Sabbat op zondag?

backtobasic
Contacteer:

Re: Sabbat op zondag?

Bericht door backtobasic »

Afgewezen schreef:
backtobasic schreef: de vervolgingen en zelfs binnen 1 gezin elkaar overleveren, vanwege het geloof in Jezus vond NIET plaats voor de verwoesting van jeruzalem.
O nee? Hoe weet je dat? En zijn de apostelen niet voor stadhouders en koningen geleid? En omgebracht?
Backtobasic schreef:Dat komt allemaal nog, waarom wil je dat niet aannemen?
Waarom zeg je nu steeds dit soort dingen? "Lees je het hoofdstuk wel", "waarom wil je het niet aannemen"? Zo gaan we niet met elkaar om.
Ik wil aannemen wat de Bijbel mij leert, niet op voorhand wat Backtobasic daarvan vindt. Is dat duidelijk?
Ik heb gezegd dat Jezus' profetie ook verder ziet dan alleen de verwoesting van Jeruzalem. Dus in die zin geldt deze profetie ook voor ons.
Maar nogmaals, het is net als bij de profetieën over de verlossing uit de ballingschap. Die zagen vérder. Zo is het ook met de profetie van Christus. Over de verwoesting van Jeruzalem heen wijst ze heen naar het laatste oordeel en wat daaraan vooraf zal gaan.
Maar dat eerste mogen we niet over het hoofd zien. En zo ook kun je vs. 32 verklaren en de uitspraak over de sabbat.
Backtobasic schreef:Bovendien is de sabbat nog steeds de zaterdag, en niet de zondag.
Zeker, maar we mogen nu rustig vluchten op de sabbat. Want voor ons geldt de sabbat niet meer (zie postings van Zonderling voor een onderbouwing daarvan).
Backtobasic schreef:Je gaat ook niet in op het einden der aarde tegenover "jouw" middelandse zee gebied.
Nee, ik snap niet wat ik daar in dit verband mee moet.
Backtobasic schreef: God heeft altijd gewaarschuwd dmv profeten en engelen, nu ook weer dmv zijn Woord.
Ja, dus?
Laatste poging,
Ik probeer te zeggen dat " bid dat uw vlucht niet op sabbat valle of in de winter, gepredikt is temidden van Jezus' voorspellende tekst over de laatste dagen, wanneer er een nooit weer evenaarbare verdrukking komt , en indien die dagen niet ingekort zullen worden, om wille van de uitverkorenen.....
het is toch duidelijk dat dit nog moet gebeuren?!Het gruwel der verwoesting, waar over door daniel gesproken is....(wat lag in de verre toekomst!!, dit is een beeld van de antichrist).
Ben benieuwd wat anderen er van vinden, tot nu toe lijkt iedereen bang zijn handen er niet aan te willen branden ;(
Sola Scriptura
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

backtobasic schreef:Laatste poging,
Ga vooral niet op mijn tegenargumenten in. ;)
Backtobasic schreef:Ik probeer te zeggen dat " bid dat uw vlucht niet op sabbat valle of in de winter, gepredikt is temidden van Jezus' voorspellende tekst over de laatste dagen, wanneer er een nooit weer evenaarbare verdrukking komt , en indien die dagen niet ingekort zullen worden, om wille van de uitverkorenen.....
En laat ik nu proberen om te zeggen dat dit zijn eerste vervulling heeft gekregen in de (tijd rond) de verwoesting van Jeruzalem!
Backtobasic schreef: het is toch duidelijk dat dit nog moet gebeuren?!Het gruwel der verwoesting, waar over door daniel gesproken is....(wat lag in de verre toekomst!!, dit is een beeld van de antichrist).
Voor jou is blijkbaar van alles duidelijk. Maar ook de gruwel der verwoesting heeft zijn voorvervullingen gehad. Eerst bij Antiochus Epifanus (in de eindtijd vóór de komst van Christus), en later in de ontwijding/vernietiging van de tempel bij de verwoesting door de Romeinen.
Backtobasic schreef:Ben benieuwd wat anderen er van vinden, tot nu toe lijkt iedereen bang zijn handen er niet aan te willen branden ;(
Zaterdagmiddag is meestal niet de tijd dat je veel deelnemers kunt verwachten. En waarom spreek je hier van 'handen branden'?
Alexander CD

Bericht door Alexander CD »

backtobasic schreef:
Afgewezen schreef:
backtobasic schreef:
Afgewezen schreef:Dus jij stelt dat Jezus in dit hoofdstuk helemaal niet gesproken heeft over de - letterlijke - verwoesting van Jeruzalem?
Verder, er staat dat het Evangelie gepredikt zal zijn 'in de gehele wereld', 'de gehele oikoemenè', d.w.z. de toenmaals bekende bewoonde wereld, de landen rond de Middellandse Zee. Dat is wél gebeurd vóór de verwoesting van Jeruzalem.
En ten slotte doe je er goed aan je eigen mening niet zo te verabsoluteren, door uitdrukkingen te gebruiken als 'die oren heeft, die hore'. Alsof jouw interpretatie gelijk staat met Gods Woord.
"wie zoekt zal vinden", zijn toch ook spreekwoorden en uitdrukkingen geworden, die iedereen kan gebruiken?
Natuurlijk heeft Jezus het over de letterlijke verwoesting van Jeruzalem, maar daarna gaat hij verder.
Dan zijn we het toch enigermate eens en dat is al heel wat. ;)
Je ziet hier toch dat de verwoesting van Jeruzalem een voorafschaduwing is van het laatste oordeel? En dan is ook te verklaren dat Jezus' profetieën nog de 'kleur' dragen van de situatie zoals die was in díé tijd (de vlucht op de sabbat bijv.).
Backtobasic schreef: Lukas 21:11 staan toch ook gebeurtenissen, die nog niet plaatsgevonden hebben?
Rom 10:18. de gehele aarde, de einden der aarde.
Niet alleen middellandse Zee gebieden.
Voor Lukas 21 geldt m.i. hetzelfde als voor Matth. 24. Zie vs. 32: "Voorwaar zeg ik u, dat dit geslacht geenszins zal voorbijgaan, totdat alles zal geschied zijn." (vgl. Matth. 24:34). De toenmalige generatie zou het nog meemaken!
Backtobasic schreef:die verabsolutering is er met de cultureel-religieuze paplepel vd GG ingegoten, daar moet ik inderdaad wat aan werken.
Veel succes. :huhu
de vervolgingen en zelfs binnen 1 gezin elkaar overleveren, vanwege het geloof in Jezus vond NIET plaats voor de verwoesting van jeruzalem.
Dat komt allemaal nog, waarom wil je dat niet aannemen?
Bovendien is de sabbat nog steeds de zaterdag, en niet de zondag.
Je gaat ook niet in op het einden der aarde tegenover "jouw" middelandse zee gebied.
God heeft altijd gewaarschuwd dmv profeten en engelen, nu ook weer dmv zijn Woord.
De verwoesting van de tempel( als ook van Jeruzalem) is ook een type van de tijd van de laatste dingen, dus het spreekt over beide.

De grote verdukking is geestelijk.

Zondag is wel de rustdag net zoals Zonderling goed weergeven heeft daaraan wil ik nog toevoegen dat bijbel duidelijk zegt dat we onze gaven op de eerste dag van de week moeten geven (zondag) 1 Cor 16 vs 1-2.
Ook is de Heilige Geest uitgestort op Zondag.
backtobasic
Contacteer:

De willekeur waarmee het een letterlijk en het andere geestelijk wordt geinterpreteerd, blijft me verbazen.
De verdrukking lijkt me een door de antichrist bewerkstelligde toestand, die uiteindelijk tot de dood zou leiden, ware het niet.....
in ieder geval iets wat nog komen gaat, NIET iets wat al gebeurd zou zijn bij de verwoesting der Tempel in 70.
Die Tempel gaat nog 1 keer herbouwd worden, en dat duurt niet zo lang meer, denk ik.
Sola Scriptura
Gian

Bericht door Gian »

backtobasic schreef: Die Tempel gaat nog 1 keer herbouwd worden, en dat duurt niet zo lang meer, denk ik.
Alles is klaar. Zelfs de koren zijn compleet en de muziek is gecomponeerd.
http://www.templeinstitute.org/
Men is enkele weken geleden tot de conclusie gekomen dat de tempel toch wel naast de Al-Aqsa Moskee mag komen.

Overigens niet de tempel uit Ezechiël. Die zal Christus zelf bouwen.
Daarom staan er ook geen hoogtematen bij.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Alexander CD

backtobasic schreef:De willekeur waarmee het een letterlijk en het andere geestelijk wordt geinterpreteerd, blijft me verbazen.
De verdrukking lijkt me een door de antichrist bewerkstelligde toestand, die uiteindelijk tot de dood zou leiden, ware het niet.....
in ieder geval iets wat nog komen gaat, NIET iets wat al gebeurd zou zijn bij de verwoesting der Tempel in 70.
Die Tempel gaat nog 1 keer herbouwd worden, en dat duurt niet zo lang meer, denk ik.
Dat mag voor jou willekeur lijken, maar dat is lijken.

Waaruit maak je op dat de tempel nog een keer herbouwd zal worden?

Of die tempel gebouwd wordt of niet, Jezus woord blijft gelden. Ziet, uw huis wordt u woest gelaten en dat betekent onbewoond, leeg.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

backtobasic schreef:Ben benieuwd wat anderen er van vinden, tot nu toe lijkt iedereen bang zijn handen er niet aan te willen branden ;(
Ik ben niets te beroerd om mijn handen ergens aan te branden; het probleem is echter dat als iemand argumenten noemt, jij die stelselmatig negeert. Dat moedigt niet echt aan, nee.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Ik probeer te zeggen dat " bid dat uw vlucht niet op sabbat valle of in de winter, gepredikt is temidden van Jezus' voorspellende tekst over de laatste dagen, wanneer er een nooit weer evenaarbare verdrukking komt , en indien die dagen niet ingekort zullen worden, om wille van de uitverkorenen.....
het is toch duidelijk dat dit nog moet gebeuren?!Het gruwel der verwoesting, waar over door daniel gesproken is....(wat lag in de verre toekomst!!, dit is een beeld van de antichrist).
Ben benieuwd wat anderen er van vinden, tot nu toe lijkt iedereen bang zijn handen er niet aan te willen branden ;(
Backtobasic,

Ik heb deze discussie graag aan anderen overgelaten. Vooral ook omdat ik het voor de kwestie sabbat/zondag van minder belang vindt.

Dat Jezus in de Evangeliën vóór zijn opstanding niet over de zondag gesproken heeft, hoeft ons niet te verbazen. Hij heeft toen ook niet gesproken over de roeping der heidenen, ook niet over de afschaffing van de ceremoniële wetten. Dat alles heeft gewacht totdat het moment daarvoor gekomen was, namelijk na Zijn dood en opstanding.

Verder ben ik het met Afgewezen eens dat de tekst die jij noemt vooral ziet op de verdrukking die voorafging aan de verwoesting van Jeruzalem. Dat geldt ook voor de gruwel der verwoesting staande in de heilige plaats (waar het niet behoort) zoals voorzegd door Daniël. Dat er nog een achterliggende, tweede betekenis kan zijn voor de komst van de antichrist wil ik niet ontkennen. Ik zie echter niet wat dit als argument toevoegt aan het onderwerp sabbat/zondag.

Z.
backtobasic
Contacteer:

Zonderling schreef:
Backtobasic,

Ik heb deze discussie graag aan anderen overgelaten. Vooral ook omdat ik het voor de kwestie sabbat/zondag van minder belang vindt.

Dat Jezus in de Evangeliën vóór zijn opstanding niet over de zondag gesproken heeft, hoeft ons niet te verbazen. Hij heeft toen ook niet gesproken over de roeping der heidenen, ook niet over de afschaffing van de ceremoniële wetten. Dat alles heeft gewacht totdat het moment daarvoor gekomen was, namelijk na Zijn dood en opstanding.

Verder ben ik het met Afgewezen eens dat de tekst die jij noemt vooral ziet op de verdrukking die voorafging aan de verwoesting van Jeruzalem. Dat geldt ook voor de gruwel der verwoesting staande in de heilige plaats (waar het niet behoort) zoals voorzegd door Daniël. Dat er nog een achterliggende, tweede betekenis kan zijn voor de komst van de antichrist wil ik niet ontkennen. Ik zie echter niet wat dit als argument toevoegt aan het onderwerp sabbat/zondag.

Z.
Uit Wikipedia:
Zowel in het Oude als in het Nieuwe Testament (met name in de boeken Daniël en Openbaringen) wordt er voorspeld dat er een koning zal opstaan die zwaar in opstand komt tegen God en zijn heiligen:
Daniël 7:25 “Hij (een bepaalde koning in de eindtijd) zal in opstand komen tegen de hoogste God, en de heiligen van de hoogste onderdrukken. Hij zal proberen hun feesten en hun wet te veranderen, en zij zullen aan zijn heerschappij zijn overgeleverd voor één tijd, een dubbele tijd en een halve tijd.”
Daniël 9:27 “Hij (een toekomstige vorst) zal een sterk bondgenootschap sluiten met velen, één week lang. De helft van de week zal hij offers noch gaven laten brengen, en boven op het altaar zal een verwoesting brengende gruwel te zien zijn, totdat het aangekondigde einde van die verwoestende kracht komt.’ ”
Daniël 12:7 “Daarop hoorde ik (Daniël) de in linnen geklede man die zich boven het water van de rivier bevond, spreken. Hij hief beide handen op naar de hemel en zwoer bij de eeuwig Levende: ‘Eén tijd, een dubbele en een halve tijd: wanneer de macht van het heilige volk niet langer verbrijzeld zal worden, dan zullen al deze dingen zich hebben voltrokken.’ ”
Daniël 12:11 “En vanaf het moment dat het dagelijks offer wordt afgeschaft en een verwoesting brengend afgodsbeeld is opgericht, zullen er twaalfhonderdnegentig dagen verstrijken.”
Openbaringen 11:2 “De voorhof buiten de tempel moet je overslaan. Meet die niet op, want hij is bestemd voor de heidenen, die de heilige stad tweeënveertig maanden lang zullen vertrappen.”
Openbaringen 11:3 “Ik zal mijn twee getuigen opdracht geven om te profeteren. Gedurende twaalfhonderdzestig dagen zullen ze dat doen, gehuld in een boetekleed.” Dit slaat op de twee getuigen.
Er worden in deze aanhalingen verschillende tijdsaanduidingen gebruikt, die allemaal op eenzelfde periode lijken te duiden. “Eén tijd, een dubbele tijd en een halve tijd” is drieënhalf. “De helft van de week” is drieënhalve dag. “Twaalfhonderdnegentig dagen” is ongeveer drieënhalf jaar (1.277 dagen). “Tweeënveertig maanden” is eveneens drieënhalf jaar. En ook “Twaalfhonderdzestig dagen” is ongeveer drieënhalf jaar. Als “drieënhalve dag” als symbolische geïnterpreteerd wordt, zou dit als een periode van drieënhalf jaar gezien kunnen worden.
In onder andere Mattheus 24 spreekt Jezus ook over deze tijd, hoewel Hij er geen tijdsduur bij noemt. Hij noemt het “een tijd van enorme verschrikkingen, zoals er sinds het ontstaan van de wereld tot nu nooit geweest zijn en er ook niet meer zullen komen.” (Matth. 24:21). En in het volgende vers: "En indien die dagen niet ingekort werden zou geen vlees behouden worden; doch ter wille van de uitverkorenen zullen die dagen worden ingekort" (Matth. 24:22).
[bewerken]Rampen tijdens de Grote Verdrukking

In de Bijbel staan ook grote rampen en oorlogen beschreven, die tijdens de Grote Verdrukking zouden gaan plaatshebben. In Mattheus hoofdstuk 24, vers 29-31 staat hierover: "29 Meteen na de verschrikkingen van die dagen zal de zon verduisterd worden en de maan geen licht meer geven, de sterren zullen uit de hemel vallen en de hemelse machten zullen wankelen. 30 Dan zal aan de hemel het teken zichtbaar worden dat de komst van de Mensenzoon aankondigt, en alle stammen op aarde zullen zich van ontzetting op de borst slaan als ze de Mensenzoon zien komen op de wolken van de hemel, bekleed met macht en grote luister. 31 Dan zal hij zijn engelen uitzenden, en onder luid bazuingeschal zullen zij zijn uitverkorenen uit de vier windstreken bijeenbrengen, van het ene uiteinde van de hemelkoepel tot het andere." Deze tekst geeft aan dat er dus een zonsverduistering en een maansverduistering zullen zijn en dat er sprake zal zijn van vallende sterren (kometen). Daarna vindt, zoals dat in het christendom genoemd wordt, de (tweede) Wederkomst plaats.

Denken wij hier anders over?
Sola Scriptura
Alexander CD

BtB je mag wel een nieuw onderwerp beginnen maar dit gaat over Sabbat op zondag.
backtobasic
Contacteer:

Alexander CD schreef:BtB je mag wel een nieuw onderwerp beginnen maar dit gaat over Sabbat op zondag.
N.a.v. "bid dat uw vlucht niet valle op de sabbat" deze eindtijdvoorspelling uit Openbaringen.
Als tekjen dat de sabbat er ook dan nog zal zijn, omdat dat gods dag is en blijft, tot aan het einde der tijden.
Sola Scriptura
Alexander CD

backtobasic schreef:
Alexander CD schreef:BtB je mag wel een nieuw onderwerp beginnen maar dit gaat over Sabbat op zondag.
N.a.v. "bid dat uw vlucht niet valle op de sabbat" deze eindtijdvoorspelling uit Openbaringen.
Als tekjen dat de sabbat er ook dan nog zal zijn, omdat dat gods dag is en blijft, tot aan het einde der tijden.
Doch bidt, dat uw vlucht niet geschiede des winters, noch op een sabbat.

Winter is een tijd dat stormen woeden, het is dood er is geen groei meer van de gewassen een tijd wanneer de oogst binnen is.

Zo zie ik de sabbat ook, het werk is klaar en dan komt het uur waarin niemand meer kan werken, God geeft geen groei meer.

Hoogl 2, 11-12 Want zie, de winter is voorbij, de plasregen is over, hij is overgegaan;

De bloemen worden gezien in het land, de zangtijd genaakt, en de stem der tortelduif wordt gehoord in ons land.

Na de winter geeft God groei, alles bloeit op als de winter voorbij is.

De winter die hier bedoeld wordt is de grote verdrukking.

Jeremia 8 vs 20 De oogst is voorbijgaande, de zomer is ten einde; nog zijn wij niet verlost.

conclusie: Bid dat je mag vluchten tot God terwijl het nog de dag der zaligheid is!
backtobasic
Contacteer:

Nog wat argumenten voor de sabbat op sabbat:
** 01 ** "Is er geen enkel gebod voor het vieren van de eerste dag van de week als sabbat, in plaats van de zevende?
In het geheel geen. Noch Christus, noch zijn apostelen, noch de eerste christenen vierden de eerste dag van de week in plaats van de zevende als sabbat." (New York Weekly Tribune, 24 mei 1900.)
** 02 ** "De Schrift noemt de eerste dag van de week nergens sabbat (...). Er is geen schriftuurlijk gezag aangegeven om zulks te doen, en ook natuurlijk geen schriftelijke verplichting." (The Watchman (Baptist).)
** 03 ** "Het vieren van de eerste in plaats van de zevende dag berust op het getuigenis van de kerk, en de kerk alleen."(Hobart Church News (Episcopiliaans), 2 juli 1894.)
** 04 ** "De feestdag van de zondag, gelijk alle andere feestdagen, was immers slechts een menselijke instelling; het was in het minst niet de bedoeling van de apostelen om een goddelijk bevel dienaangaande te geven. Ook was het in het minst niet hun bedoeling, en ook niet die van de eerste apostolische kerk, om de wetten van de sabbat op de zondag over te dragen." (Neander's "Church History", vertaling van Rose, blz. 186.)
** 05 ** "De vroegste erkenning van zondagsviering als plicht, door de wet opgelegd, is een grondwet van Konstantijn in het jaar 321 na Chr., wettelijk voorschrijvende, dat alle gerechtshoven, inwoners van steden, en werkwinkels, op zondag (venerabili die Solis) moesten rusten, met een uitzondering gemaakt ten gunste van hen, die zich bezighielden met de landbouw." (Encyclopedia Britannica, negende uitgave.)
** 06 ** "De zevende dags sabbat werd (...) gevierd door Christus, door de apostelen en door de eerste christenen, totdat het concilie van Laodicea het houden van die dag geheel en al afschafte (...) Het concilie van Laodicea (364 na Chr.) (...) stelde voor het eerst het vieren van de dag des Heren vast." (Prynne's Dissertation on the Lords' Day Sabbath, blz. 163.)
** 07 ** Dr. R.W. Dale, Brits Congregationalist zegt: "Het is zeer duidelijk dat, hoe streng of vroom wij de zondag ook mogen doorbrengen, wij niet de sabbat houden. (...) De sabbat berust op een bepaald Goddelijk gebod. Wij kunnen niet beweren dat wij zulk een gebod voor zondagsviering hebben. (...) Er is geen enkele regel in het Nieuwe Testament, die eraan doet denken, dat wij iets doen, waar straf op rust, door de veronderstelde heiligheid van de zondag te schenden." (The Ten Commandements, Hodder and Stoughton, blz. 106, 107.)
** 08 ** Dr. Edward T. Hiscock (Baptist) zegt: "Er was en er is een gebod om "de sabbat te heiligen", maar die sabbat was niet de zondag. Er zal echter dadelijk gezegd worden (...), dat de sabbat van de zevende op de eerste dag van de week is overgedragen. (...) Waar kan men het verslag van zulk een handeling vinden? Niet in het Nieuwe Testament - volstrekt niet." (The New York Examiner, 16 november 1893.)
** 09 ** Protestantse Episkopaalse "Uitleg van de Catechismus": "De dag is nu veranderd van de zevende tot de eerste; (...) maar daar wij geen schriftuurlijke aanwijzing vinden voor die verandering, moeten wij besluiten, dat het op gezag van de kerk gedaan is."
** 10 ** Wie heeft onder de eerste hervormers deze vraag omtrent sabbatviering geopperd? "Carlstadt hield zich aan het Goddelijk gezag van de sabbat volgens het Oude Testament". (Life of Luther, door Dr. Barnes Sears, blz. 402.)
** 11 ** Wat zei Luther over Carlstadt's inzichten omtrent de sabbat? "Inderdaad, indien Carlstadt meer over de sabbat zou schrijven, dan zou de zondag moeten wijken, en de sabbat - dat is, zaterdag - heilig gehouden moeten worden." (Luther, "Against the Celestial
Prophets", aangehaald in "Life of Martin Luther in Pictures", blz. 147.)
Sola Scriptura
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Het probleem met dit soort uitspraken, die jij zo hoopvol "argumenten voor" noemt, is, dat ze, evenals jijzelf trouwens, voorbij gaan aan de schriftgedeelten, waarin helder aangegeven wordt, dat de apostelen de opstandingsdag van Christus (de dag des Heeren) als dag van samenkomst van de christelijke gemeente zijn gaan vieren. Het lijkt wel of men het apostolisch gezag niet meer erkend; of althans: naar het domein van de Roomse Kerk verwijst.

De strijd die Paulus in de Galatenbrief tegen terugkeer tot het judaïsme voert, steekt na tweeduizend jaar weer opnieuw de kop op.
Bovendien zijn sommige uitspraken regelrechte onwaarheden.

Verder wil ik er nog wijzen: zou de Heere in de afgelopen eeuwen zoveel zegen hebben gegeven in Zijn kerk als zij op zo'n belangrijk punt (althans volgens de zevende-dags-drijvers) zou dwalen? Dat denk ik niet.
Alexander CD

helemaal mee eens Tiberius!
Plaats reactie