Ontwikkelingen Ger. Gem. in Ned. BV
Re: Ontwikkelingen Ger. Gem. in Ned. BV
Als je de eerste en de laatste zin weghaalt, zie ik geen problemen.
Nu straalt je bericht rellerigheid uit die er niet inzit.
Je klacht kun je beter aan het RD richten.
Nu straalt je bericht rellerigheid uit die er niet inzit.
Je klacht kun je beter aan het RD richten.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
......knip-knap....mens schreef:In Veenendaal is er in de binnen-verband gemeente nogal een afgunst op de buiten-verband gemeente, dus als er een deel van bv terug wil, dan zal er weer een kerk bij komen want ik zie hen niet zo snel bij binnen-verband terug keren.
Daarbij heeft ds Wink op ds vd Meer gewezen dus een enorm moeilijke en complexe situatie die je niet gaat snappen als je er niet in zit.
Het is nogal makkelijk om een oordeel te geven van verre.....
Als er een leraar bijna 40 jaar op de stoel gestaan heeft, dan zal een andere leraar het heel moeilijk krijgen.
Is er in Ede ook niet zoiets gebeurt na Ds vd Poel?
Neemt niet weg dat het een droevige situtie is.
--------------
Maar Gods Woord blijft in eeuwigheid... en die wordt nog gepredikt op vele kansels in Nederland.Diederik schreef:Mag ik ook even mijn mening geven hoop dat dit toegestaan word!!!! In het RD. heb ik regelmatig berichten gelezen met dit zinnetje Ds. A. P. van der Meer werd in 2007 geschorst binnen de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Het ging om „gedragingen en uitlatingen tijdens de eredienst.” De predikant sprak zelf over een meningsverschil inzake de leer van de kerk. Is dit nu altijd nodig. Een keer is wel genoeg is mijn mening. En Ds. van der Meer is mischien voor mensen een probleem maar hoe wordt er geredeneert in Rijssen, Veenendaal en Dinteloord ''het is Ds. wink niet'' Maar beste mensen ook Ds. Wink vind je echt in De Ger. Gem. in Ned niet meer terug. IK HOOP DAT DIT BERICHT KAN BLIJVEN STAAN!!!!!!!!!!!!!!!!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Nederlands Dagblad 26 mei:
De vier kerken hebben anderhalve week geleden besloten van de diensten van ds. A.P. van der Meer gebruik te maken. Deze predikant, geschorst door de Oud Gereformeerde Gemeenten, is zelfstandig actief in diverse gemeenten zonder kerkverband. Van der Meer zal in elk geval in Veenendaal, de grootste 'buitenverbandgemeente', de sacramenten bedienen. Ook in Rijssen is deze boodschap van de kansel voorgelezen.
Maar delen van deze gemeenten staan ,,niet onwelwillend'' tegenover terugkeer naar de Gereformeerde Gemeenten in Nederland, zegt ds. J. Roos, voorzitter van de laatst gehouden synode van dit grotere kerkverband. ,,Twee ambtsdragers hebben hun ambt neergelegd. Individuele leden beraden zich op wat zij gaan doen en nemen binnenkort een besluit.''
Ook in Veenendaal is er volgens Roos ,,een groot aantal leden dat het niet eens is met het beleid van de kerkenraad''. Van de gemeente in Dinteloord is nog niets bekend.
De vier kerken hebben anderhalve week geleden besloten van de diensten van ds. A.P. van der Meer gebruik te maken. Deze predikant, geschorst door de Oud Gereformeerde Gemeenten, is zelfstandig actief in diverse gemeenten zonder kerkverband. Van der Meer zal in elk geval in Veenendaal, de grootste 'buitenverbandgemeente', de sacramenten bedienen. Ook in Rijssen is deze boodschap van de kansel voorgelezen.
Maar delen van deze gemeenten staan ,,niet onwelwillend'' tegenover terugkeer naar de Gereformeerde Gemeenten in Nederland, zegt ds. J. Roos, voorzitter van de laatst gehouden synode van dit grotere kerkverband. ,,Twee ambtsdragers hebben hun ambt neergelegd. Individuele leden beraden zich op wat zij gaan doen en nemen binnenkort een besluit.''
Ook in Veenendaal is er volgens Roos ,,een groot aantal leden dat het niet eens is met het beleid van de kerkenraad''. Van de gemeente in Dinteloord is nog niets bekend.
Laat ik voorop stellen dat ik deze situatie niet ken, maar is het simpele 'het niet eens zijn met het beleid van de kerkenraad' voldoende om een kerk te verlaten? De kerkenraad is van Godswege boven ons gesteld en daar dienen we ons toch onder te scharen. Het lijkt me dan ook dat ds. J Roos het onder het gezag van de kerkenraad uitgaan niet hoort aan te moedigen maar eerder hoort te ontmoedigen.accoord schreef:Nederlands Dagblad 26 mei:
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
een wat wazig bericht:accoord schreef:Nederlands Dagblad 26 mei:
In het volledige bericht staat dat Rijssen mogelijk terugkeert naar de GGiN. Verderop staat dat 'deze boodschap' van de kansel is voorgelezen. Welke boodschap? Dat ds. v.d. Meer in Veenendaal de sacramenten bedienen zal, of gaat hij dat ook in Rijssen doen?
Welke ambtsdragers leggen hun ambt neer?
ps. 't Gaat me nadrukkelijk om de feiten = antwoorden op deze vragen.
Jammer dat we hierover geen berichten in het RD aantreffen.
Op dit moment is er gewoon weinig feitelijks te melden, dan alleen:Mister schreef:Jammer dat we hierover geen berichten in het RD aantreffen.
- Ds A vd Meer gisteren is voorgegaan bij GGinNed Buiten Verband
- In de GGinNed (Beatrixstraat) namen zijn afgekondigd van personen/gezinnen die zijn overgekomen
- In de GGinNed (Beatrixstraat) er inmiddels een plaatsen probleem is.
In Rijssen zijn er nog steeds 2 groepen, waarbij het merendaal vd 'buitenverbandgroep' inmiddels is teruggekeerd naar 'binnen verband'. Dit gaat hier geen plaatsenprobleem opleveren de kerk is immers groot zat. Slechts een klein deel wil wel met Ds.vd Meer verder evenals dat dus in Veenendaal het geval. Natuurlijk moet je je onder het gezag van de kerkenraad voegen, maar dit is wel een heel aparte situatie, waarbij waarschijnlijk het overtuigen van de kerkenraad moeilijk zal zijn.Ander schreef:een wat wazig bericht:accoord schreef:Nederlands Dagblad 26 mei:
In het volledige bericht staat dat Rijssen mogelijk terugkeert naar de GGiN. Verderop staat dat 'deze boodschap' van de kansel is voorgelezen. Welke boodschap? Dat ds. v.d. Meer in Veenendaal de sacramenten bedienen zal, of gaat hij dat ook in Rijssen doen?
Welke ambtsdragers leggen hun ambt neer?
ps. 't Gaat me nadrukkelijk om de feiten = antwoorden op deze vragen.
Is onderstaand artikel 31 uit de NGB niet geschonden in de situatie rond het toelaten van Ds van der Meer?
Ik denk niet dat met een kanselafkondiging je een predikant kunt laten voorgaan.Van de dienaars, ouderlingen en diakenen
Wij geloven dat de dienaars des Woords Gods, ouderlingen en diakenen tot hun ambten behoren verkoren te worden door wettige verkiezing der Kerk, met aanroeping van den Naam Gods en goede orde, gelijk het Woord Gods leert. Zo moet zich dan een iegelijk wel wachten door onbehoorlijke middelen zich in te dringen, maar is schuldig den tijd te verwachten dat hij van God beroepen wordt, opdat hij getuigenis hebbe van zijn beroeping, om van haar verzekerd en gewis te zijn dat zij van den Heere is. En aangaande de dienaars des Woords, in wat plaats dat zij zijn, zo hebben zij een zelfde macht en autoriteit, zijnde altegader dienaars van Jezus Christus, den enigen algemenen Bisschop en het enige Hoofd der Kerk. Daarenboven, opdat de heilige ordinantie Gods niet geschonden worde of in verachting kome, zo zeggen wij dat een ieder de dienaars des Woords en de ouderlingen der Kerk in bijzondere achting behoort te hebben, om des werks wil dat zij doen, en in vrede met hen te zijn, zonder murmurering, twist of tweedracht, zoveel mogelijk is.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Of toch wel, zie de groot weergegeven zinsnede. Als een predikant dit voelt en meedeelt in een kerkverband zonder veel sturing, zal dan de kanselafkondiging niet kunnen volstaan?huisman schreef:Is onderstaand artikel 31 uit de NGB niet geschonden in de situatie rond het toelaten van Ds van der Meer?
Ik denk niet dat met een kanselafkondiging je een predikant kunt laten voorgaan.Van de dienaars, ouderlingen en diakenen
Wij geloven dat de dienaars des Woords Gods, ouderlingen en diakenen tot hun ambten behoren verkoren te worden door wettige verkiezing der Kerk, met aanroeping van den Naam Gods en goede orde, gelijk het Woord Gods leert. Zo moet zich dan een iegelijk wel wachten door onbehoorlijke middelen zich in te dringen, maar is schuldig den tijd te verwachten dat hij van God beroepen wordt, opdat hij getuigenis hebbe van zijn beroeping, om van haar verzekerd en gewis te zijn dat zij van den Heere is. En aangaande de dienaars des Woords, in wat plaats dat zij zijn, zo hebben zij een zelfde macht en autoriteit, zijnde altegader dienaars van Jezus Christus, den enigen algemenen Bisschop en het enige Hoofd der Kerk. Daarenboven, opdat de heilige ordinantie Gods niet geschonden worde of in verachting kome, zo zeggen wij dat een ieder de dienaars des Woords en de ouderlingen der Kerk in bijzondere achting behoort te hebben, om des werks wil dat zij doen, en in vrede met hen te zijn, zonder murmurering, twist of tweedracht, zoveel mogelijk is.
Nu kan ik mijn zinsnede wel weer groter afdrukken maar dat zal ik maar niet doenMister schreef:Of toch wel, zie de groot weergegeven zinsnede. Als een predikant dit voelt en meedeelt in een kerkverband zonder veel sturing, zal dan de kanselafkondiging niet kunnen volstaan?huisman schreef:Is onderstaand artikel 31 uit de NGB niet geschonden in de situatie rond het toelaten van Ds van der Meer?

Jawel. Je hebt gelijk in het bij elkaar horen. Ik geef echter aan dat mijn groot gedrukt gedeelte leidend wordt op het moment dat het eerste deel 'wettige verkiezing' etc. niet mogelijk is. Dat was mijn gedachte. Wie moet(en) ds. Van der Meer 'wettig' verkiezen dan?huisman schreef:Nu kan ik mijn zinsnede wel weer groter afdrukken maar dat zal ik maar niet doenMister schreef:Of toch wel, zie de groot weergegeven zinsnede. Als een predikant dit voelt en meedeelt in een kerkverband zonder veel sturing, zal dan de kanselafkondiging niet kunnen volstaan?huisman schreef:Is onderstaand artikel 31 uit de NGB niet geschonden in de situatie rond het toelaten van Ds van der Meer?
Wij geloven dat de dienaars des Woords Gods, ouderlingen en diakenen tot hun ambten behoren verkoren te worden door wettige verkiezing der Kerk, met aanroeping van den Naam Gods en goede orde, gelijk het Woord Gods leert. Zo moet zich dan een iegelijk wel wachten door onbehoorlijke middelen zich in te dringen, maar is schuldig den tijd te verwachten dat hij van God beroepen wordt, opdat hij getuigenis hebbe van zijn beroeping, om van haar verzekerd en gewis te zijn dat zij van den Heere is. En aangaande de dienaars des Woords, in wat plaats dat zij zijn, zo hebben zij een zelfde macht en autoriteit, zijnde altegader dienaars van Jezus Christus, den enigen algemenen Bisschop en het enige Hoofd der Kerk. Daarenboven, opdat de heilige ordinantie Gods niet geschonden worde of in verachting kome, zo zeggen wij dat een ieder de dienaars des Woords en de ouderlingen der Kerk in bijzondere achting behoort te hebben, om des werks wil dat zij doen, en in vrede met hen te zijn, zonder murmurering, twist of tweedracht, zoveel mogelijk is.Het is één artikel die alleen in zijn geheel waar is . De zin die ik rood kleurde moet toch ook ten alle tijde functioneren?
Mister schreef
Met deze keuze van de kerkenraad hebben ze het kerkverband impliciet opgeheven, ze maken immers gebruik van een predikant die in hun kerk onbevoegd is, hij is nooit over gegaan naar de GGiN (bv) . Mij lijkt voor de duidelijkheid dat de kerkenraad het kerkverband verlaat en opgaat in een vrije gemeente. De gemeente heeft dan de keus om mee over te gaan naar die nieuwe gemeente of te blijven bij de nog overgebleven GGiN (bv) kerken.Jawel. Je hebt gelijk in het bij elkaar horen. Ik geef echter aan dat mijn groot gedrukt gedeelte leidend wordt op het moment dat het eerste deel 'wettige verkiezing' etc. niet mogelijk is. Dat was mijn gedachte. Wie moet(en) ds. Van der Meer 'wettig' verkiezen dan?
Kerkrechtelijk is het zo, dat de kerkenraad de kandidaten stelt voor ambtsdrager, de ledenvergadering kiest en de kerkenraad beroept vervolgens de predikant; dat kan ook bij deze enkelvoudige kandidaatstelling (dan stemt men gewoon ja of nee).Mister schreef:Jawel. Je hebt gelijk in het bij elkaar horen. Ik geef echter aan dat mijn groot gedrukt gedeelte leidend wordt op het moment dat het eerste deel 'wettige verkiezing' etc. niet mogelijk is. Dat was mijn gedachte. Wie moet(en) ds. Van der Meer 'wettig' verkiezen dan?
(Als het beroep aangenomen wordt, volgen er nog meer stappen, maar daar ga ik nu even aan voorbij).
Kennelijk is die tweede stap in dit geval overgeslagen en daarmee onkerkrechtelijk.