Gelezen (geloofsopbouwend)

J.C. Philpot

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Geloofskennis en -vertrouwen

Gods kinderen hebben een levende kennis van de zaak die geloofd wordt; geen beschouwingen uit het natuurlijke verstand, maar een ware kennis des geloofs. Deze kennis is gegrond op de Schrift en wordt ook bevindelijk ervaren.
  • Het betreft een levende en ware kennis van God. Hij is het, Die hen tot Zijn kinderen en erfgenamen aanneemt. Hij verlost hen van het eeuwige verderf en van de toekomende toorn en geeft hun vrede door het bloed van Christus.
  • Het is ook de zaligmakende kennis van Christus. Hij is de Grond of het Fundament van hun rechtvaardigmaking. Hij werd de Borg van de gelovigen, de Zaligmaker van verlorenen en weggedrevenen. Hij stierf de vloekdood voor hen, nam hun plaats in en voldeed aan Gods recht.
Het zaligmakende geloof vertrouwt zich geheel en in alles aan God toe. Hij is voor de gelovigen een Rots Die niet wankelt. Dit geloof stemt alles toe wat God is en zegt, en het vertrouwt op de Heere, op de Zaligmaker.

Ds. A. Kort
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Hoopvol

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Hoopvol »

Ik denk, dat de eerste woorden van een christen, wanneer hij de hemel zal binnengaan, zullen zijn: Ben ik het? Ben ik het? Ik, die gedurig van Christus afweek? Ben ik het, die lag tussen twee rijen van stenen, die nu geworden ben als vleugelen ener duif, overdekt met zilver en welker vederen zijn met uitgegraven geluwen goud?

Wat is het werk der heiligen in de hemel? Er zal niet één blik in de hemel zijn, die niet is gevestigd op de dierbare Christus. Er zal geen enkele gedachte in de hemel zijn, die niet vol zal zijn van Hém. Er zal geen enkel verlangen zijn, dat niet naar Hem uitgaat. Er zal, om zo te spreken, geen voetstap in de hemel gedaan worden, die niet gericht zal zijn in het volgen van het Lam, waar Het ook henen gaat. Het oor zal niet verzadigd worden van horen, het oog zal niet verzadigd worden van zien en het hart zal niet verzadigd worden van blijdschap.

Ds. A. Gray
Plaats reactie