Voor wie bad de Heere Jezus?
Voor wie bad de Heere Jezus?
Mijn zoon komt terug van catechisatie. De catechiseermeester stelde dat de Heere Jezus alleen bad voor de uitverkorenen, op basis van Joh. 17: Ik bid niet voor de wereld, maar voor degenen die Gij Mij gegeven hebt. Mijn zoon was het daar niet mee eens en voerde als bewijs aan: Aan het kruis bad Jezus: Vader, vergeef het hun, want zij weten niet wat zij doen. Dus toen bad Hij voor een grotere groep. Zoonlief kreeg de opdracht dit uit te zoeken voor de volgende keer. Mooie opdracht. Samen met hem gekeken. In de kanttekening staat bij 'zij' (van 'zij weten niet wat zij doen'): 'Dat is, het merendeel van hen. Want sommigen van hen wisten wel en zondigden tegen de Heilige Geest, Matth. 12:32.' Dat betekent dat de Heere Jezus bad voor niet-uitverkorenen.
Wat is het juiste antwoord op deze vraag. Ik zit er even over te peinzen en zie graag wat theologische reflecties hierop.
Wat is het juiste antwoord op deze vraag. Ik zit er even over te peinzen en zie graag wat theologische reflecties hierop.
Re: Voor wie bad de Heere Jezus?
Als iemand specifiek voor christenen bidt, bidt hij niet voor anderen, wat niet wil zeggen dat hij dat nooit doet. Maar in dit hoofdstuk gaat het wel om de gelovigen en om allen die door hun woord in Hem geloven zullen.
Ik kan mij voorstellen dat iemand theologisch zegt dat Christus gebeden altijd verhoord worden. En dat zijn gebed zich daarom richt op de uitverkorenen. Maar dat is dan wel iets wat niet rechtstreeks in Gods woord ons is geopenbaard op die manier. In Johannes 17 gaat het over degenen die geloven zullen.
De vraag is, of het onschuldig is om zo'n accent te vervangen door 'uitverkorenen', als de heilige Schrift daar zelf niet rechtstreeks iets over openbaart.
Ik kan mij voorstellen dat iemand theologisch zegt dat Christus gebeden altijd verhoord worden. En dat zijn gebed zich daarom richt op de uitverkorenen. Maar dat is dan wel iets wat niet rechtstreeks in Gods woord ons is geopenbaard op die manier. In Johannes 17 gaat het over degenen die geloven zullen.
De vraag is, of het onschuldig is om zo'n accent te vervangen door 'uitverkorenen', als de heilige Schrift daar zelf niet rechtstreeks iets over openbaart.
Helder DDD. Maar hoe zit het dan met het voorbeeld van mijn zoon uit Luk. 23?
Dat laat zien, dat het niet onze taak is om conclusies te trekken over voor wie Christus bidt. Dat zijn verborgenheden, die ons helemaal niets aangaan.
Voor ons zijn de geopenbaarde dingen. En wel deze: "de hele dag heb Ik mijn handen uitgestrekt naar een ongehoorzaam en tegenstribbelend volk." Dat is wel een hele troost als je zo de discussie over de synode leest.
Voor ons zijn de geopenbaarde dingen. En wel deze: "de hele dag heb Ik mijn handen uitgestrekt naar een ongehoorzaam en tegenstribbelend volk." Dat is wel een hele troost als je zo de discussie over de synode leest.
We hebben hier al eens over gepraat op het forum volgens mij.
Maar ik kan het niet vinden.
Hoe ik het zie is zo:
In Evangelie naar Johannes 17 bidt de Heere Jezus met het oog op wat er direct gaat gebeuren: de verstrooiing, de verloochening, de druk van de wereld. Hij heeft zojuist gezegd: “gij zult verstrooid worden” (Joh. 16:32). Daarom bidt Hij: “Bewaar ze in Uw Naam” (17:11) en “Heilige hen in Uw waarheid” (17:17). Dat gebed ziet vooruit op hun wankelen... en wordt verhoord, want ondanks hun val worden zij hersteld en blijven zij in het geloof.
In Evangelie naar Lukas 23:34 bidt Hij in een andere situatie en met een ander doel: “Vader, vergeef het hun; want zij weten niet wat zij doen.” Dat is een verzoenende voorbede midden in het voltrekken van Zijn offer. Dat gebed wordt eveneens verhoord, want in Handelingen 2–3 komen duizenden mensen in Jeruzalem tot bekering, juist zij die in onwetendheid gehandeld hadden.
Twee verschillende gebeden, twee verschillende doelen en beide dragen zichtbaar vrucht in wat daarna gebeurt.
Maar de uitverkiezing wordt niet besproken in deze teksten.
Maar ik kan het niet vinden.
Hoe ik het zie is zo:
In Evangelie naar Johannes 17 bidt de Heere Jezus met het oog op wat er direct gaat gebeuren: de verstrooiing, de verloochening, de druk van de wereld. Hij heeft zojuist gezegd: “gij zult verstrooid worden” (Joh. 16:32). Daarom bidt Hij: “Bewaar ze in Uw Naam” (17:11) en “Heilige hen in Uw waarheid” (17:17). Dat gebed ziet vooruit op hun wankelen... en wordt verhoord, want ondanks hun val worden zij hersteld en blijven zij in het geloof.
In Evangelie naar Lukas 23:34 bidt Hij in een andere situatie en met een ander doel: “Vader, vergeef het hun; want zij weten niet wat zij doen.” Dat is een verzoenende voorbede midden in het voltrekken van Zijn offer. Dat gebed wordt eveneens verhoord, want in Handelingen 2–3 komen duizenden mensen in Jeruzalem tot bekering, juist zij die in onwetendheid gehandeld hadden.
Twee verschillende gebeden, twee verschillende doelen en beide dragen zichtbaar vrucht in wat daarna gebeurt.
Maar de uitverkiezing wordt niet besproken in deze teksten.
Dat klopt, inderdaad. https://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?p=1204369
Als het gaat om Johannes 17 dan lees ik dat als een gebed voor Zijn discipelen. En dan in de eerste plaats de discipelen die dan bij Hem zijn vanwege de taak die ze krijgen en ook omdat Hij hen gaat verlaten.Ad Anker schreef: ↑23 feb 2026, 21:22 Mijn zoon komt terug van catechisatie. De catechiseermeester stelde dat de Heere Jezus alleen bad voor de uitverkorenen, op basis van Joh. 17: Ik bid niet voor de wereld, maar voor degenen die Gij Mij gegeven hebt. Mijn zoon was het daar niet mee eens en voerde als bewijs aan: Aan het kruis bad Jezus: Vader, vergeef het hun, want zij weten niet wat zij doen. Dus toen bad Hij voor een grotere groep. Zoonlief kreeg de opdracht dit uit te zoeken voor de volgende keer. Mooie opdracht. Samen met hem gekeken. In de kanttekening staat bij 'zij' (van 'zij weten niet wat zij doen'): 'Dat is, het merendeel van hen. Want sommigen van hen wisten wel en zondigden tegen de Heilige Geest, Matth. 12:32.' Dat betekent dat de Heere Jezus bad voor niet-uitverkorenen.
Uiteindelijk ook voor de nieuwe gelovigen door het werk van de discipelen (vers 20).
Die andere topic kende ik inderdaad niet. Heb ik ook even doorgelezen. Kan de conclusie dan zijn:
Christus bad en bidt wél voor onbekeerden: voor degenen die door hun woord in Mij geloven zullen (Joh. 17:20). Hij bad ook voor de onbekeerden die Hem kruisigden (Luk. 23:34). Dat laatste gebed werd verhoord op de Pinksterdag, toen de schare werd geconfronteerd met de woorden van Petrus: Dezen hebt gij genomen en door de handen der onrechtvaardigen aan het kruis gehecht en gedood. (Hand. 2:23). Zij riepen uit: Wat moeten wij doen, mannenbroeders. Tot hen zegt Petrus: Bekeert u, en een iegelijk van u worde gedoopt in de Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen. (Hand. 2:38)
De stelling dat Christus niet bad voor niet-uitverkorenen is dogmatisch te verdedigen, maar zij vormt niet het uitgangspunt van de boodschap van Gods geopenbaarde wil. Als uitgangspunt werkt zij beperkend in de reikwijdte van de verkondiging van het heil, terwijl Christus Zelf een ruimere weg wijst: Maar Ik zeg ulieden die dit hoort: Hebt lief uw vijanden, doet wel degenen die u haten. Zegent degenen die u vervloeken, en bidt voor degenen die u geweld doen. (Luk. 27,28). Daarvan geeft Jezus bij Zijn kruisiging het voorbeeld.
Ook in de brief van Johannes wordt dit ruime perspectief verwoord: Mijne kinderkens, ik schrijf u deze dingen, opdat gij niet zondigt; en indien iemand gezondigd heeft, wij hebben een Voorspraak bij den Vader, Jezus Christus, den Rechtvaardige; En Hij is een Verzoening voor onze zonden, en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der gehele wereld. (1 Joh. 2:1,2)
Christus bad en bidt wél voor onbekeerden: voor degenen die door hun woord in Mij geloven zullen (Joh. 17:20). Hij bad ook voor de onbekeerden die Hem kruisigden (Luk. 23:34). Dat laatste gebed werd verhoord op de Pinksterdag, toen de schare werd geconfronteerd met de woorden van Petrus: Dezen hebt gij genomen en door de handen der onrechtvaardigen aan het kruis gehecht en gedood. (Hand. 2:23). Zij riepen uit: Wat moeten wij doen, mannenbroeders. Tot hen zegt Petrus: Bekeert u, en een iegelijk van u worde gedoopt in de Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen. (Hand. 2:38)
De stelling dat Christus niet bad voor niet-uitverkorenen is dogmatisch te verdedigen, maar zij vormt niet het uitgangspunt van de boodschap van Gods geopenbaarde wil. Als uitgangspunt werkt zij beperkend in de reikwijdte van de verkondiging van het heil, terwijl Christus Zelf een ruimere weg wijst: Maar Ik zeg ulieden die dit hoort: Hebt lief uw vijanden, doet wel degenen die u haten. Zegent degenen die u vervloeken, en bidt voor degenen die u geweld doen. (Luk. 27,28). Daarvan geeft Jezus bij Zijn kruisiging het voorbeeld.
Ook in de brief van Johannes wordt dit ruime perspectief verwoord: Mijne kinderkens, ik schrijf u deze dingen, opdat gij niet zondigt; en indien iemand gezondigd heeft, wij hebben een Voorspraak bij den Vader, Jezus Christus, den Rechtvaardige; En Hij is een Verzoening voor onze zonden, en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der gehele wereld. (1 Joh. 2:1,2)
Volkomen eens.
Ambtsdragers verrichten hun werk ook namens hun Zender.
Christus die zegt:
“Ik bid niet voor de wereld”
zegt ook:
“Vader, vergeef het hun.”
Dat laat zien:
Zijn hart vol ontferming
Dat er ruimte is voor vijanden
Dat onwetendheid niet meteen het laatste woord heeft
En dat past bij wat Petrus later zegt tegen degenen die Hem verworpen hadden:
“En nu, broeders, ik weet dat gij het uit onwetendheid gedaan hebt…” (Hand. 3:17).
“Ik bid niet voor de wereld”
zegt ook:
“Vader, vergeef het hun.”
Dat laat zien:
Zijn hart vol ontferming
Dat er ruimte is voor vijanden
Dat onwetendheid niet meteen het laatste woord heeft
En dat past bij wat Petrus later zegt tegen degenen die Hem verworpen hadden:
“En nu, broeders, ik weet dat gij het uit onwetendheid gedaan hebt…” (Hand. 3:17).
Christus zegt niet: "Ik bid niet voor de wereld." Dan laat je de tekst buikspreken. Het is een stukje van een zin in één bepaalde context.
Als een leraar tegen Tom zegt: ik heb het tegen jou, kan de rest van de klas daaruit ook niet afleiden dat hij het nooit tegen hen heeft. Mensen die dat wel denken, denken volgens mij niet logisch na.
Als een leraar tegen Tom zegt: ik heb het tegen jou, kan de rest van de klas daaruit ook niet afleiden dat hij het nooit tegen hen heeft. Mensen die dat wel denken, denken volgens mij niet logisch na.
Het een mogen we niet tegen het ander uitspelen. We kunnen (c.q. moeten) m.i. zeker zeggen dat Christus alleen bad voor de uitverkorenen. En ook Zijn gebed aan het kruis ('Vader, vergeef het hun') is zeker verhoord. De uitdrukking 'dogmatisch te verdedigen' roept twijfel op, terwijl deze twijfel er niet is.Ad Anker schreef: ↑24 feb 2026, 06:59(...) De stelling dat Christus niet bad voor niet-uitverkorenen is dogmatisch te verdedigen, maar zij vormt niet het uitgangspunt van de boodschap van Gods geopenbaarde wil. Als uitgangspunt werkt zij beperkend in de reikwijdte van de verkondiging van het heil (...)
De laatste tekst is op meerdere manieren te verklaren, dat laat ik nu liggen.Ook in de brief van Johannes wordt dit ruime perspectief verwoord: Mijne kinderkens, ik schrijf u deze dingen, opdat gij niet zondigt; en indien iemand gezondigd heeft, wij hebben een Voorspraak bij den Vader, Jezus Christus, den Rechtvaardige; En Hij is een Verzoening voor onze zonden, en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der gehele wereld. (1 Joh. 2:1,2)
Maar als het gaat om Christus als Voorspraak bij de Vader, dan gaat het toch zeker alleen om de uitverkorenen. De Vader hoort en verhoort Hem altijd, zonder enige uitzondering! Er ligt een nodiging in de tekst, maar die komt niet in mindering op het feit dat Christus alleen voor de uitverkorenen bidt. Joh. 17:20: 'En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor degenen die door hun woord in Mij geloven zullen.'
Laatst gewijzigd door Valcke op 24 feb 2026, 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.