Eerst: ik las deze reactie in de krant bij het artikel over de scholen op Flakkee.Ad Anker schreef: ↑07 sep 2024, 18:40Wat zou jouw reactie zijn op het argument? Ik werd er zojuist op bevraagd en moest daar eigenlijk goed over nadenken.Mister schreef: ↑07 sep 2024, 07:46En altijd weer dat argument over "het schaapje van de Goede Herder"...
https://www.rd.nl/artikel/391890-de-val ... refoschool
Daarbenevens: de discussie Harskamp-Wekerom-De Valk heb ik zo'n 15 jaar geleden van binnenuit gevolgd.
Daar werd ook door de mensen die daar een refoschool wilden gezegd dat 'het op die scholen allemaal schaapjes van de Goede Herder zijn en dat de notie van wedergeboorte ontbreekt.'
In het geval van H-W-D V was dat aantoonbaar niet waar. De leerlingen hadden meesters en jufs uit de PKN/GKV/HHK/CGK/GG en OGG. De notie van wedergeboorte, zonde en ellende kwam 'gewoon' aan bod.
Citaat uit een krantenartikel van 2011:
Dat was aantoonbaar niet waar en stuitte veel leraren, ouders en bestuursleden tegen de borst.Woordvoerder H. J. van Berkum: „De bezwaren tegen de bestaande scholen zijn theologisch van aard. De ouders voelen zich niet thuis bij de visie op de doop en het verbond die op school wordt uitgedragen. Het lijkt erop dat de kinderen worden gezien als schaapjes van de goede Herder. De ouders missen in het onderwijs de noodzaak van waarachtige bekering.”
Wie schetst mijn verbazing dus dat ik deze week weer in de krant las:
Nu ken ik de scholen op Flakkee niet van binnenuit, maar het wil er bij mij niet in dat de oproep tot bekering ontbreekt.We ervaren een kloof tussen het pedagogisch klimaat in kerk en gezin enerzijds en op school anderzijds.”
Die kloof uit zich volgens het duo onder meer in een spreken over kinderen als „schaapjes van de Goede Herder” terwijl de oproep tot bekering ontbreekt en in een verschuiving van het zingen van psalmen naar opwekkingsliederen.
Vandaar ook mijn wat kort-voor-de-kar-reactie: daar hebben we het schaapje-van-de-Goede-Herder-argument weer.