Tien aanklachten tegen de kerk.

Lassie

Re: Tien aanklachten tegen de kerk.

Bericht door Lassie »

albion schreef:
Lassie schreef:Albion je qoute het tekstgedeelte van Wilhelm, wat wil je zeggen?
Bedankt Lassie, ik heb het veranderd.

:super
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

albion schreef:
Wilhelm schreef:
Ook bij ons vinden we allerlei gevoelschristendom, waar gezwegen wordt over de zonden , de doodsstaat van de mens, over Gods deugden , waar zoveel schijn gevonden wordt, waar mensen volgegoten worden met een Godsbeeld wat niet Bijbels is, en op basis van een gevoel afreizen naar de eeuwigheid en daar tot hun schrik zullen zien dat het niet anders dan een zandgrond is waar ze hun geestelijk huis op gebouwd hebben (wie zou niet vrezen?) enz, enz.
Vind je niet dat we dan maar eerst moeten beginnen in de gezinnen? Dat hoort toch ook bij de opvoeding. De kinderen onderwijzen hierin.
Waarschuwen tegen de zonde (wat is zonde (?) hier denkt men o zo verschillend over, maar wat zegt Gods Woord ervan?) De doodsstaat van de mens (wie gelooft daar nog in? We hebben onze goede werken, we kunnen zelf nog wel wat, we moeten tenslotte bij ons zelf beginnen.... Tegenwoordig moeten we vooral iets goeds zien in de mens), Gods deugden... wanneer wordt die benoemd in het gezin?
Goed voorbeeld doet goed volgen. Het is wel zoals P.W. zegt: er is geen kennis. Wie leest er nog van de huidige generatie? En wat wordt er dan gelezen? Schrijvers die het ook maar beredeneren naar hun eigen goeddunken.
Toch moet je maar eens goed luisteren hoe hij over de jongere generatie spreekt.
Dat juist zij weer teruggrijpen naar de bronnen. Hij zegt zelfs dat als we boven de 40 zijn deze dingen niet begrijpen , die de jeugd nu wel ziet.
Dit zie je mi in Nederland ook. Veel jeugd is betrokken, zoekt naar de bronnen en komt dan soms met kritische vragen. Dat mag!
Het is ook te begrijpen, de jongeren van nu, die maken veel bewuster de keuze om bij de kerk te blijven dan generaties hiervoor.
De gewoonte vanuit sociaal oogpunt om bij de kerk te blijven is weg, voor veel jongeren is het heden ten dage een veel bewustere keus, waarbij ze zich goed realiseren wat het staan als christen in deze wereld inhoudt, daar worden ze nl dagelijks mee geconfronteerd.

De grote lijdelijkheid die de Reformatorische gezindte bedreigt, is voor al te vinden binnen de middelbare en oudere generaties. Lijdelijkheid en dode rechtzinnigheid, vaak gaat dit samen met een groot stuk materealisme.
Jager

Bericht door Jager »

Marco schreef:Wil je echt geconfronteerd worden met je eigen kerkgenootschap, lees dan een boekje van Blaauwendraad (en dan niet: "Eindige-elementenmethode voor staafconstructies") als je GerGem bent, of van ds. De Marie als je GKv bent :? ..
:humhihi :humhihi :humhihi
Gian

Bericht door Gian »

Paul Washer waarschuwt tegen een goedkoop evangelie. Een evangelie voor mensen zonder hun zondige achtergrond te noemen. Een evangelie zonder recthvaardigheid van God.

Het kan ook andersom voorkomen. Gemeenten waar alleen maar zonden en toorn wordt gebracht zonder evangelie.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Marnix

Bericht door Marnix »

jvdg schreef:
Wilhelm schreef:Indrukwekkend !!
www.cip.nl schreef: In deze videoboodschap heeft Paul Washer het over "Ten Indictments". Hij legt in deze lezing de vinger bij de zere plek van de tegenwoordige kerk. Door sommige mensen wordt deze lezing "historisch genoemd." Niet alleen omdat het een boodschap betreft die het hart van de mens en de gemeente raakt, maar vooral vanwege de ernst die deze boodschap uitdraagt. Dit deel behandelt de eerste drie aanklachten.

- Een praktische ontkenning van de toereikendheid van Bijbel.
- Een onwetendheid van God.
- Het falen om de kwaal van de mens aan te spreken.

De videoboodschap is hier te bekijken
Moeiteloos uit te breiden tot 100 aanklachten tegen de kerk met een kleine "k".
Wat heeft het voor zin om altijd maar weer de kerken aan te klagen.
We weten toch allemaal wel waar het "onze" kerken aan mankeert?

Door steeds maar te hakken en religieus correct te zijn, dienen we het Evangelie echt niet.

En laat ons zeker diegenen die het allemaal zo goed kunnen verwoorden niet prijzen.

In een seculiere variant gezegd: Verbeter de kerk en begin met uzelf.
Zo lang kerken dwalen moeten ze terechtgewezen worden, wie dat doet is niet belangrijk. Een houding van "we hebben nu wel genoeg kritiek gehoord, laat men er nou maar mee stoppen" lijkt me niet gepast. Die kritiek moet blijven klinken totdat veranderd is wat veranderd moet worden en dat is goed, dat houdt de kerken scherp... laten ze vooral niet denken: Wij zijn er wel. En als men denkt: We weten wel wat er mis is, laat men daar dan wat aan doen, dan houdt de kritiek vanzelf op.

Maar ik ben bang dat voor sommige mensen de kerk (met kleine letter k) zo belangrijk is geworden dat men helemaal geen kritiek meer duldt. Als er bij wijze van spreken een brief door Jezus aan gemeenten zou worden geschreven, zoals in het begin van Openbaring gebeurt, zou men volgens mij net zo reageren. We weten wel wat er mis is, hou es op met die kritiek en helemaal jij, apostel van vreemde bodem.... we hebben zelf wel genoeg predikers. Volgens mij betreft deze kritiek nou niet direct de rechtse flank van Nederland als ik de punten zo lees (weinig kennis van Hem, de Bijbel die weinig gezag heeft en het niet de kwaal van de mensheid benoemen. Toch reageer je heel geprikkeld en dat vind ik veelzeggend.

Probeer nou eens de opbouwende boodschap er uit te halen en vooral, bedenk dat kritiek helemaal niet negatief hoeft te zijn, volgens mij is zeker in dit geval liefde juist de drijfveer daarvoor.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Ik zeg maar niets.
Ander

Bericht door Ander »

Ik heb niet alles gehoord maar één ding viel me wel op:
Hij zei niet: ga mijn preek op een forum bespreken en zorg voor een felle discussie tussen voor- en tegenstanders. Wat hij wél zei: zorg dat je knieën bloeden voor je een reformatie begint!
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Ander schreef:Ik heb niet alles gehoord maar één ding viel me wel op:
Hij zei niet: ga mijn preek op een forum bespreken en zorg voor een felle discussie tussen voor- en tegenstanders. Wat hij wél zei: zorg dat je knieën bloeden voor je een reformatie begint!

Eens !!
Marnix

Bericht door Marnix »

En wat nou als de reformatie op een forum begint? :)

Serieus, als je dingen in de kerk wil veranderen zul je wel mensen moeten overtuigen van het feit dat die veranderingen noodzakelijk zijn. Als je gaat preken dat dingen niet zo kunnen blijven en de hele kerk reageert met: "ach, heeft er weer eentje kritiek hoor, hou toch op, we weten best wat er mis is, betweter" is de kans groot dat er weinig verandert. Als eenling wordt je uitgelachen, bespottelijk gemaakt, voor gek verklaard en allicht onder censuur geplaatst, dat is al meerdere malen voorgekomen. Dat gebeurt wel vaker... Nou was dat met Luther ook het geval dus op die manier kan het ook, maar dat wordt dan per definitie weer een kerkscheuring en of we daar nou op zitten te wachten...
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Wilhelm schreef:Toch moet je maar eens goed luisteren hoe hij over de jongere generatie spreekt.
Dat juist zij weer teruggrijpen naar de bronnen. Hij zegt zelfs dat als we boven de 40 zijn deze dingen niet begrijpen , die de jeugd nu wel ziet.
Dit zie je mi in Nederland ook. Veel jeugd is betrokken, zoekt naar de bronnen en komt dan soms met kritische vragen. Dat mag!
Het is ook te begrijpen, de jongeren van nu, die maken veel bewuster de keuze om bij de kerk te blijven dan generaties hiervoor.
De gewoonte vanuit sociaal oogpunt om bij de kerk te blijven is weg, voor veel jongeren is het heden ten dage een veel bewustere keus, waarbij ze zich goed realiseren wat het staan als christen in deze wereld inhoudt, daar worden ze nl dagelijks mee geconfronteerd.

De grote lijdelijkheid die de Reformatorische gezindte bedreigt, is voor al te vinden binnen de middelbare en oudere generaties. Lijdelijkheid en dode rechtzinnigheid, vaak gaat dit samen met een groot stuk materealisme.
Ik moet eerlijk zeggen dat de jeugd die ik zie en spreek, op mij geen overweldigende indruk maakt. Niet zodanig dat ik me er als oudere 'beschaamd' over moet voelen.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Afgewezen schreef:
Wilhelm schreef:Toch moet je maar eens goed luisteren hoe hij over de jongere generatie spreekt.

Ik moet eerlijk zeggen dat de jeugd die ik zie en spreek, op mij geen overweldigende indruk maakt. Niet zodanig dat ik me er als oudere 'beschaamd' over moet voelen.
En dat is juist de "kwaal" van de midden en oudere generaties!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

JolandaOudshoorn schreef:
Afgewezen schreef:Ik moet eerlijk zeggen dat de jeugd die ik zie en spreek, op mij geen overweldigende indruk maakt. Niet zodanig dat ik me er als oudere 'beschaamd' over moet voelen.
Erg gevat, maar niet terzake.
helma

Bericht door helma »

Afgewezen schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Afgewezen schreef:Ik moet eerlijk zeggen dat de jeugd die ik zie en spreek, op mij geen overweldigende indruk maakt. Niet zodanig dat ik me er als oudere 'beschaamd' over moet voelen.
Erg gevat, maar niet terzake.

eerlijk gezegd dacht ik hetzelfde
Laatst gewijzigd door helma op 29 dec 2008, 12:30, 2 keer totaal gewijzigd.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

....
Laatst gewijzigd door JolandaOudshoorn op 29 dec 2008, 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Ariene

Bericht door Ariene »

Afgewezen schreef:

Ik herken dit juist heel sterk!

Bij ons zijn de jongere serieus aktief en op zoek.
Gaan ook wel degelijk de discussie aan op zoek naar grond in Gods woord.

Maar juist de groep van 45-70 schitterd overal van afwezigheid.
Ze hebben een keurig leven, komen trouw in de kerk, maar komen niet op andere activiteiten van de kerk.
zijn niet bereid vrijwilligerswerk te doen voor de kerk enz.
Er lijkt bij hen een zekere kilheid te ontstaan.
Er wordt gezegd dat dit gerelateerd is aan hun verleden (predikant, prediking, tradities enz)
maar warme voorbeelden voor de jeugd zijn het niet.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Plaats reactie