Situatie Midden-Oosten

parsifal

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door parsifal »

Terri schreef: 18 jun 2025, 13:43
Wim Anker schreef: 18 jun 2025, 13:01
parsifal schreef: 18 jun 2025, 12:59
Wim Anker schreef: 18 jun 2025, 12:51 https://www.nu.nl/buitenland/6359466/wa ... antie.html

2 Profesoren geven duiding. :haha
Het is wel wat pijnlijk dat op de vraag "Waarom ziet Israël, net als meerdere westerse landen, Iran als een vijand?" met geen woord over Hezbollah, Yemen en Hamas wordt gerept.
Pijnlijk?
Deze mensen haten Israël zo erg dat het prima zou zijn als zijzelf en wij ook dood zouden gaan. Liever iedereen dood dan een nog levende jood is het basisprincipe.
Wellicht voor menigeen te cru gesteld, maar het is wel waar. En in mijn beleving loopt Nederland voorop.
Geloof me, Nederland loopt hier echt niet in voorop. Ik drukte me inderdaad wat eufemistisch uit.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Terri

Bericht door Terri »

refo schreef: 18 jun 2025, 11:29
Terri schreef: 17 jun 2025, 14:25
Lilian1975 schreef: 17 jun 2025, 13:43
Edelweiss schreef: 17 jun 2025, 11:56
Ik hoop -en bid- met je mee.

Het lijkt me ondanks alles een hoopvolle tijd voor de Perzen. De steunbetuigingen aan Israel en de doodsverwensingen aan het adres van de ayatollah worden niet voor niets letterlijk van de daken geschreeuwd.
Daar wordt erg naar uitgezien dan, en dat werd eerder ook echt wel ook gezegd hier, zelfs op de NOS!. De angst van de Iraniërs 't.o.v. hun eigen regime. Zich niet vrijuit durven spreken. Etc.
Maar stel, stel dat het regime uitgeschakeld wordt? Wat komt er dan in het vacuüm ervoor in de plaats?
Is er hoop dat de totale vernietiging van Israël uit het grondvest gehaald wordt?
Wie kan daar meer over zeggen?

En wat zal concreet de hoop zijn voor christenen in Iran?
Er gaan wat stemmen op om het 'keizerrijk' terug te laten keren. Maar ws is dat whisful thinking, of toch...
En of het sowieso met christenen daar of waar ook 'goed gaat komen' ? ik heb zo mijn vragen..
Dit alles staat niet los van de eindtijd en ik ga niet mee in voorspellingen en visies, maar sommige dingen staan praktisch letterlijk in de Bijbel en de weeën zijn zichtbaar en voelbaar.
Welke dingen staan letterlijk in de Bijbel?
W.b. weeën; Matth. 24, Marcus 13, en Openbaring.
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

Terri schreef: 18 jun 2025, 14:05
refo schreef: 18 jun 2025, 11:29
Terri schreef: 17 jun 2025, 14:25
Lilian1975 schreef: 17 jun 2025, 13:43

Daar wordt erg naar uitgezien dan, en dat werd eerder ook echt wel ook gezegd hier, zelfs op de NOS!. De angst van de Iraniërs 't.o.v. hun eigen regime. Zich niet vrijuit durven spreken. Etc.
Maar stel, stel dat het regime uitgeschakeld wordt? Wat komt er dan in het vacuüm ervoor in de plaats?
Is er hoop dat de totale vernietiging van Israël uit het grondvest gehaald wordt?
Wie kan daar meer over zeggen?

En wat zal concreet de hoop zijn voor christenen in Iran?
Er gaan wat stemmen op om het 'keizerrijk' terug te laten keren. Maar ws is dat whisful thinking, of toch...
En of het sowieso met christenen daar of waar ook 'goed gaat komen' ? ik heb zo mijn vragen..
Dit alles staat niet los van de eindtijd en ik ga niet mee in voorspellingen en visies, maar sommige dingen staan praktisch letterlijk in de Bijbel en de weeën zijn zichtbaar en voelbaar.
Welke dingen staan letterlijk in de Bijbel?
W.b. weeën; Matth. 24, Marcus 13, en Openbaring.
Wat ook in de Bijbel staat is het volgende: "er is immers geen enkel onderscheid tussen Jood en Griek. Want Een en dezelfde is Heere van allen en Hij is rijk voor allen die Hem aanroepen"
Amstelodamense

Ik denk dat het daarom gezond is geen aparte status aan het Joodse volk te geven. Voor God is iedereen gelijk, het wordt in de refo-gezindte naar mijn mening veel te oudtestamentisch aangevlogen
Amstelodamense

Wim Anker schreef: 18 jun 2025, 12:51 https://www.nu.nl/buitenland/6359466/wa ... antie.html

Het is wel wat pijnlijk dat op de vraag "Waarom ziet Israël, net als meerdere westerse landen, Iran als een vijand?" met geen woord over Hezbollah, Yemen en Hamas wordt gerept.
Pijnlijk?
Deze mensen haten Israël zo erg dat het prima zou zijn als zijzelf en wij ook dood zouden gaan. Liever iedereen dood dan een nog levende jood is het basisprincipe.
Deze mensen....vergeten wat er in de afgelopen eeuwen in Europa is gebeurd? Je kunt het die volken verwijten, het antisemitisme zat (en wellicht zit) heel diep bij de Europese bevolking. We hadden dus een probleem in 1948 en dat probleem maar geexporteerd naar Palestina. Check, weer geregeld door onze keurige witte bevolking.

By the way, racisme is altijd verkeerd. Of dit nu Marokkanenhaat is (wat ik bij diverse mensen uit de refo-gezindte tegenkom) of antisemitisme.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Amstelodamense schreef: 18 jun 2025, 14:44 Ik denk dat het daarom gezond is geen aparte status aan het Joodse volk te geven. Voor God is iedereen gelijk, het wordt in de refo-gezindte naar mijn mening veel te oudtestamentisch aangevlogen
1. Hoe lees je dan Rom. 11:28, status aparte toch?
2. Hie verklaar je dan dat Jezus eerst de Joden opzocht en daarna de heidenen. Paulus idem. De Israelieten worden apart genoemd (Hand 9:15).
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Amstelodamense schreef: 18 jun 2025, 14:51

Pijnlijk?
Deze mensen....vergeten wat er in de afgelopen eeuwen in Europa is gebeurd? Je kunt het die volken verwijten, het antisemitisme zat (en wellicht zit) heel diep bij de Europese bevolking. We hadden dus een probleem in 1948 en dat probleem maar geexporteerd naar Palestina. Check, weer geregeld door onze keurige witte bevolking.

By the way, racisme is altijd verkeerd. Of dit nu Marokkanenhaat is (wat ik bij diverse mensen uit de refo-gezindte tegenkom) of antisemitisme.
Met deze mensen bedoelde ik deze professoren, de "intellectuelen" die dit stuk op nu.nl hebben geschreven.
Amstelodamense

Wim Anker schreef: 18 jun 2025, 14:54
Amstelodamense schreef: 18 jun 2025, 14:51

Pijnlijk?

Met deze mensen bedoelde ik deze professoren, de "intellectuelen" die dit stuk op nu.nl hebben geschreven.
Ik heb het stuk gelezen maar ik merk geen haat. Alleen verbazing over het onvoorwaardelijk steunen van Netanyahu en z'n vrinden
Amstelodamense

Refojongere schreef: 18 jun 2025, 14:52
Amstelodamense schreef: 18 jun 2025, 14:44 Ik denk dat het daarom gezond is geen aparte status aan het Joodse volk te geven. Voor God is iedereen gelijk, het wordt in de refo-gezindte naar mijn mening veel te oudtestamentisch aangevlogen
1. Hoe lees je dan Rom. 11:28, status aparte toch?
2. Hie verklaar je dan dat Jezus eerst de Joden opzocht en daarna de heidenen. Paulus idem. De Israelieten worden apart genoemd (Hand 9:15).
Ik zou dan ook Mattheus 23 lezen
Terri

Bericht door Terri »

Ik geloof dat niet op deze manier. Als mens is er geen onderscheid, maar God maakt zijn beloftes waar en in de profeten staan nog onvervulde beloftes en Romeinen 11 is voor mij een belangrijk hoofdstuk.
Israël is onze oudste broeder en leeft nog onder de bedekking, maar dat wordt eens anders.

En de abnormale haat tegen Israël heeft mijn ogen geopend dat er blijkbaar iets bijzonders aan de hand is....
Zij zijn niet beter, eerlijker, geloviger of wat dan ook, maar ze zijn door God uitverkoren en dat heb ik niet bedacht. :)
merel

Bericht door merel »

Ik deel hierin de visie van Terri. Ik blijf het altijd ongelooflijk vinden dat het volk Israël niet in de loop der eeuwen weggevaagd is. Ik zie hierin dat God, ondanks alle tekortkomingen van de staat Israel, als een onzichtbare muur om dit volk heen staat.
De haat die het volk Israël ook op dit moment ervaart is mijns inziens afkomstig van buitenaardse machten en strijd waar wij geen weet van hebben.
Amstelodamense

Ik vind het woord haat niet altijd passend. Hoe Israel acteert (van Gaza een grote gevangenis maakt, haar nederzettingen op de Westbank uitbreidt, Druzen geen gelijke rechten geeft etc.), keur ik af. Veel mensen hebben moeite met de harde lijn van Netanyahu, maar dat is toch geen haat?

Ik kan in ieder geval oprecht zeggen geen haat te hebben tegen het Joodse volk en/of Israel. Zo zijn er veel meer mensen, deze mensen zijn kritisch maar hebben geen haat.

Ik zie ook dat bepaalde mensen van mening zijn dat vervangingstheologie leidt tot antisemitisme. Het is me allemaal net wat te simpel...
parsifal

Bericht door parsifal »

Amstelodamense schreef: 18 jun 2025, 16:24 Ik vind het woord haat niet altijd passend. Hoe Israel acteert (van Gaza een grote gevangenis maakt, haar nederzettingen op de Westbank uitbreidt, Druzen geen gelijke rechten geeft etc.), keur ik af. Veel mensen hebben moeite met de harde lijn van Netanyahu, maar dat is toch geen haat?

Ik kan in ieder geval oprecht zeggen geen haat te hebben tegen het Joodse volk en/of Israel. Zo zijn er veel meer mensen, deze mensen zijn kritisch maar hebben geen haat.

Ik zie ook dat bepaalde mensen van mening zijn dat vervangingstheologie leidt tot antisemitisme. Het is me allemaal net wat te simpel...
Kritiek op Israel is niet perse antisemitisme, maar er is zeker wel een hoop antisemitisme in de wereld. En ik kan me echt niet aan de indruk onttrekken dat afkeer van Israel zover meespeelt in sommige commentaren, zoals het aangehaalde nu.nl artikel, dat men wel heel makkelijk de olifant in de kamer mist.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
merel

Bericht door merel »

Amstelodamense schreef: 18 jun 2025, 16:24 Ik vind het woord haat niet altijd passend. Hoe Israel acteert (van Gaza een grote gevangenis maakt, haar nederzettingen op de Westbank uitbreidt, Druzen geen gelijke rechten geeft etc.), keur ik af. Veel mensen hebben moeite met de harde lijn van Netanyahu, maar dat is toch geen haat?

Ik bedoelde met haar niet de huidige kritiek op de staat Israel. Dat staat daar voor mij los van. Ook ik vind dat Israël op dit moment te ver gaat, al begrijp ik ook dat zij voor eens en altijd Hamas en Hezbollah willen vernietigen
Ik bedoelde met haat het antisemitisme. Geen enkel volk is zo verguisd als dit volk. Daarnaast is geen volk afgelopen 100 jaar zo vaak aangevallen als Israel. Over geen ander volk wordt gezegd dat zij zodra de kernbom klaar is vernietigd moeten worden.

Wat mij verbaasd in het huidige conflict is dat de rest van de Arabische wereld zo stil blijft.
parsifal

Bericht door parsifal »

merel schreef: 18 jun 2025, 16:48

Ik bedoelde met haar niet de huidige kritiek op de staat Israel. Dat staat daar voor mij los van. Ook ik vind dat Israël op dit moment te ver gaat, al begrijp ik ook dat zij voor eens en altijd Hamas en Hezbollah willen vernietigen
Ik bedoelde met haat het antisemitisme. Geen enkel volk is zo verguisd als dit volk. Daarnaast is geen volk afgelopen 100 jaar zo vaak aangevallen als Israel. Over geen ander volk wordt gezegd dat zij zodra de kernbom klaar is vernietigd moeten worden.

Wat mij verbaasd in het huidige conflict is dat de rest van de Arabische wereld zo stil blijft.
Het grootste deel van de Arabische wereld is ook niet dol op Iran. (en Iran is eigenlijk geen deel van de Arabische wereld).
Plaats reactie