Om aan het eind van je bijdrage te beginnen.pietjebel schreef: @de anti-Berts: jullie storen je soms geweldig aan Bert, maar jullie slagen er niet echt in hem te weerleggen. Als Bert met een aantal Bijbelse gegevens komt, zoals hierboven, en de enige reactie is zoals die van Afgewezen 'ja maar God is liefde' dan is dat niet erg sterk. Met een beroep op Gods liefde kunnen we teksten over verwerping wegstrepen. Hoera!
En als Bert een aantal Bijbelteksten of fragmenten uit Belijdenisgeschriften citeert, dan schuiven we dat terzijde en noemen we hem met Refo maar kampioen copy-paste zonder erop in te gaan.
Afgewezen en Refo: een discussie heeft alleen maar zin als je op de argumenten van de ander ingaat. Jullie voeren geen discussie, maar een steekspel.
Bert denkt misschien geweldig vanuit de predestinatie en gaat daarin erg ver. Bert, je wekt inderdaad wel eens de indruk dat God een onpersoonlijke, kille macht is en dat Gods soevereiniteit bijna gelijk staat aan willekeur. Wat meer terughoudendheid lijkt me gepast. God is groot en wij begrijpen Hem niet. Bij de predestinatie staan wij mensen voor een raadsel.
Maar de anti-Berts maken soms duidelijk perse niet te willen denken vanuit de predestinatie en gaan daarin zo ver dat ze Schriftgegevens over de predestinatie niet in overweging willen nemen. Hoe weinig we ook snappen en weten van de predestinatie, het is geopenbaard dat die er is. Als we dat terzijde schuiven, worden we onbijbels!
Afgewezen, tegenover de Bijbelwoorden 'Ezau heb Ik gehaat' stel jij een ander Bijbelwoord: 'God is liefde''.
Staat allebei in de Bijbel. Maar wat wil je er in dit verband mee zeggen? Dat God Ezau niet gehaat, maar liefgehad heeft?
Berts predestinatiedenken mag dan op weerstand stuiten, maar ik gruwvan het naar eigen goeddunken wegstrepen van bijbelse gegevens zoals sommige anderen dat hier doen. Denk je echt dat je God eert door in Zijn Woord te strepen wat je niet uitkomt? Op. 22:19 "En indien iemand afdoet van de woorden des boeks dezer profetie, God zal zijn deel afdoen uit het boek des levens, en uit de heilige stad, en uit hetgeen in dit boek geschreven is."
Of denk je echt dat je God eert als je tegen Zijn openbaring ingaat? Rom. 9:20 "Maar toch, o mens, wie zijt gij, die tegen God antwoordt? Zal ook het maaksel tot dengenen, die het gemaakt heeft, zeggen: Waarom hebt gij mij alzo gemaakt?"
Niemand antwoordt in dit verband tegen God. Je maakt de veel gemaakte vergissing: Jij zegt dit en dat betekent dat je tegen de verkiezing bent en dus ga ik je bestrijden als remonstrant.
In Op 22 wordt met 'dit boek' Openbaring zelf bedoeld.
Je gruwt ergens van. Waar ik van gruw is het schaakmat zetten van het evangelie met (interpretaties van) belijdenisgeschriften.
God heeft Ezau ook liefgehad, jazeker. Of is jouw interpretatie dat Ezau never nooit een schijn van kans heeft gehad? Hij heeft zelf het eerstgeboorterecht verkocht.
Inderdaad: een steekspel. Dat is net wat ik zeg.
Bert komt met copy-paste om zijn argumenten kracht bij te zetten. Dat werkt natuurlijk niet.