Normaal gesproken wel. Maar er zijn uitzonderingen. Er zijn toch altijd mensen geweest, die van zichzelf weten niet bij het volk te horen, ofwel zich daar niet bij durven te rekenen, die dit wel onderscheiden. Dan kan het heel nauw uitgaan.Ditbenik schreef:Om de gave van onderscheid te bezitten zal iemand zelf ook levend gemaakt moeten zijn. Anders behoort hij tot de blinden en bedriegt hij zichzelf en anderen.-DIA- schreef: Een metselaar kan uit de praktijk van zijn vak vertellen. Een tuinder weet veel over soorten planten en hoe je die moet verzorgen. Het gaat over het daadwerkelijk bevinden, of ondervonden hebbend wat men preekt. Dat is het.
Als je een kraagwagenmachinist laat praten over het vak van metselaars dan kun je doorgaans wel horen dat hij geen metselaar is. Ik noem maar wat voorbeelden.
Je kunt zo ook heel veel theologische kennis hebben, maar het zelf niet bevonden hebben. En ook de ervaring in de wegen die God gaat met een levend gemaakt mens, die zichzelf vaak een raadsel is moeten verklaard worden. Dat gaat niet uit een boekje. Een kraanmachinist kan nog wel leren metselen, maar het werk Gods in het hart is niet aan te leren, wel na te praten. Maar een mens met de gave des onderscheids zal het wel horen als het 'uit een boekje' of uit de beleving. De mens van nature weet niets van geestelijke zaken, begrijpt ze niet, ze zijn hem een dwaasheid, want ze worden geestelijk onderscheiden. Dan, als je daar in deze verwarrende tijden wat in geoefend mag worden zal je het verschil ook wel kunnen opmerken. Leg het maar eens naast elkaar, en ik weet wel dat dat in deze tijden wat moeite zal kosten, maar ik acht het zeker de moeite waard, Want wat wij theologiseren doet er niet toe, ons verstand is verduisterd, en ik denk dat het eerste wat een mens leert, te zien dat hij blind is. Er zijn er ook die dat niet erkennen en op hun eigen verstand en geleerdheid steunen, maar dat valt alles weg. De Farizeeën waren ook goed helder in hun verstand, maar het geestelijk onderscheiden konden ze niet. Ze zeiden zelfs: Zijn wij dan ook blind? Ze meenden werkelijk dat ze zagen door hun geleerdheid en het onderhouden van de wet.
Zie ook bv. Zefanja 2 waar de profeet de Joden vermaant tot bekering, eer hun de straffen overvallen, inzonderheid de vromen die nog in het land overig waren, aldus het opschrift boven dit hoofdstuk.
Daartoe roept de Schrift ook op, omdat wij zulk een bedrieglijk hart hebben. Doorzoekt uzelf nauw, ja, doorzoekt nauw, gij volk dat met geen lust bevangen wordt
Kantt. 1 bij: Doorzoekt uzelf: De zin is: Gaat in uzelf, en onderzoekt al uw doen, opdat gij verstaat hoe zwaarlijk gij God den Heere vertoornd hebt met uw grote en menigvuldige zonden. Hebr. Verzamelt u. Het wordt eigenlijk gebruikt voor het verzamelen der stoppelen of houten, als Ex. 5:7, 12. 1 Kon. 17:10. Hetwelk dewijl het niet geschieden kan dan met naarstige nazoeking, zo wordt het ook voor zoeken gebruikt.
verwijsteksten
Ex. 5:7 Gij zult voortaan aan deze lieden geen stro meer geven tot het maken der tichelstenen, als gisteren en eergisteren; laat hen zelven heengaan en stro voor zichzelven verzamelen.
Ex. 5:12 Toen verstrooide zich het volk in het ganse land van Egypte, dat het stoppelen verzamelde voor stro.
1 Kon. 17:10 Toen maakte hij zich op en ging naar Zarfath; als hij nu aan de poort der stad kwam, zie, zo was daar een weduwvrouw hout lezende; en hij riep tot haar en zeide: Haal mij toch een weinig water in dit vat, dat ik drinke.
Kantt. 2 bij: doorzoekt u nauw: Benaarstigt u ten hoogste, te weten om u met God te verzoenen.
Kantt. 3 bij: dat met geen lust bevangen wordt: Te weten om zich met God te verzoenen; of om wat goeds te doen. Anders: o volk, niet waardig begeerd te worden.