hem in geloof omhelst. Dan is de vereniging geheel tot stand gekomen. Joh. 5:25.
Re: Hyperdordt
Dit is exact wat ik steeds zeg.KDD schreef: ↑28 dec 2023, 22:21 Het volgende heb ik ook altijd opmerkelijk gevonden:
Maar, nu had ik van mijn jonkheid aan gehoord van het plan der verlossing door de offerande van Jezus. Maar ik wist er in het binnenste van mijn ziel net zo weinig van, als wanneer ik in een onchristelijk gezin geboren en opgevoed was.
En men wil proberen te zeggen dat het volgende geen bijzondere gebeurtenis of belevenis is:
Het licht was er, maar ik was blind; het was noodzakelijk, dat de Heere zelf mij de zaak duidelijk zou maken. Ik ervoer het als een totaal nieuwe openbaring, alsof ik nooit in de Bijbel gelezen had, dat God Jezus voorgesteld heeft tot een verzoening voor de zonde, zodat God rechtvaardig kan zijn. Ik geloof, dat dit tot ieder wedergeboren kind van God als een openbaring moet komen, ik bedoel de heerlijke leerstelling van het plaats vervangende lijden van Jezus Christus.
Of dit onderdeel van de prediking moet zijn? Weet ik niet precies. Het moet in ieder geval wel de achtergrond van de prediking zijn: dit is het geloof waartoe wordt opgeroepen.
Re: Hyperdordt
Dat is inderdaad het punt wat ik bedoelde.DDD schreef: ↑28 dec 2023, 17:12Misschien is dat zo, bij een onzorgvuldige prediking. Maar bij een prediking waarin van jongsaf een bijbels godsbeeld aan de orde is, komt niemand op het idee om de hoogheilige God te vergelijken met Ahasverus.Herman schreef: ↑28 dec 2023, 15:57Daar gaat nu net de hele discussie over. Als je je een schuldige zondaar weet en vol ontzag bent voor God die de zonde straft, dan kom je niet zo makkelijk tot Christus. Je komt wel, maar als een door onweder voortgedrevene en ongetrooste. Het beeld van Esther is dan heel erg sterk. Hoeveel barmhartiger is God de Vader om zondaren in genade aan te nemen, dan Ahasverus, de onberekenbare tiran die zelfs door zijn vrouw niet vertrouwd wordt.
Re: Hyperdordt
---knip--- Zie eerdere moderatoropmerking
Re: Hyperdordt
Van mij mag je opmerkingen als vd Brink aanhangers weg laten. Voegt totaal niets toe en komt nogal negatief over. En wie zegt dat ik dat ben?huisman schreef: ↑28 dec 2023, 16:43Vraag mij af hoe de Dr vd Brink aanhangers Lukas 18 lezen? Begint met de gelijkenis van de onrechtvaardige rechter. Volhardend blijven bidden. Dan de gelijkenis van de tollenaar (stond achter in de tempel) durfde niet verder te komen. Dan de geschiedenis van de rijke jongeling. Jezus stelt zelfs een voorwaarde om Hem te volgen. Verkoop alles wat je hebt en deel het onder de armen. (Zijn dat kleine lettertjes @Cyrillus? )Herman schreef: ↑28 dec 2023, 15:57Daar gaat nu net de hele discussie over. Als je je een schuldige zondaar weet en vol ontzag bent voor God die de zonde straft, dan kom je niet zo makkelijk tot Christus. Je komt wel, maar als een door onweder voortgedrevene en ongetrooste. Het beeld van Esther is dan heel erg sterk. Hoeveel barmhartiger is God de Vader om zondaren in genade aan te nemen, dan Ahasverus, de onberekenbare tiran die zelfs door zijn vrouw niet vertrouwd wordt.
Of de genezing van de bloedvloeiende vrouw. Ze kon niet wegblijven en ze durfde niet te komen.
Of de Kananese vrouw. Ze wordt drie keer door Jezus afgewezen in Mattheüs 15.
Afwijzing 1.Vers 23. Doch Hij antwoordde haar niet een woord.
Afwijzing 2. Vers 24 Ik ben niet gezonden dan tot de verloren schapen van het huis Israëls
Afwijzing 3. Vers 26 Het is niet betamelijk het brood der kinderen te nemen en den hondekens voor te werpen.
Maar ze hield aan. Zo beproefde de HEERE Zijn eigen werk en kwam het onderscheid tussen deze vrouw en bv de rijke jongeling openbaar. De laatste ging bij de eerste voorwaarde bedroefd weg van Jezus. De Kananese vrouw bleef aanhouden zoals de arme weduwe uit de gelijkenis.
Als ik @Cyrillus lees is het aanbod van genade direct gevolgd door geloof. Elk gebed lijkt onmiddellijk verhoort te worden. Dat er een wachtenstijd kan zijn hoor ik niet.
Naar aanleiding van de preken van afgelopen zondag las ik in het ABC van Comrie het hoofdstuk over verwachten. Dat tintelt van leven. Bevindelijk gereformeerd! Zie geen reden om daar van verlost te worden.
Wat betreft Lukas 18. Oordeel zelf wat dr vd Brink zegt over de rechter en de weduwe: https://www.youtube.com/watch?v=5hvOodu ... eApeldoorn
Re: Hyperdordt
Nee,dit is juist waar Van den Brink voor waarschuwt, namelijk het losmaken van de Geest van het Woord. Als Jezus zegt: 'komt allen tot Mij die vermoeid en belast zijt', zegt Jezus dan dat jij dat kunt? Ja natuurlijk! Maar niet uit jezelf, het wordt door Gods Geest geschonken,zie Fil 2.Thea schreef: ↑28 dec 2023, 22:19 Thea schreef:
"dat ben ik met je eens. Ik bedoel te benadrukken dat de Heilige Geest door het geloof werkt. Niet los van het geloof."
@Cyrillus, het 'wonderlijke' van deze discussie vind ik dat jij, en dat zie ik ook bij ds vd Brink, dogmatische uitgangspunten met je woorden beamen, maar in de uitwerking niet meenemen. Dat vind ik ook heel listig. Als iemand iets zegt, van dat is de leer etc, zeg je dat je dat ook vindt, maar in de praktijk vind je het niet, getuige je uitlatingen. Dat is toch de boel 'voorliegen' of 'draaien. Zo ervaar ik dat.
Cyrillus schreef:
Wat bedoel je met de praktijk in dit verband?
@Cyrillus, ik zal met een paar citaten van jou illustreren wat ik bedoel.
Je zegt: 'we hebben alleen het bevel om te geloven te gehoorzamen'. Ergens anders: ' maar zie op Hem, alles is al volbracht. Je mag rusten in Hem. Je hoeft niets mee te brengen en zeker geen bevinding. De remedie tegen op zichzelf zien, is op Hem zien dus'.
Je suggereert hiermee m.i. dat je het kunt, want het is een bevel om te geloven, je moet op Hem zien etc. Het zijn allemaal werken van de mens. Terwijl de Heilige Geest dit moet werken.
Re: Hyperdordt
---knip--- Zie eerdere moderatoropmerking
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Hyperdordt
Het mooie van Spurgeon is dat hij het enige Medicijn aanwijst en concludeert in alle zielenood dat Christus geneest. Geen enkele kleine letter, geen omwegen, rechtreeks behouden! Zijn bevinding is hier geen grond, maar de weg waarlangs hij persoonlijk is gegaan. Jammer dat er mensen zijn die zijn bevinding als voorbeeld stellen, in plaats van het Medicijn.KDD schreef: ↑28 dec 2023, 22:21Prachtig om te lezen.huisman schreef: ↑28 dec 2023, 20:53Ik ben geen hypercalvinist dus die laatste vraag kan ik niet beantwoorden. Toen een zeer dichtbij familielid op haar sterfbed lag werd ze pastoraal zeer trouw bezocht door haar predikant die jij (en zelfs ik) een hypercalvinist zou noemen. De laatste weken van haar nog jonge leven kwam hij zelfs meerdere keren per dag even binnen lopen. Deed soms alleen een kort gebed. Andere keren las hij een kort gedeelte uit de Bijbel en bracht haar bij het Evangelie. De HEERE heeft het gebruikt. Ze is tot volle ruimte mogen komen. De predikant heeft haar mogen begraven met ‘haar’ Psalm. Hoop op God, sla het oog naar boven.Cyrillus schreef: ↑28 dec 2023, 20:32Eens, vooral omdat blijkens de brieven die hij krijgt, hij heel pastoraal bezig is. En dit, terwijl hij toch op een wat dogmatische manier de leer aanvalt van het hypercalvinisme door simpel te verklaren wat het Evangelie wel is en wat het niet is. Het overtuigt mij ervan dat er geen beter pastoraal middel is dan te wijzen op het Medicijn van de Medicijnmeester Zelf. Misschien dat een hypercalvinist kan verklaren hoe het daar pastoraal werkt?tja schreef: ↑28 dec 2023, 20:16
Ik vind dat argument dat dr van de Brink het pastorale aspect mist nogal vreemd. Dat is hier in dit topic al een paar keer opgegooid. Ik ben benieuwd hoe je het pastoraal vorm gaat geven vanuit het hypercalvinisme. De Dordtse leerregels leren geen kenmerken van geloof. Die leren kenmerken van uitverkiezing. Het eerste kenmerk is dan geloof. Zeker… ook de droefheid die naar God is over de zonde, honger en dorst naar de gerechtigheid etc. Op een of andere onverklaarbare wijze word het eerste kenmerk van de uitverkiezing wat de DL aanhalen vaak een beetje als te makkelijk gezien.
Dit heeft mij een andere kijk op deze predikant gegeven. Pastoraal met innerlijke ontferming bewogen. Daarin was hij Christus gelijkvormig.
De bekering van Spurgeon die jij plaatste is een mooi voorbeeld van bevinding. Weet niet of je gelezen hebt wat hij na zijn bekering over deze kerk/predikant heeft gezegd? Hij vond daar niets meer. Te eenzijdig.
Lees hier maar wat meer over zijn bekering. Kun je lezen in welke zielstoestand hij was.
https://charlesspurgeon.nl/spurgeon-over-zijn-bekering/
Het volgende heb ik ook altijd opmerkelijk gevonden:
Maar, nu had ik van mijn jonkheid aan gehoord van het plan der verlossing door de offerande van Jezus. Maar ik wist er in het binnenste van mijn ziel net zo weinig van, als wanneer ik in een onchristelijk gezin geboren en opgevoed was.
En men wil proberen te zeggen dat het volgende geen bijzondere gebeurtenis of belevenis is:
Het licht was er, maar ik was blind; het was noodzakelijk, dat de Heere zelf mij de zaak duidelijk zou maken. Ik ervoer het als een totaal nieuwe openbaring, alsof ik nooit in de Bijbel gelezen had, dat God Jezus voorgesteld heeft tot een verzoening voor de zonde, zodat God rechtvaardig kan zijn. Ik geloof, dat dit tot ieder wedergeboren kind van God als een openbaring moet komen, ik bedoel de heerlijke leerstelling van het plaats vervangende lijden van Jezus Christus.
-
- Berichten: 5657
- Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
- Locatie: bertiel1306@gmail.com
Re: Hyperdordt
---knip--- Zie eerdere moderatoropmerking
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Re: Hyperdordt
De gebiedenderwijs wordt nogal eens gebruikt in de Bijbel, vandaar denk ik het woord 'bevel'. Misschien is 'oproep' een beter woord?Thea schreef: ↑28 dec 2023, 22:56 Oké, je moet het wel zeggen, daar ben ik het helemaal mee eens, maar daarmee kun je het nog niet. En die mogelijkheid lees ik wel in Cyrillus citaten. Ik lees in de bijbel niet: "Je hebt het bevel om te geloven'. Maar wel lokkingen, gewetensvragen etc. Die verbreken je hart. Maar een uitspraak als: "Je hebt het bevel om te geloven", komt bij mij binnen als een uitspraak van een slavendrijver, die een paar zweepslagen uitdeelt. De Heere nodigt liefdevol en welmenend. Hij spreekt iemand die in de zonden leeft, wel hard toe.
Re: Hyperdordt
Klopt. En hij geeft aan dat hij gelooft dat ieder kind van God deze weg moet gaan. Dat is wat ik steeds betoog. Dit noem jij dan 'gevoeletjes' en 'mystieke ervaringen'.Cyrillus schreef: ↑29 dec 2023, 10:31Het mooie van Spurgeon is dat hij het enige Medicijn aanwijst en concludeert in alle zielenood dat Christus geneest. Geen enkele kleine letter, geen omwegen, rechtreeks behouden! Zijn bevinding is hier geen grond, maar de weg waarlangs hij persoonlijk is gegaan. Jammer dat er mensen zijn die zijn bevinding als voorbeeld stellen, in plaats van het Medicijn.KDD schreef: ↑28 dec 2023, 22:21 Het volgende heb ik ook altijd opmerkelijk gevonden:
Maar, nu had ik van mijn jonkheid aan gehoord van het plan der verlossing door de offerande van Jezus. Maar ik wist er in het binnenste van mijn ziel net zo weinig van, als wanneer ik in een onchristelijk gezin geboren en opgevoed was.
En men wil proberen te zeggen dat het volgende geen bijzondere gebeurtenis of belevenis is:
Het licht was er, maar ik was blind; het was noodzakelijk, dat de Heere zelf mij de zaak duidelijk zou maken. Ik ervoer het als een totaal nieuwe openbaring, alsof ik nooit in de Bijbel gelezen had, dat God Jezus voorgesteld heeft tot een verzoening voor de zonde, zodat God rechtvaardig kan zijn. Ik geloof, dat dit tot ieder wedergeboren kind van God als een openbaring moet komen, ik bedoel de heerlijke leerstelling van het plaats vervangende lijden van Jezus Christus.