Jazekers. Het avondmaal is niet bedoeld voor ongelovigen, voor hen die niet door het bloed van Christus gered zijn.... net zoals hen die bloed aan de deurpost hadden gered werden, de engel ging hun huis voorbij. Maar net zoals de oudste zoon van wie bloed aan de deurpost gestreken had ook gespaard werd, worden toch ook de kinderen van gelovigen door het bloed van Christus gered... en hadden ze ook aan de paasmaaltijd deel. Is het daarom ook niet zo dat voordat kinderen echt tot geloofsbesef hebben, ze toch door het bloed van Christus gered zijn, en zodoende thuishoren aan de maaltijd waarin we dat gedenken? Is dan niet het avondmaal ook voor de kinderen... en jongeren... en volgt daaruit gelofosbelijdenis of afwijzing van het geloof en daarmee ook afwijzing van het avondmaal?Afgewezen schreef:Feit is wel dat er voor het Avondmaal een vorm van zelfbeproeving dient te zijn (zie 1 Kor. 11:28, 29). Hoort daar niet als vanzelf een belijdenis (hoe je die ook vorm geeft) aan ten grondslag te liggen?Marnix schreef:Hm, maar is dat Bijbels? Aan het pascha ging je ook zonder geloofsbelijdenis aan als kind, kinderen waren en zijn immers geheiligd door hun ouders, en het pascha was voor kinderen ook een leerschool, naar geloof toe, men kreeg er onderwijs over ellende, verlossing en dankbaarheid. Mogen kinderen dan niet al aan voor ze een geloofsbelijdenis afgelegd hebben, maar omdat ze in Christus geheiligd zijn?
Dus zelfbeproeving en belijdenis voor gelovigen, maar voor hen die daar nog niet aan toe zijn, maar wel door het geloof van hun ouders geheiligd zijn, verantwoordelijkheid voor de ouders op dat punt?