Kabinet met CU/SGP vereist strategische stem

limosa

Bericht door limosa »

goed stuk, het is nog een beetje te vroeg om al helemaal in te kunnen schatten hoe de hazen gaan lopen maar dat het van belang is dat zoveel mogelijk mensen op de CU of de SGP stemmen lijkt me wel duidelijk, meer nog dan in het verleden lijkt klein rechts een rol te kunnen spelen in de coalitie-vorming, ze hoeven nog geeneens regeringsverantwoordelijkheid te dragen (de vraag is of dat op de lange duur voordeig is, het kan ook interne onrust en onenigheid veroorzaken want om te regeren moet je af en toe pragmatisch zijn) maar hun standpunten komen dan toch meer dan vroeger in de schijnwerpers
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

Hoho, zoals het er nu uit ziet wordt PvdA gewoon de grootste. En als zij de grootste zijn bepalen zij wie er mee doen. En PvdA zit helemaal niet op klein rechts te wachten. Dit is dus wishfull thinking zoals refo al zei, maar dan omdat PvdA de lakens uit mag delen.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

PvdA en CDA hebben klein christelijk (wat is rechts?) ook helemaal niet nodig voor een meerderheid. Daar gaat het ook helemaal niet om. De schrijver van het eerste artikel, waar onderstaand artikel op reageert, gaat ervanuit dat PvdA en CDA niet tot een coalitie kunnen komen, volgens mij geen vreemde gedachte.

Waar het mij om ging, is het volgende:
In een geval dat de PvdA het grootst wordt, regeren zij met het CDA. Dan maakt het niet uit wie de grootste is. Dus hoeven we geen CDA te stemmen. Als het CDA de grootste wordt, kunnen zij met de PvdA, en is een CDA-stem ook zinloos. Gaan zij echter met de VVD, dán is het zaak om zo sterk mogelijk te zijn als klein christelijk.

Daar komt helemaal geen wishful thinking aan te pas.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23960
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Erasmiaan schreef:Hoho, zoals het er nu uit ziet wordt PvdA gewoon de grootste. En als zij de grootste zijn bepalen zij wie er mee doen. En PvdA zit helemaal niet op klein rechts te wachten. Dit is dus wishfull thinking zoals refo al zei, maar dan omdat PvdA de lakens uit mag delen.
Nou, zo is het ook weer niet. Het heeft wel voordelen maar in de NL situatie deelt niemand de lakens uit tijdens de formatie.

In 1977 haalde de PvdA 53 zetels, een winst van 10. De CDA was nieuw en haalde 49 zetels. Dat was 1 meer dan de opgetelde zetels van CHU AR en KVP. De VVD haalde 28 zetels, een winst van 6. De PvdA kreeg het voortouw. Na eindeloze onderhandelingen PvdA-CDA van mei tot december geloof ik, kwam er vrij snel een CDA VVD kabinet.

Tijdens de titanenstrijd om wie de grootste partij zou worden werden de kleine linkse partijen (de voorlopers van groen links) bijna weggevaagd. Hadden ze daarvoor nog 22 zetels (incl DS70) de 4 partijtjes hadden er nog 7 over. De winst van PvdA had dus geen linksere kamer opgeleverd.
Aan de rechterkant verloor GPV 1 zetel.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Gaan zij echter met de VVD, dán is het zaak om zo sterk mogelijk te zijn als klein christelijk.
Als de CDA met de VVD gaat, hebben ze ws. klein christelijk nodig. Echter, ik weet niet of de VVD zit te wachten op de linkse ideeën van de CU. Daarnaast gaan de liberalen ook problemen hebben met de niet-libarale houding van de SGP.

Kortom, gewoon wishful thinking. Geeft niet hoor, de gedachte dat je altijd op een partij stemt die nooit komt te regeren is ook zo deprimerend, je moet wát doen om jezelf op te vrolijken, toch?
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

De ideeën van de ChristenUnie zijn nu niet linkser dan in 2003. Toen was de ChristenUnie wél een optie voor de VVD.

Op lokaal terrein zie je dat samenwerking ook prima mogelijk is, zelfs in steden als Utrecht, Lelystad en Apeldoorn.

Overigens stond van de week in het ND een artikel waarin iemand stelde dat de kansen op regeringsdeelname van SGP en ChristenUnie nihil waren.

Daar ging het mij ook niet om. Ik ageerde slechts tegen het zogenaamde strategisch CDA stemmen. Daarbij reageerde ik op een veronderstelling van een andere scribent.

Het bewuste ND-artikel:
ND schreef:Balkenende-IV alsnog met CU en SGP?
door Hans Vollaard
In 2003 mochten ChristenUnie en SGP voor het eerst even aanschuiven bij een kabinetsformatie. Uiteindelijk gingen CDA en VVD met D66 in zee. Welke kansen hebben de kleine christelijke partijen op kabinetsdeelname na de verkiezingen van 22 november?
Stel dat Wouter Bos en Jan Peter Balkenende zo weinig van elkaar houden dat ze geen CDA/PvdA-kabinet willen vormen, en CDA en VVD geen parlementaire meerderheid hebben maar wel wensen, wat dan? Het is onwaarschijnlijk dat GroenLinks of SP hen aan zo'n meerderheid willen helpen, gezien hun kritiek op het sociale, milieu- en asielbeleid van de kabinetten-Balkenende. Als Pastors, Wilders en een nieuwe LPF al zetels weten te halen, is het de vraag of deze nieuwe partijen voldoende stabiele steun weten te bieden. Bovendien is de vraag of christen-democratische CDA-ers en liberale VVD-ers met deze partijen in zee willen gezien hun soms weinig islamvriendelijke standpunten. Daarnaast kan D66 weinig zetels inbrengen, en heeft D66 zijn krediet al verspeeld bij CDA en VVD door net voor het oogstjaar 2006/7 uit het kabinet te treden. Daarmee blijft er voor een meerderheid waarschijnlijk weinig anders over dan SGP en/of ChristenUnie.

Ook in voorjaar 2003 mochten ze na de mislukte kabinetsformatie tussen CDA en PvdA even als alternatief voor LPF of D66 dienen bij een kabinet met CDA en VVD. Bij de VVD was deelname van SGP eigenlijk onacceptabel, en ook was zij niet onverdeeld enthousiast over de ChristenUnie. VVD-voorman Zalm liet al snel weten dat over abortus, euthanasie en homohuwelijk niet te onderhandelen viel, ook al waren dat voor de kleine christelijke partijen geen breekpunten. Bovendien wensten VVD-ers zich niet te associëren met de SGP vanwege haar opvattingen over de verhouding tussen kerk en staat, homoseksualiteit, en de vrouw in politiek. De kritiek van de ChristenUnie op het kabinet-Balkenende-I (CDA/VVD/LPF) ten aanzien van zijn sociaal-, milieu-, ontwikkelingssamenwerkings- en asielbeleid gold wel als overkomelijk. De ChristenUnie alleen kon CDA en VVD echter niet aan een meerderheid helpen, in tegenstelling tot het pragmatische D66. Mochten de verkiezingen nu gunstig uitpakken voor ChristenUnie en SGP, dan ligt dat anders.

Obstakels

De afgelopen jaren kon de sociaal-economische hervormingen van het kabinet-Balkenende-II vaak op de instemming van de SGP rekenen, ook al maakte zij zich ernstig zorgen over de gevolgen voor gehandicapten, chronisch zieken en ouderen. Verder kon de SGP zich wel vinden in het buitenlands beleid van het kabinet, met uitzondering van het Europees Grondwettelijk Verdrag. De SGP heeft het bovendien nu mogelijk gemaakt dat vrouwen volwaardig lid kunnen worden van haar partijgeledingen. Daarmee zijn echter niet alle andere principiële obstakels opgeruimd tussen VVD en SGP. En ook al zouden abortus, euthanasie en homohuwelijk onderhandelbare punten voor de SGP zijn, VVD en CDA zouden daar weinig tot niets aan willen veranderen. Met of zonder haar vertegenwoordigers in een kabinet, de SGP zal naar alle waarschijnlijkheid niet gevraagd worden om een kabinet te steunen.

Meer dan de SGP, heeft de ChristenUnie zich geprofileerd met de zorgen over de gevolgen van Balkenendes sociaal-economische hervormingen. Zij wordt daarom regelmatig tot het kamp van SP, GroenLinks en PvdA gerekend, ook omdat de ChristenUnie hun kritiek deelt op het milieu- en asielbeleid van het kabinet. Er bestaan echter tussen hen stevig verschillen van mening op terreinen als abortus, euthanasie, bordeelverbod, homohuwelijk, het Midden-Oosten en drugs. Juist op de laatste twee punten kan de ChristenUnie het meer vinden met het CDA en VVD. Dat biedt aanknopingspunten voor kabinetsformatie, zeker omdat op sociaal-economisch beleid altijd wel een compromis is te vinden. De door de ChristenUnie (en CDA en SGP) zo gekoesterde vrijheid voor christelijk onderwijs zal door verdeeldheid binnen de VVD naar verwachting eveneens geen probleem opleveren. Dat geldt echter niet voor het asielbeleid en de personificatie daarvan. De ChristenUnie heeft drie keer een motie van afkeuring ondersteund tegen minister Verdonk (de SGP één keer). Het zou ongeloofwaardig overkomen als de ChristenUnie nu een kabinet met haar zou steunen. Net zo min is te verwachten dat CDA, VVD en Verdonk zelf van zin zijn haar beleid te wijzigen op verzoek van de ChristenUnie. Tenzij de VVD op deze manier haar nummer-twee wil laten afvloeien, ligt een kabinet met ChristenUnie en VVD dus niet in de lijn der verwachtingen.

Concurrentie

Daarmee lijkt er weinig anders op te zitten dan een minderheidskabinet Balkenende-IV. Dat maakt de formatie een stuk makkelijker en korter, en het debat tussen regering en de Tweede Kamer levendiger. Zolang CDA en VVD wel een meerderheid behouden in de Eerste Kamer, is een minderheidskabinet werkbaar. De Koningin kan evenwel in haar formatie-opdracht een kabinet wensen dat op een parlementaire meerderheid steunt. Een CDA/PvdA-kabinet zou in dat geval misschien toch kunnen als Balkenende en Bos in de Tweede Kamer blijven om persoonlijke controverses in het kabinet te voorkomen. Zij staan immers niet voor niks kandidaat voor de Tweede Kamer. De ChristenUnie heeft aangegeven deelname aan een centrumlinks kabinet niet uit te sluiten, maar waarom zouden CDA en PvdA dat willen? De enige reden die zo te bedenken valt, is dat het CDA de ChristenUnie door regeringsverantwoordelijkheid monddood wil maken. De concurrentie van de ChristenUnie met het CDA is echter zo beperkt, zeker onder een centrumlinks kabinet, dat dat te weinig oplevert. Kabinetsdeelname van SGP en ChristenUnie lijkt dus onwaarschijnlijk.

Drs. Hans Vollaard is politicoloog aan de Universiteit Leiden
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

refo schreef:En bovendien: als je CU stemt ipv CDA wordt de CDA kleiner. En is de PvdA groter.
Ik weet wat: iedereen moet SP stemmen. Een grote SP is nadelig voor de PvdA en speelt het CDA in de kaart.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

geledu schreef:
memento schreef:
Erasmiaan schreef:En een links kabinet? PvdA, SP en Groenlinks of D66?
Och, dat we daarvoor bewaard mogen blijven...
Dan ga ik emigreren !!!
Ik hoop dat ze niet aan praten toe komen.
De kans dat dit realiteit wordt is gelukkig toch wel klein.
Wouter zal niet meer zo hoog van de toren blazen.



En ik kan voorlopig mijn koffers laten staan. :wink:
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23960
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Wouter doet net of hij gewonnen heeft.

Het kabinet had 44+28+6 = 78 zetels en heeft nu 41+22+3=66
Links had 42+9+8 = 59 en heeft nu 32+26+7 = 65 dus 7 meer (met dank aan de SP) zei hij er zachtjes bij.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18768
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Bericht door helma »

Unionist schreef:
refo schreef:En bovendien: als je CU stemt ipv CDA wordt de CDA kleiner. En is de PvdA groter.
Ik weet wat: iedereen moet SP stemmen. Een grote SP is nadelig voor de PvdA en speelt het CDA in de kaart.

Laat ik nou écht even denken dat Unionist weer terug was
maar nee; het bericht dateert al van augustus... :cry:
Gebruikersavatar
Klomp
Berichten: 259
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:28
Locatie: Drenthe

Bericht door Klomp »

refo schreef:Wouter doet net of hij gewonnen heeft.

Het kabinet had 44+28+6 = 78 zetels en heeft nu 41+22+3=66
Links had 42+9+8 = 59 en heeft nu 32+26+7 = 65 dus 7 meer (met dank aan de SP) zei hij er zachtjes bij.
Als ie wil rekenen moet ie het goed doen.
De VVD had bij de vorige verkiezingen 28 zetels.
Wilders is er uitgeknikkerd/opgestapt -> 27
Van Schijndel mocht niet in de VVD fractie -> 26
En we hadden nu een kabinet zonder d66.
Dus: CDA+VVD=44+26=70 zetels.
Nieuwe verdeling: 41+22=63 zetels.
Niet -12 maar -7.
limosa

Bericht door limosa »

refo schreef:Wouter doet net of hij gewonnen heeft.

Het kabinet had 44+28+6 = 78 zetels en heeft nu 41+22+3=66
Links had 42+9+8 = 59 en heeft nu 32+26+7 = 65 dus 7 meer (met dank aan de SP) zei hij er zachtjes bij.
hahaha, viel mij ook op, ineens begon hij in termen van ons en wij te praten over de SP
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23960
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Klomp schreef:
refo schreef:Wouter doet net of hij gewonnen heeft.

Het kabinet had 44+28+6 = 78 zetels en heeft nu 41+22+3=66
Links had 42+9+8 = 59 en heeft nu 32+26+7 = 65 dus 7 meer (met dank aan de SP) zei hij er zachtjes bij.
Als ie wil rekenen moet ie het goed doen.
De VVD had bij de vorige verkiezingen 28 zetels.
Wilders is er uitgeknikkerd/opgestapt -> 27
Van Schijndel mocht niet in de VVD fractie -> 26
En we hadden nu een kabinet zonder d66.
Dus: CDA+VVD=44+26=70 zetels.
Nieuwe verdeling: 41+22=63 zetels.
Niet -12 maar -7.
Ja, als je alles er af haalt wat onderweg al verdwijnt, kom je op het laatst nog op winst voor de coalitie.
Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

limosa schreef:
refo schreef:Wouter doet net of hij gewonnen heeft.

Het kabinet had 44+28+6 = 78 zetels en heeft nu 41+22+3=66
Links had 42+9+8 = 59 en heeft nu 32+26+7 = 65 dus 7 meer (met dank aan de SP) zei hij er zachtjes bij.
hahaha, viel mij ook op, ineens begon hij in termen van ons en wij te praten over de SP
ja idd; typisch het beeld van een olifant en een muis die samen over een brug lopen en dat de muis(bos) dan zegt: "wat stampen we toch lekker he" ;)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Precies, en de SGP zal denk ik niet in een coalitie komen, ik vond het een wat vreemd artikel, las hem net voor het eerst. De meesten zullen zich wel 3 keer bedenken voor de SGP erbij wordt gehaald, de enige mogelijkheid die ik zie is dat men echt gewoon net 2 zetels meer nodig heeft. En dat is nu niet meer aan de orde.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie