God is soeverein. Gos is niet een mens dat Hij zou kunnen liegen of veranderd zou kunnen worden. Hieruit volgt dat de wil van God onveranderlijk is, maar dat Hij wel wil dat bepaalde dingen veranderen.Afgewezen schreef:God is niet de kille God van de logica! God is liefde...Bert Mulder schreef:En op dat punt verschillen we. Dus hoe zou jij die tekst dan uitleggen, namelijk de vaten ter onere?
En de Hemelse pottenbakker?
En Ezau heb ik gehaat?
Of is God niet soverein dan?
Goddelijke predestinatie kan niet veranderd worden. God is geen mens en de genadegaven en de roeping Gods zijn onberouwelijk ( Rom 11,29) toch wordt het gebed, net als de bekering, door God gebruikt als secunda causa. Wij bidden niet om de predestinatie te veranderen, maar God bepaalt in Zijn voorzienigheid ook de oorzaken waardoor effecten bereikt worden. Door onze gebeden bereiken wij wat God besloten heeft.
In Jer 18 is de pottenbakker metafoor voor God. De pottenbakker is vrij om van een in zijn ogen mislukte pot met dezelfde klei een nieuwe te maken. Zo staat het God vrij berouw te hebben over het kwaad dat Hij gedacht had te doen over een volk, mits dat volk voldoet aan de conditie van bekering (vs8). Maar als het doet wat kwaad is in Gods ogen, zal Hij berouw hebben over het goede, dat Hij Zich voorgenomen had (vs 10)
De Goddelijke Pottenbakker verlangt een pot te vormen die de liefde van God beantwoord met wederliefde en gehoorzaamheid.
Jona zegt dat God genadig en barmhartig is, lankmoedig, groot van goedertierenheid en berouwhebbend over het kwaad. Joel gebruikt vrijwel dezelfde woorden.