Ook daar gaat het m.i. mis bij sommigen. In de exegese moet een predikant dichtbij de tekst blijven. In de toepassing mag hij de tekst in het geheel van de Schrift aan het hart van de hoorders leggen. Zeker als het gaat over de rechtvaardiging van de goddeloze mag de hele Schrift schitteren vanwege dit Evangelie. Daar hoort m.i. punt 2 van de preek zeker bij.Bertiel schreef: ↑07 aug 2024, 09:21dat advies heb ik vaker gehoord ja. Ik vind het altijd lastig om na iemand 1 x gehoord te hebben, evenwichtig te kunnen noemen.huisman schreef: ↑07 aug 2024, 09:08 Kan geen exact aantal noemen. Deze predikant heb ik iig tientallen malen beluisterd. Live en via GG enter waar hij regelmatig voorgaat.
Een emeritus predikant die mij eens adviseerde over het beroepingswerk zei hierover het volgende. Beluister een voorbereidingspreek op het Heilig Avondmaal, enkele catechismuspreken (bij voorkeur ook zondag 7) en enkele preken in zijn eigen gemeente om een predikant wat beter te leren kennen.
Blijft wel de vraag staan, vanuit welk deel van de tekst, dit punt naar voren komt.
In hoeverre zit iets in een tekst, om daar een punt in de preek rondom heen te maken.
Hoe was je zondag [2]?
Re: Hoe was je zondag [2]?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
ik snap wat je zegt, maar je kan toch niet de hele schrift in iedere preek leggen?
Daarnaast is het stuk heiligmaking een essentieel deel van de bijbel, wordt dit niet buiten verhouding weinig benadrukt in veel preken?
Daarnaast is het stuk heiligmaking een essentieel deel van de bijbel, wordt dit niet buiten verhouding weinig benadrukt in veel preken?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
In vind het persoonlijk zeer leerzaam als een predikant naar aanleiding van een tekst de Schrift doorgaat. De ‘bewijzen’ van een leerstuk als de rechtvaardiging van de goddeloze komt niet vanuit één tekst maar vanuit talloze Schriftplaatsen.
Je begint nu over een ander leerstuk namelijk de heiligmaking. Vaak wijs ik dan naar 1 Korinthe 1 : 30 . Ook voor de heiligmaking moeten we bij Dezelfde Christus Jezus zijn. De Bijbelse heiligmaking komt in de preken die ik beluister zeker aan de orde.
Helaas hebben wij van de heiligmaking een wettische heiligmaking gemaakt. De mens moet dan van alles en wordt dan keurig gebouwd op zijn eigen verdiensten. Helaas hoor ik dat regelmatig aan de linkerkant van onze gezindte.
De dominee preekte dab zo praktisch over hoe ik door de week moet handelen als een christen en ik doe dat allemaal al. Zelfs nog een beetje beter. Die arme bedelende tollenaar achter in de tempel wordt dan niet begrepen en zelfs vergeten of een ergenis.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Dit herken ik helaas regelmatig ja.huisman schreef: ↑07 aug 2024, 09:54In vind het persoonlijk zeer leerzaam als een predikant naar aanleiding van een tekst de Schrift doorgaat. De ‘bewijzen’ van een leerstuk als de rechtvaardiging van de goddeloze komt niet vanuit één tekst maar vanuit talloze Schriftplaatsen.
Je begint nu over een ander leerstuk namelijk de heiligmaking. Vaak wijs ik dan naar 1 Korinthe 1 : 30 . Ook voor de heiligmaking moeten we bij Dezelfde Christus Jezus zijn. De Bijbelse heiligmaking komt in de preken die ik beluister zeker aan de orde.
Helaas hebben wij van de heiligmaking een wettische heiligmaking gemaakt. De mens moet dan van alles en wordt dan keurig gebouwd op zijn eigen verdiensten. Helaas hoor ik dat regelmatig aan de linkerkant van onze gezindte.
De dominee preekte dab zo praktisch over hoe ik door de week moet handelen als een christen en ik doe dat allemaal al. Zelfs nog een beetje beter. Die arme bedelende tollenaar achter in de tempel wordt dan niet begrepen en zelfs vergeten of een ergenis.
-
toch hoor ik dat ook aan de rechterzijde, je moet dit en dat en zus en zo, voordat...
Ik snap niet zo goed waarom heiligmaking iets anders en iets minders zou zijn dan de rechtvaardigmaking, je hoort er soms amper over?
Ik snap niet zo goed waarom heiligmaking iets anders en iets minders zou zijn dan de rechtvaardigmaking, je hoort er soms amper over?
Ik hoor er zeer regelmatig over. En ik vind het belangrijk dat benadrukt blijft dat die heiligmaking echt vanuit God komt en het geen nieuwe wet van verdienste is, want ook na ontvangen genade hebben we dagelijkse bekering nodig etc.
Wat @huisman in de topic zei vond ik ook waardevol en wat jij zegt ook @Zeeuw. Zouden we daar een aparte topic over kunnen maken: over wettische heiligmaking en evangelische heiligmaking?
Ik zou erg graag meer over willen leren. Ware heiliging vloeit voort uit de rechtvaardigmaking. De heiliging waarover jij hoort in linkse hoek @huisman, gaat dat dan meer meer over de mens die vanaf de preekstoel aangespoord wordt om vruchten van dankbaarheid voort te brengen, terwijl hij of zij nog niet wedergeboren is? Zo'n deken die over heel de gemeente wordt uitgepreid, zonder uitzondering.
Je laatste zin klopt wel maar ook wedergeboren zondaren worden onder zo’n prediking aan het werk gezet. In het stuk van de heiligmaking is er de vergissing dat nu de zondaar aan zet is om heilig te leven. Zeg maar een heiligmaking buiten Christus. Romeinen 7 leert onze beperktheid juist ook na ontvangen genade.Arja schreef: ↑07 aug 2024, 11:13Wat @huisman in de topic zei vond ik ook waardevol en wat jij zegt ook @Zeeuw. Zouden we daar een aparte topic over kunnen maken: over wettische heiligmaking en evangelische heiligmaking?
Ik zou erg graag meer over willen leren. Ware heiliging vloeit voort uit de rechtvaardigmaking. De heiliging waarover jij hoort in linkse hoek @huisman, gaat dat dan meer meer over de mens die vanaf de preekstoel aangespoord wordt om vruchten van dankbaarheid voort te brengen, terwijl hij of zij nog niet wedergeboren is? Zo'n deken die over heel de gemeente wordt uitgepreid, zonder uitzondering.
Ook voor de heiligmaking mogen we terecht bij de Heere Jezus. Door genade mag Zijn heiligheid, Zijn reinheid de mijne worden.
Dat prachtig kindergebedje. ‘Maak om Jezus wil ons rein’ is een bede om Rechtvaardigmaking en heiligmaking.
Dat dit ook handen en voeten krijgt in dit leven zal duidelijk zijn. Maar dit in de oprechte gestalte van Lukas 17 : 10.
Daar past geen zelfingenomenheid bij.
Tsja, als zo een topic open en eerlijk gevoerd kan worden wel, maar ik ben er wat gereserveerd in. Ik hoor het meer vanuit de dankbaarheid, maar ook dan kan de boodschap 'steeds meer op Jezus lijken', een hele moeilijke zijn voor een mens die wel geloofd dat Hij hem verlost heeft, maar in zichzelf zoveel tekortkomingen blijft zien, dat hij Hem steeds meer nodig heeft. Dus voor zijn gevoel steeds verder van dat beeld vandaan gaat.Arja schreef: ↑07 aug 2024, 11:13Wat @huisman in de topic zei vond ik ook waardevol en wat jij zegt ook @Zeeuw. Zouden we daar een aparte topic over kunnen maken: over wettische heiligmaking en evangelische heiligmaking?
Mooie post Huisman. Dit is inderdaad wat ik bedoel.huisman schreef: ↑07 aug 2024, 11:46Je laatste zin klopt wel maar ook wedergeboren zondaren worden onder zo’n prediking aan het werk gezet. In het stuk van de heiligmaking is er de vergissing dat nu de zondaar aan zet is om heilig te leven. Zeg maar een heiligmaking buiten Christus. Romeinen 7 leert onze beperktheid juist ook na ontvangen genade.Arja schreef: ↑07 aug 2024, 11:13Wat @huisman in de topic zei vond ik ook waardevol en wat jij zegt ook @Zeeuw. Zouden we daar een aparte topic over kunnen maken: over wettische heiligmaking en evangelische heiligmaking?
Ook voor de heiligmaking mogen we terecht bij de Heere Jezus. Door genade mag Zijn heiligheid, Zijn reinheid de mijne worden.
Dat prachtig kindergebedje. ‘Maak om Jezus wil ons rein’ is een bede om Rechtvaardigmaking en heiligmaking.
Dat dit ook handen en voeten krijgt in dit leven zal duidelijk zijn. Maar dit in de oprechte gestalte van Lukas 17 : 10.
Daar past geen zelfingenomenheid bij.
Eens. En ook eens met @Huisman. Dank je wel voor de zin van dat kindergebedje, dat was verhelderend. Idd @Zeeuw, misschien beter om gereserveerd over een topic hierover te zijn. Dan is dit hier wel genoeg.Zeeuw schreef: ↑07 aug 2024, 11:47Tsja, als zo een topic open en eerlijk gevoerd kan worden wel, maar ik ben er wat gereserveerd in. Ik hoor het meer vanuit de dankbaarheid, maar ook dan kan de boodschap 'steeds meer op Jezus lijken', een hele moeilijke zijn voor een mens die wel geloofd dat Hij hem verlost heeft, maar in zichzelf zoveel tekortkomingen blijft zien, dat hij Hem steeds meer nodig heeft. Dus voor zijn gevoel steeds verder van dat beeld vandaan gaat.Arja schreef: ↑07 aug 2024, 11:13Wat @huisman in de topic zei vond ik ook waardevol en wat jij zegt ook @Zeeuw. Zouden we daar een aparte topic over kunnen maken: over wettische heiligmaking en evangelische heiligmaking?
Een goede zondag gehad.
Ivm vakantieadres gekerkt in een ander deel van Gods gezin. Sommige zaken zijn behoorlijk anders als we gewend zijn, voor mij persoonlijk te druk en rommelig. Wel mooi om samen Avondmaal te mogen vieren. Ook een wijze les in de preek over dat ons zand in de ogen gestrooid word door de tegenstander, zodat we belangrijke zaken niet meer scherp zien.
We hebben dit bewust opgezocht om ook eens ervaring aan de andere kant van het spectrum op te doen.
Ivm vakantieadres gekerkt in een ander deel van Gods gezin. Sommige zaken zijn behoorlijk anders als we gewend zijn, voor mij persoonlijk te druk en rommelig. Wel mooi om samen Avondmaal te mogen vieren. Ook een wijze les in de preek over dat ons zand in de ogen gestrooid word door de tegenstander, zodat we belangrijke zaken niet meer scherp zien.
We hebben dit bewust opgezocht om ook eens ervaring aan de andere kant van het spectrum op te doen.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Breder kijken is mijns inziens ook beter. Dat leert kinderen o.a. nadenken waar zij staan in het geloof en leert hen dat de wereldwijde kerk groter is dan hun eigen gezindte.
-
ik krijg via een oud forumer een bericht in mijn mailbox over de heiligmaking.
Ik wil hier best wat verder over nadenken, maar niet via mailtjes
Ik zou hoog van de toren blazen, maar ik ben me er niet van bewust (in dit topic)
bedankt
Ik wil hier best wat verder over nadenken, maar niet via mailtjes
Ik zou hoog van de toren blazen, maar ik ben me er niet van bewust (in dit topic)
bedankt
Ik ook niet. Vond het juist een fijn gesprek met Zeeuw,Arja en jou.