De nu ontsponnen discussie is een duidelijk voorbeeld van het feit dat er veel weerstand is tegen de oude waarheid. Daar komt veel tegenop. Overigens een bevestiging van wat eigenlijk allang bekend is. Maar wel triest.
Het is heel niet moeilijk. Er wordt een weg getoond die een zondaar gaat. Die weg is niet normatief. Er wordt een en ander meegedeeld aangaande bevindingen die een zondaar kan hebben. Heel duidelijk wordt echter gesteld: kennis van Christus is onmisbaar.
In zo'n preek is helemaal niet duidelijk wát nu de 'kennis van Christus' inhoudt. Blijkbaar bestaat die kennis uit een breed spectrum van verschillende stadia, die ik in 2 Kor. 4 in het geheel niet terugvind! En 'de weg die een zondaar gaat'... Gaat dat van stand naar stand? Ook dát lees ik niet in de Bijbel.
Het is werkelijk om je verstand te verliezen als je ziet dat mensen dit soort preken nog gaan verdedigen ook. Want dit is dan 'de oude waarheid'.
Maar ja, als de predikanten al zo zijn, want moet je dan van de gemeenteleden verwachten....
Afgewezen......Het klinkt bijna hopeloos....je bent niet de enige.
Ik denk dat er inderdaad een behoorlijke "verenging en exclusivisme" is ontstaan in de 20e eeuw. Maar ja hoe giet je je commentaar in het vat?
Voor de rechtse kant ben je vreemd links omdat je hun "bevindelijke prediking aantast" en voor de linkse ben je extreem rechts omdat je aangeeft de separatie te missen in de prediking..........
Is hét grote probleem niet dat wij denken dat bevindelijke prediking pas echt de oude waarheid is, als het gepreekte bevinding is?
Dan raakt het echter de hoorder niet! Er wordt gezegd dat dat onderwerpelijke prediking is, maar dat is het ten enemale niet. Een preek waarin de gangen van... worden getekend, is niets anders dan gepreekte bevinding, en dat ligt niet ver af van gestolde prediking.
De prediking moet een mens doen sidderen: U bent verloren, u blijft verloren, tenzij... U moet zalig worden en u kunt nog zalig worden, ja de Zaligmaker staat met uitgebreide armen te wachten om genadig te zijn. (En nu niet dogmatisch gaan corrigeren dat het toch een eenzijdig Godswonder is, want dat is 100% waar, maar dan zijn we mooi onder de klem uit en dat is nooit de bedoeling van de Schrift.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)