Sabbat op zondag?

schaap

Bericht door schaap »

k heb me zitten verwonderen: Christhus is dus op de dag van het paasfeest gekruisigt. Wat in weze de vervulling ervan is.

Volgens theorie:
woensdag: Paasfeeest > Letterlijk en figuurlijk
donderdag: Grote sabbat
vrijdag: Specerijen gekocht door vrouwen
zaterdag: Sabbat > Christus opgestaan
Zondag: 1e dag van de week, heel vroeg in de ochtend wordt het ontdekt door de vrouwen.




Bert Mulder schreef:
schaap schreef: @Klavier en Bert:
Feit 1:
3 dagen en 3 nachten, zolas Jona in de vis. Dit zegt de Heere Jezus zelf in Matheus 12:e 38-40. Zie mijn vorige posting voor volledige tekst.

feit 2: Bijzondere Sabbat: Johannes 19:31 :
31 Het was voorbereidingsdag, en de Joden wilden voorkomen dat de lichamen op sabbat, en nog wel een bijzondere sabbat, aan het kruis zouden blijven hangen. Daarom vroegen ze Pilatus of de benen van de gekruisigden gebroken mochten worden en of ze de lichamen mochten meenemen.
31 De Joden dan, opdat de lichamen niet aan het kruis zouden blijven op den sabbat, dewijl het de voorbereiding was (want die dag des sabbats was groot), baden Pilatus, dat hun benen zouden gebroken, en zij weggenomen worden.

en Leviticus 16 voor details:
29 En dit zal voor u tot een eeuwige inzetting zijn: gij
zult in de zevende maand, op den tienden der maand, uw zielen verootmoedigen, en geen werk doen, inboorling noch vreemdeling, die in het midden van u als vreemdeling verkeert.
30 Want op dien dag zal hij voor u verzoening doen, om u te reinigen; van al uw zonden zult gij voor het aangezicht des HEEREN gereinigd worden.
31 Dat zal u een sabbat der rust zijn, opdat gij uw zielen verootmoedigt; het is een eeuwige inzetting.

Dus die week waren er twee Sabbaten! En zo waren er nog meer.
Dit zijn de twee belangrijkste gegevens waar je niet om heen kunt.
Schaap, het is een heel interessante interpretatie. Omdat ik hier nooit veel aandacht aan heb besteed ga ik hier niet inhoudelijk op in. Ik heb niets tegen deze interpretatie te zeggen. Het kan heel goed waar zijn. Mijn post hierboven is, in wezen, een beetje offtopic, maar ik heb de vorige post gevolgd.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Interessant topic. Ik heb vaker gehoord dat de christelijke traditie rondom pasen qua tijdsindeling niet helemaal klopt. Omdat ik afgelopen zondag de kinderen moest gaan vertellen over de instelling van het pascha, ben ik op het volgende artikel terecht gekomen. Eerlijkgezegd vond ik het best confronterend.
http://messiaans.christenpagina.nl/Stud ... Pascha.htm
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

JolandaOudshoorn schreef:Interessant topic. Ik heb vaker gehoord dat de christelijke traditie rondom pasen qua tijdsindeling niet helemaal klopt. Omdat ik afgelopen zondag de kinderen moest gaan vertellen over de instelling van het pascha, ben ik op het volgende artikel terecht gekomen. Eerlijkgezegd vond ik het best confronterend.
http://messiaans.christenpagina.nl/Stud ... Pascha.htm
mooi en interessant stuk. Eigenlijk zouden we de feestdagenkalender moeten herzien. het is onderdaad heel mooi om te zien hoe de heilsgeschiedenis de schaduwen vervult.
schaap

Bericht door schaap »

Heel interessant! Ik begin steeds meer interesse te krijgen voor het oude testament. Alleen ik heb zelf een documenten gelezen waar pesach op woensdag valt en niet op donderdag... precies de middelste dag. Je kunt het nalezen in de allereerste posting van dit topic. Blijkbaar zijn hier verschillende kalenders gebruikt. Want wie weet precies het jaar dat Christus stierf? Daar zijn ook de meningen over verdeeld geloof ik.

Iedereen die hier meer over weet, deel het aub.


JolandaOudshoorn schreef:Interessant topic. Ik heb vaker gehoord dat de christelijke traditie rondom pasen qua tijdsindeling niet helemaal klopt. Omdat ik afgelopen zondag de kinderen moest gaan vertellen over de instelling van het pascha, ben ik op het volgende artikel terecht gekomen. Eerlijkgezegd vond ik het best confronterend.
http://messiaans.christenpagina.nl/Stud ... Pascha.htm
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 24570
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Je kunt gewoon terugtellen. Als 'drie dagen en drie nachten' een Hebreeuwse of Joodse uitdrukking is voor 72 uur en we weten dat zondagmorgen het graf leeg was, dan zou de opstanding in de vroege avond van de zaterdag hebben moeten plaatsgevonden. Dat is dan 72 uur na de begrafenis die dan wel op donderdag is geweest.

Ik kan me ook voorstellen dat het een uitdrukking is voor en periode van drie dagdelen en twee nachten. Daar zouden de Hebraïsten ons iets over moeten vertellen.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

refo schreef:Ik kan me ook voorstellen dat het een uitdrukking is voor en periode van drie dagdelen en twee nachten. Daar zouden de Hebraïsten ons iets over moeten vertellen.
ja, waar blijven die nou? :wink:
schaap

Bericht door schaap »

Ja iemand enig idee?
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Sabbat op zondag?

Bericht door Zonderling »

schaap schreef:Ik kreeg pasgeleden een mailtje met daarop een uitleg waarom de sabbat niet op zondag gevierd moet worden. Het kwam erop neer dat Christhus niet op zondag ochtend is opgestaan, maar op zaterdag in de namiddag. Ik zal het document proberen toe te voegen.

Ik ben benieuwd wat jullie hier van vinden.
Schaap e.a.

Het document bevat een aantal bekende argumenten. Ik heb deze dingen jaren geleden uitgebreid onderzocht, maar de argumenten zijn niet zo steekhoudend als het lijkt. Ik denk niet dat ik de discussie helemaal over ga doen in dit topic. Op het forum Gereformeerd Gezind zijn er enkele topics (o.a. "Drie dagen en drie nachten") waar al deze punten besproken zijn en zo ongeveer alle argumenten die in dit artikel staan, weerlegd zijn.

Wat onzin is in het artikel, is dat juist in het jaar van de kruisiging 14 Nisan op woensdag viel. Want in de jaren 30 en 33 (tijdens de regering van Pilatus 26-36) viel 14 Nisan op vrijdag. Persoonlijk houd ik het jaar 30 voor het meest waarschijnlijke jaar van de kruisiging om diverse redenen waarvan ik er nu één zal noemen vanuit Daniël 9 (maar vanuit de tijdrekening van het NT komen we eveneens op dit jaar uit).

Wat betreft de 70e jaarweek, het 70e sabbatjaar sinds Ezra de sabbatjaren weer had hersteld en terugkeerde naar Israël. Het is bekend hoe de sabbatjaren vielen, en het jaar 33/34 was het 70e sabbatjaar na de terugkeer van Ezra (sabbatjaren lopen van najaar tot najaar). Halverwege de 70e jaarweek kom je dan in het voorjaar 30 uit voor de jaar van de kruisiging. Dat jaar viel 14 Nisan juist op vrijdag. Laat dat bovendien juist 487 jaar zijn nadat Ezra naar Jeruzalem terugkeerde (458 v C; n.b. het jaar 0 heeft niet bestaan, dus 458 + 30 - 1 = 487 jaar; dus 70*7 min 3 jaar) !!

Er zijn echter meer argumenten voor het jaar 30 waarover ooit een keer een goed artikel verschenen is in BGA.

Het meervoud 'sabbatten' in Mattheüs 28:1 zegt ook al heel weinig, want de meervoudsvorm voor een enkelvoudsbetekenis komt voor het woord 'sabbat' op vele plaatsen voor.

In het jaar van de kruisiging vielen de grote Paassabbat (15 Nisan) en de wekelijkse sabbat samen. De kruisiging viel vóór deze grote sabbat, de opstanding erna. De drie gedeelten van etmalen mogen we volgens joodse telling zeker tellen als drie etmalen.

Nog belangrijker is dat Christus is opgestaan op de dag van de eerstelingen (waarop ook Paulus zinspeelt), en dat is in de Joodse tijdrekening altijd op 16 Nisan, dus de 2e dag na de kruisiging op 14 Nisan. Degenen die de kruisiging op woensdag stellen, komen hier niet uit, want in hun tijdrekening vond de opstanding op zaterdag 17 Nisan plaats, één dag te laat dus om de vervulling van de 'eerstelingen' te kunnen zijn.

Tot zover maar even dit in 5 minuten ingeklopt, want het is al laat.

M.vr.gr.,
Zonderling
schaap

Re: Sabbat op zondag?

Bericht door schaap »

Ok, dit is nuttige informatie. Ik neem aan dat hier weer voor- en tegenstanders op zijn. Maar goed ik had het mooi gevonden als Christus op de Pesach was gekruisigt. Dat lijkt voor mij wel het meest voor de handliggende.

> Waar staat het in de bijbel dat Christus op de dag der eerstelingen daadwerkelijk is opgestaan? (Toen de vrouwen bij het graf kwamen was Hij opgestaan, maar was het die ochtend of de nog eerder?)

> Welke tijdsberekening gebruiken de messiasbelijdende joden? (zie website: http://messiaans.christenpagina.nl/Stud ... Pascha.htm)

> Als Jezus zelf zegt: drie dagen en drie nachten, wat wil je daar dan van maken? (Voor mij gevoel ben je dan dingen van krom recht aant maken omdat het bij de theorie past)

> Wat is de bijbelse grondslag voor het verschuiven van de Sabbat naar de zondag? (Er van uitgaande dat Christus op zondag zou zijn opgestaan, dus waar staat het in de bijbel dat van toen aan de sabbat op zondag werdt gevierd?)




Zonderling schreef:
schaap schreef:Ik kreeg pasgeleden een mailtje met daarop een uitleg waarom de sabbat niet op zondag gevierd moet worden. Het kwam erop neer dat Christhus niet op zondag ochtend is opgestaan, maar op zaterdag in de namiddag. Ik zal het document proberen toe te voegen.

Ik ben benieuwd wat jullie hier van vinden.
Schaap e.a.

Het document bevat een aantal bekende argumenten. Ik heb deze dingen jaren geleden uitgebreid onderzocht, maar de argumenten zijn niet zo steekhoudend als het lijkt. Ik denk niet dat ik de discussie helemaal over ga doen in dit topic. Op het forum Gereformeerd Gezind zijn er enkele topics (o.a. "Drie dagen en drie nachten") waar al deze punten besproken zijn en zo ongeveer alle argumenten die in dit artikel staan, weerlegd zijn.

Wat onzin is in het artikel, is dat juist in het jaar van de kruisiging 14 Nisan op woensdag viel. Want in de jaren 30 en 33 (tijdens de regering van Pilatus 26-36) viel 14 Nisan op vrijdag. Persoonlijk houd ik het jaar 30 voor het meest waarschijnlijke jaar van de kruisiging om diverse redenen waarvan ik er nu één zal noemen vanuit Daniël 9 (maar vanuit de tijdrekening van het NT komen we eveneens op dit jaar uit).

Wat betreft de 70e jaarweek, het 70e sabbatjaar sinds Ezra de sabbatjaren weer had hersteld en terugkeerde naar Israël. Het is bekend hoe de sabbatjaren vielen, en het jaar 33/34 was het 70e sabbatjaar na de terugkeer van Ezra (sabbatjaren lopen van najaar tot najaar). Halverwege de 70e jaarweek kom je dan in het voorjaar 30 uit voor de jaar van de kruisiging. Dat jaar viel 14 Nisan juist op vrijdag. Laat dat bovendien juist 487 jaar zijn nadat Ezra naar Jeruzalem terugkeerde (458 v C; n.b. het jaar 0 heeft niet bestaan, dus 458 + 30 - 1 = 487 jaar; dus 70*7 min 3 jaar) !!

Er zijn echter meer argumenten voor het jaar 30 waarover ooit een keer een goed artikel verschenen is in BGA.

Het meervoud 'sabbatten' in Mattheüs 28:1 zegt ook al heel weinig, want de meervoudsvorm voor een enkelvoudsbetekenis komt voor het woord 'sabbat' op vele plaatsen voor.

In het jaar van de kruisiging vielen de grote Paassabbat (15 Nisan) en de wekelijkse sabbat samen. De kruisiging viel vóór deze grote sabbat, de opstanding erna. De drie gedeelten van etmalen mogen we volgens joodse telling zeker tellen als drie etmalen.

Nog belangrijker is dat Christus is opgestaan op de dag van de eerstelingen (waarop ook Paulus zinspeelt), en dat is in de Joodse tijdrekening altijd op 16 Nisan, dus de 2e dag na de kruisiging op 14 Nisan. Degenen die de kruisiging op woensdag stellen, komen hier niet uit, want in hun tijdrekening vond de opstanding op zaterdag 17 Nisan plaats, één dag te laat dus om de vervulling van de 'eerstelingen' te kunnen zijn.

Tot zover maar even dit in 5 minuten ingeklopt, want het is al laat.

M.vr.gr.,
Zonderling
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Sabbat op zondag?

Bericht door Zonderling »

schaap schreef:Ok, dit is nuttige informatie. Ik neem aan dat hier weer voor- en tegenstanders op zijn. Maar goed ik had het mooi gevonden als Christus op de Pesach was gekruisigt. Dat lijkt voor mij wel het meest voor de handliggende.

> Waar staat het in de bijbel dat Christus op de dag der eerstelingen daadwerkelijk is opgestaan? (Toen de vrouwen bij het graf kwamen was Hij opgestaan, maar was het die ochtend of de nog eerder?)

> Welke tijdsberekening gebruiken de messiasbelijdende joden? (zie website: http://messiaans.christenpagina.nl/Stud ... Pascha.htm)

> Als Jezus zelf zegt: drie dagen en drie nachten, wat wil je daar dan van maken? (Voor mij gevoel ben je dan dingen van krom recht aant maken omdat het bij de theorie past)

> Wat is de bijbelse grondslag voor het verschuiven van de Sabbat naar de zondag? (Er van uitgaande dat Christus op zondag zou zijn opgestaan, dus waar staat het in de bijbel dat van toen aan de sabbat op zondag werdt gevierd?)
Schaap,

Veel vragen ineens. Ik zal proberen ze te behandelen, maar misschien niet in dezelfde volgorde.

Tot nu toe ging het in dit topic om de historische vraag op welke dag Christus gestorven is en opgestaan. De vervolgvraag (je laatste vraag) waar de zondagsviering op gebaseerd is, is van andere aard.

Laten we eerst nog eens verder gaan met de historische feiten. (Tussen haakjes heb je nog gekeken naar Gereformeerd Gezind?)

1. ZEKER is Christus gekruisigd op Pesach (14 Nisan). Dat heb ik ook niet in twijfel getrokken. Dit staat voor mij volkomen vast. Echter, deze 14e Nisan (Pesach) heeft in de Joodse kalender geen vaste weekdag, het kan vrijdag zijn, maar ook wel op een andere dag van de week.

2. Allereerst "drie dagen en drie nachten". Je weet dat we Schrift met Schrift moeten vergelijken. De Schrift verklaart dit "drie dagen en drie nachten" door zeer dikwijls te spreken over "ten derden dage" = op de derde dag. In het Hebreeuws is er geen woord voor etmaal, dus drie dagen en drie nachten is daar het equivalent van, dat wil niet zeggen dat het drie volledige etmalen geweest zijn. Delen van etmalen is wel degelijk mogelijk. Bedenk daarbij ook dat de Joden vaak inclusief tellen, bijvoorbeeld het 50e jaar is het jubeljaar, in werkelijkheid duurt een cyclus van jubeljaar tot jubeljaar in onze optiek 49 jaar. Idem de besnijdenis op de achtste dag. Wanneer een kind overdag geboren wordt, wordt het kind precies na zeven dagen besneden. Achtste dag noemen we nu dus zevende dag.

(Het voorbeeld van de besnijdenis is belangrijk, want het is onweerlegbaar dat de Bijbel spreekt over de besnijdenis op de achtste dag, terwijl alle Joden vroeger én nu de besnijdenis toepassen na een week. Tenzij een kind 's avonds geboren is (hoort reeds bij de volgende dag), dan na een nacht en dan nog een week. Maar al te gemakkelijk wordt dus tegengeworpen dat volgens de klassieke opvatting de opstanding op de 2e dag plaatsvond en niet op de 3e dag. Door het onweerlegbare voorbeeld van de besnijdenis zien we dat het wel degelijk de 3e dag was.)

2. De dag van de eerstelingen.
Hiermee bedoel ik de dag waarop "de garve der eerstelingen" bewogen werden (de dag na de Paassabbat dus altijd 16 Nisan). Zie hiervoor Leviticus 23:10-14. Dit was de dag dat de oogst begon, en dan werden de eerstelingen van de oogst geofferd. Zeven weken later (Pinksteren) was dan het feest van de volle oogst. Dit alles heeft betekenis op Christus. Op 16 Nisan stond de Eersteling Christus op, zeven weken later kwam de uitstorting van de Heilige Geest. Het was ook de dag waarop de Joden hun telling begonnen van de 50 dagen. Nog steeds wordt een tellertje opgehangen, dat begint bij 1 op 16 Nisan, 2 op 17 Nisan en ten slotte 50 op 6 Tisri (Pinksteren). Van de eerstelingen naar de oogst. Het is ondenkbaar dat dit niet zijn vervulling heeft in Christus en de uitstorting van de Heilige Geest.
Dat wordt nog duidelijker uit 1 Korinthe 15:20: "Christus is opgewekt uit de doden, en is de Eersteling geworden dergenen die ontslapen zijn". Idem vers 23. Dat is toch wel een duidelijke verwijzing naar 16 Nisan in combinatie met de opstanding.

Bij een kruisiging op woensdag 14 Nisan zou 16 Nisan reeds op vrijdag gevallen zijn en de zondag op 18 Nisan. De vervulling mist dan zijn doel. Bij een kruisiging op vrijdag en opstanding op zondag, wordt zowel het type van het paaslam op 14 Nisan als het type van de eerstelingen als begin van de oogst op 16 Nisan vervuld.

3. Natuurlijk is het bovenstaande niet genoeg als historisch bewijs. Daarom zijn de woorden van Kleopas op zondag ! (daar is iedereen het over eens) van belang: "het is heden de derde dag van dat deze dingen geschied zijn". Bij een kruisiging op woensdag had hij moeten spreken van de vijfde dag (denk opnieuw aan de inclusieve telling van de Joden waarbij ook de eerste dag meetelt). Toch spreekt Kleopas van de derde dag. Dat valt onmogelijk te verklaren vanuit een kruisiging op woensdag.

4. Markus 16:9 spreekt duidelijk van een opstanding op de eerste dag van de week ('s morgens vroeg), dus niet op de zaterdag ervoor. Nu weet ik wel dat Markus 16:9-20 mogelijk niet bij het oorspronkelijke Markus-evangelie hoorde, toch is het een gedeelte van de Schrift. Dit gedeelte was reeds vóór het jaar 100 bekend en dat we de schrijver van dit gedeelte niet zeker kennen doet niet terzake. Het behoort bij de canon.

5. Of de kalender van messiasbelijdende Joden terzake doet vraag ik mij af. Ik baseer mij op de Joodse tijdrekening zoals we die kennen uit de Bijbel en de Joodse traditie.

6. De verschuiving van de viering op sabbat naar zondag bewaar ik liever voor later. Ik denk dat het beter is om eerst eens te worden over de historische kant en dán pas over te gaan tot de vraag waarom de viering van de sabbat verschoven is naar de zondag.

Tot zover even. Er zijn meer argumenten, maar hierboven zijn toch enkele belangrijke genoemd.
schaap

Re: Sabbat op zondag?

Bericht door schaap »

Zonderling schreef:
schaap schreef:Ok, dit is nuttige informatie. Ik neem aan dat hier weer voor- en tegenstanders op zijn. Maar goed ik had het mooi gevonden als Christus op de Pesach was gekruisigt. Dat lijkt voor mij wel het meest voor de handliggende.

> Waar staat het in de bijbel dat Christus op de dag der eerstelingen daadwerkelijk is opgestaan? (Toen de vrouwen bij het graf kwamen was Hij opgestaan, maar was het die ochtend of de nog eerder?)

> Welke tijdsberekening gebruiken de messiasbelijdende joden? (zie website: http://messiaans.christenpagina.nl/Stud ... Pascha.htm)

> Als Jezus zelf zegt: drie dagen en drie nachten, wat wil je daar dan van maken? (Voor mij gevoel ben je dan dingen van krom recht aant maken omdat het bij de theorie past)

> Wat is de bijbelse grondslag voor het verschuiven van de Sabbat naar de zondag? (Er van uitgaande dat Christus op zondag zou zijn opgestaan, dus waar staat het in de bijbel dat van toen aan de sabbat op zondag werdt gevierd?)
Schaap,

Veel vragen ineens. Ik zal proberen ze te behandelen, maar misschien niet in dezelfde volgorde.

Tot nu toe ging het in dit topic om de historische vraag op welke dag Christus gestorven is en opgestaan. De vervolgvraag (je laatste vraag) waar de zondagsviering op gebaseerd is, is van andere aard.

Laten we eerst nog eens verder gaan met de historische feiten. (Tussen haakjes heb je nog gekeken naar Gereformeerd Gezind?)

1. ZEKER is Christus gekruisigd op Pesach (14 Nisan). Dat heb ik ook niet in twijfel getrokken. Dit staat voor mij volkomen vast. Echter, deze 14e Nisan (Pesach) heeft in de Joodse kalender geen vaste weekdag, het kan vrijdag zijn, maar ook wel op een andere dag van de week.

2. Allereerst "drie dagen en drie nachten". Je weet dat we Schrift met Schrift moeten vergelijken. De Schrift verklaart dit "drie dagen en drie nachten" door zeer dikwijls te spreken over "ten derden dage" = op de derde dag. In het Hebreeuws is er geen woord voor etmaal, dus drie dagen en drie nachten is daar het equivalent van, dat wil niet zeggen dat het drie volledige etmalen geweest zijn. Delen van etmalen is wel degelijk mogelijk. Bedenk daarbij ook dat de Joden vaak inclusief tellen, bijvoorbeeld het 50e jaar is het jubeljaar, in werkelijkheid duurt een cyclus van jubeljaar tot jubeljaar in onze optiek 49 jaar. Idem de besnijdenis op de achtste dag. Wanneer een kind overdag geboren wordt, wordt het kind precies na zeven dagen besneden. Achtste dag noemen we nu dus zevende dag.

(Het voorbeeld van de besnijdenis is belangrijk, want het is onweerlegbaar dat de Bijbel spreekt over de besnijdenis op de achtste dag, terwijl alle Joden vroeger én nu de besnijdenis toepassen na een week. Tenzij een kind 's avonds geboren is (hoort reeds bij de volgende dag), dan na een nacht en dan nog een week. Maar al te gemakkelijk wordt dus tegengeworpen dat volgens de klassieke opvatting de opstanding op de 2e dag plaatsvond en niet op de 3e dag. Door het onweerlegbare voorbeeld van de besnijdenis zien we dat het wel degelijk de 3e dag was.)

2. De dag van de eerstelingen.
Hiermee bedoel ik de dag waarop "de garve der eerstelingen" bewogen werden (de dag na de Paassabbat dus altijd 16 Nisan). Zie hiervoor Leviticus 23:10-14. Dit was de dag dat de oogst begon, en dan werden de eerstelingen van de oogst geofferd. Zeven weken later (Pinksteren) was dan het feest van de volle oogst. Dit alles heeft betekenis op Christus. Op 16 Nisan stond de Eersteling Christus op, zeven weken later kwam de uitstorting van de Heilige Geest. Het was ook de dag waarop de Joden hun telling begonnen van de 50 dagen. Nog steeds wordt een tellertje opgehangen, dat begint bij 1 op 16 Nisan, 2 op 17 Nisan en ten slotte 50 op 6 Tisri (Pinksteren). Van de eerstelingen naar de oogst. Het is ondenkbaar dat dit niet zijn vervulling heeft in Christus en de uitstorting van de Heilige Geest.
Dat wordt nog duidelijker uit 1 Korinthe 15:20: "Christus is opgewekt uit de doden, en is de Eersteling geworden dergenen die ontslapen zijn". Idem vers 23. Dat is toch wel een duidelijke verwijzing naar 16 Nisan in combinatie met de opstanding.

Bij een kruisiging op woensdag 14 Nisan zou 16 Nisan reeds op vrijdag gevallen zijn en de zondag op 18 Nisan. De vervulling mist dan zijn doel. Bij een kruisiging op vrijdag en opstanding op zondag, wordt zowel het type van het paaslam op 14 Nisan als het type van de eerstelingen als begin van de oogst op 16 Nisan vervuld.

3. Natuurlijk is het bovenstaande niet genoeg als historisch bewijs. Daarom zijn de woorden van Kleopas op zondag ! (daar is iedereen het over eens) van belang: "het is heden de derde dag van dat deze dingen geschied zijn". Bij een kruisiging op woensdag had hij moeten spreken van de vijfde dag (denk opnieuw aan de inclusieve telling van de Joden waarbij ook de eerste dag meetelt). Toch spreekt Kleopas van de derde dag. Dat valt onmogelijk te verklaren vanuit een kruisiging op woensdag.

4. Markus 16:9 spreekt duidelijk van een opstanding op de eerste dag van de week ('s morgens vroeg), dus niet op de zaterdag ervoor. Nu weet ik wel dat Markus 16:9-20 mogelijk niet bij het oorspronkelijke Markus-evangelie hoorde, toch is het een gedeelte van de Schrift. Dit gedeelte was reeds vóór het jaar 100 bekend en dat we de schrijver van dit gedeelte niet zeker kennen doet niet terzake. Het behoort bij de canon.

5. Of de kalender van messiasbelijdende Joden terzake doet vraag ik mij af. Ik baseer mij op de Joodse tijdrekening zoals we die kennen uit de Bijbel en de Joodse traditie.

6. De verschuiving van de viering op sabbat naar zondag bewaar ik liever voor later. Ik denk dat het beter is om eerst eens te worden over de historische kant en dán pas over te gaan tot de vraag waarom de viering van de sabbat verschoven is naar de zondag.

Tot zover even. Er zijn meer argumenten, maar hierboven zijn toch enkele belangrijke genoemd.
Ok, bedankt. Dit lijken me goede argumenten. Alleen zijn er wel mitsen en maars. Ikzelf weet er niet zoveel van af en ben echt op zoek naar de waarheid. Dus schrik niet van al mijn vragen...

> Markus 16:9 kan ook anders worden geinterpreteerd: Zo van Dat Jezus, de Opgestane, die morgen dit en dat deed.

> Wanneer hebben de twee vrouwen de specerijen gekocht, die ze hadden bereid? (Omdat namelijk ze zeer vroeg op de eerste dag van de week toen het nog donker was al op weg gingen met de gekocht en bereidde specerijen) Markus 16

> Waarom wordt er gesproken van een "grote" sabbat? (Lijkt me niet een zinnige opmerking als het toch al sabbat was de volgende dag.

> Messias belijdende Joden zouden toch goed moeten weten wanneer de 14 Nisan was?

> Waar kan ik info vinden over het verband tussen het feest der eerstelingen, Christus opstanding en pinksteren? Lijkt me heel boeiend! (Juist als dingen vervuld worden etc, dan neemt de geloofwaardigheid van de theorie toe, vind ik.)

Nou weer veel vragen...

Ik zal nog op de site kijken die je noemde. Misschien staat daar alles wat ik wil weten...
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Sabbat op zondag?

Bericht door Zonderling »

schaap schreef:Ok, bedankt. Dit lijken me goede argumenten. Alleen zijn er wel mitsen en maars. Ikzelf weet er niet zoveel van af en ben echt op zoek naar de waarheid. Dus schrik niet van al mijn vragen...

> Markus 16:9 kan ook anders worden geinterpreteerd: Zo van Dat Jezus, de Opgestane, die morgen dit en dat deed.

> Wanneer hebben de twee vrouwen de specerijen gekocht, die ze hadden bereid? (Omdat namelijk ze zeer vroeg op de eerste dag van de week toen het nog donker was al op weg gingen met de gekocht en bereidde specerijen) Markus 16

> Waarom wordt er gesproken van een "grote" sabbat? (Lijkt me niet een zinnige opmerking als het toch al sabbat was de volgende dag.

> Messias belijdende Joden zouden toch goed moeten weten wanneer de 14 Nisan was?

> Waar kan ik info vinden over het verband tussen het feest der eerstelingen, Christus opstanding en pinksteren? Lijkt me heel boeiend! (Juist als dingen vervuld worden etc, dan neemt de geloofwaardigheid van de theorie toe, vind ik.)

Nou weer veel vragen...

Ik zal nog op de site kijken die je noemde. Misschien staat daar alles wat ik wil weten...
Ik zal proberen op je vragen in te gaan.

> Markus 16:9.
De tijdsbepalingen "vroeg" en "op de eerste dag van de week" staan in het Grieks direct ná het woord dat "opgestaan zijnde" betekent.
Bij het volgende werkwoord "hij verscheen" staat dan ook weer een bepaling, namelijk "eerst".
Omdat bij beide werkwoorden bepalingen staan, zou het erg vreemd zijn om alle bepalingen bij het tweede werkwoord te lezen. Dat is erg geforceerd vertaald en grammaticaal minstens onwaarschijnlijk.

> Wanneer hebben de vrouwen specerijen gekocht?
De vrouwen hebben zowel vóór als ná de sabbat specerijen gekocht. Vóór de sabbat direct na de kruisiging, dit moest zeer gehaast gebeurd zijn, want de sabbat brak bijna aan, dus er was weinig tijd meer. Ná de sabbat op zaterdagavond gaan de winkels weer open en zijn de resterende specerijen gekocht. (Zoals je weet is dat in Israël nu ook zo: de winkels zijn dicht op vrijdagavond + zaterdag overdag, maar gaan zaterdagavond weer open.) Deze twee tijdstippen blijken uit vergelijking van de Evangelieën en het is zeker niet onlogisch.

Lukas 23:56: "En wedergekeerd zijnde, bereidden zij specerijen en zalven; en op de sabbat rustten zij naar het gebod".
(Hier wordt dus gesproken van het gereedmaken van specerijen direct na de kruisiging, dus nog op 14 Nisan.)
Markus 16:1: "En als de sabbat voorbijgegaan was, hadden [eigenlijk staat hier gewoon: hebben] Maria Magdalena en Maria, de moeder van Jakobus, en Salome specerijen gekocht, opdat zij kwamen en Hem zalfden."
(Dit gebeurde na de sabbat en dat verklaar ik voor de zaterdagavond die immers geen sabbat meer is. De woorden "voorbijgegaan" duidt ook op een onmiddellijke actie van de vrouwen, ze lieten geen tijd meer verloren gaan, maar gingen na de sabbatsrust zo spoedig mogelijk de resterende specerijen kopen, dus op zaterdagavond.)

Bij een kruisiging op woensdag kom je in een veel onlogischer situatie. Dan zou donderdag de Paassabbat zijn geweest en zouden de specerijen op vrijdag gekocht zijn. De hele vrijdag zouden de vrouwen vervolgens NIET naar het graf zijn geweest en pas op zondagmorgen (in onze rekening maar liefst 4 dagen na de kruisiging) Christus hebben willen zalven. Dat is in zo'n warm land echt ondenkbaar voor een zalving die immers zo spoedig mogelijk na de dood moet plaatsvinden. De vrijdag zouden ze voorbij hebben laten gaan, terwijl dat de ideale dag was om naar het graf te gaan (geen sabbat of feestdag).

Uit het feit dat de vrouwen zo vroeg mogelijk naar het graf gingen blijkt al dat ze absoluut geen tijd wilden laten verloren gaan. Het is dan ook ondenkbaar dat ze (in de opvatting dat Christus al op woensdag gestorven zou zijn) de hele vrijdag zouden hebben laten passeren en pas op 5e (of onze rekening 4e) dag Christus lichaam gingen zalven.

> De grote sabbat.
Ik geloof zeker dat 15 Nisan grote sabbat genoemd kan worden. De wekelijkse sabbat is inderdaad al sabbat, maar dat neemt niet weg dat het samenvallen van de wekelijkse sabbat met een bijzondere sabbat nog steeds grote sabbat kan heten.
(Bij ons ervaren velen de zondag van Pasen trouwens ook als een bijzondere zondag.)

> Messiasbelijdende Joden en 14 Nisan
Dat de Messiasbelijdende Joden goed weten wat 14 Nisan is, daar twijfel ik niet aan. Echter, de bewering dat 14 Nisan dat jaar op woensdag viel, is echt gemakkelijker gezegd dan bewezen. Je moet dan namelijk zeker weten in welk jaar de kruisiging plaatsvond. Ik heb nog ergens een artikel liggen over de paasdata in de jaren 26-36 (tijdens Pontius Pilatus), geschreven door 2 astronomen die de maanstanden teruggerekend hadden. Ik zou dat artikel nog een keer kunnen opzoeken. Wat ik zeker weet, is dat in het jaar 30 en in het jaar 33 de datum 14 Nisan op vrijdag viel. Zoals ik je eerder heb geschreven is het jaar 30 een zeer waarschijnlijk jaartal. Het kan inderdaad zijn dat in het jaar 31 of 32 de 14e Nisan op woensdag viel, maar dat bewijst nog niet dat dit dan ook het juiste jaartal was. Kortom een hard bewijs van de dag van de week op grond van de kalender kan alleen wanneer je het jaartal hard kunt bewijzen. En over het jaartal bestaat nog wel wat verschil van mening, al zijn de meesten het erover eens dat de eerste jaren van Pilatus (26-28) te vroeg zijn en de laatste jaren (34-36) te laat (o.a. in verband met de bekering van Paulus die in het jaar 34 moet hebben plaatsgehad).
(Het is trouwens niet gezegd dat alle Messiasbelijdende Joden over deze kwestie zo denken als het artikel in de link die je gegeven hebt.)

> Het verband tussen Pesach (14 Nisan), de eerstelingen (16 Nisan) en de dood en opstanding van Christus.
Veel schrijvers hebben wel oog gehad voor het Paaslam in vergelijking met Christus. Over de betekenis van 16 Nisan is veel minder geschreven.
Toch vind je er hier en daar wel wat over. Een preek van Kohlbrugge op Pinksteren gaat er op in (Schriftverklaringen uitgave 1972, deel 21).
Wij vieren dus op het Pinksterfeest de 50e dag, namelijk van de opstanding van onze Heere en Heiland Jezus Christus, en tien dagen na Zijn glorierijke hemelvaart. In de boeken van Mozes is daarvan voorspeld, zoals wij lezen in Leviticus 23 vers 10 en vervolgens: Spreek tot de kinderen Israëls en zeg tot hen: Als gij in het land zult gekomen zijn, hetwelk Ik u geven zal en gij zijn oogst zult inoogsten, dan zult gij een garf der eerstelingen van uw oogst tot de priester brnegen. En hij zal die garf voor het aangezicht des Heeren brengen, opdat het voor u aangenaam zij; des anderen daags na de sabbat [=de paassabbat; dus de dag ná de paassabbat] zal de priester die bewegen.
Dat is dus de dag der opstanding, toen de eerstelingen van de priester bewogen werden voor de Heere; want Christus is de Eersteling van de doden. (...)
(Wat in deze quote tussen rechte haken staat is van mij; verder is het een quote van Kohlbrugge. Daarna zegt hij ook nog iets over het tellen van de 50 dagen vanaf die opstandingsdag (16e Nisan) tot Pinksteren.)

Tot zover. Je mag gerust meer vragen stellen, maar voor vandaag laat ik het hier bij.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Een historisch onderzoek naar de opkomst en viering van de zondag in het vroegere christendom
Wanneer, waar en waarom kwam de Zondag op als dag van eredienst in plaats van de Sjabbat? Om hierop een antwoord te vinden studeerde Samuele Bacchiocchi vijf jaar aan de faculteit Kerkgeschiedenis van de Pontificia Universitas Gregoriana in Rome, waar hij toegang had tot de oudst beschikbare documenten aangaande deze materie. Dit boek is een verkorte uitgave van de dissertatie van de schrijver over dit historische onderzoek.

De verandering naar Zondag
In het onderzoek komt naar voren dat de verandering van Sjabbat naar Zondag in de eerste eeuw na de dood van Christus plaatsvond in de Kerk te Rome. Het was het gevolg van een samenspel van joodse, heidense en christelijke factoren. In Rome vooral was er sprake van diepgaande anti-judaïstische gevoelens. Ook de onderdrukkende Romeinse maatregelen tegen de Joden, de zon-aanbidding en zekere theologische motieven maakten deel uit van het samenspel der factoren. Met de omzetting van Sjabbat naar Zondag vond er ook een verandering plaats in de ware betekenis, het gezag en de beleving van deze dag van rust en aanbidding. Het boek is een standaardwerk aangaande de vroege geschiedenis van de zondag.


Nuttige info
Prijs: 21,50 € + verzendkosten
352 blz.
ISBN: 70-75226-53-5

Om een oud topic weer wat nieuw leven in te blazen. Tijdens de verjaardagsmaaltijd van mijn zoon, hadden we het hier nl. over. (eh...ja, wij hebben soms vreemde gespreksonderwerpen tijdens feestjes)
En in het boek dat ik vanmiddag gelezen heb, stond dat de zondagsviering een roomse instelling is.
Misschien dat ik het boek eens ga aanschaffen. (toevoegen op mijn lange wishlist van boeken :wink: )
Ik weet, mijn Verlosser leeft
backtobasic
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 jun 2009, 10:33
Locatie: Kaapstad
Contacteer:

Re: Sabbat op zondag?

Bericht door backtobasic »

Zonderling schreef:
schaap schreef:Ok, bedankt. Dit lijken me goede argumenten. Alleen zijn er wel mitsen en maars. Ikzelf weet er niet zoveel van af en ben echt op zoek naar de waarheid. Dus schrik niet van al mijn vragen...

> Markus 16:9 kan ook anders worden geinterpreteerd: Zo van Dat Jezus, de Opgestane, die morgen dit en dat deed.

> Wanneer hebben de twee vrouwen de specerijen gekocht, die ze hadden bereid? (Omdat namelijk ze zeer vroeg op de eerste dag van de week toen het nog donker was al op weg gingen met de gekocht en bereidde specerijen) Markus 16

> Waarom wordt er gesproken van een "grote" sabbat? (Lijkt me niet een zinnige opmerking als het toch al sabbat was de volgende dag.

> Messias belijdende Joden zouden toch goed moeten weten wanneer de 14 Nisan was?

> Waar kan ik info vinden over het verband tussen het feest der eerstelingen, Christus opstanding en pinksteren? Lijkt me heel boeiend! (Juist als dingen vervuld worden etc, dan neemt de geloofwaardigheid van de theorie toe, vind ik.)

Nou weer veel vragen...

Ik zal nog op de site kijken die je noemde. Misschien staat daar alles wat ik wil weten...
Ik zal proberen op je vragen in te gaan.

> Markus 16:9.
De tijdsbepalingen "vroeg" en "op de eerste dag van de week" staan in het Grieks direct ná het woord dat "opgestaan zijnde" betekent.
Bij het volgende werkwoord "hij verscheen" staat dan ook weer een bepaling, namelijk "eerst".
Omdat bij beide werkwoorden bepalingen staan, zou het erg vreemd zijn om alle bepalingen bij het tweede werkwoord te lezen. Dat is erg geforceerd vertaald en grammaticaal minstens onwaarschijnlijk.

> Wanneer hebben de vrouwen specerijen gekocht?
De vrouwen hebben zowel vóór als ná de sabbat specerijen gekocht. Vóór de sabbat direct na de kruisiging, dit moest zeer gehaast gebeurd zijn, want de sabbat brak bijna aan, dus er was weinig tijd meer. Ná de sabbat op zaterdagavond gaan de winkels weer open en zijn de resterende specerijen gekocht. (Zoals je weet is dat in Israël nu ook zo: de winkels zijn dicht op vrijdagavond + zaterdag overdag, maar gaan zaterdagavond weer open.) Deze twee tijdstippen blijken uit vergelijking van de Evangelieën en het is zeker niet onlogisch.

Lukas 23:56: "En wedergekeerd zijnde, bereidden zij specerijen en zalven; en op de sabbat rustten zij naar het gebod".
(Hier wordt dus gesproken van het gereedmaken van specerijen direct na de kruisiging, dus nog op 14 Nisan.)
Markus 16:1: "En als de sabbat voorbijgegaan was, hadden [eigenlijk staat hier gewoon: hebben] Maria Magdalena en Maria, de moeder van Jakobus, en Salome specerijen gekocht, opdat zij kwamen en Hem zalfden."
(Dit gebeurde na de sabbat en dat verklaar ik voor de zaterdagavond die immers geen sabbat meer is. De woorden "voorbijgegaan" duidt ook op een onmiddellijke actie van de vrouwen, ze lieten geen tijd meer verloren gaan, maar gingen na de sabbatsrust zo spoedig mogelijk de resterende specerijen kopen, dus op zaterdagavond.)

Bij een kruisiging op woensdag kom je in een veel onlogischer situatie. Dan zou donderdag de Paassabbat zijn geweest en zouden de specerijen op vrijdag gekocht zijn. De hele vrijdag zouden de vrouwen vervolgens NIET naar het graf zijn geweest en pas op zondagmorgen (in onze rekening maar liefst 4 dagen na de kruisiging) Christus hebben willen zalven. Dat is in zo'n warm land echt ondenkbaar voor een zalving die immers zo spoedig mogelijk na de dood moet plaatsvinden. De vrijdag zouden ze voorbij hebben laten gaan, terwijl dat de ideale dag was om naar het graf te gaan (geen sabbat of feestdag).

Uit het feit dat de vrouwen zo vroeg mogelijk naar het graf gingen blijkt al dat ze absoluut geen tijd wilden laten verloren gaan. Het is dan ook ondenkbaar dat ze (in de opvatting dat Christus al op woensdag gestorven zou zijn) de hele vrijdag zouden hebben laten passeren en pas op 5e (of onze rekening 4e) dag Christus lichaam gingen zalven.

> De grote sabbat.
Ik geloof zeker dat 15 Nisan grote sabbat genoemd kan worden. De wekelijkse sabbat is inderdaad al sabbat, maar dat neemt niet weg dat het samenvallen van de wekelijkse sabbat met een bijzondere sabbat nog steeds grote sabbat kan heten.
(Bij ons ervaren velen de zondag van Pasen trouwens ook als een bijzondere zondag.)

> Messiasbelijdende Joden en 14 Nisan
Dat de Messiasbelijdende Joden goed weten wat 14 Nisan is, daar twijfel ik niet aan. Echter, de bewering dat 14 Nisan dat jaar op woensdag viel, is echt gemakkelijker gezegd dan bewezen. Je moet dan namelijk zeker weten in welk jaar de kruisiging plaatsvond. Ik heb nog ergens een artikel liggen over de paasdata in de jaren 26-36 (tijdens Pontius Pilatus), geschreven door 2 astronomen die de maanstanden teruggerekend hadden. Ik zou dat artikel nog een keer kunnen opzoeken. Wat ik zeker weet, is dat in het jaar 30 en in het jaar 33 de datum 14 Nisan op vrijdag viel. Zoals ik je eerder heb geschreven is het jaar 30 een zeer waarschijnlijk jaartal. Het kan inderdaad zijn dat in het jaar 31 of 32 de 14e Nisan op woensdag viel, maar dat bewijst nog niet dat dit dan ook het juiste jaartal was. Kortom een hard bewijs van de dag van de week op grond van de kalender kan alleen wanneer je het jaartal hard kunt bewijzen. En over het jaartal bestaat nog wel wat verschil van mening, al zijn de meesten het erover eens dat de eerste jaren van Pilatus (26-28) te vroeg zijn en de laatste jaren (34-36) te laat (o.a. in verband met de bekering van Paulus die in het jaar 34 moet hebben plaatsgehad).
(Het is trouwens niet gezegd dat alle Messiasbelijdende Joden over deze kwestie zo denken als het artikel in de link die je gegeven hebt.)

> Het verband tussen Pesach (14 Nisan), de eerstelingen (16 Nisan) en de dood en opstanding van Christus.
Veel schrijvers hebben wel oog gehad voor het Paaslam in vergelijking met Christus. Over de betekenis van 16 Nisan is veel minder geschreven.
Toch vind je er hier en daar wel wat over. Een preek van Kohlbrugge op Pinksteren gaat er op in (Schriftverklaringen uitgave 1972, deel 21).
Wij vieren dus op het Pinksterfeest de 50e dag, namelijk van de opstanding van onze Heere en Heiland Jezus Christus, en tien dagen na Zijn glorierijke hemelvaart. In de boeken van Mozes is daarvan voorspeld, zoals wij lezen in Leviticus 23 vers 10 en vervolgens: Spreek tot de kinderen Israëls en zeg tot hen: Als gij in het land zult gekomen zijn, hetwelk Ik u geven zal en gij zijn oogst zult inoogsten, dan zult gij een garf der eerstelingen van uw oogst tot de priester brnegen. En hij zal die garf voor het aangezicht des Heeren brengen, opdat het voor u aangenaam zij; des anderen daags na de sabbat [=de paassabbat; dus de dag ná de paassabbat] zal de priester die bewegen.
Dat is dus de dag der opstanding, toen de eerstelingen van de priester bewogen werden voor de Heere; want Christus is de Eersteling van de doden. (...)
(Wat in deze quote tussen rechte haken staat is van mij; verder is het een quote van Kohlbrugge. Daarna zegt hij ook nog iets over het tellen van de 50 dagen vanaf die opstandingsdag (16e Nisan) tot Pinksteren.)

Tot zover. Je mag gerust meer vragen stellen, maar voor vandaag laat ik het hier bij.
50 dagen.
Was 7 maal 7 (49) niet logischer geweest?
Hierbij zou dan Pinksteren ook op Shabbat vallen.
Of niet...er klopt iets niet, dat is zeker,
maar hoe dan ook,
3 dagen en 3 nachten is wat het is.
daar kun je geen nachtje vanaf halen, omdat de traditie het zo wil.
terug naar de Schrift!
Sola Scriptura
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Sabbat op zondag?

Bericht door jvdg »

backtobasic schreef: terug naar de Schrift!
Ja,...doe dat maar
Plaats reactie