En verder vind ik het bizar om niet deel te nemen aan een gesprek en jou wel hierop aan te spreken
Hoe wordt dat zichtbaar in de praktijk?huisman schreef: ↑07 aug 2024, 11:46Je laatste zin klopt wel maar ook wedergeboren zondaren worden onder zo’n prediking aan het werk gezet. In het stuk van de heiligmaking is er de vergissing dat nu de zondaar aan zet is om heilig te leven. Zeg maar een heiligmaking buiten Christus. Romeinen 7 leert onze beperktheid juist ook na ontvangen genade.Arja schreef: ↑07 aug 2024, 11:13Wat @huisman in de topic zei vond ik ook waardevol en wat jij zegt ook @Zeeuw. Zouden we daar een aparte topic over kunnen maken: over wettische heiligmaking en evangelische heiligmaking?
Ik zou erg graag meer over willen leren. Ware heiliging vloeit voort uit de rechtvaardigmaking. De heiliging waarover jij hoort in linkse hoek @huisman, gaat dat dan meer meer over de mens die vanaf de preekstoel aangespoord wordt om vruchten van dankbaarheid voort te brengen, terwijl hij of zij nog niet wedergeboren is? Zo'n deken die over heel de gemeente wordt uitgepreid, zonder uitzondering.
Ook voor de heiligmaking mogen we terecht bij de Heere Jezus. Door genade mag Zijn heiligheid, Zijn reinheid de mijne worden.
Dat prachtig kindergebedje. ‘Maak om Jezus wil ons rein’ is een bede om Rechtvaardigmaking en heiligmaking.
Dat dit ook handen en voeten krijgt in dit leven zal duidelijk zijn. Maar dit in de oprechte gestalte van Lukas 17 : 10.
Daar past geen zelfingenomenheid bij.
J.C. Ryle en Walter Marshall hebben er betrouwbare boeken over geschreven.Geytenbeekje schreef: ↑07 aug 2024, 19:10 Op het gebied van rechtvaardigmaking staat ds K. Veldman hoog aangeschreven.
Ik zou alleen niet weten wie dat op het gebied van heiligmaking dat zou zijn.
Zelfingenomenheid hoort er zeker niet bij. Dat lijkt me duidelijk iets van de oude mens. Maar streven naar heiligmaking, zonder welke niemand de Heere zien zal, is heel bijbels. Met vreze en beven, zelfs.huisman schreef: ↑07 aug 2024, 11:46Je laatste zin klopt wel maar ook wedergeboren zondaren worden onder zo’n prediking aan het werk gezet. In het stuk van de heiligmaking is er de vergissing dat nu de zondaar aan zet is om heilig te leven. Zeg maar een heiligmaking buiten Christus. Romeinen 7 leert onze beperktheid juist ook na ontvangen genade.Arja schreef: ↑07 aug 2024, 11:13Wat @huisman in de topic zei vond ik ook waardevol en wat jij zegt ook @Zeeuw. Zouden we daar een aparte topic over kunnen maken: over wettische heiligmaking en evangelische heiligmaking?
Ik zou erg graag meer over willen leren. Ware heiliging vloeit voort uit de rechtvaardigmaking. De heiliging waarover jij hoort in linkse hoek @huisman, gaat dat dan meer meer over de mens die vanaf de preekstoel aangespoord wordt om vruchten van dankbaarheid voort te brengen, terwijl hij of zij nog niet wedergeboren is? Zo'n deken die over heel de gemeente wordt uitgepreid, zonder uitzondering.
Ook voor de heiligmaking mogen we terecht bij de Heere Jezus. Door genade mag Zijn heiligheid, Zijn reinheid de mijne worden.
Dat prachtig kindergebedje. ‘Maak om Jezus wil ons rein’ is een bede om Rechtvaardigmaking en heiligmaking.
Dat dit ook handen en voeten krijgt in dit leven zal duidelijk zijn. Maar dit in de oprechte gestalte van Lukas 17 : 10.
@MGG, dapper van je dat je toegeeft door een bril te kijken.MGG schreef: ↑07 aug 2024, 09:08Lees erin wat je wilt. Dat doe ik zelf ook met een bril die gekleurd is door eerdere berichten van RFers.DDD schreef: ↑07 aug 2024, 08:37Wie oordeelt hier over de preek? Ik zie alleen maar een paar vragen. Jullie beider berichten zijn overigens wel een (onterecht) oordeel.MGG schreef: ↑07 aug 2024, 08:17Snel oordelen is aanzienlijk makkelijker dan de preek terugluisteren. Gemak dient de mens telt hier blijkbaar ook.pierre27 schreef: ↑07 aug 2024, 07:54 We slaan aan op punt twee over een bedelende zondaar uit de verdeling vd punten, roepen en gaan zoeken of dit eerder is voorgekomen in de geschiedenis en de eerste conclusies zijn alweer getrokken. Je zult maar onder die dienst gezeten hebben, geraakt door het Woord zijn en dan te lezen dat je geen bedelende zondaar op basis van deze tekst kunt zijn. Ongelooflijk zeg!!
Ben het hier gewoon mee eens. Mijn post was ook niet bedoeld om alles over de Heiligmaking te zeggen. Ik zeg ook nergens dat het vanzelf voortvloeit uit Christus. Wat ik poogde te zeggen is dat als wij onze gebrekkigheid zien in het Heilig voor God leven dat we mogen vluchten naar de volkomen heiligheid van Christus. Zoals bv Paulus doet in Romeinen 7. Na zijn uitroep 'Ik ellendig mens" vanwege zijn gebrek aan heilig leven zoekt hij zijn toevlucht bij de Heilige. Jezus Christus(vs 25)DDD schreef: ↑07 aug 2024, 23:02Zelfingenomenheid hoort er zeker niet bij. Dat lijkt me duidelijk iets van de oude mens. Maar streven naar heiligmaking, zonder welke niemand de Heere zien zal, is heel bijbels. Met vreze en beven, zelfs.huisman schreef: ↑07 aug 2024, 11:46Je laatste zin klopt wel maar ook wedergeboren zondaren worden onder zo’n prediking aan het werk gezet. In het stuk van de heiligmaking is er de vergissing dat nu de zondaar aan zet is om heilig te leven. Zeg maar een heiligmaking buiten Christus. Romeinen 7 leert onze beperktheid juist ook na ontvangen genade.Arja schreef: ↑07 aug 2024, 11:13Wat @huisman in de topic zei vond ik ook waardevol en wat jij zegt ook @Zeeuw. Zouden we daar een aparte topic over kunnen maken: over wettische heiligmaking en evangelische heiligmaking?
Dat het vanzelf gaat, is één kant van het verhaal. Het vereist soms ook echt keuzes. En dat moet in de preek ook aan de orde komen. Als iemand zegt dat een kind van God niet meer hoeft te strijden tegen de zonde omdat dat allemaal vanzelf voortvloeit uit Christus en zijn weldaden, dan vind ik dat heel twijfelachtig. En dat heeft niets met wettische heiligmaking te maken. De apostel zegt: u hebt nog niet tot bloedens toe tegenstand geboden.
Ik vind dat een wezenlijk ander accent dan wat huisman hier deelt. Ik ben heel benieuwd hoe huisman deze bijbelteksten uitlegt.
Ik heb over dit thema geen zin in een semantische discussie. Mijn aansporing en mijn troost in de heiligmaking vind ik vooral in 1 Johannes 1 : 5 tot 2 : 17 .DDD schreef: ↑08 aug 2024, 09:17 Als ik het goed begrijp, vind je dat gelovigen niet 'aan het werk gezet' moeten worden, maar wel mogen 'worden aangezet tot strijd'. Dan is het vermoedelijk een definitiekwestie, maar misschien kun je dat dan nog even toelichten? Ik zou zelf zeggen dat strijden nog verder gaat dan werken.
Waarom doe je zo lelijk? DDD gaat toch gewoon in op wat je zegt? Hou je daar niet van?huisman schreef: ↑08 aug 2024, 09:29Ik heb over dit thema geen zin in een semantische discussie. Mijn aansporing en mijn troost in de heiligmaking vind ik vooral in 1 Johannes 1 : 5 tot 2 : 17 .DDD schreef: ↑08 aug 2024, 09:17 Als ik het goed begrijp, vind je dat gelovigen niet 'aan het werk gezet' moeten worden, maar wel mogen 'worden aangezet tot strijd'. Dan is het vermoedelijk een definitiekwestie, maar misschien kun je dat dan nog even toelichten? Ik zou zelf zeggen dat strijden nog verder gaat dan werken.
Ik zou zeggen lees dat met aandacht.
Doe ik lelijk? Was me daar niet van bewust. Leg uit waar mijn lelijkheid uit bestaat.Posthoorn schreef: ↑08 aug 2024, 10:46Waarom doe je zo lelijk? DDD gaat toch gewoon in op wat je zegt? Hou je daar niet van?huisman schreef: ↑08 aug 2024, 09:29Ik heb over dit thema geen zin in een semantische discussie. Mijn aansporing en mijn troost in de heiligmaking vind ik vooral in 1 Johannes 1 : 5 tot 2 : 17 .DDD schreef: ↑08 aug 2024, 09:17 Als ik het goed begrijp, vind je dat gelovigen niet 'aan het werk gezet' moeten worden, maar wel mogen 'worden aangezet tot strijd'. Dan is het vermoedelijk een definitiekwestie, maar misschien kun je dat dan nog even toelichten? Ik zou zelf zeggen dat strijden nog verder gaat dan werken.
Ik zou zeggen lees dat met aandacht.