Overlijden in kerk

vlinder

Re: Overlijden in kerk

Bericht door vlinder »

Mara schreef:Stel dat de cv ketel in de fik zou vliegen, is er nog weinig aan de hand, want die staat in een bijgebouw. Misschien kan de bliksem inslaan, maar er zitten afleiders op, dus lijkt me ook niet echt waarschijnlijk.
Paniek is er vrijwel altijd, hoe groter de gemeente, hoe meer mensen je in de hand moet houden. Je kunt dit oefenen (ik zou dat door de weeks doen, om alles eerbaar te houden, er zijn altijd mensen die van de spanning gaan lachen of zo) maar tijdens een echte ramp komen er altijd onvoorziene omstandigheden om de hoek kijken. Dan kan iemand zelfs een hartaanval krijgen van de spanning !
Ik wilde graag weer teruggaan naar de vraag: wat gebeurde er toen iemand overleed tijdens een kerkdienst ?
Bij ons jaren geleden. Reanimatie starten in het gangpad. (in de bank niet genoeg ruimte) Waarom gangpad? Op brancard of via rautek kost veel te veel tijd. Kerk ontruimen, orgel laten spelen. Je wilt niet dat er een stilte is van terwijl er gereanimeerd wordt, en je wilt ook niet dat er ruim 500 mensen zitten toe te kijken. Zelf zit ik ook in de EHBO-commissie. Gelukkig gebeurt het niet vaak. Wel soms iemand onwel.

Enne...een hartaanval krijgen van schrik? Wat is een hartaanval? Meestal wordt daar een infarct mee bedoeld. Die krijg je echt niet zo snel van schrik. En een stilstand is geen aanval... :huhu
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
oesterschelpje

Bericht door oesterschelpje »

Hier geven ze ruim van te voren aan als er een oefening gehouden wordt.
Dat gebeurt meestal op een avond waar er al veel mensen in de kerk zijn.
Bijv. voor een koorrepetitie en de jeugdvereniging en bibliotheek.
Dan vragen ze of er zoveel als mogelijk mensen willen komen voor de oefening.

Wij hebben een keer meegemaakt dat er een goede kennis van ons onwel werd tijdens de dienst.
De gemeente werd verzocht psalmen te blijven zingen totdat de ambulance weg zou zijn.
De man werd gereamineerd, zijn ze erg lang mee bezig geweest in de hal van de kerk.
In kritieke toestand is hij weg gebracht, waarna de koster dit aan de ds kwam melden.
De ds is toen voorgegaan in een gebed, korte tijd later kwam uit het ziekenhuis het bericht van een van de EHBO-ers die was meegegaan, dat hij was overleden.
De ds heeft toen ps 89 laten zingen en de dienst afgelast.
Het is nu jaren geleden, maar vergeten doe je zoiets nooit meer.
Het was zo ontzettend indrukwekkend en aangrijpend!
helma

Bericht door helma »

In Opheusden stierf Ds van Herwaarden op de preekstoel door een blikseminslag
http://stevendejoode.wordpress.com/2010 ... e-bliksem/
(ik heb dat boekje)
Mara

Bericht door Mara »

Wat een indrukwekkend verhaal Helma !

@Vlinder, mensen kunnen wel degelijk van spanning en stress een fatale hartaanval krijgen ! Vorige week heb ik nog gelezen van een vrouw, die kort na het overlijden van haar zeer geliefde man, een hartaanval kreeg. Een gebroken hart, van verdriet, letterlijk !
Het hart wordt in de bijbel zeer vaak genoemd, als bron en plaats van gevoel, van wanbedrijven.
De schrik slaat me om het hart. Het hart op de tong hebben. In hoeveel gezegdes komt het hart niet voor ?
Bij hevige stress ontstaan soms bepaalde hartritmestoornissen. Meestal zijn ze gelukkig van tijdelijke aard, maar niet altijd !
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

eilander schreef:
MarthaMartha schreef:
Mara schreef:Ontr. oef ? Dat hebben wij nog nooit gedaan :bobo
Ik zit toevallig vlak bij een uitgang.
is verplicht voor elke gemeente hoor....
brandweer regels
Ja maar bij een kerk hoeft dat niet midden in de zondagse preek....
Wij hebben inderdaad wel zoiets. De BHV-ers regelen zelf zo'n soort oefening. Je kunt dat onmogelijk met een volle kerk doen. We moeten wel een beetje nuchter blijven. Van brand tijdens een kerkdienst heb ik eigenlijk nog nooit gehoord, maar ik heb er geen onderzoek naar gedaan.
Het schijnt dat onze kerk 's-zondag bij het uitgaan in gemiddeld zo'n 4 minuten leeg is, dat stond een keer in een verhaal over het ontruimingsplan van de kerk. Verder zitten nu op verschillende plekken BHV'ers, naast de hulpkosters/collectanten die altijd al op strategische plekken zaten/zitten.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Tiberius schreef:
MarthaMartha schreef:
Mara schreef:Ontr. oef ? Dat hebben wij nog nooit gedaan :bobo
Ik zit toevallig vlak bij een uitgang.
is verplicht voor elke gemeente hoor....
brandweer regels
Klopt. Een ontruimingsplan etc. is voor elk openbaar gebouw verplicht.
Bij ons hangt er zelfs een AED.
Bij ons ook, gelukkig nog nooit gebruikt. In de Zuiderkerk is dat wel eens het geval geweest, dat gebeurt even voor aanvang van de ochtenddienst, de hele reanimatie moest onder toeziend oog van het kerkvolk in de kerkzaal plaatsvinden. Gelukkig kon de persoon(een man van al in de 80) uiteindelijk nog naar ziekenhuis vervoerd worden. Hij is na enkele weken alsnog overleden. De kerkdienst kon daardoor pas fors na het aanvangstijdstip beginnen.
vlinder

Bericht door vlinder »

Mara schreef:Wat een indrukwekkend verhaal Helma !

@Vlinder, mensen kunnen wel degelijk van spanning en stress een fatale hartaanval krijgen ! Vorige week heb ik nog gelezen van een vrouw, die kort na het overlijden van haar zeer geliefde man, een hartaanval kreeg. Een gebroken hart, van verdriet, letterlijk !
Het hart wordt in de bijbel zeer vaak genoemd, als bron en plaats van gevoel, van wanbedrijven.
De schrik slaat me om het hart. Het hart op de tong hebben. In hoeveel gezegdes komt het hart niet voor ?
Bij hevige stress ontstaan soms bepaalde hartritmestoornissen. Meestal zijn ze gelukkig van tijdelijke aard, maar niet altijd !
Ja ja ja, dat geloof ik allemaal wel. Het gaat mij om het woord hartAANVAL. Officieel bestaat het niet in cardiologische zin. Daarom mijn vraag: wel helder hebben wat je ermee bedoeld. Hartaanval staat meestal voor INFARCT. En die krijg je echt niet van de schrik. Als je voor hartaanval een hartSTILSTAND bedoeld, gebruik je het woord niet goed, maar een stilstand kan wel door schrik.

Sorry, ik hou van m'n vak en moet vaak lachen om het verkeerde woordgebruik. Zeg nou zelf...wat is nou een hartAANVAL!
Mara

Bericht door Mara »

Niet iedereen is bekend met JOUW vak. Hartaanval is nu eenmaal een veel gebruikt woord in de samenleving.
Er zijn heel veel woorden die eigenlijk fout zijn, maar de dokter weet precies wat iemand bedoelt.
Het ging om het begrip hart. Daarin zetelt het gevoel, het geloof, de zonde. Kun je het misschien, af en toe, ook eens zo zien, ipv puur biologisch ?
Er zijn trouwens ook nog steeds oudere mensen die het woord kanker niet eens in hun mond durven nemen !
Hij heeft K, wordt er dan gezegd. Moet je dan denigrerend doen en zeggen: het is gewoon kanker hoor ?
Blijkbaar heeft de oudere generatie nog zoveel angst voor deze ziekte !
Ik begeleid regelmatig mijn hoogbejaarde oom (bijna 100 dus) naar het ziekenhuis, hij kijkt zo op tegen artsen ! De jongere generatie vindt zo'n beginnend assistentje maar een broekie, maar hij ziet hem als DOKTER.
oesterschelpje

Bericht door oesterschelpje »

Laten we niet in de (hart)aanval blijven hangen, maar weer terug naar het onderwerp!
Mara

Bericht door Mara »

Ik heb al eerder terugverwezen naar mijn opening, nl. het overlijden in de kerk, van een voorganger of een gemeentelid.
Er zijn al veel indrukwekkende verhalen geschreven, laten we alsjeblieft daar bij blijven en niet blijven hangen in technische details over ontruimen e.d.
Ik was onder de indruk van een krantenbericht en dacht dat dit vast vaker voorkwam en dat is ook zo, getuige de verhalen.
Heel indrukwekkend ! En zo ter waarschuwing, memento mori, gedenk te sterven, OOK in de kerk !!
albion

Bericht door albion »

vlinder schreef:
Mara schreef:Wat een indrukwekkend verhaal Helma !

Ja ja ja, dat geloof ik allemaal wel. Het gaat mij om het woord hartAANVAL. Officieel bestaat het niet in cardiologische zin. Daarom mijn vraag: wel helder hebben wat je ermee bedoeld. Hartaanval staat meestal voor INFARCT. En die krijg je echt niet van de schrik. Als je voor hartaanval een hartSTILSTAND bedoeld, gebruik je het woord niet goed, maar een stilstand kan wel door schrik.

Sorry, ik hou van m'n vak en moet vaak lachen om het verkeerde woordgebruik. Zeg nou zelf...wat is nou een hartAANVAL!

Misschien is dit een verkeerd woord, maar het wordt toch vaak gebruikt in de 'volksmond', die hebben het niet zo gauw over : hij heeft een INFARCT gehad. Wij zeggen hij heeft een hartaanval gehad en volgens mij is dat voor iedereen duidelijk wat daarmee bedoeld wordt.

Ik lees op het Internet:
Internet schreef: Als je zelf een hartaanval hebt: symptomen van een hartaanval

Het meest typerende symptoom van een hartaanval is een beklemmende, drukkende pijn achter het borstbeen. Deze pijn straalt vaak uit naar de kaken en naar linkerarm. Ook kan de pijn uitstralen naar de rug en de schouders. Daarnaast behoren misselijkheid en zweten tot de symptomen.

Verder worden er soms hartkloppingen, overslaan van het hart, duizeligheid, hartbonzen en de neiging tot flauwvallen waargenomen. Ook bewusteloos raken is mogelijk, m.n. bij de zwaardere infarcten. Soms heeft het slachtoffer last van kortademigheid, braken en zweten.

Een pijn op de borst die meer dan 20 minuten duurt of herhaalde korte pijnaanvallen (vaker dan 1 keer per uur) zijn zeer verdacht voor een hartaanval. Deze alarmsignalen behoeven dan ook dringend medische hulp.

Bij het herkennen van een van deze signalen of klachten, kunt u het beste contact opnemen met uw huisarts. En in ernstige gevallen direct bellen met 112 natuurlijk.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
vlinder

Bericht door vlinder »

Albion: je aangehaalde "bewijst" mijn punt. Je citeerd een stuk over een hartinfact. Maar bij een infarct hoe je nooit te reanimeren. Je schrijft dus dat iedereen begrijpt wat je bedoeld, maar dat is het juist niet. Infarct en stilstand zijn 2 verschillende dingen. Infarct is een propje, komt dus nooit van schrik. Stilstand zorgt voor circulatiestiltand en daar moet wel bij gereanimeerd worden.
Dus tot zover blijf ik gewoon bij het onderwerp. Een reanimatie hebben we wel in de kerk gehad, en dat was geen infarct maar een stilstand.
albion

Bericht door albion »

vlinder schreef:Albion: je aangehaalde "bewijst" mijn punt. Je citeerd een stuk over een hartinfact. Maar bij een infarct hoe je nooit te reanimeren. Je schrijft dus dat iedereen begrijpt wat je bedoeld, maar dat is het juist niet. Infarct en stilstand zijn 2 verschillende dingen. Infarct is een propje, komt dus nooit van schrik. Stilstand zorgt voor circulatiestiltand en daar moet wel bij gereanimeerd worden.
Dus tot zover blijf ik gewoon bij het onderwerp. Een reanimatie hebben we wel in de kerk gehad, en dat was geen infarct maar een stilstand.

Het gaat mij om het woord HARTAANVAL. Het hart wordt dus aangevallen door een propje. Ik vind het dat je het woord hartaanval gewoon kan gebruiken. Ik had het niet over reanimeren of een hartstilstnd.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
vlinder

Bericht door vlinder »

Ja klopt. Maar Mara gaf aan dat je een aanval gewoon kan gebruikten voor een hartstilstand en dat is iets waar ik het niet mee eens ben. De reden dat ik hier op hamer is dat het zo vaak verkeerd wordt doorgegeven aan de ambulance en de SEH. Bij een hartinfarct kun je namelijk soms nog zelf naar het ziekenhuis, bij een stilstand niet meer en moeten er altijd 2 ambulances komen. Mara reageerde geagiteerd, maar ik wil alleen aangeven dat het ten eerste wel bij het onderwerp past en ten tweede belangrijk is de juiste woorden te gebruiken. Albion heeft de juiste uitleg, Mara niet.
jvdg

Bericht door jvdg »

vlinder schreef:Ja klopt. Maar Mara gaf aan dat je een aanval gewoon kan gebruikten voor een hartstilstand en dat is iets waar ik het niet mee eens ben. De reden dat ik hier op hamer is dat het zo vaak verkeerd wordt doorgegeven aan de ambulance en de SEH. Bij een hartinfarct kun je namelijk soms nog zelf naar het ziekenhuis, bij een stilstand niet meer en moeten er altijd 2 ambulances komen. Mara reageerde geagiteerd, maar ik wil alleen aangeven dat het ten eerste wel bij het onderwerp past en ten tweede belangrijk is de juiste woorden te gebruiken. Albion heeft de juiste uitleg, Mara niet.
Ik heb helaas beide meegemaakt en zoals Vlinder het hier beschrijft is het ook mij zo overkomen.
Plus een politiewagen.
Gesloten