Bij ons jaren geleden. Reanimatie starten in het gangpad. (in de bank niet genoeg ruimte) Waarom gangpad? Op brancard of via rautek kost veel te veel tijd. Kerk ontruimen, orgel laten spelen. Je wilt niet dat er een stilte is van terwijl er gereanimeerd wordt, en je wilt ook niet dat er ruim 500 mensen zitten toe te kijken. Zelf zit ik ook in de EHBO-commissie. Gelukkig gebeurt het niet vaak. Wel soms iemand onwel.Mara schreef:Stel dat de cv ketel in de fik zou vliegen, is er nog weinig aan de hand, want die staat in een bijgebouw. Misschien kan de bliksem inslaan, maar er zitten afleiders op, dus lijkt me ook niet echt waarschijnlijk.
Paniek is er vrijwel altijd, hoe groter de gemeente, hoe meer mensen je in de hand moet houden. Je kunt dit oefenen (ik zou dat door de weeks doen, om alles eerbaar te houden, er zijn altijd mensen die van de spanning gaan lachen of zo) maar tijdens een echte ramp komen er altijd onvoorziene omstandigheden om de hoek kijken. Dan kan iemand zelfs een hartaanval krijgen van de spanning !
Ik wilde graag weer teruggaan naar de vraag: wat gebeurde er toen iemand overleed tijdens een kerkdienst ?
Enne...een hartaanval krijgen van schrik? Wat is een hartaanval? Meestal wordt daar een infarct mee bedoeld. Die krijg je echt niet zo snel van schrik. En een stilstand is geen aanval...