Ontmoetingsplaatsen christelijke jongeren van de leeftijdscategorie 20-30 jaar

Mara

Re: Ontmoetingsplaatsen christelijke jongeren van de leeftijdscategorie 20-30 jaar

Bericht door Mara »

Luther schreef:Dat lijkt me niet 'eng', maar bijbels. En dat je via onkerkelijke vrienden toch christelijke jongeren kunt ontmoeten, lijkt me een beetje niet de gewone gang van zaken.
Spreek jij jezelf niet ongelooflijk tegen?
Je moedigt iedereen aan om een huis in de stad te zoeken, zodat je met ongelovigen in contact kunt treden.
Tegelijk heb je een enorme kokervisie w.b. het vriendschappen aangaan.

Nou, hier lukt het ze anders heel goed.
Ik ben blij dat ze geen lid zijn geworden van een chr. studentenvereniging.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/232 ... vereniging
Dus.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Tiberius
Administrator

Re: Ontmoetingsplaatsen christelijke jongeren van de leeftijdscategorie 20-30 jaar

Bericht door Tiberius »

Spreeuw schreef:Tips zijn welkom!
Ik las in een ander topic, dat er groeperingen zijn waar getrouwde vrouwen een hoofddeksel dragen en ongetrouwde niet. Ga daar eens heen, zou ik zeggen: dat maakt de keus overzichtelijk.
Mara

Bericht door Mara »

Tiberius schreef:
Spreeuw schreef:Tips zijn welkom!
Ik las in een ander topic, dat er groeperingen zijn waar getrouwde vrouwen een hoofddeksel dragen en ongetrouwde niet. Ga daar eens heen, zou ik zeggen: dat maakt de keus overzichtelijk.
:haha
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Mara schreef: Ik ben blij dat ze geen lid zijn geworden van een chr. studentenvereniging.
Dus.
Dit is precies het grote gevaar, iets wat jij Spreeuw aanraad. Wanneer je buiten de ref. gezindte gaat gluren (dus bijv. Navigators, of zoals jij hem zelfs aanraad: onchristelijk) krijg je zulke gebeurtenissen als beschreven in de vraag op RefoWeb. Dan liever krampachtig zoeken.
Mara

Bericht door Mara »

Curatorium schreef:
Mara schreef: Ik ben blij dat ze geen lid zijn geworden van een chr. studentenvereniging.
Dus.
Dit is precies het grote gevaar, iets wat jij Spreeuw aanraad. Wanneer je buiten de ref. gezindte gaat gluren (dus bijv. Navigators, of zoals jij hem zelfs aanraad: onchristelijk) krijg je zulke gebeurtenissen als beschreven in de vraag op RefoWeb. Dan liever krampachtig zoeken.
Nee, correctie, geen studentenvereniging! Daar begint veel ellende.
Maar ik moedig mijn kinderen aan alle studenten waar ze een klik mee hebben, mee naar huis te nemen.

Je moet eens weten wat ik in uiterst rechtse vriendenkringen allemaal heb geleerd, als groen naief stadsmeisje. :huhu
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Mara schreef:
Luther schreef:Dat lijkt me niet 'eng', maar bijbels. En dat je via onkerkelijke vrienden toch christelijke jongeren kunt ontmoeten, lijkt me een beetje niet de gewone gang van zaken.
Spreek jij jezelf niet ongelooflijk tegen?
Je moedigt iedereen aan om een huis in de stad te zoeken, zodat je met ongelovigen in contact kunt treden.
Ik heb nooit als motivatie voor het wonen in de stad genoemd dat je 'dan met ongelovigen in contact kunt treden'. Wel om in alle vriendelijkheid als christen te wonen, te leven, buurman en straatgenoot te zijn. Dat is iets heel anders dan vriendschappen aangaan.
Mara schreef:Tegelijk heb je een enorme kokervisie w.b. het vriendschappen aangaan.
Of het een kokervisie is, weet ik niet, maar als het gaat om het zoeken van een huwelijkspartner (en daar sprak @Spreeuw over) dan ben ik inderdaad voorstander van zo'n kokervisie: Trek geen juk aan met een ongelovige. Maar ook buiten dat: wij stimuleren goede vriendschappen van onze kinderen, en hebben inderdaad graag dat vaste vriendschappen worden aangegaan met jongeren die een thuisfront hebben waar de normen en waarden zo ongeveer hetzelfde zijn als bij ons thuis, wetende hoeveel invloed vrienden hebben op het geestelijke leven en de beslissingen van jongeren.
Mara schreef:Nou, hier lukt het ze anders heel goed. Ik ben blij dat ze geen lid zijn geworden van een chr. studentenvereniging.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/232 ... vereniging Dus.
Ik heb geen ervaring met studentenverenigingen. In mijn studietijd ben ik bewust van geen enkele vereniging lid geworden. Ik zou er ook niet bij staan juichen als mijn kinderen dat wel zouden doen.
Mara schreef:Je moet eens weten wat ik in uiterst rechtse vriendenkringen allemaal heb geleerd, als groen naief stadsmeisje. :huhu
Geen idee. Vertel... Wel heb ik het idee dat er bij jou tussen 'uiterst rechts' en 'onchristelijk' ongeveer niets zit.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Navigators is geen reformatorische studentenvereniging. Vrij naïef van de ouders in de betreffende RW-vraag om dat niet vooraf na te gaan.
CSFR verschilt een beetje per dispuut. Rotterdam is vrij progressief, Leiden behoorlijk conservatief.
DC en Solidamentum zijn gewoon reformatorisch. Scheer dus studentenverenigingen niet al te zeer over één kam.
Mara

Bericht door Mara »

Luther schreef:Of het een kokervisie is, weet ik niet, maar als het gaat om het zoeken van een huwelijkspartner (en daar sprak @Spreeuw over) dan ben ik inderdaad voorstander van zo'n kokervisie: Trek geen juk aan met een ongelovige. Maar ook buiten dat: wij stimuleren goede vriendschappen van onze kinderen, en hebben inderdaad graag dat vaste vriendschappen worden aangegaan met jongeren die een thuisfront hebben waar de normen en waarden zo ongeveer hetzelfde zijn als bij ons thuis, wetende hoeveel invloed vrienden hebben op het geestelijke leven en de beslissingen van jongeren.
Ja dat is een kokervisie die ik helemaal niet snap als een docent aan de middelbare school die heeft.
Jongeren uit christelijke nestjes doen precies dezelfde dingen als niet-christelijke hoor, maar dan stiekem.

Denk in dit verband even aan die preek waar ik de link van doorgestuurd had.
Met die ernstige waarschuwingen, die ds. moest houden, vanwege 2 brieven van school!
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Mara schreef:
Luther schreef:Of het een kokervisie is, weet ik niet, maar als het gaat om het zoeken van een huwelijkspartner (en daar sprak @Spreeuw over) dan ben ik inderdaad voorstander van zo'n kokervisie: Trek geen juk aan met een ongelovige. Maar ook buiten dat: wij stimuleren goede vriendschappen van onze kinderen, en hebben inderdaad graag dat vaste vriendschappen worden aangegaan met jongeren die een thuisfront hebben waar de normen en waarden zo ongeveer hetzelfde zijn als bij ons thuis, wetende hoeveel invloed vrienden hebben op het geestelijke leven en de beslissingen van jongeren.
Ja dat is een kokervisie die ik helemaal niet snap als een docent aan de middelbare school die heeft. Jongeren uit christelijke nestjes doen precies dezelfde dingen als niet-christelijke hoor, maar dan stiekem.
Je haalt nu twee dingen door elkaar:
1. Op de hoogte zijn van wat er allemaal mis kan gaan in refo-kring. (Jij gaat zelfs ervan uit dat elke jongere de dingen zondermeer stiekem doet. Dat laat ik verder voor jou.)
2. Het ideaal dat ik niet wens los te laten om mijn kinderen met goede vrienden te laten omgaan en alles wat de duivel aanwendt om onze kinderen van de Heere en Zijn dienst af te trekken, zoveel mogelijk buiten de deur houden.

En nee, we laten ze dus echt niet zomaar gaan zonder belangstellend te zijn en te onderzoeken welke vrienden ze hebben. Ik stuur liever positief op de achtergrond, dan dat ik vooraf ze helemaal vrij laat en later moet zeggen: Had ik toen en toen maar meer gestuurd.

Je lijkt nu haast te zeggen: Laat ons de zonde doen, opdat de genade te meerder worde. Of ik begrijp je echt niet.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Spreeuw schreef:
JolandaOudshoorn schreef: Als je een beetje kunt zingen: ga op een koor!
Goed idee! Ik kan wel zingen. Ik heb het weleens overwogen, maar ik denk dat ik nu maar eens actie ga ondernemen wat dit betreft. Ik had al enkele maanden een koor waarvan ik bij een concert geweest ben, in mijn achterhoofd. Maar er zullen vast wel meerdere christelijke koren in de omgeving van Giessenburg zijn. Tips zijn welkom!
Ik ga eens rondkijken voor je. Ik ben benieuwd welk koor je uiteindelijk gaat versterken!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Pimpelmees

Bericht door Pimpelmees »

Mara schreef: Je moet eens weten wat ik in uiterst rechtse vriendenkringen allemaal heb geleerd, als groen naief stadsmeisje. :huhu
Dat geloof ik graag. Ik heb in een gemengd studentenhuis gezeten en raakte goed bevriend met mijn huisgenoten. De vriendenkringen mengden zich enigszins. Juist in de rechts seculiere vriendenkringen (goede komaf, netjes gekleed) heb ik de meest perverse dingen zien gebeuren.
Mara

Bericht door Mara »

Luther schreef:Je haalt nu twee dingen door elkaar:
1. Op de hoogte zijn van wat er allemaal mis kan gaan in refo-kring. (Jij gaat zelfs ervan uit dat elke jongere de dingen zondermeer stiekem doet. Dat laat ik verder voor jou.)
Nee, dat zeg ik niet. Elke ouder met kinderen op een reform. middelbare weet wat er speelt, anders ben je stekeblind of je hebt geen oprechte belangstelling voor de verhalen van je kind en kapt ze af.
Maar we moeten niet doen of zij zich beter gedragen! Ze doen precies hetzelfde, (roken, drinken, naar de bios) alleen doen ze het niet allemaal en in de regel moet het stiekem.
En ze hebben allemaal een smartphone waar ze minder mooie dingen mee doen (anders had de ds er geen preek over hoeven houden toch?)
Ik heb kinderen op een seculiere en op een reform. gehad en ik zag weinig tot geen verschil in gedrag.
In de klas van mijn zoon (op de seculiere) zaten 7 christelijke jongeren, w.o. de zoon van een hervormde predikant.
Luther schreef:2. Het ideaal dat ik niet wens los te laten om mijn kinderen met goede vrienden te laten omgaan en alles wat de duivel aanwendt om onze kinderen van de Heere en Zijn dienst af te trekken, zoveel mogelijk buiten de deur houden.
Dat is op basisschoolleeftijd nog wel te sturen, daarna niet meer. Wat wil je doen? Deur dichthouden? Waarschuwen? Maatregelen treffen?
Luther schreef:Ik stuur liever positief op de achtergrond, dan dat ik vooraf ze helemaal vrij laat en later moet zeggen: Had ik toen en toen maar meer gestuurd.
Iets wat ik geleerd heb in de loop van de jaren is dat je op een bepaalde manier los moet gaan laten. Vroeg gaan zaaien, als het koren te velde rijpt, zul je het in de gaten moeten houden, maar je kunt weinig meer dan dat Luther. Als je aan het onkruid gaat lopen trekken, loop je de kans het goede koren er ook uit te trekken.
En toen mijn man mn zoon van de kermis ging halen, dacht ik: dat heeft mijn pa ook eens moeten doen met mij. En hij was niet boos, maar hij was verdrietig en de suikerspin smaakte niet meer.
Luther schreef:Je lijkt nu haast te zeggen: Laat ons de zonde doen, opdat de genade te meerder worde. Of ik begrijp je echt niet.
Ik begrijp niet waar je dit vandaan haalt.
Ik heb gelukkig kinderen die niet afgedwaald zijn en ligt dat dan aan mij en mijn opvoeding?
Welnee!
merel

Bericht door merel »

@ luther Jij hebt toch ook kinderen in de tienerleeftijd? Hoe zijn zij van karakter? Hebben zij geen drang naar het ontdekken van grenzen en dingen buiten de door jullie gebaande wegen?

Ik ben juist ergens heel blij dat mijn man van huisuit niet kerkelijk meelevend was. Het heeft mij bewuster gemaakt van de keuzes die ik moest maken en het waarom van bepaalde keuzes. En met die vrijheid wille wij onze kinderen ook opvoeden. Onze familie is grotendeels seculier en zij komen er hoe dan ook mee in aanraking.
Pimpelmees

Bericht door Pimpelmees »

Mara schreef:Elke ouder met kinderen op een reform. middelbare weet wat er speelt, anders ben je stekeblind of je hebt geen oprechte belangstelling voor de verhalen van je kind en kapt ze af.
Maar we moeten niet doen of zij zich beter gedragen! Ze doen precies hetzelfde, (roken, drinken, naar de bios) alleen doen ze het niet allemaal en in de regel moet het stiekem.
Natuurlijk, ieder kind wil ontdekken en over grenzen heen gaan. En dat gebeurt ook in alle groepen van de samenleving. Maar dan kun je wel de vraag stellen: waar liggen de grenzen van een bepaalde groep? Als refomeisje bijvoorbeeld ben je al rebels als je een broek aan trekt. Of wanneer je naar de bioscoop gaat. Binnen de seculiere wereld liggen de grenzen echt heel ergens anders. Ze liggen echt een factor 100 verder naar buiten. Sommige refo's vinden dat positief, het is minder beknellend. Maar ik denk dat het een groot probleem is binnen de seculiere wereld.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Mara schreef:
Luther schreef:Je haalt nu twee dingen door elkaar:
Nee, dat zeg ik niet. Elke ouder met kinderen op een reform. middelbare weet wat er speelt, anders ben je stekeblind of je hebt geen oprechte belangstelling voor de verhalen van je kind en kapt ze af.
Dat is een wel heel boude stelling. Er zijn genoeg gezinnen waar het met de kinderen prima gaat, en die niet zich bezondigen aan allerlei puberale zonden. Die ouders weten soms uit verhalen wat er zou spelen, maar het gaat grotendeels langs hen heen. Jij schetst wel een heel negatief beeld van elke jongere.
Mara schreef:Maar we moeten niet doen of zij zich beter gedragen! Ze doen precies hetzelfde, (roken, drinken, naar de bios) alleen doen ze het niet allemaal en in de regel moet het stiekem.
Nee, ze gedragen zich niet in alle gevallen beter. Maar we zouden van een christenjongere wel beter mogen verwachten. Maar ook hier geldt dat ik ook genoeg pubers ken die níet roken, die géén drugs gebruiken, die níet drinken, en die níet naar de bios gaan.
Mara schreef:En ze hebben allemaal een smartphone waar ze minder mooie dingen mee doen (anders had de ds er geen preek over hoeven houden toch?)
Zeker, er gebeurt op veel groetere schaal dan mij lief is allerlei vervelends op die smartphone, maar ook hier geldt: Het gaat weliswaar om grote delen van jongeren, maar er zijn ook nog heel wat jongeren die dat niet doen.
Mara schreef:Ik heb kinderen op een seculiere en op een reform. gehad en ik zag weinig tot geen verschil in gedrag. In de klas van mijn zoon (op de seculiere) zaten 7 christelijke jongeren, w.o. de zoon van een hervormde predikant.
Dat kan, dat is jouw ervaring, daar treed ik niet in. Wel vind ik dat we het ideaal hoog moeten houden.
Mara schreef:
Luther schreef:2. Het ideaal dat ik niet wens los te laten om mijn kinderen met goede vrienden te laten omgaan en alles wat de duivel aanwendt om onze kinderen van de Heere en Zijn dienst af te trekken, zoveel mogelijk buiten de deur houden.
Dat is op basisschoolleeftijd nog wel te sturen, daarna niet meer. Wat wil je doen? Deur dichthouden? Waarschuwen? Maatregelen treffen?
Nee, ik praat nu ook voor het VO. Dus het fatalisme wat je nu uitspreekt, herken ik niet zo. Je kunt de dingen toch op volwassen manier bespreekbaar maken, ook als je zoon/dochter omgaat met vrienden waar je niet direct enthousiast van wordt? Ik heb de eerste, beste keer dat hij het over een andere vriend had, direct gezegd: Neem maar mee. Of: Wil je erheen? Ik rij wel even. Dus ja, je kunt prima positief stimuleren.
Mara schreef:
Luther schreef:Ik stuur liever positief op de achtergrond, dan dat ik vooraf ze helemaal vrij laat en later moet zeggen: Had ik toen en toen maar meer gestuurd.
Iets wat ik geleerd heb in de loop van de jaren is dat je op een bepaalde manier los moet gaan laten. Vroeg gaan zaaien, als het koren te velde rijpt, zul je het in de gaten moeten houden, maar je kunt weinig meer dan dat Luther. Als je aan het onkruid gaat lopen trekken, loop je de kans het goede koren er ook uit te trekken.
Zeker, je moet langzaamaan loslaten, dat is ook helemaal niet erg. Ik hoop dat hun geweten dan zó gevormd is dat ze in het spoor van Gods Woord blijven gaan. We mogen in dat opzicht ook verwachting hebben op grond van Gods verbond en Zijn beloften. Anderzijds zie ik ook veel ouders die in een soort fatalisme belanden en vanaf dat de kids een jaar of twaalf zijn werkelijk niets meer durven zeggen. Dan zeg ik: Ho, die doopbelofte geldt ook als ze puber zijn. Een puber vraagt ook om heldere leiding, ook al wil hij/zij die geregeld ontduiken. En als het om kernzaken gaat, mag het ook best eens stevig 'knetteren'. Als ze altijd maar zien dat het uit liefde is.
Mara schreef:En toen mijn man mn zoon van de kermis ging halen, dacht ik: dat heeft mijn pa ook eens moeten doen met mij. En hij was niet boos, maar hij was verdrietig en de suikerspin smaakte niet meer.
Ik heb dit (nog) niet hoeven doen, maar ik maak me geen illusies, alsof mijn kinderen dat nooit zouden/zullen doen.
Mara schreef:
Luther schreef:Je lijkt nu haast te zeggen: Laat ons de zonde doen, opdat de genade te meerder worde. Of ik begrijp je echt niet.
Ik begrijp niet waar je dit vandaan haalt. Ik heb gelukkig kinderen die niet afgedwaald zijn en ligt dat dan aan mij en mijn opvoeding? Welnee!
Waar ik dit vandaan haalde? Omdat je zo allergisch reageert op elke vorm van sturing m.b.t. pubers. Het lijkt wel alsof bij jou elke puber uit de band springt, alles doet wat God verboden heeft, etc. En dat je maar niet moet denken dat je nog met correcties kunt aankomen, want die pikken ze toch niet meer. En tegelijk spreek je over Gods genade...
Plaats reactie