Gereformeerde Gemeenten

-DIA-

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Ditbenik schreef:
-DIA- schreef: Een metselaar kan uit de praktijk van zijn vak vertellen. Een tuinder weet veel over soorten planten en hoe je die moet verzorgen. Het gaat over het daadwerkelijk bevinden, of ondervonden hebbend wat men preekt. Dat is het.
Als je een kraagwagenmachinist laat praten over het vak van metselaars dan kun je doorgaans wel horen dat hij geen metselaar is. Ik noem maar wat voorbeelden.
Je kunt zo ook heel veel theologische kennis hebben, maar het zelf niet bevonden hebben. En ook de ervaring in de wegen die God gaat met een levend gemaakt mens, die zichzelf vaak een raadsel is moeten verklaard worden. Dat gaat niet uit een boekje. Een kraanmachinist kan nog wel leren metselen, maar het werk Gods in het hart is niet aan te leren, wel na te praten. Maar een mens met de gave des onderscheids zal het wel horen als het 'uit een boekje' of uit de beleving. De mens van nature weet niets van geestelijke zaken, begrijpt ze niet, ze zijn hem een dwaasheid, want ze worden geestelijk onderscheiden. Dan, als je daar in deze verwarrende tijden wat in geoefend mag worden zal je het verschil ook wel kunnen opmerken. Leg het maar eens naast elkaar, en ik weet wel dat dat in deze tijden wat moeite zal kosten, maar ik acht het zeker de moeite waard, Want wat wij theologiseren doet er niet toe, ons verstand is verduisterd, en ik denk dat het eerste wat een mens leert, te zien dat hij blind is. Er zijn er ook die dat niet erkennen en op hun eigen verstand en geleerdheid steunen, maar dat valt alles weg. De Farizeeën waren ook goed helder in hun verstand, maar het geestelijk onderscheiden konden ze niet. Ze zeiden zelfs: Zijn wij dan ook blind? Ze meenden werkelijk dat ze zagen door hun geleerdheid en het onderhouden van de wet.
Om de gave van onderscheid te bezitten zal iemand zelf ook levend gemaakt moeten zijn. Anders behoort hij tot de blinden en bedriegt hij zichzelf en anderen.
Normaal gesproken wel. Maar er zijn uitzonderingen. Er zijn toch altijd mensen geweest, die van zichzelf weten niet bij het volk te horen, ofwel zich daar niet bij durven te rekenen, die dit wel onderscheiden. Dan kan het heel nauw uitgaan.
Zie ook bv. Zefanja 2 waar de profeet de Joden vermaant tot bekering, eer hun de straffen overvallen, inzonderheid de vromen die nog in het land overig waren, aldus het opschrift boven dit hoofdstuk.
Daartoe roept de Schrift ook op, omdat wij zulk een bedrieglijk hart hebben. Doorzoekt uzelf nauw, ja, doorzoekt nauw, gij volk dat met geen lust bevangen wordt
Kantt. 1 bij: Doorzoekt uzelf: De zin is: Gaat in uzelf, en onderzoekt al uw doen, opdat gij verstaat hoe zwaarlijk gij God den Heere vertoornd hebt met uw grote en menigvuldige zonden. Hebr. Verzamelt u. Het wordt eigenlijk gebruikt voor het verzamelen der stoppelen of houten, als Ex. 5:7, 12. 1 Kon. 17:10. Hetwelk dewijl het niet geschieden kan dan met naarstige nazoeking, zo wordt het ook voor zoeken gebruikt.
verwijsteksten
Ex. 5:7 Gij zult voortaan aan deze lieden geen stro meer geven tot het maken der tichelstenen, als gisteren en eergisteren; laat hen zelven heengaan en stro voor zichzelven verzamelen.
Ex. 5:12 Toen verstrooide zich het volk in het ganse land van Egypte, dat het stoppelen verzamelde voor stro.
1 Kon. 17:10 Toen maakte hij zich op en ging naar Zarfath; als hij nu aan de poort der stad kwam, zie, zo was daar een weduwvrouw hout lezende; en hij riep tot haar en zeide: Haal mij toch een weinig water in dit vat, dat ik drinke.
Kantt. 2 bij: doorzoekt u nauw: Benaarstigt u ten hoogste, te weten om u met God te verzoenen.

Kantt. 3 bij: dat met geen lust bevangen wordt: Te weten om zich met God te verzoenen; of om wat goeds te doen. Anders: o volk, niet waardig begeerd te worden.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Panny

Bericht door Panny »

Laten we er maar heel voorzichtig mee zijn. Wij mensen kunnen ons ernstig vergissen. Al zou je nog zo'n bijzondere gave hebben op dat gebied.

"...De mens ziet aan wat voor ogen is, maar de HEERE ziet het hart aan.".
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Panny schreef:Laten we er maar heel voorzichtig mee zijn. Wij mensen kunnen ons ernstig vergissen. Al zou je nog zo'n bijzondere gave hebben op dat gebied.

"...De mens ziet aan wat voor ogen is, maar de HEERE ziet het hart aan.".
Dat bedoel ik ook, we moeiten altijd bij onszelf beginnen. Hoe is het met mij, hoe sta ik ervoor? Kan ik God ontmoeten? Dat zijn vragen die we ons wel noodzakelijk moeten stellen.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

@Dia: uit welke teksten uit de bijbel leidt jij af dat er zoiets als een "Gave des onderscheids" bestaat?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Wim Anker schreef:@Dia: uit welke teksten uit de bijbel leidt jij af dat er zoiets als een "Gave des onderscheids" bestaat?
Als de farizeeën de tekenen der tijden niet onderscheiden verwijt Jezus hen: De teken op de aarde kunnen ze wel zien. Maar niet de tekenen der tijden. Daarop worden ze boos en zeggen: Maar zijn wij dan ook blind? Zomaar één voorbeeldje.

En bv. Spreekt naar het hart van Jeruzalem en roept haar toe dat haar strijd vervuld is. Ik weet zo niet waar dat staat, maar dit is gericht aan degenen die geroepen worden. Anderen lezen of horen het wel, maar het doet geen nut.
alepha

Bericht door alepha »

@DIA, ik snap niet dat je de tekst uit Zefanja hierbij citeert. Zefanja roept op om jezelf te onderzoeken niet om met de gave des onderscheids iets over een ander te kunnen zeggen... of begrijp ik je verkeerd?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: En bv. Spreekt naar het hart van Jeruzalem en roept haar toe dat haar strijd vervuld is. Ik weet zo niet waar dat staat, maar dit is gericht aan degenen die geroepen worden. Anderen lezen of horen het wel, maar het doet geen nut.
Jes. 40: 2. Een tekst die veel misbruikt wordt. Want "het hart van Jeruzalem" wordt dan uitgelegd als "degenen die er net zo over denken als ik". En wie er anders over denkt, behoort dus niet tot het hart van Jeruzalem...
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

alepha schreef:@DIA, ik snap niet dat je de tekst uit Zefanja hierbij citeert. Zefanja roept op om jezelf te onderzoeken niet om met de gave des onderscheids iets over een ander te kunnen zeggen... of begrijp ik je verkeerd?
Onzelf moeten we ook onderzoeken. Zeer nauw zelfs. Daarom is het zo belangrijk om te toetsen of de zaken Schriftuurlijk zijn.
En ja, als je zo voor het blok gezet om een tekst te noemen dan begrijpt u wel dat ik dan niet zomaar de hele Bijbel kan doorwandelen. U begrijpt toch dat wat ik bedoel Bijbels is? Of verstaat u het niet? Of, dat moeten we ook bedenken: versta ik het wel?
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
alepha schreef:@DIA, ik snap niet dat je de tekst uit Zefanja hierbij citeert. Zefanja roept op om jezelf te onderzoeken niet om met de gave des onderscheids iets over een ander te kunnen zeggen... of begrijp ik je verkeerd?
Onzelf moeten we ook onderzoeken. Zeer nauw zelfs. Daarom is het zo belangrijk om te toetsen of de zaken Schriftuurlijk zijn.
En ja, als je zo voor het blok gezet om een tekst te noemen dan begrijpt u wel dat ik dan niet zomaar de hele Bijbel kan doorwandelen. U begrijpt toch dat wat ik bedoel Bijbels is? Of verstaat u het niet? Of, dat moeten we ook bedenken: versta ik het wel?
Dia, ik heb je niet voor het blok gezet om een Bijbeltekst te noemen. Ik heb alleen gesteld dat het onmogelijk is om de gave van het onderscheid te bezitten als je zelf niet bent levend gemaakt. Dan behoor je tot blinden. Of om met de Schrift te spreken, tot de doden. Dan ben je nog dood in zonden en misdaden en is het onmogelijk om over predikanten en anderen te oordelen. De tekst die je noemt verandert daar helemaal niets aan.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

-DIA- schreef:
Wim Anker schreef:@Dia: uit welke teksten uit de bijbel leidt jij af dat er zoiets als een "Gave des onderscheids" bestaat?
Als de farizeeën de tekenen der tijden niet onderscheiden verwijt Jezus hen: De teken op de aarde kunnen ze wel zien. Maar niet de tekenen der tijden. Daarop worden ze boos en zeggen: Maar zijn wij dan ook blind? Zomaar één voorbeeldje.

En bv. Spreekt naar het hart van Jeruzalem en roept haar toe dat haar strijd vervuld is. Ik weet zo niet waar dat staat, maar dit is gericht aan degenen die geroepen worden. Anderen lezen of horen het wel, maar het doet geen nut.
Ik kan nog wel meekomen met het idee dat de Schrift leert WAT van God is en wat niet. Maar verwar WAT niet met WIE. Want daarin is de Schrift ook duidelijk, dat is mensen niet gegeven.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Als het over deze dingen gaat heerst er meestal een vreemde sfeer op het forum. Ik weet niet of anderen dit ook opmerken? Er lijken nogal wat reserves te zijn tegen een spontaan opschrijven. Blijkbaar moeten al onze woorden gestut worden met Bijbelteksten. En natuurlijk dat moet ook. Maar een beetje vertrouwen mag er ook wel zijn. Als ik dwaal dan mag dat zeker gezegd worden, sterker, dan moet dat gezegd worden, maar om alles zo strikt te onderbouwen, dat lukt me niet. Sorry mensen. En we kunnen toch wel een keertje weten hoe we er over denken? Ik heb het vanaf het begin al wat vreemd gevonden. En blijkbaar ben ik dan ook een vreemde. Daar kan ik ook niets aan doen.
Een goede nacht gewenst en een gezond ontwaken!
KDD

Bericht door KDD »

Ik denk dat de eerste hoofdstuk van de eerste brief van de apostel Paulus aan die van Korinthe veel onderwijs geeft over deze zaken.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

-DIA- schreef:Als ik dwaal dan mag dat zeker gezegd worden, sterker, dan moet dat gezegd worden, maar om alles zo strikt te onderbouwen, dat lukt me niet.
Inderdaad DIA, je dwaalt. Helaas is er binnen een gedeelte van onze gezindte een oordeelvormend sentiment ontstaan. Separatie in de prediking mag en moet er zijn, op het scherpst van de snede.

Maar de gave des onderscheids, waar je recent nog een aantal reeds overleden predikanten bij noemde, is een dwaling, leidt tot hoogmoed, verwoest de kerk en is een list van de duivel.

Mooi dat KDD 1 Korinthe 1 aanhaalt. Heel terecht.
helma

Bericht door helma »

Als de Heere Jezus zegt dat iemand Hem zal verraden is er niemand die zegt: dat zal .... wel zijn. Ze vragen allemaal 'ben ik het?'

Verder is het de aangrijpende werkelijkheid dat als we nog blind zijn we niet doorhebben hoe blind blind is.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:Als het over deze dingen gaat heerst er meestal een vreemde sfeer op het forum. Ik weet niet of anderen dit ook opmerken? Er lijken nogal wat reserves te zijn tegen een spontaan opschrijven. Blijkbaar moeten al onze woorden gestut worden met Bijbelteksten. En natuurlijk dat moet ook. Maar een beetje vertrouwen mag er ook wel zijn. Als ik dwaal dan mag dat zeker gezegd worden, sterker, dan moet dat gezegd worden, maar om alles zo strikt te onderbouwen, dat lukt me niet. Sorry mensen. En we kunnen toch wel een keertje weten hoe we er over denken? Ik heb het vanaf het begin al wat vreemd gevonden. En blijkbaar ben ik dan ook een vreemde. Daar kan ik ook niets aan doen.
Een goede nacht gewenst en een gezond ontwaken!
Ja, als ik je berichten over deze dingen lees, voel ik ook een vreemde sfeer. En ik heb niet alleen reserves tegen wat je hierover opschrijft maar ik vind het volstrekt onbijbels. Je oordeelt over voorgangers en over de verkondiging en je komt tot een veroordeling op grond van de veronderstelling dat jij als een van de weinigen over de gave van het onderscheid beschikt. Je dwaalt daarin. Hoe vreselijk zal het zijn als jij je veroordeling uitspreekt over een geroepen dienaar van de Heere en/of over de verkondiging van het evangelie die de Heilige Geest gebruikt in de opbouw en uitbreiding van het Koninkrijk van God. Dan wijs je in je onwetendheid en in je strijdvaardigheid het werk van God Zelf af. Daarom roep ik je op om er mee te stoppen. Onderzoek niet anderen, maar onderzoek je zelf zeer nauw. Richt jezelf niet op anderen maar op Jezus alleen.
Plaats reactie