Nee, maar met je vraag kan ik gewoon niets. Is zo zwart-wit en op bepaalde ijkpunten gebaseerd. Als ik kies voor belijdenis, kunnen er vast tussen zitten die niet het ware geloof hebben enz. Ik betracht voorzichtigheid bij zo'n vraag.
Wie voor een gelovige houden?
Re: Wie voor een gelovige houden?
Daar heb je helemaal gelijk in. Al geeft ook dit topic maar weer eens aan, dat het praktische handvat dat ons in de Dordtse Leerregels aangereikt is - en waarin de Schrift nagesproken wordt, bij velen niet echt functioneert.J.C. Philpot schreef: ↑28 jun 2024, 10:17We zitten hier in het onderwerp "Wie voor een gelovige houden?"Marco schreef: ↑28 jun 2024, 10:15 Dat is nou juist zo jammer: het lijkt er op dat de Dordtse Leerregels vergeten zijn, op alléén dat punt na, dat er een uitverkiezing bestaat. Al het andere, bijvoorbeeld hoe daar als gelovige om te gaan als je met je geloof worstelt*, of waarom die uitverkiezing dan wel zo'n prettig iets is**, is in de praktijk totaal afwezig. Alsof er een Dordtse Leerregels 2.0 is, en die bestaat uit een stuk of twee artikelen.
* Bijvoorbeeld, maar niet beperkt tot hoofdstuk 1 artikel 16
** bijvoorbeeld hoofdstuk 3/4 artikel 13, 15.
Dan hebben we het niet over de hele Dordtse Leerregels, maar over de artikelen die daar relevant voor zijn.
Je omschrijving, aangevuld met citaten uit de Acta, zijn prima hanteerbaar, maar komen toch niet terug in de enquêtevragen, en ook niet in sommige antwoorden in dit en andere topics.
De vraag: "wie moet je voor een gelovig houden" houdt trouwens wel heel erg verband met "mag ik mijzelf voor gelovig/wedergeboren/uitverkoren houden". De antwoorden daarop ook. In die zin zijn de Leerregels ook een samenhangend geheel - en ook daarover is nog wel eens discussie op dit forum..
- J.C. Philpot
Bedankt voor het toelichten van je stelling. Daar ben ik het mee eens.Marco schreef: ↑28 jun 2024, 12:12Daar heb je helemaal gelijk in. Al geeft ook dit topic maar weer eens aan, dat het praktische handvat dat ons in de Dordtse Leerregels aangereikt is - en waarin de Schrift nagesproken wordt, bij velen niet echt functioneert.
Je omschrijving, aangevuld met citaten uit de Acta, zijn prima hanteerbaar, maar komen toch niet terug in de enquêtevragen, en ook niet in sommige antwoorden in dit en andere topics.
De vraag: "wie moet je voor een gelovig houden" houdt trouwens wel heel erg verband met "mag ik mijzelf voor gelovig/wedergeboren/uitverkoren houden". De antwoorden daarop ook. In die zin zijn de Leerregels ook een samenhangend geheel - en ook daarover is nog wel eens discussie op dit forum..
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
- Johann Gottfried Walther
Het zijn geen willekeurige keuzes, ik meende juist dit soort, visies tegen te komen.Piet Puk schreef: ↑28 jun 2024, 12:04Nee, maar met je vraag kan ik gewoon niets. Is zo zwart-wit en op bepaalde ijkpunten gebaseerd. Als ik kies voor belijdenis, kunnen er vast tussen zitten die niet het ware geloof hebben enz. Ik betracht voorzichtigheid bij zo'n vraag.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
De vraag is wie we er voor moeten houden. Niet wie het zijn.