elbert schreef: ↑10 jun 2025, 10:08
ZWP schreef: ↑07 jun 2025, 12:51Wilders retoriek over journalisten, zijn geflirt met extreem rechts op internationale podia en zijn harde woorden stellen mij bepaald niet gerust. Ook zijn onvermogen om compromissen te zoeken baart zorgen en is niet erg democratisch.
Jij doet alsof Timmermans zelf dit soort verwerpelijke oproepen doet, of de PvdA/GL, maar dat is niet zo.
We hebben het nu over 2 verschillende vormen van verwerpelijke uitspraken. De ene komt van Wilders over journalisten en dergelijke, de andere van de extreem-linkse vleugel van PvdA-GL over het gebruiken van geweld tegen Israel. We moeten niet doen alsof alleen het ene, dat van Wilders, erg is, maar dat van die extremisten bij GL niet.
Op de een of andere manier wordt links-extremisme door sommigen als minder eng betiteld dan rechts-extremisme. Niets is minder waar. Het meeste politieke geweld in Nederland de afgelopen tientallen jaren kwam van extreem-links. Beide vormen van extremisme zijn gevaarlijk en verwerpelijk.
Daar ben ik het mee eens.
Wel met de kanttekening dat dit niet geldt voor Timmermans en de PvdA/GL als geheel, maar slechts een klein gedeelte van hun achterban. Dat zet het wel in een ander perspectief. Dat geldt (gelukkig!) in zekere mate ook voor Wilders' achterban.
Terzijde, ik kwam dit
interessante artikel nog tegen:
https://www.ipsos.com/nl-nl/politiek-me ... onder-druk
42% (!) van de kiezers steunt het buitenspel zetten van het parlement. 25% van de kiezers vind dat de meerderheid de minderheid mag overheersen.
Politiek volgt altijd het sentiment van de kiezer en als de steun voor antidemocratische maatregelen groot is, volgt de politiek uiteindelijk vanzelf.
Dat zet de democratie onder druk; een gevaarlijke mix van zeer sterke anti-immigratie houdingen die gepaard gaan met de opvatting dat democratie toch vooral een expressie van de volkswil dient te zijn, en de bereidheid om democratische instituties tijdelijk ‘on hold’ te zetten. Op deze wijze dreigt de liberale democratie bij een deel van de Nederlandse kiezers haar fundament te verliezen. Als de wil om migratie in te perken het wint van het democratisch ethos, kan anti-immigratiesentiment de weg vrijmaken voor democratisch verval.
Het probleem is dat traditionele rechtse partijen als de VVD dit zelf hebben veroorzaakt. Migratie en integratie zijn altijd centrale thema's geweest, maar ondanks hun frequente regeringsdeelname is er nooit serieus werk van gemaakt. De achterliggende gedachte was dat je dit onderwerp eindeloos kon uitmelken voor stemmenwinst, zolang je het maar benoemde. Maar als een probleem nooit wordt opgelost, leidt dat tot steeds extremere opvattingen en partijen. Uiteindelijk staan traditionele rechtse partijen voor het dilemma: meegaan met het extremisme of terugkeren naar gematigdheid. Kiezen ze voor het eerste, dan worden ze zelf autocratisch en is er geen verschil meer met partijen als de PVV of FvD.