Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Ariene

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Ariene »

OP schreef:Afgewezen......Het klinkt bijna hopeloos....je bent niet de enige.
Ik denk dat er inderdaad een behoorlijke "verenging en exclusivisme" is ontstaan in de 20e eeuw. Maar ja hoe giet je je commentaar in het vat?
Voor de rechtse kant ben je vreemd links omdat je hun "bevindelijke prediking aantast" en voor de linkse ben je extreem rechts omdat je aangeeft de separatie te missen in de prediking..........
Als ik dit lees kan ik me hier geheel in vinden.
Ook vind ik deze "normen" terug in de prediking in onze kerk.

Ik ben door mijn huwelijk in deze kerk gekomen en ben daar tot op de dag van vandaag dankbaar voor!

(Dus Afgewezen...)
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
henriët

Bericht door henriët »

Ariene schreef:
Ik denk dat er inderdaad een behoorlijke "verenging en exclusivisme" is ontstaan in de 20e eeuw. Maar ja hoe giet je je commentaar in het vat?
Voor de rechtse kant ben je vreemd links omdat je hun "bevindelijke prediking aantast" en voor de linkse ben je extreem rechts omdat je aangeeft de separatie te missen in de prediking..........

Ik ben door mijn huwelijk in deze kerk gekomen en ben daar tot op de dag van vandaag dankbaar voor!

(Dus Afgewezen...)
dus afgewezen ;) misschien mag je daarna op de koffie... bij ariene..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Ariene

Bericht door Ariene »

henriët schreef:
Ariene schreef:

(Dus Afgewezen...)
dus afgewezen ;) misschien mag je daarna op de koffie... bij ariene..
Absoluut!
(moet je wel van Senseo houden)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tja, de ellende is dat ik in Gouda woon en geen auto heb...
albion

Bericht door albion »

Afgewezen schreef:Tja, de ellende is dat ik in Gouda woon en geen auto heb...
ga je op de fiets :hum
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
henriët

Bericht door henriët »

er zijn vast wel meerder mensen uit Gouda die gaan...
mèt auto..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

albion schreef:
:humhihi
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

De nu ontsponnen discussie is een duidelijk voorbeeld van het feit dat er veel weerstand is tegen de oude waarheid. Daar komt veel tegenop. Overigens een bevestiging van wat eigenlijk allang bekend is. Maar wel triest.
Het is heel niet moeilijk. Er wordt een weg getoond die een zondaar gaat. Die weg is niet normatief. Er wordt een en ander meegedeeld aangaande bevindingen die een zondaar kan hebben. Heel duidelijk wordt echter gesteld: kennis van Christus is onmisbaar.
In zo'n preek is helemaal niet duidelijk wát nu de 'kennis van Christus' inhoudt. Blijkbaar bestaat die kennis uit een breed spectrum van verschillende stadia, die ik in 2 Kor. 4 in het geheel niet terugvind! En 'de weg die een zondaar gaat'... Gaat dat van stand naar stand? Ook dát lees ik niet in de Bijbel.
Het is werkelijk om je verstand te verliezen als je ziet dat mensen dit soort preken nog gaan verdedigen ook. Want dit is dan 'de oude waarheid'.
Maar ja, als de predikanten al zo zijn, want moet je dan van de gemeenteleden verwachten....
Afgewezen......Het klinkt bijna hopeloos....je bent niet de enige.
Is hét grote probleem niet dat wij denken dat bevindelijke prediking pas echt de oude waarheid is, als het gepreekte bevinding is?
Dan raakt het echter de hoorder niet! Er wordt gezegd dat dat onderwerpelijke prediking is, maar dat is het ten enemale niet. Een preek waarin de gangen van... worden getekend, is niets anders dan gepreekte bevinding, en dat ligt niet ver af van gestolde prediking.
De prediking moet een mens doen sidderen: U bent verloren, u blijft verloren, tenzij... U moet zalig worden en u kunt nog zalig worden, ja de Zaligmaker staat met uitgebreide armen te wachten om genadig te zijn. (En nu niet dogmatisch gaan corrigeren dat het toch een eenzijdig Godswonder is, want dat is 100% waar, maar dan zijn we mooi onder de klem uit en dat is nooit de bedoeling van de Schrift.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ariene

Bericht door Ariene »

Afgewezen schreef:
albion schreef:
...Er is een goede treinverbinding...

;)
henriët

Bericht door henriët »

Ariene schreef:
Afgewezen schreef:
albion schreef:

;)
nou.. meid wat let je..
en misschien vriest t zondag..
dan kun je op de schaats..
Ariene

Bericht door Ariene »

henriët schreef:
Ariene schreef:
Afgewezen schreef:
albion schreef:

;)
nou.. meid wat let je..
en misschien vriest t zondag..
dan kun je op de schaats..
:yahoo :yahoo

ook dat is een super verbinding!!
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Afgewezen schreef:Het is werkelijk om je verstand te verliezen
::please
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Erasmiaan schreef:
Graag nog een reactie op dit gedeelte van mijn vorige post ;) :
Afgewezen schreef:In zo'n preek is helemaal niet duidelijk wát nu de 'kennis van Christus' inhoudt. Blijkbaar bestaat die kennis uit een breed spectrum van verschillende stadia, die ik in 2 Kor. 4 in het geheel niet terugvind! En 'de weg die een zondaar gaat'... Gaat dat van stand naar stand? Ook dát lees ik niet in de Bijbel.
Marnix

Bericht door Marnix »

Luther schreef:
De nu ontsponnen discussie is een duidelijk voorbeeld van het feit dat er veel weerstand is tegen de oude waarheid. Daar komt veel tegenop. Overigens een bevestiging van wat eigenlijk allang bekend is. Maar wel triest.
Het is heel niet moeilijk. Er wordt een weg getoond die een zondaar gaat. Die weg is niet normatief. Er wordt een en ander meegedeeld aangaande bevindingen die een zondaar kan hebben. Heel duidelijk wordt echter gesteld: kennis van Christus is onmisbaar.
In zo'n preek is helemaal niet duidelijk wát nu de 'kennis van Christus' inhoudt. Blijkbaar bestaat die kennis uit een breed spectrum van verschillende stadia, die ik in 2 Kor. 4 in het geheel niet terugvind! En 'de weg die een zondaar gaat'... Gaat dat van stand naar stand? Ook dát lees ik niet in de Bijbel.
Het is werkelijk om je verstand te verliezen als je ziet dat mensen dit soort preken nog gaan verdedigen ook. Want dit is dan 'de oude waarheid'.
Maar ja, als de predikanten al zo zijn, want moet je dan van de gemeenteleden verwachten....
Afgewezen......Het klinkt bijna hopeloos....je bent niet de enige.
Is hét grote probleem niet dat wij denken dat bevindelijke prediking pas echt de oude waarheid is, als het gepreekte bevinding is?
Dan raakt het echter de hoorder niet! Er wordt gezegd dat dat onderwerpelijke prediking is, maar dat is het ten enemale niet. Een preek waarin de gangen van... worden getekend, is niets anders dan gepreekte bevinding, en dat ligt niet ver af van gestolde prediking.
De prediking moet een mens doen sidderen: U bent verloren, u blijft verloren, tenzij... U moet zalig worden en u kunt nog zalig worden, ja de Zaligmaker staat met uitgebreide armen te wachten om genadig te zijn. (En nu niet dogmatisch gaan corrigeren dat het toch een eenzijdig Godswonder is, want dat is 100% waar, maar dan zijn we mooi onder de klem uit en dat is nooit de bedoeling van de Schrift.)
De bedoeling van de Schrift is juist dat we wel onder die klem uitkomen.... en als het goed is dat de kerk bestaat uit mensen die dat ook zijn. Gemeenschap der heiligen. Het ligt er een beetje aan waar je voor preekt, maar doorgaans zou de boodschap in de kerk nooit mogen zijn: U bent verloren, u blijft verloren.... tenzij. In de Bijbel wordt die boodschap niet aan de gemeenten geschreven. Paulus begint geen enkele brief met: Geliefde verlorenen. Hij schrijft vooral aan heiligen, gelovigen, geliefden in de Heer Jezus Christus. Natuurlijk moet daarnaast voor hen die niet geloven de oproep tot bekering en het gaan tot Christus klinken, daar ben ik het mee eens... maar de ongelovigen zijn niet de primaire groep in de kerk... als het goed is.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Afgewezen schreef:
Erasmiaan schreef:
Graag nog een reactie op dit gedeelte van mijn vorige post ;) :
Afgewezen schreef:In zo'n preek is helemaal niet duidelijk wát nu de 'kennis van Christus' inhoudt. Blijkbaar bestaat die kennis uit een breed spectrum van verschillende stadia, die ik in 2 Kor. 4 in het geheel niet terugvind! En 'de weg die een zondaar gaat'... Gaat dat van stand naar stand? Ook dát lees ik niet in de Bijbel.
Geen probleem.

De kennis van Christus komt pas in punt 3 aan de orde. Treffend ook dat refo aangaf dat het vanaf het derde punt aangenaam was om te luisteren. Het ontdekkende en plaatsmakende werk dat in punt 1 en 2 besproken werd is nog geen kennis van Christus (en dus nog geen redding voor de zondaar bij bevinding). Met je eens ben ik dat punt 1 en 2 misschien wel erg veel aandacht kregen als je naar de tekst kijkt. Maar als er staat dat het Licht in de duisternis schijnt moet je natuurlijk wel wat over die duisternis zeggen.

Ik heb de preek opgezocht naar aanleiding van jouw reactie en ik moet zeggen dat ik hem met stichting heb gelezen. En het verraste en verbaasde me dan ook dat jij, met wie ik me toch nauwer verbonden voel dan met de meeste van dit forum, je hier niet in kon vinden. Vandaar dat ik er uitvoerig op in ga. Maar liever beoordeel ik een individuele preek van een predikant met name genoemd, niet.
Gesloten