Om niet masculien over te komen of zelfs vrouwen-veroordelend, formuleren Jobke en ik dit even samen.Ad Anker schreef: ↑26 mei 2025, 07:02Het klinkt degelijk maar of het klopt vraag ik me af. Jobs zinnen zijn namelijk nogal vaag. En ze spreken elkaar tegen. Job heeft niets tegen participerende vrouwen in de politiek. Dat is geheel niet in lijn met de vroegere visie van de SGP. Daarmee keurt Job de principes van het voorgeslacht af. Of misschien toch niet, hij keurt het niet af maar is het er ook niet mee eens. Je ziet hiermee dus dat er binnen de SGP (er van uitgaande dat Job SGP-er is) verschillend gedacht wordt over dit principe. Dat is al lang zo, overigens.pierre27 schreef: ↑24 mei 2025, 23:31Geheel eens!Job schreef: ↑24 mei 2025, 23:30 Principes op basis van het Woord zijn vast. Het is een wonderlijk fenomeen dat elke generatie het wiel weer opnieuw uitvindt en daarmee de principes van het voorgeslacht afkeurt. Ik heb zelf niets tegen participerende vrouwen in de politiek, maar de dwingelandij komt me de strot uit. Men pusht net zolang tot men de zin heeft.
De vraag is ook welke dwingelandij Job bedoelt. Zijn dat de mensen van binnenuit die net als Job anders denken over de principes van het voorgeslacht of zijn dat de externe dwingelanden zoals het Clara Wichmaninstituut?
Tenslotte heeft de SGP zelf besloten om een dubbelbesluit te nemen. We zijn er op tegen maar verbieden het niet. Dan is het toch geen 'pushen tot men de zin heeft' wanneer een vrouw actief wordt binnen de partij?
We zijn het met je eens dat het compromis (dubbelbesluit) een gedrocht is. Er is gekozen voor een manier om als SGP te kunnen blijven bestaan en dat heeft deze gevolgen (dames die kansen ruiken). Wij begrijpen aan de ene kant dat dat onvermijdelijk was. Aan de andere kant ook helemaal niet. Iedereen weet onder welke druk dit compromis tot stand is gekomen, maar dat het niet van harte ging. Het officiële uitgangspunt van de SGP bleef hetzelfde. Dan vind ik (Job), maar Jobke ervaart het ook zo, dat het dreinend en flauw of misschien zelfs pesterig is om deze uitwijkroute zo uit te buiten totdat de vrouwen hun zin hebben. Wij beiden hebben geen problemen met vrouwen op een verkiesbare plaats, maar zullen het nooit stimuleren, gedachtig aan de partijlijn. Het is volgens ons problemen oproepen die helemaal niet nodig zijn. We hebben meer dan uitstekende mannen!
Dit los van het feit dat de uitwijkroute zelf geen schoonheidsprijs verdient, en daar zal de SGP nog lang spijt van hebben.
Het begon nog wel sympathiek met Lilian Janse. Zij heeft gezorgd dat de SGP in Vlissingen kon voortbestaan. Ze ging daar niet zitten omdat ze vrouw is, maar om de partij verder te helpen. Als uit de nood geboren. Maar nu stoomt ze door en wil ze op basis van haar vrouw-zijn naar de Tweede Kamer, aangemoedigd door de plaatselijke SGP. Dat vind ik dwingelandij. Van binnenuit dus. Op mensen die zichzelf op een dienblaadje aan komen bieden, en dan ook nog eens op basis van geslacht, zitten wij niet echt te wachten. Maar de Sapientiadames hebben ook het gevoel grote rechten te hebben. Zie hun verklaring. Ze zijn verongelijkt dat ze niet betrokken zijn bij de gesprekken over Vlissingen. Eh, welke rechten hadden zij daarop? Wij tweetjes zijn evenmin benaderd. Terecht. Het komt op ons over als dreinen, doorduwen. Waarom vinden ze zichzelf zo ontzettend geschikt?
Dat er een gesprek is toegezegd vanuit het hoofdbestuur en daar niet aan wordt gewerkt, is natuurlijk nooit goed te praten.
Verder identificeren wij ons enerzijds niet met een vrouw als Lilian Janse, hoewel ze zeer sympathiek is, maar herkenning bij de Sapientiadames als vertegenwoordigers van SGP-vrouwen vinden we eerlijk gezegd al helemáál niet. Het vrijgevochtene en rechthebbende spreekt ons op geen enkele wijze aan.
Groetjes Jobke en Job