Voor wie bad de Heere Jezus?
Re: Voor wie bad de Heere Jezus?
We moeten ook onthouden dat Christus twee naturen had. En dat hij ook gebeden heeft: Zeggende: Vader, of Gij wildet dezen drinkbeker van Mij wegnemen, doch niet Mijn wil, maar de Uwe geschiede.
Dat zie ik toch niet als vergelijkbaar. Als het gaat om het profetisch ambt van Christus en Christus als Voorspraak bij de Vader, gaat het om Zijn Middelaarschap.
Het schijnt toch dat er een ander wil in zijn menselijke natuur was dan in zijn goddelijke natuur. Niet een zondig wil maar toch anders.
Maar strek je dat ook uit tot Zijn voorbede voor anderen tot de Vader, dat was hier namelijk de kwestie.
Of maak je daarin onderscheid tussen Zijn staat van vernedering en Zijn verheerlijkte staat?
En hoe zie je dan daarin de teksten in Johannes 17, waar uitdrukkelijk staat dat Hij alleen bidt voor degenen die de Vader Hem gegeven heeft, en voor hen die nog geloven zullen?
Dank voor je reactie, Valcke. De kanttekenaren zijn onduidelijk bij Lukas 23:34. Vader, vergeef het hun, want zij weten niet wat zij doen. Bij het woord 'zij' schrijven ze: 'Dat is, het merendeel van hen. Want sommigen van hen wisten het wel en zondigden tegen de Heilige Geest.' Dus Jezus bidt daar, terwijl het niet allemaal uitverkorenen waren, toch? Of zie ik iets over het hoofd?Valcke schreef: ↑24 feb 2026, 17:30Het een mogen we niet tegen het ander uitspelen. We kunnen (c.q. moeten) m.i. zeker zeggen dat Christus alleen bad voor de uitverkorenen. En ook Zijn gebed aan het kruis ('Vader, vergeef het hun') is zeker verhoord. De uitdrukking 'dogmatisch te verdedigen' roept twijfel op, terwijl deze twijfel er niet is.Ad Anker schreef: ↑24 feb 2026, 06:59(...) De stelling dat Christus niet bad voor niet-uitverkorenen is dogmatisch te verdedigen, maar zij vormt niet het uitgangspunt van de boodschap van Gods geopenbaarde wil. Als uitgangspunt werkt zij beperkend in de reikwijdte van de verkondiging van het heil (...)
De laatste tekst is op meerdere manieren te verklaren, dat laat ik nu liggen.Ook in de brief van Johannes wordt dit ruime perspectief verwoord: Mijne kinderkens, ik schrijf u deze dingen, opdat gij niet zondigt; en indien iemand gezondigd heeft, wij hebben een Voorspraak bij den Vader, Jezus Christus, den Rechtvaardige; En Hij is een Verzoening voor onze zonden, en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der gehele wereld. (1 Joh. 2:1,2)
Maar als het gaat om Christus als Voorspraak bij de Vader, dan gaat het toch zeker alleen om de uitverkorenen. De Vader hoort en verhoort Hem altijd, zonder enige uitzondering! Er ligt een nodiging in de tekst, maar die komt niet in mindering op het feit dat Christus alleen voor de uitverkorenen bidt. Joh. 17:20: 'En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor degenen die door hun woord in Mij geloven zullen.'
De kanttekeningen leggen het zo uit dat de Heere Jezus bad voor degenen die onwetend waren. Het woordje ‘zij’ (want zij) en ‘hun’ (Vergeef het hun) corresponderen met elkaar. Het gaat om dezelfde personen. Uit de kanttekening kun je dus de verklaring niet afleiden dat Hij ook voor de verharden bad. Dan zou de kanttekening zelfs zeggen dat de Heere Jezus ook bad voor degenen die de zonde tegen de Heilige Geest bedreven hadden. Maar dat is zeker niet waar. De bede van de Heere Jezus (Vergeef het hun) vormt een eenheid met de pleitrede (want zij weten niet wat zij doen). En dat gebed is zeker verhoord.
Er is veel mysterie, maar in de menselijk natuur wist Hij vóór Zijn dood niet zoveel als na Zijn opstanding.Valcke schreef: ↑24 feb 2026, 19:04Maar strek je dat ook uit tot Zijn voorbede voor anderen tot de Vader, dat was hier namelijk de kwestie.
Of maak je daarin onderscheid tussen Zijn staat van vernedering en Zijn verheerlijkte staat?
En hoe zie je dan daarin de teksten in Johannes 17, waar uitdrukkelijk staat dat Hij alleen bidt voor degenen die de Vader Hem gegeven heeft, en voor hen die nog geloven zullen?
@Valcke, jij concludeert en neemt stelling waar ik wat terughoudend wil zijn. Ik begrijp je wel maar volg je vooralsnog niet. Dank voor je reactie weer!